Schweiz bannlyser byggandet av muslimska bönetorn

Medlem
Schweiz bannlyser byggandet av muslimska bönetorn

GENEVA (Reuters) - Switzerland voted to ban the construction of new minarets on Sunday, a surprise result certain to embarrass the neutral government and which the justice minister said could affect Swiss exports and tourism.

The Swiss news agency ATS and other media said about 57.5 percent of voters and all but four of the 26 cantons approved the proposal in the nationwide referendum, which was backed by the right-wing Swiss People's Party (SVP).

The government and parliament had rejected the initiative as violating the Swiss constitution, freedom of religion and the country's cherished tradition of tolerance. The government had said a ban could "serve the interests of extremist circles".

But the government said it would respect the people's decision and building new minarets would no longer be allowed.

"Muslims in Switzerland are able to practice their religion alone or in community with others and live according to their beliefs just as before," it said in a statement.

källa
källa
källa

Jag tycker det är märkligt att man faktiskt bannlyser religiösa byggnader, men jag är säker på att andra på fz är av annan åsikt.

Vad tycker ni?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Islam är hemskt! Aaaaah!

Medlem

Islam är världsförödande! oh mee gosh.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

No need for me to say what I think

Medlem

På sätt och vis kan jag tycka att det är en bra början för ett avvecklande av religion. Inte bara Islam, jag slipper gärna vaknandet till kyrkklockorna kl. 10:00 på söndagsförmiddgarna.
Så vid ett förbud mot minaretbyggande ska även ett förbud mot kyrkklockor komma samtidigt.

När ska religioner ta hänsyn till oss ateister?


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Inaktiv

Schweiz är kanske det vackraste landet i hela världen. Ändra inget. Det kommer bara bli ett nytt GoW 2 av det hela. Det är bara att acceptera att Moskér inte platsar över allt.

Är det inte så här SD vill göra i Sverige? Sverige är tyvärr inte lika vackert men om de bygger mosker på nordvästra Lidingö blir jag arg.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av Zyndrome:

Islam är hemskt! Allaaaah!

hihi


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Läste att människorna som ville bannlysa minareterna fick en del draghjälp från ledande schweiziska feminister som ansåg att tornen var "patriarkala maktsymboler" och "en påminnelse om islams kvinnoförtryck". Skulle vara intressant att höra vad folk anser om detta.

Hur som helst, man får nog nu konstatera att denna folkomröstning är ett ganska stort bevis på att det finns en stor folkopinion som anser att islam och dess symboler är väldigt svåra att förena med västvärlden.

Och innan någon börjar så vill jag fråga, är det här beslutet någonting att ifrågasätta egentligen? Det var ju trots allt folket som beslutade om minaretförbudet, inte någon högerextremist.


signatur

"You've made a powerful enemy today, sign."

Medlem

Jättebra enligt mig,och ett steg i rätt riktning för övriga Europa att ta efter.

Medlem

Åena sida folklig demokrati, å andra sida en hoper internationella fördrag.
Blir inressant att se hur det utvecklar sig.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Direktdemokrati vettdu, majoriteten bestämmer över minoriteten, hur kränkande det än kan kännas för minoriteten.

Medlem
Skrivet av Kungbla:

Direktdemokrati vettdu, majoriteten bestämmer över minoriteten, hur kränkande det än kan kännas för minoriteten.

Schweiz är bra jäkla unikt när det gäller direktdemokrati


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Kungbla:

Direktdemokrati vettdu, majoriteten bestämmer över minoriteten, hur kränkande det än kan kännas för minoriteten.

Schweiz är bra jäkla unikt när det gäller direktdemokrati

Sarkasm funkar inte så bra på internet, det är bäst att undvika det.

Schweiz är unikt i det avseendet att du har folkomröstningar i frågor som aldrig kommer upp på dagordningen i andra demokratier, antingen för att de anses oviktiga eller för att de är kontroversiella.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Kungbla:

Direktdemokrati vettdu, majoriteten bestämmer över minoriteten, hur kränkande det än kan kännas för minoriteten.

Schweiz är bra jäkla unikt när det gäller direktdemokrati

Tycker du att folket inte skall få bestämma?

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Kungbla:

Direktdemokrati vettdu, majoriteten bestämmer över minoriteten, hur kränkande det än kan kännas för minoriteten.

Schweiz är bra jäkla unikt när det gäller direktdemokrati

Tycker du att folket inte skall få bestämma?

Du ser inga problem med att majoriteten får köra över minoriteten?

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Kungbla:

Direktdemokrati vettdu, majoriteten bestämmer över minoriteten, hur kränkande det än kan kännas för minoriteten.

Schweiz är bra jäkla unikt när det gäller direktdemokrati

Tycker du att folket inte skall få bestämma?

Du läser ju inlägg som fan läser bibeln
Schweiz är unikt i det avseendet att man är jävligt bra på folkomröstningar.
Och det är fint som snus.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Kungbla:

Direktdemokrati vettdu, majoriteten bestämmer över minoriteten, hur kränkande det än kan kännas för minoriteten.

Schweiz är bra jäkla unikt när det gäller direktdemokrati

Tycker du att folket inte skall få bestämma?

Du ser inga problem med att majoriteten får köra över minoriteten?

Skrivet av Kungbla:
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Kungbla:

Direktdemokrati vettdu, majoriteten bestämmer över minoriteten, hur kränkande det än kan kännas för minoriteten.

Schweiz är bra jäkla unikt när det gäller direktdemokrati

Tycker du att folket inte skall få bestämma?

Du ser inga problem med att majoriteten får köra över minoriteten?

Att majoriteten kör över minoriteten händer ju minst vart 4:e år i Sverige.

Churchill sade det rätt bra; Demokrati är det sämsta som finns men det bästa vi har.

Jag dör gärna för att skydda vår demokrati.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Att majoriteten kör över minoriteten händer ju minst vart 4:e år i Sverige.

Churchill sade det rätt bra; Demokrati är det sämsta som finns men det bästa vi har.

Jag dör gärna för att skydda vår demokrati.

Att demokrati är det bästa man provat hittills betyder väl inte att det är bra? Jag ser stora problem med demokrati, bl.a. det jag nämnde ovan.

Medlem

Läskigt...

Får man fråga vad som är så demokratiskt med att ha en omröstning som hindrar en religiös minoritet att utöva sin religion och kultur i ett samhälle som sägs vara sekulariserat?

Och vad är det som är bra med att förbjuda minareter? Är de så fula? Ser de ut som snoppar? Är de fulla med sprängmedel?

?


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Beror väl på vad själva syftet är tycker jag, är det för att skydda den gamla arkitekturen som finns så är jag helt för det. Jag gråter varje gång jag t ex ser gamla fina byggnader i t ex städer i England och Skottland som förfaller och man drar upp fula höghus och annat crap precis bredvid dessa vackra byggnader Men då ska man såklart inte begränsa det till just byggnader där arkitekturen kommer från mellanöstern, utan också resterande hädelser så som nya köpcenter, höghus etc.

Medlem

På vilket sätt stoppar detta det förtryck som påstås ske?

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av Nestor:

Att majoriteten kör över minoriteten händer ju minst vart 4:e år i Sverige.

Churchill sade det rätt bra; Demokrati är det sämsta som finns men det bästa vi har.

Jag dör gärna för att skydda vår demokrati.

Att demokrati är det bästa man provat hittills betyder väl inte att det är bra? Jag ser stora problem med demokrati, bl.a. det jag nämnde ovan.

Massans Diktatur.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Det som är sorgligt är att debatten har varit lite snedvriden, och de som påvisat t.ex. faktafel i debatten och i olika argument har inte kommit till tals. Det tycker jag är ytterst tråkigt. Resultatet kommer dock inte som någon överraskning direkt, när landet besitter ett stort högerpopulistiskt parti.
Riktigt roligt att de finns fyra minareter i Schweiz, varav den första byggdes någon gång under 60-talet. Att de skulle symbolisera islams "kolonialistring" av Europa (ett argument som hördes i debatten) finner jag skrattretande.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

imo beror helt på var man vill bygga den, mosken i stockholm tycker jag är helt ok den smälter ganska bra in i övriga byggnadet.

Att förbjuda en minareter rent allmänt ser jag inga problem med ex av placeringskäl etc däremot motivet till varför detta land förbjuder dom är ju det som är snett.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Det är väl bara bra att nån börjar säga stopp och belägg,
det räcker väl med både moske´r och kyrkor som det finns redan,
religion fyller ju inte nån som helst funktion ju, och speciellt inte år 2009,
att ens folk tror på nån som helst religion numera är helt obegripligt.

Medlem
Skrivet av Serious Sam:

religion fyller ju inte nån som helst funktion ju, och speciellt inte år 2009,
att ens folk tror på nån som helst religion numera är helt obegripligt.

Som, jag tror det var Christopher Hitchens sa; så länge vi fruktar döden kommer det finnas religion.

Inaktiv

hur många kyrkor har ni i mellanöstern?
står det präster på balkongerna och skriker bönerop på latin i mellanöstern?

inte?
jaha ja... det är OK eller?

Medlem

Kristendomen är inte liten i mellanöstern, så det finns nog en hel del kyrkor där.

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Schweiz är kanske det vackraste landet i hela världen. Ändra inget. Det kommer bara bli ett nytt GoW 2 av det hela. Det är bara att acceptera att Moskér inte platsar över allt.

Är det inte så här SD vill göra i Sverige? Sverige är tyvärr inte lika vackert men om de bygger mosker på nordvästra Lidingö blir jag arg.

Det är inte moskéer dom förbjuder, det är bönetorn.

Skrivet av HollowMan:

Jättebra enligt mig,och ett steg i rätt riktning för övriga Europa att ta efter.

Borde man inte förbjuda kyrktorn då också?

Skrivet av Kungbla:

Att demokrati är det bästa man provat hittills betyder väl inte att det är bra? Jag ser stora problem med demokrati, bl.a. det jag nämnde ovan.

Självklart finns det stora problem med demokrati, men om dom andra styrelsesätten som provats på genom tiderna inte haft ännu större problem än demokrati hade det varit dom självklara styrelsesätten.

Skrivet av HinduTimes:

Läskigt...

Får man fråga vad som är så demokratiskt med att ha en omröstning som hindrar en religiös minoritet att utöva sin religion och kultur i ett samhälle som sägs vara sekulariserat?

Det är inget som hindrar muslimer från att utöva sin religion, men om man förbjuder en sak som hör ihop med deras religion är det ju faktiskt väldigt lätt att förbjuda mer, och det är väl där problemet ligger i min mening.

Skrivet av HinduTimes:

Och vad är det som är bra med att förbjuda minareter? Är de så fula? Ser de ut som snoppar? Är de fulla med sprängmedel?

?

Rädsla skulle jag tro.
En notis från källa nr 2 ;

Citat:

The president of Zurich's Association of Muslim Organisations, Tamir Hadjipolu, told the BBC: "This will cause major problems because during this campaign mosques were attacked, which we never experienced in 40 years in Switzerland.
"Islamaphobia has increased intensively."

Synd att ett land som har sagts vara tolerant ska behöva göra dessa åtgärder, speciellt med vad som verkar ha hänt.

Skrivet av Serious Sam:

Det är väl bara bra att nån börjar säga stopp och belägg,
det räcker väl med både moske´r och kyrkor som det finns redan,
religion fyller ju inte nån som helst funktion ju, och speciellt inte år 2009,
att ens folk tror på nån som helst religion numera är helt obegripligt.

Men det är inte moskéer eller kyrkor det handlar om nu, det handlar om bönetorn.
Och om religion inte hade uppfyllit någon funktion så vill jag gärna höra en bra förklaring till varför så många fortfarande är religiösa.

Skrivet av F3D:

hur många kyrkor har ni i mellanöstern?
står det präster på balkongerna och skriker bönerop på latin i mellanöstern?

inte?
jaha ja... det är OK eller?

Ingen aning hur många kyrkor som finns i mellanöstern.

Står det präster på balkonger och skriker bönerop i västvärlden?

inte?

Jaha, ja justja det är inte en del av kristendomen att be fem gånger per dag.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

F3D: Sicket löjligt argument.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Skriv svar