God natt / God morgon. Vad käkar ni till frukost tro ?

Medlem
God natt / God morgon. Vad käkar ni till frukost tro ?

Och sov gott.

Medlem

God natt till dig.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Vi ses imorgon.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

God morgon!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Dags för frukost. Idag blir det en ost/salami macka och tropisk juice med fruktkött.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

Dags för frukost. Idag blir det en ost/salami macka och tropisk juice med fruktkött.

Ja vad käkar ni till frukost egentligen ?
själv så dricker man en kopp te och tar nån knäckebrödsmacka med ost och nån paprikabit på.

Försöker undvika vitt bröd så mycket det går, grovt bröd är ju ofta minst lika gott.

Medlem

God morgon.
Är ingen frukostmänniska direkt. Slurprar i mig en god kopp kaffe just nu, läser och uppdaterar mig om vad som hänt i världen under natten.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

God morgon,
idag blev det kågekaka med ägg o kaviar, och ett glas mjölk med två satsumas. Säg mig, vad ska man äta till frukost för att vara svensk?

Medlem
Skrivet av TobbeW:

vad ska man äta till frukost för att vara svensk?

Surströmming..?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

Smuttar på varm chokladmjölk.
Kallt i Norrland.

Medlem
Skrivet av Jiggaren:

Smuttar på varm chokladmjölk.
Kallt i Norrland.

Kallt OCH skönt! Härligt med -15C imho!

Äter inte frukost på helgen, jag är för lat + att jag vaknar rätt nära lunchen


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

kaffe!

sen kan man börja fundera på frukost, eller vänta till lunch

imorse blev det iaf kaffe och ica:s dinkelbröd som jag rostade och smör/ost som pålägg.

imorgon blir det nog bara kaffe till frukost som vanligt.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av TobbeW:

vad ska man äta till frukost för att vara svensk?

Surströmming..?

Vad gäller just frukost vet jag inte. Kaffe är populärt i alla fall.

Finland ligger i topp följt av Sverige när det gäller kaffekonsumption per capita. Så "en riktig svensk" dricker kaffe.

Man skulle kunna argumentera för att kaffedrickande är en av de mer uppskattade svenska traditioner vi svenskar utövar.

Klippte ut lite information om kaffe:

Kaffet kommer ursprungligen från ett område som heter Caffa i Etiopien, Afrika.

Det första kaffehuset öppnas i Turkiet år 1475 av Ottoman Turks, samtidigt fick kvinnor rätt att skilja sig från sina män om de inte kunde förse dem deras dagliga kvota av kaffe.

Till Sverige kom kaffet för första gången år 1685, den första importen bestod av ett halvt kilo. Två år senare såldes kaffe i apoteken men det var Kung Karl XII som på allvar fick upp folks ögon för den svarta drycken. Han hade spenderat mycket tid i Turkiet och där blivit bjuden på mängder med kaffe, han dyrkade drycken och tog med sig en turkisk kaffekokare tillbaka till Sverige.

1802 uppfann fransmannen Descroisilles, apotekare i Rouen, en kaffebryggare. Den hade två behållare, den ena ovanpå den andra, skilda åt genom ett filter.

Espressobryggaren
Men den verkliga förnyelsen när det gällde konsten att brygga kaffe kom med italienaren Achilles Gaggia, som 1946 uppfann den moderna espressobryggaren.

Kaffefiltret
1908 önskade tyskan Melitta Bentz bjuda sin familj på bättre kaffe. Hon borrade små hål i botten på en behållare, klippte ut en rund bit läskpapper och placerade den i botten på behållaren. Hon satte behållaren på kaffekannan, lade kaffe i behållaren och hällde över kokande vatten. Så föddes Melittafiltret.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

åt leverpastej macka idag. mums!


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Inaktiv

Dricker: Grönt eller svart té med mjölk.
Käkar: Kokt ägg med Svennes kaviar på rostat bröd.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

1
Skriv svar