David Zucker om Playstation 3

Robot
Inaktiv
David Zucker om Playstation 3

antar att det inte är han som gjorde scary movie 4


signatur

/_\_/_\
/_\

Medlem

Han glömde berätta hur mycket pengar han fick för att uttala sig sådär.

Medlem

Personligen tycker jag att Blue-ray är alldeles för överskattat. Vad jag förstått kommer de kunna rymma mycket mer information än en dvd, men hur många spel i dagsläget kräver mer än en dvd-skiva?
Och skulle spelföretagen väl börja fylla dessa blue-ray skivor så skulle priset antagligen för ett spel stiga så kraftigt så åtminstone jag inte skulle kunna ha råd att köpa dem, detta då det skulle kräva så mycket mer arbete för att kunna fylla skivan.

Det enda skäl jag ser till att hylla blue-ray är väl för kvaliten på filmer, och då kan jag lika gärna skaffa mig en vanlig dvd-spelare för någon märkbar skillnad på en dvd-spelare och blue-ray lär jag ändå inte kunna se med blotta ögat

Inaktiv
Skrivet av ForrestFox:

Personligen tycker jag att Blue-ray är alldeles för överskattat. Vad jag förstått kommer de kunna rymma mycket mer information än en dvd, men hur många spel i dagsläget kräver mer än en dvd-skiva?
Och skulle spelföretagen väl börja fylla dessa blue-ray skivor så skulle priset antagligen för ett spel stiga så kraftigt så åtminstone jag inte skulle kunna ha råd att köpa dem, detta då det skulle kräva så mycket mer arbete för att kunna fylla skivan.

Det enda skäl jag ser till att hylla blue-ray är väl för kvaliten på filmer, och då kan jag lika gärna skaffa mig en vanlig dvd-spelare för någon märkbar skillnad på en dvd-spelare och blue-ray lär jag ändå inte kunna se med blotta ögat

Man ser skillnad på HDTV och vanlig TV precis som man ser skillnaden mellan 420 x 320 och 1024 x 768.

Vissa skådespelare har till och med klagat på HD eftersom man ser deras smink och att dom inte riktigt är så snygga som på en vanlig suddig TV.

Tyvärr så har både blue-ray och HD-DVD äcklig DRM som förhindrar oss svenskar från att göra privatkopior/backups som vi har rätt att göra eftersom vi betalar skatt på inspelningsbar media.

I dagens läge så är utvecklare i många fall tvungna att sänka kvaliteten på grafik/ljud-resurserna för att de ska få plats så det krävs inte så värst mycket mer arbete om de bara ökar kvaliteten på slutprodukten. Om de t.ex. skapar större handgjorda världar med mer karaktärer så skulle det gå åt mer tid/personal/arbete däremot.

Inaktiv

Jag håller inte med dig. Vad man försöker göra är att lägga allit i ett. Precis som mobiltelefontillverkana nu kommer ut med massa MP3 modeller och kommer att ta död på MP3 tillverkarna så försöker TVspelstillverkarna trycka in massa så man får allt i ett. Blueray är dyrt, men också överlägset DVD och HDVD i hur mycket information man kan lägga in. Förr var slaget mellan Beta max och VHS. Då vann VHS fast Beta max var bättre, nu är det mellan HDVD och blueray, korkat att inte satsa på blueray, allt som är dyrt kommer att bli billigare det vet vi.

Skrivet av ForrestFox:

Personligen tycker jag att Blue-ray är alldeles för överskattat. Vad jag förstått kommer de kunna rymma mycket mer information än en dvd, men hur många spel i dagsläget kräver mer än en dvd-skiva?
Och skulle spelföretagen väl börja fylla dessa blue-ray skivor så skulle priset antagligen för ett spel stiga så kraftigt så åtminstone jag inte skulle kunna ha råd att köpa dem, detta då det skulle kräva så mycket mer arbete för att kunna fylla skivan.

Det enda skäl jag ser till att hylla blue-ray är väl för kvaliten på filmer, och då kan jag lika gärna skaffa mig en vanlig dvd-spelare för någon märkbar skillnad på en dvd-spelare och blue-ray lär jag ändå inte kunna se med blotta ögat

Medlem

Det roliga är att HD-DVD kommer säkert vinna kriget!

Medlem

Teknologi i all ära men en spelkonsoll blir inte bättre än spelen som kommer till den.

Medlem

Allt dessa tjat om BLUE-RAY eller HD-DVD! Det är bara att inse att vill man ha en riktig spelmaskin med vettig teknologi så får man välja PS3 i dagsläget.

Vilket gnäll var det inte när PS2 kom med vanlig DVD i då?
Då var Mr Bill Gates inte sen att stoppa i en DVD spelare i sin krysslåda! Spelen låg ju då på 2 cd eller kanske på sin höjd 3.. på gamla Playstation dvs ca 2GB varför i helvete skulle man då ha en skiva som rymmer upp till närmare 9 GB!?!?!??

Och än idag så bråkar folk när PC spelen dyker upp endast i DVD format!? Surt sa räven.....

Fördelen med stor lagringsmedia är ju faktiskt att dom t ex kan lägga spelen både på NTSC och PAL på samma skiva...
kanske t o m multi språk så att týsk/fransk nötterna som inte kan engelska kan få sina spel klara tidigare så att vi stackars europeer slipper vänta 6 mån på vissa spel!

Att säga att att HD-DVD troligen kommer att vinna är som att säga att det finns aliens på mars... en del säger javisst och en del säger abolut inte... Men är det någon som helhjärtat kan säga sanningen... i helvete heller!

Snack om ni teknik som gör att folk måste köpa nya saker är alltid bannat. Det fanns oxå en tid när den lilla disken oxå känd som CD dök upp i skivaffärena och alla skrek rakt ut för Vinyl den minsann... var här för att stanna!
Folk fick ju byta från den gamla stenkakan redan på 60 talet hur fasiken ska man då tvingas att köpa en CD-spelare nu oxå... så här BARA 25 år senare!?!?!?

Ingen ska behöva köpa en ny maskin för att man ska kunna lyssna på musik lät det! Det var för ca 20 år sen och nu är det nästan så att man vill kasta CD´n åt helvete och hellre ha en USB eller TP port direkt in i förstärkaren.

Köp en 360 då och kom sen på att ni kanske oxå vill ha HD-DVD... lägg då till ett par tusen och köp den externa spelare som säkert kommer att se JÄTTE snygg ut bredvid din 360... tänk sen att ni kanske vill ha allting trådlöst hemma(som blir vanligare för varje dag).... och bli tvungen att köpa en liten anntensnutt att plugga i på krysslådan för 800 pix...

Jaha ja....har man då handlat 360 för över 4000 spänn som jag då gjorde så ligger alltså priset på ca 7000 spänn!!!!! För en snart 1 åring.

Är det nått som är fel är det dessa tilläggsprodukter... endast för att Microsoft antagligen inte tordes stoppa i en HD-DVD i sin 360 direkt med tanke på priset!

Missförstå mig inte nu... jag har som sagt en 360... jag har även en PS2, Gamecube,Xbox och en PSP... plus att jag förbokade PS3 på samma dag det gick! Hade även en Dreamcast och dom gamla Nintendo maskinerna ner till Game & Watch spelen när det begav sig.... Nya saker är bra för utvecklingen och dåligt för plånboken.. har man inte råd så se till att spara farmors julklapps pengar redan nu för PS4 och Xbox 3600 eller skaffa er sommar jobb...

Det fick då jag göra...

Och ni som påstår att det inte är nån större skillnad på högupplöst tv/tv-spel eller inte... ta en sväng till en vettig radio/TV handlare och inte till skitförsäljarna på SIBA och Elgiganten. Be dom demonstrera och njut!

p.s Varför är det ingen som bråkar om GameCubens korta liv? Det fanns knappt några spel på E3 för den... Är inte det konstigt?


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Inaktiv

"Vilket gnäll var det inte när PS2 kom med vanlig DVD i då?
Då var Mr Bill Gates inte sen att stoppa i en DVD spelare i sin krysslåda! Spelen låg ju då på 2 cd eller kanske på sin höjd 3.. på gamla Playstation dvs ca 2GB varför i helvete skulle man då ha en skiva som rymmer upp till närmare 9 GB!?!?!??"

då låg dom på 2 gig...nu ligger dom på 3-4.....

gamla playstation.....du menar psx?
bwhahaha....dom låg knappt på 300-400 mb

men jag misstänker att du kallar ps2 för gammal..
.av nån jävla anledning...
vissa spel ligger på 4 gig...och andra på 8 gig
det är bra och ha ett stort format för man vet aldrig vad
spelutvecklarna hittar på...

"Fördelen med stor lagringsmedia är ju faktiskt att dom t ex kan lägga spelen både på NTSC och PAL på samma skiva... "

men nackdelen är att det finns ett pal format...
hur värdelöst är inte det..
nästan alla spel till psx och ps2 är förstörda pga att dom är inte konverterade till pal formatet och är nerslöade och ljudet är fuckat.....

""p.s Varför är det ingen som bråkar om GameCubens korta liv? Det fanns knappt några spel på E3 för den... Är inte det konstigt?""

gamecuben har ett långt liv...
om man jämför med dreamcasten
och dom hadde 900 mbs skivor...om jag minns rätt...inte var spelen så stora...max 200 mb för


signatur

*9/11* är fejk....dom sprängde sig själva...
stackars osama...jagad för ingenting...

Medlem

Ja jag vet inte riktigt vad du vill säga MacCoy... meningen med det hela är ju att det är alldeles för mycket gnäll. Sen kanske du även ska läsa dom ovanstående inläggen innan du kvittrar till..

Som t ex Firefox skrev:

"Personligen tycker jag att Blue-ray är alldeles för överskattat. Vad jag förstått kommer de kunna rymma mycket mer information än en dvd, men hur många spel i dagsläget kräver mer än en dvd-skiva?"

och jag vet inte vilken sten du har vaknat upp under ifrån men det fanns t ex Final Fantasy VII som låg på 3 skivor att påpeka att alla spelen låg på 3-400 Mb är väl ganska dum dristigt inte sant? Och Visst Så LÅG spelen på 2 Gb och nu på ca 4 om man nu inte har t ex Halo 2 som om inte jag missminner mig helt fel så ligger det på DVD 9 dvs dual layer och jag tror att det finns flera spel än så... och i framtiden säger vi... att förr låg spelen på 4-8 GB hur sjutton klarade dom sig med en ynka DVD skiva?

Angående PAL eller NTSC så är det väl så...om du inte har förstått det att i Sverige säljer man PAL i 99 % av alla butiker sen om du tycker om det eller inte hör inte hit. Det kommer fortfarande att säljas som PAL och NTSC men för dom som inte importerar sina spel så är det en aning tråkigt att behöva vänta på releasen... Förstå vilket skrik det skulle bli om alla som inte har en Pal/Ntsc tv oxå blir tvugna att helt plötsligt behöva byta tv nu oxå...

och du... PS2 är mycket gammal och när PS3 kommer så blir den ändå äldre och GameCuben har gjort sitt i princip i förtid tyvärr..


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Medlem

Mccoy: Jag tycker du är lite väl ignorant nu. Särskilt som du säger att PAL-standarden är skit jämfört med NTSC. Det är ju rena skämtet. PAL är totalt överlägset vid både film och tv pga den högre upplösningen (576linjer jämfört med 480 linjer).

Att tycka att hela Europa ska byta en bra tv-standard för att NTSCH ger 10 fler fps (synkade fps dvs) i tv-spel är ju duktigt egocentriskt. Har du glömt bort att man använder tv till andra saker än spel?

Och det här med bluray. Användningsområdet är begränsat för spel - ja. Men knappast för film. Det som tar plats i ett spel är främst film och musik. Det stämmer att de flesta playstation 1 spel låg på 3-400mb exklusive filmer. Och många valde att ha hårt komprimerade filmer i vcdkvalitet (sämre än vhs, se tex på tekken-spelens introfilmer, eller varför inte colin mcrae) för att få plats på en skica. FF7 valde att ha motsvarande vhs-kvalitet på sina filmer (ser ändå hyfsat ut då 3d-animerad film inte är så känsligt) och då sköt det i höjden med 3 skivor..

Så redan idag är många spel 4 gig utan videosekvenser. För att ha 2 timmar videosekvenser med i dvdkvalitet så blir det minst 2 dvd-9 skivor för ett spel.

Med blurayformatet tillkommer möjlighet att inte nöja sig med ens dvdkvalitet på videosekvenser (som många inte ens har idag) utan man kan ha hd-kvalitet på videosekvenserna.

Dessutom finns utrymme för alla möjliga ljudspår, inklusive olika språk och olika tekniker (DTS och DD samtidigt).

Visst man kan tycka att det är surt att man ska betala för en blurayspelare när man bara vill ha ett tvspel. Men samtidigt så är det nog inte många som vill ha femtiotolv apparater i sin tv-bänk. Det räcker med VHS-spelaren (som man kanske trots allt behöver ha för att titta på kusinens nyfödda unge som kladdar ner sig...) DVD-spelaren, Receivern/stereon + en annan konsol och en PS3. Börjar bli jobbigt om man ska he an blu ray då dessutom..

Med lite tur kommer PS3 göra ett bra jobb med att ersätta en htpc.

Medlem

Bara jag som tycker det är mycket skitsnack hit o dit. Det är en spel konsol först och främst och allt det andra fluff fluffet kan dem stoppa upp nånstans. Den ska kunna spela spel, sen om diskarna rymmer 500gb eller 2gb bryr jag mig inte om, men att slippa byta skiva mitt i spelen är ju defintivt en bonus.

Sen skiter jag väl i om det är en bluray, eller lazer 99200 läsare i den, verkar som Wii är de enda som fattat vad dem säljer. En spel konsoll.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Flakmonkey

Klart det är en spelkonsol först och främst, men jag förstår inte vad som är dåligt med att en maskin klarar flera saker? Sen så tror jag faktiskt att även om man inte tycker att det är något positivt med en blu-ray spelare i PS3 just nu så kommer man nog göra det senare. De är ju bakåtkompatibla, så det går alldeles utmärkt att spela DVD på den också.

Känns som att PS3 börjar få orimligt mycket skit, visst är den lite dyrare än Xbox 360 och mycket dyrare än Wii, men om man tittar bakom priset, är den så jävla kass? Det verkar som om alla tycker att själva maskinen i sig är den sämsta möjliga. Sonys "Live"-liknande system kommer att vara helt gratis, är det kasst också? Att kunna koppla in vanliga USB-enheter i den, är det kasst? Inbyggd webläsare så att du kan surfa runt med den, är det kasst? 60GB hårddisk, är det så hemskt? etc etc

Självklart finns det sämre saker med maskinen också och det finns mycket som Xbox 360 och Wii gör bättre, men är det så svårt att erkänna att PS3 kan göra något bra överhuvudtaget?

Inaktiv
Skrivet av Nosnos:

Klart det är en spelkonsol först och främst, men jag förstår inte vad som är dåligt med att en maskin klarar flera saker? Sen så tror jag faktiskt att även om man inte tycker att det är något positivt med en blu-ray spelare i PS3 just nu så kommer man nog göra det senare. De är ju bakåtkompatibla, så det går alldeles utmärkt att spela DVD på den också.

Känns som att PS3 börjar få orimligt mycket skit, visst är den lite dyrare än Xbox 360 och mycket dyrare än Wii, men om man tittar bakom priset, är den så jävla kass? Det verkar som om alla tycker att själva maskinen i sig är den sämsta möjliga. Sonys "Live"-liknande system kommer att vara helt gratis, är det kasst också? Att kunna koppla in vanliga USB-enheter i den, är det kasst? Inbyggd webläsare så att du kan surfa runt med den, är det kasst? 60GB hårddisk, är det så hemskt? etc etc

Självklart finns det sämre saker med maskinen också och det finns mycket som Xbox 360 och Wii gör bättre, men är det så svårt att erkänna att PS3 kan göra något bra överhuvudtaget?

Visst, den är säkert jättebra men det är också en Ferarri. Priset är inte rimligt om man inte planerar att använda den till att titta på blue-ray-filmer.

Problemet med Sony är att de säljer elektronik, spel, musik och film vilket leder till att speldivisionen försöker hjälpa filmdivisionen inom Sony genom att lägga till en blue-ray-spelare. Ett exempel på varför det inte alltid är så bra är Minidisk-formatet som inte blev lika populärt som det kunde ha blivit om sony skippat all DRM och stött mp3-formatet. Men det kunde de ju inte göra eftersom de inte bara säljer musikspelare utan också musik. Samma problem uppstår med PS3 och blue-ray.

1
Skriv svar