Fler böcker blir spel?
VIsst, men om de vill försöka sig på "den emotionella kvalitén som spel börjat uppnå, och kvalitén på skådespeleriet och ljudarbetet" så är det lika bra att de ger projektet till Naughty Dog. Enda spelbolaget jag riktigt litar på som kan fixa detta just nu.
They went shopping, now they're rotten.
Dödstraktor. Sveriges hårdaste radioprogram. Måndagar 20 - 21.
Som smått desillusionerad gamer ser man det som ett i raden av tecken på att spelindustrin, bortsett från några enstaka undantag, helt saknar kompetens när det gäller att berätta historier. Känns verkligen desperat att behöva ta till böcker för att hitta en story att skapa ett spel runt. Om spelindustrin ägnat sig lite mindre åt att frossa i polycount och shaders hade man kanske haft fler duktiga historieberättare att tillgå.
-------
Du bär själv ansvaret för det du läser ovan.
Känns otroligt att man inte kommit längre i berättarteknik inom spelvärlden...
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
Ser man på vad spelet Dante's Inferno är mot originallitteraturen så handlar det väl mer om inspiration. Om jag förstått det hela rätt var Dante's Inferno en diktsamling/epos vars poäng var att ge pungsparkar till samtida makthavare och deras dubbelstandard.
Spelet sen inspireras av tanken på en vision av helvetet som skapats av denna Dante. Att detta är oinspirerat arbete, lathet eller brist på egna historier känns, för mig, som ett fantastiskt lågvattenargument med fjäderlätt vikt. Jag kan inte äns förstå argumentet egentligen då det verkar väldigt frånkopplat en reflektion av vad spelskapande är samt, i detta fall, relationen mellan de två produkterna.
Eftersom spelet själv lätt kan jämföras med God of War-serien så är ju den bra mycket plattare då konceptet ligger bra mycket närmare den grekiska mytologin och dess
Själv ser jag denna trend som positiv då det utnyttjar det rika kulturarv vi har i stället för tama försök att skapa en egen och unik värld som fantastiskt ofta faller platt.
F ö är väl även Dead Space, Visceral Games tidigare spel, inspirerat av kultrullen Event Horizon?
Angående MacBeth har jag svårt att se hur de ska lyckas (har läst den till skillnad från Dantes text), men jag tror på Visceral Games då jag hört mycket gott om Dante's Inferno och Dead Space är fantastiskt.
Avslutningsvis vill jag bara sammanfatta att jag hellre ser spel baserade på tidigare berättelser som i sig höll vikt och att spelet är engagerande och nyskapande på sitt sätt än halvdassiga manusförfattare med oförmåga att ge en helhet, se Farenheit, Gears of War, Shadow Complex m fl. Älskade att spela spelen men jag känner mig lite skändad när jag tänker på handlingen som 'driver' spelet framåt.
Aha, detta koncept fungerar mycket väl, har gjorts i många olika tappningar. Digital teater skulle man nästan kunna säga...
VIsst, men om de vill försöka sig på "den emotionella kvalitén som spel börjat uppnå, och kvalitén på skådespeleriet och ljudarbetet" så är det lika bra att de ger projektet till Naughty Dog. Enda spelbolaget jag riktigt litar på som kan fixa detta just nu.
You said it!:up:
Att inspireras och låna idéer från litteraturen för att sedan implantera i handling/gameplay för att sedan fylla ut till en originell idé/spel ser jag inget fel på det skulle snarare bara hjälpa spelen att sluta vara så platta, men att massakrera klassiska litteraturverk för att göra simpla actiontitlar av de ju helt fel ingång på det hela.