id Software tror på "Games for Windows"

Robot
Medlem
id Software tror på "Games for Windows"

Värdelöst!

Visst det är Singleplayer spel som drabbas av piratkopiering.
Men att dra in andra vanliga multiplayerspel i Windows Live är fel tycker jag.
Se bara på BF2, kräver inget vidrigt windows Live konto och nog har det sålts rätt bra. Visst finns det någon enstaka crackad server men vem vill köra på orankad skräpserver?

Nej fy för mer makt åt MS!

Inaktiv

Nästan alla spel jag har kört är roligare på PC än vad det är på konsollerna, så för mig är "Games for Windows" bra!


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Haha oj vad objektiva de var...Drar in piratkopierande i det hela och säger "its killing us" och därför gör MS bra sak av det hela...Vilket skämt. Games for Windows spel skiljer sig dessutom knappast från andra spel. Se bara på Halo2 till PC. Finns också piratkopierad samt funkar på XP med tack vare hackers. Inte för att det är nåt att ha men folk med XP kan iaf få spela det med.

Jag vill inte ha nåt konto på PC ala de som finns på konsoler. Köper jag spel vill jag bara börja spela utan att registrera mig.

Medlem

Är det något som kan ta död på spelandet på en PC så är det ta mig fan games for windows.

Medlem

Spel på PC är ligger halvdött sen länge


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Fan vad bra! Äntligen får vi slut på piratkopieringen och därmed chefernas höga löner motsvarande hela lands BNP. Vilket i sin tur resulterar i superlåga priser på produkter!

*springer och köper Quake 6 för 49kr*

Visst är det tur att vi har så ansvarstagande företag i världen?

Nej, sålänge något sådant inte händer om piratkopieringen stoppas så ser jag med skadeglädje på när bolag efter bolag rasar i avgrunden. Blir lika uppjagad och förbannad varje gång jag hör ett storbolag ojja sig.

Medlem

Alltså va fan är de med folk nu för tiden egentligen? Windows Live är en valfri och gratis tjänst, du betalar endast om du vill lira över cross-platform, vilket är mest för dom som redan har guld på 360 Live, vill du bara lira med PC-användare så kan du lika gärna ha silver.

Ska ni inte börja tracka ner och hata ASE och Gamespy också? Även dom är helt valfria och gratis, men kan även kosta om du vill ha de där lilla extra.

Kan någon säga varför man inte ska använda Windows Live? Och säg inte att de suger för de är inte väl övertygande, och att man inte vill registrera sig är knappast något man kommer undan med i vilket fall som helst, jag vet fan inte hur många spel jag har varit tvungen att ha ett Ubisoft eller Gamespy-konto för att spela över nätet. Att registrera sig går fort och man behöver bara göra de en gång, och de kan du göra medans du installerar spelet.

Inaktiv
Skrivet av wwraver:

Fan vad bra! Äntligen får vi slut på piratkopieringen och därmed chefernas höga löner motsvarande hela lands BNP. Vilket i sin tur resulterar i superlåga priser på produkter!

*springer och köper Quake 6 för 49kr*

Visst är det tur att vi har så ansvarstagande företag i världen?

Nej, sålänge något sådant inte händer om piratkopieringen stoppas så ser jag med skadeglädje på när bolag efter bolag rasar i avgrunden. Blir lika uppjagad och förbannad varje gång jag hör ett storbolag ojja sig.

Vilken tur att du är upprättaren av moral och etik. För att inte tala om dina goda kunskaper inom företagande? Som chef skulle du alltså se till att hålla inkomsterna måttliga istället för att på ett regelrätt sätt maximera dem?

Och din antikapitalistiska kritik är totalt orelevant, då den endast uttrycker ditt vänsterpartistiska och halvpragmatiska försök till upprättelse.

I slutändan är det inte en fjuttig registrering på Live som avgör ett spels öde.

Medlem

Det som oroar mig mest om Games For Windows, är just Microsoft. Vi har ju liknande kontrollsystem i dag, så som GameSpy, Steam, BattleNet, Massgate och EA Core. Varför inte expandera på något av de existerande systemen i stället?

Många, inklusive jag, är lite oroade för att precis som med allting anna Microsoft gör, så kommer dom att försöka tjäna så mycket pengar som möjligt på sin tjänst. Allt som man betalar för sitt XboxLive konto idag , får man gratis i nästan alla PC spel som kan spelas online. Risken är att Microsoft tvingar företag att ta bort all funktionalitetsom tidigare var gratis, förutom då det mest basic, för att sedan tvinga spelare att betala för ett Live konto för att kunna använda det som i tidigare fall har varit gratis.

En av dom stora fördelarna med PC jämfört med konsoller är just "licens" biten.
När man tillverkar ett spel för en konsoll, måste företaget som gör spelet, betala en Liscensavgift till konsolltillverkaren för att få släppa sitt spel på konsollen. Så har det aldrig varit på PC, därav priskillnaden på 200-300 kr mellan PC och kosollspel.

Windows Live, är enligt många ett försök av microsoft att dra i gång samma "Licens" system på PC, Och där microsoft skulle stå ensamma, då 90 procent av alla spelen, görs för just windows, och microsoft kan diktera precis vilka spel som får släppas på sitt "system".

Medlem

låter ju inte bra om det är sant Fnotte :/


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Nä, jag förstår inte det dåliga i Games For Windows.
Man har som sagt ett val, vill man betala och få det där lilla extra, så gör man det. Annars är det ju som vilket vanligt spel som helst.
Folk klagar nog endast för att dom har kommit in i den där "hata-windows-för-att-dom-är-så-stora"-grejen. Windows gör precis rätt som företag. Tror ni att dom vill minska istället för att expandera? Vad hade ni valt när ni ska få lön - Säg att chefen säger såhär: Du kan få 30 000/mån, men du har väl ändå lite skam i kroppen, så du kan väl ta 20 000/mån istället? Vad hade ni valt?

Medlem

Som fnotte säger, känns lite som ett sätt för microsoft att stänga in pc spelen mer och mer. Kanske inte blir så stor skillnad från början men inget stoppar ju dem senare att ta en liten bit där och en liten bit här under tiden. Medans alla ja sägare tycker att det inte är så farligt varje gång. Fast resultatet av allt blir att saker vi får gratis nu med spelen kostar pengar sen.

Dessutom gör det ju chanserna ännu mindre att det ska kunna komma konkurenter, t.ex. mer spel för mac och linux osv.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Kanske bara är jag, men enda smidiga systemet jag kört är nog fan Steam.
Gamespy ger jag inte mycket för och undviker gärna det om jag kan.

Risken är som många säger att GfW blir låst senare för att få bukt med pirater t.ex. Dvs utan Guld-Live så får man kanske inte spela multiplayer.
Som det idag är på XboxLive, är ju tvunget att ha Guld om man skall göra något.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av fnotte:

Windows Live, är enligt många ett försök av microsoft att dra i gång samma "Licens" system på PC, Och där microsoft skulle stå ensamma, då 90 procent av alla spelen, görs för just windows, och microsoft kan diktera precis vilka spel som får släppas på sitt "system".

Det där är något som aldrig kommer kunna hända så länge människan har fri vilja och slipper bli påtvingad en produkt, skulle de dock ske att MS spårar ut alldeles så kommer ändå gamers gå ihop och skapa ett eget OS med stöd för DX, även om de skulle innebära brutna lagar. Och du säger även att 90% av alla spel är gjort för Windows, varför kan man inte då använda en tjänst som är skapat av företaget som står för 90% av alla spel?

Här är skillnaden mellan gratis och att betala

Silver Membership Features
• Single gamertag
• Common gamer profile
• Common gamerscore
• Single player achievements
• Private chat via text and voice
• Common friends list and online presence
• PC only multiplayer including browsing a list of active PC games

Gold Membership Features
• All Silver membership features
• Multiplayer matchmaking with friends
• TrueSkill™ matchmaking
• Multiplayer achievements
• Cross-platform gameplay

Som ni ser så är guld något som egentligen inte är nödvändigt, de är mer för oss som har en 360 och en Live friendlist, så exakt hur hade ni tänkt att MS ska tjäna pengar på dom utan en 360 och ta över världen då det inte är ett krav att ha gold för att lira multiplayer?

Medlem
Skrivet av Tpiom:

Nästan alla spel jag har kört är roligare på PC än vad det är på konsollerna, så för mig är "Games for Windows" bra!

Är det bara jag som inte får den där meningen att gå ihop? vad har konsoll och Games for windows ihop?

Jag gillar grund konseptet för Games for windows, det vill säga
Easy install
stöd för Vista Games explorer (dock så är vista rätt duktig på att hitta spelen själv då jag installerar ett spel ifrån 96 och det kommer up i Games explorer)
Stöd för XB360 kontrollen
Stöd att köras på 64bitars windows xp/vista och 4:3 / 16:9 upplösningar.
Stöd för Media Center

det är grunden och det jag gillar med Games of Windows.
Det jag inte gillar och 90% av alla friska personer inte gillar är:
Man måste registrera minst ett Live-sliver konto för att kunna spela Online och att LAN funktionen är borttagen ifrån GFW:Live spel.

Så grund konceptet är bra men microsoft är riktigt duktiga på att få tårtan att smaka surt

mis
Medlem

är jag okunnig lr är games for windows = vista only?

om det nu är så tycker jag att det största problemet är just det, vista ;x


signatur

etqw?

Medlem
Skrivet av mis:

är jag okunnig lr är games for windows = vista only?

om det nu är så tycker jag att det största problemet är just det, vista ;x

exkat vad är det för fel på vista? har kört det nu i ett par månader, inga som helst problem med spel, surfa eller att göra musik, vilket är vad jag huvudsakligen gör.. känns lika stabilt som xp, prestandan är lika bra också (har kört lite timedemos osv och jämfört med XP).

Games for Windows är väl dessutom bra iom att det sätter vissa krav på utvecklarna, te.x att det måste finnas ordentligt stöd för widescreen osv.


signatur
Medlem
Skrivet av mis:

är jag okunnig lr är games for windows = vista only?

Inte längre, det är även för XP nu.

Medlem
Skrivet av Mahone:

Det där är något som aldrig kommer kunna hända så länge människan har fri vilja och slipper bli påtvingad en produkt, skulle de dock ske att MS spårar ut alldeles så kommer ändå gamers gå ihop och skapa ett eget OS med stöd för DX.

Det finns ett OS kallad ReactOS som skapas från grunden för att köra just windows-program/spel.

http://www.reactos.org/sv/index.html

"The ReactOS project is dedicated to making Free Software available to everyone by providing a ground-up implementation of a Microsoft Windows? XP compatible operating system. ReactOS aims to achieve complete binary compatibility with both applications and device drivers meant for NT and XP operating systems, by using a similar architecture and providing a complete and equivalent public interface."

Medlem

pcn som plattform lider av sin egen komplexitet, det finns en myriad av grafikkort, cpuer, hårddiskar och oändligt antal kombinationer av olika hårdvara, och det skapar inget annat än problem.
Konsolspel kanske är dyrare, men inte i närheten av lika buggiga, och det under kortare utvecklingstid eftersom pcversioner måste betatestas på bra mkt större spektrum av hårdvara och konfigurationer, vilket kostar tid och pengar.

Games for windows är en dal av windows arbete att bli av med en del av dessa problem, 2 andra delar är dx10 och vista...


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Inaktiv

det kan inte ha varit billigt att få honom att säga det:P

Medlem

känns som att sätta ett klistermärke på ett kexpaket och på klistermärket står det, endast kompatibel med magsäckar


signatur

Gamertag = PiGGe88swe
beroende av supreme commander

Medlem
Skrivet av Divion:

Är det något som kan ta död på spelandet på en PC så är det ta mig fan games for windows.

Word på den. Fast de gäller ju det mesta från MS...

Medlem

Tror ni inte att piratkopiering har nåt att göra med att företag väljer den här typen av lösningar?

Medlem

Vilken? att ge folk tjänster?
Betalning är fortf frivilligt...


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem

Det jag inte gillar är att jag måste tjacka vista. Ända som jag tycker är jobbigt

Inaktiv

Äh, detta kommer inte ändra på piratkopieringen, det kan dom ju glömma.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Har en köpt version av Vista, men använder den inte. Orkar inte fippla med massa olika drivrutiner o skit för att få X spel att funka Men det löser sig nog, kanske t.o.m har löst sig, va rätt längesedan jag provade!

Sen tycker jag för det mesta "Registera = dåligt". För mig som kund ser jag absolut inget bra med det, bara jobbigt att behöva logga in överallt.

ang Game For Windows, blir väl något liknande Steam kan jag tänka mig?
Kan säkert funka jättebra, dom kommer säkert ha jättekoll på vem som spelar vad. Man kommer säkert få jättebra information om spel dom släpper och annat man kan köpa också Kolla bara på BF-2, skitbra att varje gång jag loggar in där får jag veta precis vad dom vill att jag ska köpa För att inte tala om just steam, en popupp varje gång det startar! Skitnice att se vad dom säljer!

UFF

Inaktiv
Skrivet av Larzzn:
Skrivet av Divion:

Är det något som kan ta död på spelandet på en PC så är det ta mig fan games for windows.

Word på den. Fast de gäller ju det mesta från MS...

Word är från Microsoft, ja.

12
Skriv svar