Nästa Geforce släpps i mars

Robot
Medlem
Nästa Geforce släpps i mars

Gött! Undra om dom blir bättre än ATI's värstingar


signatur

while(I.alive()){cout << I.says("Tjenare");}

Inaktiv

Köpte just ett ATi 5770 CuCore, byter från Nvidia ett tag igen, går fram och tillbaka mellan ATi & Nvidia för mig varje gång man ska ha ett nytt grafik-kort.


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Medlem
Skrivet av Gottn:

Gött! Undra om dom blir bättre än ATI's värstingar

Tvivla inte på det, eftersom GTX295 fortfarande håller hög standard.
Och Fermi lär ju vara betydligt bättre än det


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Det där med att det kommer finnas tillgängligt på releasdagen tror jag är bull. ATI lyckades inte och NV har ännu sämmre % av hela kärnor per waffer så det kommer nog vara en minimal upplaga som finns då.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av Hymer:

Det där med att det kommer finnas tillgängligt på releasdagen tror jag är bull. ATI lyckades inte och NV har ännu sämmre % av hela kärnor per waffer så det kommer nog vara en minimal upplaga som finns då.

Får se om det blir en paperlaunch. Ryktet säger att de har en yield på typ 7%!!! Iof så har nVidia alltid haft gott om gpu's på sina releaser på tidigare gpu's. Jag hoppas Fermi är bra för jag är trött på mitt ATI 5870 Crossfire. Buggiga drivers och fläktstyrning som inte funkar och fläktar som lever om som ett jetplan.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av Eisenhart73:
Skrivet av Hymer:

Det där med att det kommer finnas tillgängligt på releasdagen tror jag är bull. ATI lyckades inte och NV har ännu sämmre % av hela kärnor per waffer så det kommer nog vara en minimal upplaga som finns då.

Får se om det blir en paperlaunch. Ryktet säger att de har en yield på typ 7%!!! Iof så har nVidia alltid haft gott om gpu's på sina releaser på tidigare gpu's. Jag hoppas Fermi är bra för jag är trött på mitt ATI 5870 Crossfire. Buggiga drivers och fläktstyrning som inte funkar och fläktar som lever om som ett jetplan.

Najs, då kan ju jag få dina 5870?


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av Gottn:

Gött! Undra om dom blir bättre än ATI's värstingar

Tvivla inte på det, eftersom GTX295 fortfarande håller hög standard.
Och Fermi lär ju vara betydligt bättre än det

Knappst, Fermi var menat att släppas innan julhandeln, ett GTX480 blir väl MAX 5-10% snabbare än en 5870, och förmodligen bra mycket dyrare också.

Dessutom kommer de vara varmare, mer strömhungriga och större än ATI, som alltid. Och när ett single-gpu kort går 300 WATT full-load så är det fan nog.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv

Alla Fermi är väl bestar, har ett 5870 nu men saknar mitt 5770 som är myyycket tystare och ja sexigare, kan ju köra på högsta i många spel med det ändå.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av Gottn:

Gött! Undra om dom blir bättre än ATI's värstingar

Tvivla inte på det, eftersom GTX295 fortfarande håller hög standard.
Och Fermi lär ju vara betydligt bättre än det

Knappst, Fermi var menat att släppas innan julhandeln, ett GTX480 blir väl MAX 5-10% snabbare än en 5870, och förmodligen bra mycket dyrare också.

Dessutom kommer de vara varmare, mer strömhungriga och större än ATI, som alltid. Och när ett single-gpu kort går 300 WATT full-load så är det fan nog.

Nu var det så att jag tolkade hans kommentar "prestandamässigt",
jag nämnde varken strömförbrukning, värmeutveckling, ljud, storlek eller pris.

Så du tror alltså att GTX480 blir sämre eller likvärdigt med GTX295?
Skulle inte tro det


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Det blir i alla fall väldigt dyrt p.g.a:
1. Låg yield
2. Stor GPU trots 40nm
3. Högre än 256-bits minnesbuss

Dessutom så lär den bli väldigt varm.

Medlem

"trots att konkurrenten AMD/ATi har haft Radeon-kort med stöd för DirectX 11 ute sedan i september" är sanning med modifikation, handlarna fick inte många kort levererade förrän i november.


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av Gottn:

Gött! Undra om dom blir bättre än ATI's värstingar

Tvivla inte på det, eftersom GTX295 fortfarande håller hög standard.
Och Fermi lär ju vara betydligt bättre än det

Knappst, Fermi var menat att släppas innan julhandeln, ett GTX480 blir väl MAX 5-10% snabbare än en 5870, och förmodligen bra mycket dyrare också.

Dessutom kommer de vara varmare, mer strömhungriga och större än ATI, som alltid. Och när ett single-gpu kort går 300 WATT full-load så är det fan nog.

Nu var det så att jag tolkade hans kommentar "prestandamässigt",
jag nämnde varken strömförbrukning, värmeutveckling, ljud, storlek eller pris.

Så du tror alltså att GTX480 blir sämre eller likvärdigt med GTX295?
Skulle inte tro det

Ja, det blir det, 5-10% bättre, GTX480 är single-gpu medans GTX295 är dubbelmacka kort.

Skrivet av Phobo:

"trots att konkurrenten AMD/ATi har haft Radeon-kort med stöd för DirectX 11 ute sedan i september" är sanning med modifikation, handlarna fick inte många kort levererade förrän i november.

Fick mitt kort den 26e September.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av Gottn:

Gött! Undra om dom blir bättre än ATI's värstingar

Tvivla inte på det, eftersom GTX295 fortfarande håller hög standard.
Och Fermi lär ju vara betydligt bättre än det

Men den största frågan lär vara hur prisvärda deras kort kommer vara mot ATIs.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av Gottn:

Gött! Undra om dom blir bättre än ATI's värstingar

Tvivla inte på det, eftersom GTX295 fortfarande håller hög standard.
Och Fermi lär ju vara betydligt bättre än det

Knappst, Fermi var menat att släppas innan julhandeln, ett GTX480 blir väl MAX 5-10% snabbare än en 5870, och förmodligen bra mycket dyrare också.

Dessutom kommer de vara varmare, mer strömhungriga och större än ATI, som alltid. Och när ett single-gpu kort går 300 WATT full-load så är det fan nog.

Föga troligt, skulle snarare tippa att GTX480 är ca 50% snabbare än 5870, en del rykten säger nästan i klass med 5970. Räkna dock isf med minst 60% dyrare (än 5870).

Visst kommer GF100 vara väldigt dyra att tillverka, men jag tror nVidia kommer pressa priserna så mycket de kan för att konkurrera med ATI (jämför PS3 som sålde under produktionskostnad i början).

När det gäller värmeutveckling, prestanda per krona i de lägra modellerna osv är det väldigt svårt att spekulera i förrän recensionsexemplaren börjar skickas ut. Säkert är iaf att nVidia inte tänker låta sig slås av ATIs nästan halvår gamla kort så räkna med en bra fajt.

Medlem

Heh, två dar innan min födelsedag Behöver ett nytt grafikkort också, fast jag har inte råd.

Medlem
Skrivet av MrStalker:

Föga troligt, skulle snarare tippa att GTX480 är ca 50% snabbare än 5870, en del rykten säger nästan i klass med 5970. Räkna dock isf med minst 60% dyrare (än 5870).

50% snabbare än HD5870 är inte särskilt troligt.

Skrivet av MrStalker:

Visst kommer GF100 vara väldigt dyra att tillverka, men jag tror nVidia kommer pressa priserna så mycket de kan för att konkurrera med ATI (jämför PS3 som sålde under produktionskostnad i början).

Betydligt sämre yields, betydligt större chip, betydligt högre R&D-kostnad. GF100 kan säkert gå ner och konkurrera med AMD i pris, men då blir det som GT200 - dvs, Nvidia gör liten till ingen vinst per sålt chip.

Skrivet av MrStalker:

Säkert är iaf att nVidia inte tänker låta sig slås av ATIs nästan halvår gamla kort så räkna med en bra fajt.

Det är inte bara upp till Nvidia. TSCM har haft problem med 40nm och frekvenserna är lägre än planerat. Det pratas om 600-625Mhz low clock och 1200-1250 hot clock när Nvidia från början ville ha 750/1500 - runt 20% miss, det påverkar tidigare planerad prestanda (Nvidia sa 768GigaFLOPP DP FP från början, detta justerades sedan till 520-630GigaFLOPP DP FP. 630/768 = 0,82).

Jag är inte så säker (och har aldrig varit det) på att GF100 kommer mosa konkurrensen. Jag tror inte att GTX480 kommer att slå HD5970 och jag tror inte att GTX470 kommer att slå HD5870 med mer än 20% på release-dagen.

Gällande tillgängligheten så: lycka till att få tag på ett grafikkort dagen D. Tillgänglighet beräknas (enligt Nvidias CEO) att förbättras Q2-Q3 2010.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem
Medlem

26 Mars, då kommer de ha god tillgång i Juni/Juli om man ser på hur lång tid det tog för ATI.

Köpte nyss ett HD 5870, så jag kommer definitivt inte uppgradera.

Jag kör på med min Nvida åtminstone ett år till, funkar finfint med allt; tror inte DX11 kommer höja kvalitén avsevärt...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Selphy:

Semiaccurate är inte en särskilt säker källa och allt Charlie skriver ska man ta med en rejäl nypa salt. Även om hans spekulationer kring GF100 varit korrekta såhär långt.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem

Det börjar verkligen bli dags för Nvidia ta igen sina marknadsandelar de förlorade till Ati för det börjar bli lite sent.

Medlem

nice, ska iaf köpa ett.

Medlem
Skrivet av PingviN:
Skrivet av Selphy:

Semiaccurate är inte en särskilt säker källa och allt Charlie skriver ska man ta med en rejäl nypa salt. Även om hans spekulationer kring GF100 varit korrekta såhär långt.

Visst skall man definitivt INTE ta allt Mr C. tar som sanning, men som du sade själv har han varit rätt spot on med det mesta han pratat om än så länge.

Själv väljer jag att lägga mina 50c på att C har rätt även nu, och att GTX 480 ligger sån cirka 5-15% snabbare till än 5870.

Om jag har fel, grattis till Nvidia

Vad gäller priset kan vi nog vänta oss skyhöga priser från det gröna laget, som vanligt

Och någon dubbelmacka fermi är jag lite osäker på, besten är redan SKEITvarm. :\

Inaktiv

Ska vi slå vad om att det kommer bli sponsrat av Crysis 2...

Medlem
Skrivet av ZooDY NuKo:

Ska vi slå vad om att det kommer bli sponsrat av Crysis 2...

Spelutvecklare stöttas av Nvidia, AMD och Intel - inte tvärt om.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem

Köp ATi bättre priser , bättre prestanda

Medlem

najs då vet jag vad jag ska köpa några dagar senare till min födelsedag då

Medlem
Skrivet av ROW GUY:

Köp ATi bättre priser , bättre prestanda

Lite tidigt att säga med tanke på att GF100 inte släppts än.

Skrivet av SWEBarb:

najs då vet jag vad jag ska köpa några dagar senare till min födelsedag då

Om du kan få tag i ett d.v.s.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem

Kör väl på GTX275:an så länge men om Fermi presterar bra så blir det köp! Aldrig mer ett ATI-kort oavsett hur bra prestanda de har.


signatur

b00m, you were killed by SNA* Swirre Nade Artillery.

12
Skriv svar