Minns 00-talet

Medlem
Minns 00-talet

DN har en artikel om det årtionde som nu går mot sitt slut, där man minns vad som hänt. Fokus ligger mer åt populärkultur- än åt nyhetshållet.

http://www.dn.se/livsstil/trend/facebook-gi-thailand-sadant-v...

Vad minns du från 00-talet? Och hur blir 10-talet?

Medlem

9/11 never forget


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Edit
Minns att jag firade 00 ute i skogen hos några bekanta. Klockan slog över från 1999 till 2000 och jag firade den i skogen... Blir tung i bröstet varje gång jag tänker på det, åååååh vad jag missade grejer.

Aja, inte mycket att göra mer än vänta på nästa... millennieskifte. :evil:


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Jag gjorde testet förut idag, måste säga att jag är grym!

Citat:

7 RÄTT AV 7 MÖJLIGA
Tack för din medverkan. Av de 1402 personer som hittills gjort testet, klarade du dig bättre än 1199 (86%).

Kommer ihåg att MMO:s slog igenom på riktigt, 11:e september, flyttade hemifrån, fick ett eget liv utanför familjen, och annat skräp.
Förväntar mig inte speciellt mycket om 2010-2019, 2020+ däremot! Då kommer det hända grejer.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Årtiondet när man inte fick ta med sig en flaska äppeljuice på flygplanet. :,(
Never forget!

00-talet: Utbrändhetens och depressionernas årtionde.

Den nuvarande finanskrisen.

Gladiator:


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

2020+ däremot! Då kommer det hända grejer.

Utveckla.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av Shrudder:
Skrivet av bjosarn:

2020+ däremot! Då kommer det hända grejer.

Utveckla.

Låter invecklat.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

00-talet är väl individualismens årtionde. (tillsammans med 90-talet)

Tänker främst på internet.

Medlem
Skrivet av TobbeW:

00-talet är väl individualismens årtionde. (tillsammans med 90-talet)

Tänker främst på internet.

Det är skillnad på individualism och att slaviskt följa trender medan man ger skenet av att vara individuell.

Medlem

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Kommer alltid minnas när de fann Saddam i sitt hål 2003.

Inaktiv

På 10-talet kommer vi att rädda jorden från global uppvärmning

Medlem

På 10-talet kommer modo spela i Hockeyallsvenskan

Medlem

Det negativa: Tsunamin, 11 sept, folkets och världsekonomins depressioner/bubblor, skrämselprogandan i media, George Dubbelview Idiot, skräpserier som CSI, personliga tragedier, mångkultur som politiker försöker sälja in, kass sjukvård, låg kvalitet på undervisningen i skolor, cirkusen kring piratjakten
edit: Just det. Michael Jackson borgång, Anna Lind som theHarmelssWarrior nämnde

Det kunde däremot ha varit värre (som man brukar säga)

Positiva:
Miljömedvetenhet, bredare kostmedvetenhet och t.ex. krav på nyttig mat åt barn i skolan, alla tekniska framgångar, Fuglesangs rymdresor, spel & FZ, familjerelaterat grejs

Det förvånande:
Arnold går från filmstjärna till guvernör.

Så minns jag det och känner igen en del från artikeln, men mycket känns också oerhört avlägset från det jag lagt märke till under årtiondet.
Lattemammor,PT, molekylär matlagning, naturromantisk, Lily Allen och Arctic Monkeys?
Vem vad?

Hoppas på bättre tider framöver. Ser ganska ljust ut på alla fronter förutom ekonomisidan.

edit: kortslutning i skallen

MFC
Medlem

Gudrun!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Shrudder:
Skrivet av bjosarn:

2020+ däremot! Då kommer det hända grejer.

Utveckla.

Låter invecklat.

Tror vi avvecklar där.


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av bapelsin:

Kommer alltid minnas när de fann Saddam i sitt hål 2003.

Konspiration!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

- var arbetslös i ca 3års tid dock inte på raken men iaf.
+ grym nyårs fest 99/00
+Bytte jobb 2ggr och höjde lönen par snäpp
+ Köpte min lägenhet för en spottstyver vi pratar ultra billigt hyreslägenheter omvandlades till bostadsrätt och smart som man var så högg man på det.

samhälls katastrofer gick in i ena örat och ut i det andra hade fullt upp med egen kris.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Egentligen de första 10 år jag varit vid ett direkt medvetande. Började grundskolan 1999 och sluta 2009. Jag kommer ihåg alla klass splittringar och de nya klasserna. Alla klasskamrater och lärare. Pokémon på rasterna mhhm. Jag ångrar dock allt jag ställde till med för mina lärare. Kanske var lite onödigt att skolka prao bara för att iden suger arsle.

Jag har gått från att vara USA fanboy till USA hatare, Xbox live fanboy till PS3 nörd, Windows fanboy till Linux/Mac vän.

Datorteknik har genom gått en stor förändring. Vilken jäkla stek dator min Dell XPS P4 var Medieval Total War på max. Polyfoniska ringsignal. Oj oj oj. Crysis datorn. Geforce 8800GT blir det bättre? Plattskärm, HD, Windows Vista, DVD, Split screen lan, Touch screen NDS.

Jag läste båtsman artikel och upptäckte att nästan ingen passade in på mig. Jag är inte den stereotypiska 2000-2009 människan. Inget WoW, Facebook, iPod, iPhone, CS, bloggande, Idol tittande, skönhetprodukter för män(nästan), häng(byxor), aldrig varit i Thailand.

Nyheter jag minns är 9/11, Afganistan, Irak, Anna Lind, Tsunami, Miljökris och finanskris. Fast finanskrisen nådde aldrig de rikare delarna av Lidingö men jag lider med er andra ändå.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

"Det enda positiva med 00-talet är att det är över, det är ett bedrövligt decennium, det var decenniet som både den goda smaken och moralen glömdes bort. Det finns ingenting positivt, det var då allting blev mainstreem, det var då topplistorna började terrorisera och sunka ner alltining, all information överhuvudtaget som vi får oss tillgodo genom medierna. Det är en återgång till 50-talet också, då kvinnor skulle vara pråpra och klä sig på ett visst sätt och modebloggarna tog över. Jag tycker det finns absolut ingenting gott förutom att byxorna åkte ned en aning."" // Unni Drougge

Edit: Lite fel i copy/paste där.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

""Det enda positiva med 00-talet är att det är över, det är ett bedr... See Moreövligt decennium, det var decenniet som både den goda smaken och moralen glömdes bort. Det finns ingenting positivt, det var då allting blev mainstreem, det var då topplistorna började terrorisera och sunka ner alltining, all information överhuvudtaget som vi får oss tillgodo genom medierna. Det är en återgång till 50-talet också, då kvinnor skulle vara pråpra och klä sig på ett visst sätt och modebloggarna tog över. Jag tycker det finns absolut ingenting gott förutom att byxorna åkte ned en aning." // Unni Drougge

Låter det inte så efter precis varje decennie?

Man kan alltid jämföra modet med historia. Ex. är ju funktionalismen och dess arkitektur från 30-talet högst populärt idag.

"...klä sig på ett visst sätt"

Har det inte alltid varit så?

Medlem

...är 90-talet slut?!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

...är 90-talet slut?!

Ja, för snart 10 år sedan.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

00 är mitt vuxna liv, man fyller huvudet med samhällsnyttig information och letar sig tillbaka i tiden för musiken och kulturen. Så i det hela är nog 00 rätt skräp i min mening, mycket tråkigt som man som vuxen behöver se i världen, man önskar att världen var ett bättre ställe.
Antar att många kände likadant de andra decennierna.

Det som jag tycker kan känneteckna denna decennier i min mening är egocentricitet. Folk behöver stanna upp och tänka på sina nästa, deras välmående, sätta sig in i andras situationer.. skaffa perspektiv.
Med det säger jag inte att det bara är så jag ser på saker och att det gäller alla, bara att jag önskade att det fanns mindre av det.


signatur

thank you, come again

Medlem

Helt klart en definierande period i mitt liv. Man har vuxit upp och stadgat sig under dessa år. Trots att man är ung fortfarande, så känner jag att de senaste tio åren förmodligen lär utgöra "basen" i ens liv när man tittar tillbaka på det hela i framtiden.
Är det berättigat att kalla 2000-2010 som "kommunikationens decennium"? Personligen tänker jag på populariseringen genom mail, mobiltelefoner, bloggar, osv.

Medlem

Årtiondet när extremhögern återigen blev tillåten.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Årtiondet då bjosarn var ett troll och LCD fanboy


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Årtiondet då personangreppen började hagla på fz.se


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Årtiondet när extremhögern återigen blev tillåten.

Likaså årtiondet när det blev "coolt" att vara kommunist.

Medlem
Skrivet av Fredas:

Likaså årtiondet när det blev "coolt" att vara kommunist.

Du måste missat 60- och 70-talet. Fast i och för sig, kommit tillbaka många politiska strömningar. De kommer och går precis som modet.

12
Skriv svar