Capcom köper en Unreal Engine 3-licens

Robot
Capcom köper en Unreal Engine 3-licens
Inaktiv
Capcom köper en Unreal Engine 3-licens

Tycker att det är intressant när japanska spelutvecklare börjar använda sig av västerländska motorer. Det tyder på att det börjar bli mer och mer samarbeten mellan två tidigare så separerade "läger".


signatur

Författare och poeter, Popplepress.com är här

Medlem

Hoppas att det går bra för Crysis-gänget med deras motor, så att det blir lite mer konkurrens. UE3 äger ju totalt just nu.


signatur

Aj, dina ögon!

Flakmonkey
Skrivet av noaxark:

Hoppas att det går bra för Crysis-gänget med deras motor, så att det blir lite mer konkurrens. UE3 äger ju totalt just nu.

Mjo, lite konstigt faktiskt... förstår inte varför "ingen" använder Ids motor... eller cryteks... jag menar far crys användes väl inte i några andra spel? Det är väl Source som kan konkurrera med UE3 i nuläget?

Medlem

Tror fler kommer att vilja ha Cryengine 2 när crysis är ute. Id har väl en ganksa avancerad motor som är krånlig att lära sig skulle jag tro. I alla fall om man ska tro dom flesta mod teams.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Känns som om det går mkt lättare att få till realitiska miljöer i UE3 och framför allt Source än IDs motor. Kanske är därför, samt att den är lättare att arbeta med(?).


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av noaxark:

Hoppas att det går bra för Crysis-gänget med deras motor, så att det blir lite mer konkurrens. UE3 äger ju totalt just nu.

Mjo, lite konstigt faktiskt... förstår inte varför "ingen" använder Ids motor... eller cryteks... jag menar far crys användes väl inte i några andra spel? Det är väl Source som kan konkurrera med UE3 i nuläget?

Tillåt mig att spekulera rejält och dra lite antaganden ur arslet:

Doom3-motorn var väl från början utvecklad för gammel-Xbox och PC (enligt Carmack själv, om jag inte minns fel), medan UE3 är mycket mer optimerad för 360/PC/PS3 i grunden och ser i alla exempel förbannat mycket bättre ut. Vidare verkar det ha blivit nån sort lavineffekt av Gears of War och andra stortitlar med UE3-motorn -- de drar nytta av varandras publicitet.

Jag har också fått intrycket av intervjuade spelutvecklare att Epic har satsat absolut mest på kundservice, med ett stort supportteam och mängder av användbara verktyg.

Support verkar vara huvudnyckeln här. Valve klarar sig säkert bättre än Id för att även de har satsat stenhårt på utvecklarvänlighet. Ids motor må vara kraftfullare (min åsikt), men de är ett sånt litet team att supporten blir desto mer begränsad.

Att ingen använde Far Cry-motorn är däremot ett absolut mysterium för mig. Den håller ju sig tammefan i topp än idag.


signatur

Aj, dina ögon!

Flakmonkey

Det är ju lätt att göra saker i UnrealEd iaf... till och med jag kan göra fungerande banor där och det säger inte lite

Medlem

Så nu är det 2 japanska spelutvecklare som har skaffat sig Unreal Engine 3-licens. Square-Enix och Capcom. Kan undras vilken nästa blir:O
Blir det Tecmo kanske (Tänk va fiiina blommor som kunde visas i t.ex. det där vollybollspelet)

Skrivet av noaxark:

Att ingen använde Far Cry-motorn är däremot ett absolut mysterium för mig.

Jag antar dock att Cryengine2 kommer att användas betydligt mer. Om man jämför Cryteks skryt (för något konkret har de tydligen inte tänkt att visa upp förrän GDC) med UE3, så verkar det faktiskt som att Cryengine2 skulle kunna bli bekvämare och smidigare att arbeta med än med det lapptäcke av kaotisk kod som UE lär vara uppbyggt av...

1
Skriv svar