Sonys VD Ken Kutaragi: "Playstation 3 antagligen för billig"

Robot
Sonys VD Ken Kutaragi: "Playstation 3 antagligen för billig"
Medlem
Sonys VD Ken Kutaragi: "Playstation 3 antagligen för billig"

Vad är det som gör att PS3an kostar bly egentligen?. BlueRay?, Har hört att den ska va boven.


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Ett dyrt chip, ett dyrt grafikkort och Blu-ray. Jag tror att 360 kommer att täcka mina grafiska spelbehov och den är billigare så det blir nog inget PS3 för mig.

Inaktiv

Inget vidare argument för att locka till sig köpare iallafall. En vanlig Svensson familj köper inte en spelkonsoll till sina barn i julklapp för nästintill 5000kr.

Att den skulle vara för billig var det dummaste jag hört...


signatur

"Jesus loves me yes I know"

Medlem

Klart det är Bluray, det är ju DRM som gäller för Sony! Utsugare.


signatur
Medlem

4400kr? Måste ha läst fel någonstans, hade för mig den skulle kosta runt 6000kr. Aja, då blir min plånbok glad iallafall.


signatur

I'm a snake, follow me!

4400 är det inte, för den dyra versionen iaf. 499 respektive 599 euro för versionerna. Priser brukar dessutom översättas till sverige genom att man lägger till en extra nia bakom det som det kostar i andra land, dvs 4999 respektive 5999kr.

Medlem

SuperTank: grattis till inlägg #1000

nee fasen... tycker mitt Xbox fungerar fint...
vad hela spelindustrin saknar är spelkänsla, men allt folk, speciellt spelutvecklare, sitter och suktar efter är ju grafik grafik och åter grafik - och så lite fysik så man kan välta kartonger och hyllor... *GAH*


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

PS3 är för dyr. Nej, den är för billig. Jag ska köpa en Xbox 360 istället, och en Wii. Nej, jag ska köpa en PS3. Nej, jag köper allihopa. Eller vänta, jag köper en PS3 och en Wii. Eller bara en Xbox 360. Nej, det får räcka med Wii för min del. Konsol? Nej, tack. Jag spelar bara på min kära PC. Repetera.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem

Eller så väntar man 2-3 månader efter release och tjackar den 1500 spänn billigare...

Medlem

hoppas att det är väldigt få som köper den så att dom får sänka priset. Dom måste vara ganska korkade om dom tror att dom kan pumpa folk på hur mycket pengar som helst


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

6-7 månader efter release säljer MS fler 360 än någonsin och för samma pris. Inga prissänkningar efter någon månad här inte.


signatur
Medlem
Skrivet av Night Hawk:

hoppas att det är väldigt få som köper den så att dom får sänka priset. Dom måste vara ganska korkade om dom tror att dom kan pumpa folk på hur mycket pengar som helst

Korkade? Pumpa folk på pengar? Eh, no offence, men seriöst, checka retoriken liksom. Vem är det som verkar korkad? Att PS3an är "dyr" beror på att den är fylld med godis. Däremot är såklart slutet på Night Hawks brillianta resonemang korrekt, fast ändå inte, enbart konsumenternas aka marknadens val kommer att avgöra om Sony valt rätt strategi eller inte. Vad Microsoft, Nintendo, eller jönsar på diverse forum tycker är sekundärt och i egentlig mening ointressant.

En favorit i repris är ju jämförelsen med dyra grafikkort, där fem lax inte är så ovanligt. Är då fem lax väldigt mycket för en PS3?

Medlem

När PS2:an släpptes var priset ungefär samma så varför så stort rabalder denna gång? Finns också en billigare variant som är fullt fungerande. Jag kommer investera i en Wii och kanske en PS3:a om plånboken samtycker.

*edit* Mycket bra skrivet Dulee, håller med fullständigt.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Visst är det mycket pengar men dyrt tycker jag inte det är, med tanke på hårdvaran.
Både 360 och ps3 är/kommer säkert vara kraftigt subventionerade också.

Konsolerna har gått upp i pris inget snack om saken.
Det är bara så utveckligen har gått, men det är mycket pengar att lägga ner på en konsol till ungarna, visst.

Dock tycker jag det är ett dåligt argument, tycker inte man ska hålla tillbaks ny teknolgi bara för att hålla priset nere.
Ny teknologi kostar, och 360n som expel innehåller ju en jäkla massa hårdvara, jag kan inte säga att priset är för högt det är ingen snes direkt

Tycker dock att Ken Kutargis utalande bara är barnsligt, lite som en käftsmäll till sina egna fans/framtida kunder.

Ser personligen fram emot ps3, vad den än kostar.
Har inte ågrat att jag skaffade 360n heller, konsol är ett skönt supplement till pc lirande.

Medlem

Otroligt löjligt uttalande, aldrig att jag betalar 6000kr för ENBART konsolen. För dom pengarna får man hela 5-6 Wii spel, 2 Wii-motes och Nintendo Wii för ca ~ 6000kr! (och då räknade jag med att Wii kommer kosta 2500kr)

Inaktiv

Mmm men köp ni era Wii och lira nya zelda, mario och smash. Vad ska ni lira sen? Nintendo har och kommer alltid vara sämst på få med tredje utvecklare, skulle inte förvåna mig om detta stannar kvar då de verkar väldigt desperata när de pumpar ut en massa sådana här titlar.


signatur

/_\_/_\
/_\

Flakmonkey

Tittar man på hårdvaran så är den inte särskilt dyr, en Blue-ray ska kostar ju 1000 dollar bara den... däremot så skiter den vanliga konsolägaren fullständigt i om ens konsol spelar blue-ray eller vanlig dvd... eller ens cdrom om det nu skulle vara så... Tror nog de flesta skulle välja en billigare konsol med vanlig DVD om det gick...

Men men, PS3 kommer ändå sälja riktigt bra, dock kommer den inte bli lika dominerande som PS2 var... Förra generationen handlade ju i stort sett bara om Sony... ny tror jag att Nintendo, Microsoft och Sony kommer dela på kunderna på ett betydligt jämnare sätt...

Personligen så kommer jag utan den minsta tvekan köpa en PS3 eftersom det kommer spel till den som jag måste ha... tex MGS4, Final Fantasy XIII, Assasins Creed, etc etc... Samma sak med Xbox 360 och Wii, kommer grymma spel till de också, så som gamer har man inte råd att missa någon av dem

Inaktiv

Nintendo är kult!
De släpper inte dåliga spel till sina konsoller


signatur

"Jesus loves me yes I know"

Inaktiv

$599 är ju faktiskt 4400kr.
Samma pris som PS2an låg på.
Kommer nog inte ta allt för länge innan PS3 är nere i det priset och då köper jag det.

Inaktiv

Lägg inte ut 6000kr på PS3, vill du ha en så vänta ett år eller, spelen till PS3 är inte värt så mycket, och just nu så är de bara ett spel som är intressant och det är MGS. Köp Xbox 360 eller Wii, då får du mer glädje för pengarna. Jag skulle nog tippa på att PS3 kommer floppa tyvärr, om inte priset sänks till $300 respektive $400, den är inte bättre prestandamässigt än vad Xbox 360 är, och då ska man fan inte behöva betala mer heller, skippa blu-ray!!


signatur

DNF is still not finished -- but it's almost done, says Scott Miller

Inaktiv

Snyft : tror det var det roligaste jag läst på länge :] Kommer spela "mängder" med nya Wii spel sen, just wait and see.

Jag är helt klart sugen på en PS3, men priset gör mig fundersam, kommer inskaffa en Wii till och börja med, sen får framtiden bestämma.


signatur

sleeplezz

Skrivet av EriiiK:

$599 är ju faktiskt 4400kr.
Samma pris som PS2an låg på.
Kommer nog inte ta allt för länge innan PS3 är nere i det priset och då köper jag det.

Xbox 360s pris var 399$, den gick på 3999kr i sverige. PS3 kommer INTE att kosta 4400kr...

Snyft, jag köper en 360 och spelar samma spel som på PS3 fast billigare

Inaktiv
Skrivet av FEvE:

Snyft : tror det var det roligaste jag läst på länge :] Kommer spela "mängder" med nya Wii spel sen, just wait and see.

Jag är helt klart sugen på en PS3, men priset gör mig fundersam, kommer inskaffa en Wii till och börja med, sen får framtiden bestämma.

Jadu det vill jag se
btw så ska jag också förmodligen köpa en Wii samt en ps3. Sen kan du ju inte direkt neka det om du jämnför n64 med playstation, gamecube med ps2, ds med psp. aja gl nintendo.

peak_performance: mja du missar ju mgs 4 och nya final fantasy så samma spel är det inte. Sen lockar devil may cry och det hm något med heaven där man springer omkring och slår ner tusen soldater på fält. sen är det ju inte säkert om det blir en ff7 remake men det lär ju förmodligen bli det och då jävlar.


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem
Skrivet av Dulee:

En favorit i repris är ju jämförelsen med dyra grafikkort, där fem lax inte är så ovanligt. Är då fem lax väldigt mycket för en PS3?

Jag vet inte hur många ggr jag skall behöva säga detta, men det handlar inte om ett grafikkort till PC vs en PS3, det handlar om en annan konsol som är billigare, inte ett grafikkort till en dator som folk som gillar konsol skiter fullständigt i.

PC och konsol är ingen marknad som direkt konkurerar med varandra, det är två helt olika plattformar som antingen kompletterar den ena eller så skiter man i den andra. Samma sak med handheld, de konkurerar inte med de stora konsolerna, de konkurerar med varrandra, innan fanns det i princip bara nintendo, nu finns Sony där med och kanske även MS kommer dit.
Vad som i stället sker är att företagen försöker, i större utsträckning, dubbelutveckla spel för att passa både för PC och konsol, kommer ett spel bara på PC så konkurerar det inte med ett spel som finns på konsol.

"De gör PC spel, vi gör konsolspel, vi bryr oss inte om de har hela PC marknaden eftersom vi inte vill etablera oss där, de konkurerar inte med oss eftersom alla vet att ett spel till PC, en maskin de troligen redan har, inte utesluter att de skaffar en konsol"


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Dulee:

En favorit i repris är ju jämförelsen med dyra grafikkort, där fem lax inte är så ovanligt. Är då fem lax väldigt mycket för en PS3?

Presis... ska man ha det senaste grafik kortet och nu när man oxå måste ha ett PhysX kort verkar det som så är det inte alls dyrt.

Då får man ju punga upp med en 4000 för grafik kortet och en 3000 för pysik kortet... så Ps3 känns inte så värst dyrt.

Men klart jag hade inte klagat om det var billigare

Medlem

snyft : Vet du något om DS? Med DS har Nintendo blivit bättre på den biten, och bättre kommer det bli med Wii om jag tror rätt.

Jag är grymt sugen på en DS Lite med Trauma Center Verkar riktigt kul och annorlunda, det kommer ju iofs till Wii också.

Inaktiv

har väl inte den största kollen på ds så det utalandet var väl lite onödigt men i mina ögon verkar pspn bättre. tycker hela dual screenen verkar onödig och så vitt jag vet så har ingen användt det riktigt bra än.


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem
Skrivet av snyft:

Mmm men köp ni era Wii och lira nya zelda, mario och smash. Vad ska ni lira sen? Nintendo har och kommer alltid vara sämst på få med tredje utvecklare, skulle inte förvåna mig om detta stannar kvar då de verkar väldigt desperata när de pumpar ut en massa sådana här titlar.

Dålig koll där, född 1992 kanske? Nintendo har varit störst en gång, de hade allt, de var bäst, de var först och bäst. Tror du inte Nintendo skulle få med sig tredjepart om de ville? Jag tror knappast det är ett spelföretag som skulle nobba Nintendo om de ville att de skulle göra ett releasespel till en av deras konsoler. Zelda och Mario är grovt Nintendo bundna, det kommer aldrig ut till andra system, det är skitpopulära spelserier, allt som kommer med mario säljer liksom bra, får bra betyg etc. Square Enix och Bungie skulle nog inte tveka att göra spel till Nintendo om det nu inte var så att Sony betalat allt de har till SE för att hålla vissa FF spel så tighta till PS, om inte MS hade köpt Bungie och sagt åt dem att bara göra spel som gynnar deras egen konsol.

Dessutom så är det som sagt inget som säger att bara för att man köper Wii så får man inte köpa någon annan heller, vissa kommer ju köpa alla tre systemen, vissa kommer köpa Wii och PS3 eller 360, det är dock få som bara verkar vilja ha 360 och PS3, bara.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av snyft:

peak_performance: mja du missar ju mgs 4 och nya final fantasy så samma spel är det inte. Sen lockar devil may cry och det hm något med heaven där man springer omkring och slår ner tusen soldater på fält. sen är det ju inte säkert om det blir en ff7 remake men det lär ju förmodligen bli det och då jävlar.

MGS4 är ju en miss, men jrpgn är inget jag baserar konsolköp på (är inget fan av FF-serien). Och 360n verkar ju få the cream of the crop där också, med Lost Oddyssey och Blue Dragon från fadern till Final Fantasy (han skapade sjuan också) samt Chrono Trigger.

Men som sagt, MGS4 (och VF5) svider. Annars hittar jag knappt något Sony-exklusivt som lockar till köp, medans 360 får GTR, Halo 3, de två nämnda JRPG:na, Biowares spel... till ett billigare pris och med skönare handkontroll För mig, enkelt val.

Skriv svar