Ubisoft förutspår framtidens spelbudgetar

Robot
Ubisoft förutspår framtidens spelbudgetar
Medlem
Ubisoft förutspår framtidens spelbudgetar

Men vore detta verkligen en bra utveckling för spelglädjen? Återstår att se.

Medlem

O.o me want tech!


signatur

Wai

Medlem

Ja... Varför inte

Medlem

gta4 kostade 100 mille amerikanska ^^ age of conan 50 mille tror jag.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av toern:

Men vore detta verkligen en bra utveckling för spelglädjen? Återstår att se.

Nja, jag skulle säga att den högre budgeten täcker dyrare utvecklingsavgifter som inte direkt är kopplade till kodandet, utan det är kringtjänster som mocap, röstinspelning (som allt oftare görs av riktiga skådespelare), regi av cutscenes, storywriting etc etc.

Och i de fallen så bidrar de högre budgetarna ofta till spelets kvalitet, däremot så MÅSTE industrin diversifieras, idag är alldeles för många spel kopior av varann och bredden som finns tex inom film finns inte att finna i spelindustrin.

Det spelindustrin verkligen behöver mer än högre budgetar är mer kompetenta producenter/regissörer.


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem

Detta är så jävla löjligt, särskillt med tanke på att majoriteten av spelen suger i slutändan. Allt handlar bara om grafik och häftiga saker, men inget jobb går åt spelglädjen. Alla spel är ju typ samma skit i grunden, och har varit det på tok för länge nu. Det är fan en tragisk utveckling, och att det kostar så mycket i utveckling håller bara priserna uppe och deras försäljnings-förväntingar. Konsoll-marknaden är ju sedan länge förlorad, och på PC-marknaden blir vi bara anklagade för piratkopiering när deras kassa spel inte säljer så mycket som dom vill.

Nej det här kan man ju snart jämföra med skiv-branchens stenålders-system. Det går bara utför.

Medlem

Jo, jag vet inte om jag är helt ute och cyklar eftersom det inte direkt backas upp av några specifika fakta men det känns som om att teknikstressen ibland kan ta överhanden och ta en alldeles för stor bit av budgeten... dålig resurshantering eller hur man ska säga.

Kanske har jag fel Det är ju inte dåligt om man lyckas göra ett tekniskt mästerverk så länge det är roligt också. Men det känns som om mindre företag som satsar stort på grafik liksom skjuter sig själv i foten ibland.

Medlem

"Nästa generation kommer vara så kraftfull att spela ett spel kommer att vara detsamma som att spela en CGI-film idag."

lol så fort går det nog inte riktigt.

Så han menar att spel kommer ha lika bra grafik som typ... dom här?

Star Wars: TOR

WoW: WotLK

Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Detta är så jävla löjligt, särskillt med tanke på att majoriteten av spelen suger i slutändan. Allt handlar bara om grafik och häftiga saker, men inget jobb går åt spelglädjen. Alla spel är ju typ samma skit i grunden, och har varit det på tok för länge nu.

Håller med om att allt ska inte handla om grafik, men du får det låta som att allt är skit till konsol.
Skulle vara kul och höra vad för spel som revolutionerar på PC. Finns det något förutom MMO idag med tanke på all piratkopiering. *delvis ironi*

Skrivet av Mr. Bravo:

Det är fan en tragisk utveckling, och att det kostar så mycket i utveckling håller bara priserna uppe och deras försäljnings-förväntingar.

Klart priserna hålls uppe om kostnaderna är höga. Detta är inget som spelutvecklarna Ubisoft vill och det säger de i nyheten. Men du verkar ha svårt med att läsa. Istället går du på högvarv och visar att du föraktar företag som vill tjäna pengar. *suck*

Skrivet av Mr. Bravo:

Konsoll-marknaden är ju sedan länge förlorad, och på PC-marknaden blir vi bara anklagade för piratkopiering när deras kassa spel inte säljer så mycket som dom vill.

Nej det här kan man ju snart jämföra med skiv-branchens stenålders-system. Det går bara utför.

Förlorad? Vad snackar du om? Att PC marknaden blir anklagad för piratkopiering är väl inte så svårt. Majoriteten stjäl ju hem allt.

Jämföra med musikranchen? Du är svamlar. Dataspelsbranchen har redan tagit fram digitala alternativ som är riktigt bra, men självklart behöver de förbättra det. Men det du skriver är helt ologiskt.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av Phyrex:

"Nästa generation kommer vara så kraftfull att spela ett spel kommer att vara detsamma som att spela en CGI-film idag."

lol så fort går det nog inte riktigt.

Så han menar att spel kommer ha lika bra grafik som typ... dom här?

Star Wars: TOR

WoW: WotLK

Nästa generations spel kommer troligtvis inte förräns nästa generations konsoller... men lolla på du.

Inaktiv

Undrar vad Tetris kostade att utveckla...

Medlem

Med risk för att ha oerhört fel... så tycker jag att spel snart närmar sig den punkt där de är tillräckligt snygga.

Inaktiv

Vad än den där pajasen säger så räcker det med 5 pers och en kvarts miljon dollar.

Medlem
Skrivet av Vitriolos:

Vad än den där pajasen säger så räcker det med 5 pers och en kvarts miljon dollar.

Du menar att folk inte vill ha stora produktioner som GTA utan bara nischade spel?

Medlem

Mer budget på spelens story, buggslipande och utveckling av spelvärlden vore inte helt fel. SNES-spel hade inte 3D-grafik men var ändå ruskigt mycket roligare att spela (än idag) än mycket nytt skräp...

Medlem
Skrivet av redmac:

Håller med om att allt ska inte handla om grafik, men du får det låta som att allt är skit till konsol.
Skulle vara kul och höra vad för spel som revolutionerar på PC. Finns det något förutom MMO idag med tanke på all piratkopiering. *delvis ironi*

Ja, allt är ju skit på konsoll Ett fåtal titlar är möjligtvis tilltalande, men oftast är dom så otroligt fördummade så man snabbt tröttnar ändå, och de är verkligen inte värda vad de kostar. Det finns liksom ingen livslängd i konsoll-spelen, utan man lirar igenom dom en gång, prova lite multiplayer, sen står det bara och dammar.

Så klart det finns mer än MMO. Jag lirar bara på PC men inget MMO, då det inte finns något som tilltalar mig. Men det finns gott om härliga exempel som tex ArmA, Penumbra, Oblivion. Dessa tre exemplen tillför saker som ytterst få har vågat än idag. Sen finns det säkert många fler exempel, men jag är så klart inte insatt i de genrer jag inte är intresserad av.

Skrivet av redmac:

Klart priserna hålls uppe om kostnaderna är höga. Detta är inget som spelutvecklarna Ubisoft vill och det säger de i nyheten. Men du verkar ha svårt med att läsa. Istället går du på högvarv och visar att du föraktar företag som vill tjäna pengar. *suck*

Inte riktigt, du missade ju helt poängen i det jag sa. Att tex utveckla en ny blingbling-motor till varje ny titel, bara för att det är allmänt häftigt och tilltalande med snygg grafik i ett spel, är ju rent ut sagt en löjlig investering. Köp en av de utmärkta motorerna som redan finns för en bråkdel av den summan och lägg energin på att göra ett bra spel utav den istället. Det kräver inte varesig lika mycket tid, personal eller pengar i slutändan.
Nu var ju det bara ett av många exempel, men det är ju fan löjligt att se dessa gigantiska budgets som går till ett och samma spel, när man ser små oberoende utvecklare som kan skapa något som överträffar dessa mega-spelen på alla nivåer, trots en skitbudget.

Sen är det klart jag föraktar mig på företag som primärt bara vill tjäna pengar. Det är ju oftast dom som bara kör på säkra kort, alltså redan säljande ideer och titlar, och mjölkar dom tills folk tröttnar. Det finns varken energi eller intelligens i det dom skapar, och dom tillför därmed ingenting alls till spel-marknaden mer än huvudvärk.

Skrivet av redmac:

Förlorad? Vad snackar du om? Att PC marknaden blir anklagad för piratkopiering är väl inte så svårt. Majoriteten stjäl ju hem allt.

Förlorad ja, som i att plattformarna strömmar av hemska fördummade mainstream-spel som inte är nyskapande eller hållbara på något sätt. Som att slänga pinnar åt en hund.

Sen vet jag att du har grova fördomar mot PC-folk/"pirater" *Host*. Poängen i mitt uttalande på den punkten var ju att vi köper bara spel som är bra och värda pengarna. Därför blir ju så klart de företagen, som konstant skapar skit, hårt drabbade av piratkopiering. Man är hypad över en produkt, men osäker på om det verkligen är något vettigt, och därför laddar vissa hellre ner produkten och provar istället för att slösa 400 spänn på en produkt man är osäker på. Men jag vet inte, du och resten av konsoll-folket kanske föredrar att bli blåsta på pengar och ansedda som allätande idioter? Sen finns det ju såklart den typen som bara laddar ner spel, precis som det gör på konsoll-marknaden, men som egentligen inte påverkar försäljningarna alls då dom troligtvis inte hade köpt spelen ändå.

Att skylla dåliga försäljningar på piraterna är bara trångsynt och löjligt. Har man en bra och välarbetad produkt, så säljer den bra. Se bara på Valve, Blizzard, ID Software och alla dom där starkt respekterade utvecklarna som släpper toppsäljare om och om igen. Dom har levt på PC-folket länge och klarar sig hur fint som helst än idag.

Skrivet av redmac:

Jämföra med musikranchen? Du är svamlar. Dataspelsbranchen har redan tagit fram digitala alternativ som är riktigt bra, men självklart behöver de förbättra det. Men det du skriver är helt ologiskt.

Absolut inte, det var bara du som ännu en gång totalt missuppfattade det hela. Kortfattat; Som musikbranchen tycker att konsumenterna ska fortsätta köpa sin musik på ett utdött medium med ett ytterst begränsat innehåll för en löjlig summa, så vill våra spelutvecklare att vi ska köpa våra spel med utdött och fantasilöst "nöje" till löjliga priser. Helt klart relativt i min värld.

Medlem
Skrivet av Saxit:
Skrivet av Vitriolos:

Vad än den där pajasen säger så räcker det med 5 pers och en kvarts miljon dollar.

Du menar att folk inte vill ha stora produktioner som GTA utan bara nischade spel?

Menar du att 5 pers med en kvarts miljon dollar i fickan inte kan skapa något som överträffar ett spel som GTA? Har man kunskaperna, ideerna och energin så ser jag inte hur det inte skulle vara möjligt.

Medlem

herre jävla gud, så mycket pengar hade jag knappast räknat med. Själv sätter jag utan tvekan gameplay långt före grafik, men det kan ju hjälpa att ge inlevelse å andra sidan.

Tyvär verkar inte spelutvecklare dela min uppfattning och allt mer ofta ser man ännu en kopia, ofta med inget nytt, av nånting som redan gjorts mer än ett antal gånger redan.

Men alla spel är så jäkla revolutionerande trotts det, enligt dom själva.

/rant

Inaktiv

Med tanke på hur snabbt tekniken har gått med grafiken i spelen, så antar jag att Blu Ray spel kommer utveckals inom 15-20 år. Och det vill vi ha, såklart

Medlem

That's just crazy!


signatur

På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Medlem

*tar fram en läsk och läser Bravo/Redmac drama*

Medlem
Skrivet av Phyrex:

"Nästa generation kommer vara så kraftfull att spela ett spel kommer att vara detsamma som att spela en CGI-film idag."

lol så fort går det nog inte riktigt.

Så han menar att spel kommer ha lika bra grafik som typ... dom här?

Star Wars: TOR

WoW: WotLK

Det är väll knappast omöjligt? Med tanke på hur stort kliv denna generations konsoler tog från dom förra (undantag wii), grafiken i somliga spel är ju bättre eller åtminstone jämförbara med förra generationens cgi-klipp som för den delen högst var dvd kvalité.

Skrivet av Mr. Bravo:

Menar du att 5 pers med en kvarts miljon dollar i fickan inte kan skapa något som överträffar ett spel som GTA? Har man kunskaperna, ideerna och energin så ser jag inte hur det inte skulle vara möjligt.

Pengarna räcker i ett år, sen behöver utvecklarna skaffa sig andra jobb för att kunna pröjsa för boende och mat. Om man skulle handplocka ett team av de duktigaste spelutvecklarna i sverige (för att upfylla dina kriterium om kunskaper, idéer och energi), så är just GTA (altså det första, top-down-spelet) ungefär vad man hinner med.

Glöm karaktärer som ser så snygga ut att de kan täcka hela skärmen, cutscenes, 3d-miljöer som man kan navigera fritt i o.s.v.

Bara jag som vill ha nya generationens konsol?

Brw om grafik etc. Om jag gjorde ett spel skulle grafiken i det vara mycket viktig, men å andra sidan behöver detta inte betyda att jag skulle slänga miljoner på att göra grötig, brun och trist grafik som i gears of war (1 & 2) etc. Tänk bara på plants vs zombies, om de nu bara gjort spelet i HD hade grafiken varit "hur snygg som helst" dock är den ju inte ful om man ställer in rätt upplösning på skärmen etc. (enligt min mening är det bland annat bara mirrors edge som på senare tiden villat göra annat än äckliga nedbrutna miljöer och det ska dice ha cred för och det är klart ibland behövs brun äcklig grafik men gör den då inte som i prototype).


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Om du fick välja mellan ett bra spel med snygg grafik och ett bra spel med dålig grafik, vad väljer du?

Självklart kommer företag öka sin budget konstant för att vara konkurrenskraftiga. Detta gör att små företag dör ut och att stora företag/spel måste sälja väldigt stora volymer för att gå runt. Högre risk med andra ord. Vad satsar man sina 400 miljoner dollar på, innovativ titel #2 eller Gears of War 12?

Sen finns det ju alltid de som satsar på en lägre budget men försöker göra "smartare" titlar. Kanske episodspel eller liknande. Att särskilja på grafik och gameplay är egentligen idiotiskt eftersom de ofta är väldigt sammanlänkade. Mindre spel använder ofta en mer stiliserad grafik för att komma undan med mindre jobb.

Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:
Skrivet av redmac:

Förlorad? Vad snackar du om? Att PC marknaden blir anklagad för piratkopiering är väl inte så svårt. Majoriteten stjäl ju hem allt.

Förlorad ja, som i att plattformarna strömmar av hemska fördummade mainstream-spel som inte är nyskapande eller hållbara på något sätt. Som att slänga pinnar åt en hund.

Sen vet jag att du har grova fördomar mot PC-folk/"pirater" *Host*. Poängen i mitt uttalande på den punkten var ju att vi köper bara spel som är bra och värda pengarna. Därför blir ju så klart de företagen, som konstant skapar skit, hårt drabbade av piratkopiering. Man är hypad över en produkt, men osäker på om det verkligen är något vettigt, och därför laddar vissa hellre ner produkten och provar istället för att slösa 400 spänn på en produkt man är osäker på. Men jag vet inte, du och resten av konsoll-folket kanske föredrar att bli blåsta på pengar och ansedda som allätande idioter? Sen finns det ju såklart den typen som bara laddar ner spel, precis som det gör på konsoll-marknaden, men som egentligen inte påverkar försäljningarna alls då dom troligtvis inte hade köpt spelen ändå.

Att skylla dåliga försäljningar på piraterna är bara trångsynt och löjligt. Har man en bra och välarbetad produkt, så säljer den bra. Se bara på Valve, Blizzard, ID Software och alla dom där starkt respekterade utvecklarna som släpper toppsäljare om och om igen. Dom har levt på PC-folket länge och klarar sig hur fint som helst än idag.

Att skylla dålig försäljning på pirater är oftast inte alls trångsynt och löjligt.
Många spelföretag har möjlighet att hålla koll på hur många olagliga kopior som körs av deras spel och när det ibland går upp i över 80%, då är det fan nånting som är fel.

Om du inte köper ett spel och om det inte finns ett demo, så har du helt enkelt inte rätt att spela det. Det är inte svårare än så. Osäker på om det är bra? Läs recensioner eller liknande.

Medlem

Löjligt och idiotiskt. Det är inte direkt som att spelen blir bättre, den nivån som det är idag kan de dock hålla på tills 2020 eller något.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av rudeboystig:

Att skylla dålig försäljning på pirater är oftast inte alls trångsynt och löjligt.
Många spelföretag har möjlighet att hålla koll på hur många olagliga kopior som körs av deras spel och när det ibland går upp i över 80%, då är det fan nånting som är fel.

80% ? Hur ofta händer det? Jag tvekar starkt på att det någonsin ens har inträffat. Och då handlar det ju oftast bara om multiplayer, vilket blir väldigt missvisande då majoriteten främst bara spelar singleplayer-delen i spel.

Skrivet av rudeboystig:

Om du inte köper ett spel och om det inte finns ett demo, så har du helt enkelt inte rätt att spela det. Det är inte svårare än så. Osäker på om det är bra? Läs recensioner eller liknande.

Recensioner?! Hah! En mer vilseledande och opålitlig källa får man leta efter.

Sist jag kollade så finns det inga regler på internet. "Rättigheter" hit och dit har ingen som helst betydelse. Om företagen och andra muppar sen vill se nerladdandet som ren stöld är väl upp till dom. Men det är inte något som någonsin kommer upphöra, varesig företagen tjänar bra eller dåligt på sina produkter, och det är ju det som är så ironiskt i det hela!

Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:
Skrivet av rudeboystig:

Att skylla dålig försäljning på pirater är oftast inte alls trångsynt och löjligt.
Många spelföretag har möjlighet att hålla koll på hur många olagliga kopior som körs av deras spel och när det ibland går upp i över 80%, då är det fan nånting som är fel.

80% ? Hur ofta händer det? Jag tvekar starkt på att det någonsin ens har inträffat. Och då handlar det ju oftast bara om multiplayer, vilket blir väldigt missvisande då majoriteten främst bara spelar singleplayer-delen i spel.

Om din dator är kopplad till internet är det många spel som skickar en "laglig kopia yes/no" signal så fort du startar spelet, dvs vare sig du spelar MP eller SP.
Och det har hänt många spel att delen olovliga användare vida överstiger antalet lagliga kopior.

Skrivet av rudeboystig:

Om du inte köper ett spel och om det inte finns ett demo, så har du helt enkelt inte rätt att spela det. Det är inte svårare än så. Osäker på om det är bra? Läs recensioner eller liknande.

Recensioner?! Hah! En mer vilseledande och opålitlig källa får man leta efter.

Sist jag kollade så finns det inga regler på internet. "Rättigheter" hit och dit har ingen som helst betydelse. Om företagen och andra muppar sen vill se nerladdandet som ren stöld är väl upp till dom. Men det är inte något som någonsin kommer upphöra, varesig företagen tjänar bra eller dåligt på sina produkter, och det är ju det som är så ironiskt i det hela!

Säg till när du flyttat hemifrån och börjat jobba så kanske du förstår vad jag menar.
Även om det inte finns regler på internet och om "det aldrig kommer upphöra" så är det fortfarande inte rätt!

Företagen måste så klart komma på nya tekniker och lösningar för att få bukt med piratkopieringen, men samtidigt måste folks inställning om att de kan få allt gratis också ändras!

1
Skriv svar