Konsolkramare som kramar FPS

Medlem
Konsolkramare som kramar FPS

Det har, i samband med släppet av Modern Warfare 2, blossat upp en hetsk debatt på jobbet om huruvida mus och tangentbord är överlägset handkontroll i shooters.
SJÄLVKLART , säger jag, I HELVETE HELLER säger PS3 kramarna. Argumenten borde vara självklara. Känslighet och precision med en mus är ljusår bättre än precisionen med två analoga tumspakar, men konsolkramarna hävdar att man med träning kan bli lika bra med handkontroll.

Jag söker efter ett knäckande bevis i denna fråga. Har det i någon FPS varit möjligt att mötas PC mot Konsol? Finns det artiklar/videos från dessa möten?
Jag blir förbannad på folk som inte förstår utan kräver bevis för att övertygas.

Medlem

Och med träning kan man med mus + tgb fullkomligt köra över handkontrollarna.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Jag tycker om konsol, har inga problem att köra FPS med handkontroll. Men ja, mus och tangentbord är definitivt enklare. Mitt intryck från debatten är nog snarare att PC-folket tycker att konsoler är värdelösa, näst intill omöjliga att spela FPS på och annan oförtjänt kritik.

Fanboyism är det fullt av på båda sidorna.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Det är hursomhelst sjukt frustrerande att spela FPS på konsoll efter att ha spelat på PC :). Jag tror inte det finns något spel där konsollister har kunnat spela på samma server som PCister dock. Kanske BF2?

Medlem

Är det någon skillnad på hitboxen på konsol och pc?

Medlem

Man kunde väl mötas 360 mot PC i Shadowrun? Då hade 360n hjälp med aim och dylikt.

Dessutom tycker jag inte diskussionen har varit att Konsollkontrollerna var lika precis som Mus och tangentbord, den har väl snarare varit att folk sagt att det inte alls går att spela FPS med kontroller.


signatur

Videomupp

Medlem

Jag ser det lite som handikappsidrottare kontra vanliga idrottare. Givetvis KAN en handikappad tävla i simning, löpning osv. men bara för att de är bäst i sin gren betyder inte det att de kan tävla med en fullt frisk idrottare. Givetvis KAN man få en hyfsad aim med en konsolkontroll, men möter de en PC-spelare så går de bet.

Medlem

Allting är ju egentligen relativt i en sån här fråga. En som har spelat FPS med kontroll i flera år är ju garanterar skickligare än en PC spelare som precis börjat hålla en mus?


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Avstängd

Med tanke på att man alltid har lite autoaim på konsol är svaret tämligen självklart.

Inaktiv

Unreal Tournament 3 till PS3 special anpassades för tangentbord tror jag. Det säger en del om handkontroll.
Jag tycker dock att det är skönare att köra FPS och TPS med handkontroll om man ska röra sig samtidigt. WASD känns rätt stelt jämfört med PS3ans 360 graders spak. Sen är PS3 spelande coolare än PC spelande men det var inte det som diskuterades.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Medlem

Nej, du kommer inte att få lika bra aim och precision med handkontroll. Att hävda motsatsen är ju korkat. Sen om du som medelbra PC-spelare är bättre än en bra konsolspelare i samma spel är knappast någon garanti bara för att du sitter med mus och tangentbord. Positionering, timing etc är minst lika "viktigt" att vara bra på.

Jag brukar säga att om man har stora problem med FPS-spel med handkontroll så är man med största sannolikhet ganska kass på FPS i allmänhet.

Medlem
Skrivet av THEPROTEANSELF:

Jag brukar säga att om man har stora problem med FPS-spel med handkontroll så är man med största sannolikhet ganska kass på FPS i allmänhet.

Med handkontroll menar du mus eller joystick man styr med tummen?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Unreal Tournament 3 till PS3 special anpassades för tangentbord tror jag. Det säger en del om handkontroll.
Jag tycker dock att det är skönare att köra FPS och TPS med handkontroll om man ska röra sig samtidigt. WASD känns rätt stelt jämfört med PS3ans 360 graders spak. Sen är PS3 spelande coolare än PC spelande men det var inte det som diskuterades.

Ja WASD är rätt stelt, det håller jag med om. Tur att det finns oändligt med konfigurationer med mus och tangentbord, så man kan styra precis som man vill. Med handkontroll är du otroligt låst till utvecklarens favoritkonfiguration.

Inaktiv

Självklart kickar mus tangentbord, handkontroll.

Lirade själv golden eye mm till ninetendo 64. Var jävligt grym måste jag säga. Men det är ju inte i närheten av så grym som jag var på CS.

Jämför man bil spel däremot så äger ju handkontroll keybord då den är analog. Andra spel som kräver större val möjlighet i stryning som simulator mm är ju handkontroll bättre så länge inte musen används eller passar att användas.

Samma anledning finns det ju inte som kan jämföras med ratt och till bilspel

Medlem

Förr i världen i egenskap som gammal PC-FPS räv hade jag sagt att FPS på konsol är direkt vidrigt, osmidigt och osexigt.

Men idag föredrar jag nästan att spela alla former utav spel på konsol med RTS som största undantag.

Medlem
Skrivet av bapelsin:

Förr i världen i egenskap som gammal PC-FPS räv hade jag sagt att FPS på konsol är direkt vidrigt, osmidigt och osexigt.

Men idag föredrar jag nästan att spela alla former utav spel på konsol med RTS som största undantag.

Vad är anledningen till detta då? Större bild och bättre ljud på teven? Hur upplever du FPS kontrollerna på konsol kontro kontrollerna på PC?

Medlem

Jag kan inte spela FPS med en gamepad, det går inte.
Och nej, jag är inte "rätt dålig" på PC.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Zedrix:

Jag ser det lite som handikappsidrottare kontra vanliga idrottare. Givetvis KAN en handikappad tävla i simning, löpning osv. men bara för att de är bäst i sin gren betyder inte det att de kan tävla med en fullt frisk idrottare. Givetvis KAN man få en hyfsad aim med en konsolkontroll, men möter de en PC-spelare så går de bet.

Hahaha!

Gamers som spelare FPS på konsol = Handikappade? 8)

Så bra!

Medlem

enda fps jag orkat spela med handkontroll var timesplitters 3


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

För mig spelar det mindre roll vem eller vad som är bäst på det ena eller deta andra men det som retar mig med hela grejen är att spelkvalitén sjunker i takt med att konsollerna vinner mark - man kan inte spela på samma sätt framför tvn som framför datorn, spel blir gjorda för att 8-åringar skall kunna få dem i julklapp samt att någon soffig fetis skall kunna äta chips samtidigt som han spelar...

Spel hör hemma på pc 10 gånger av 10 i min bok men jag har både xbox360 och ps3a och visst kan det vara kul att spela på dessa också men då snackar vi Assasins creed, GTA och prince of persia - jag drog genom fallout 3 på xboxen... helt ok men ständigt frustrerande då man som gamer är kastrerad framför en konsoll - den som föredrar konsollspelande framför pc har antingen aldrig spelat pc-spel och varit bra på det eller gillar helt enkelt plocka svampar, hoppa, springa, osv genom att använda EN knapp...

I samma andetag - den pc-gamer som klagar bör inte ha piratspel i sin dator, det är hela anledningen till att vi blir assfooked av industrin nu...

Spel skall portas från pc till konsoll, inte tvärtom, det blir aldrig bra.

Hur är läget annars alla? Det var ett tag sedan?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Jag fattar inte hur folk kan hålla på med sånt som Xbox och PC spel. Vilken jävla skit kvalité det är på sakerna. Xbox 360 suger rent allmänt och PC spel är alla låsta till Windows. Visserligen går det att köra en hel del Games for Windows spel på Unix baserat men då ska pengarna gå till Wine och inte spel utvecklarna. Jag tror inte jag har betalat för ett PC spel på ett år nu.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Jag fattar inte hur folk kan hålla på med sånt som Xbox och PC spel. Vilken jävla skit kvalité det är på sakerna. Xbox 360 suger rent allmänt och PC spel är alla låsta till Windows. Visserligen går det att köra en hel del Games for Windows spel på Unix baserat men då ska pengarna gå till Wine och inte spel utvecklarna. Jag tror inte jag har betalat för ett PC spel på ett år nu.

Haha, va?


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av Donqen:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Jag fattar inte hur folk kan hålla på med sånt som Xbox och PC spel. Vilken jävla skit kvalité det är på sakerna. Xbox 360 suger rent allmänt och PC spel är alla låsta till Windows. Visserligen går det att köra en hel del Games for Windows spel på Unix baserat men då ska pengarna gå till Wine och inte spel utvecklarna. Jag tror inte jag har betalat för ett PC spel på ett år nu.

Haha, va?

Dont feed the troll!

Medlem

Må väl vara så att man är mer precis med mus + tangentbord. men jag har alltid upplevt mer känsla och av brist på svenskt ord blivit mer "immersed" i spelet på konsol. Vet inte om det är för att TV-skärmen är stor, men det känns mer intuitivt med en handkontroll. Den är ju precis som människokroppen symmetrisk, vet inte om det är det som påverkar.

Är förresten målet med att spela FPS verkligen att vara så precis med pickadollen som möjligt? Ni snackar om realism i spel när spelmekaniken som mus + tangentbord erbjuder är mycket långt från allt vad realism heter.

nej jag vet inte riktigt varför, men då jag inte blir mer involverad i spel om jag kan sätta 10 headshots på lika många sekunder har inte PC så mycket annat att erbjuda mig.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Är förresten målet med att spela FPS verkligen att vara så precis med pickadollen som möjligt? Ni snackar om realism i spel när spelmekaniken som mus + tangentbord erbjuder är mycket långt från allt vad realism heter.

Jag kan uppriktigt sagt säga att sen jag la ner PC-spelandet och således också FPS (med undantag för quakeworld) med mus och tangentbord så tycker jag att spelkänslan har blivit bättre. Med handkontroll alltså.

Man har inte så där överjävlamänsklig aim och alla FPS-spel är numera (trots svåraste svårighetsgraden) inte så löjligt lätta som dom var/är på PC.

Medlem

Ja, vissa filmer också erbjuda en bra inlevelse "immersion". Är man tävlingsinriktad och inte primärt är ute efter en "filmisk" upplevelse så vill man antagligen ha så exakta kontroller som möjligt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv
Skrivet av Pliskin:
Skrivet av Donqen:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Jag fattar inte hur folk kan hålla på med sånt som Xbox och PC spel. Vilken jävla skit kvalité det är på sakerna. Xbox 360 suger rent allmänt och PC spel är alla låsta till Windows. Visserligen går det att köra en hel del Games for Windows spel på Unix baserat men då ska pengarna gå till Wine och inte spel utvecklarna. Jag tror inte jag har betalat för ett PC spel på ett år nu.

Haha, va?

Dont feed the troll!

Jo! Come fight me you cowards! Kom och säg att Bungie har ekonomiska problem och kan därför inte släppa fler banor gratis eller fixa en patch till en bugg lika gammal som spelet. Berätta för mig hur att betala för uppladdningsbara xbox batterier är nödvändigt och förbättrar standarden.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Det är ju en smaksak! Varför en så hetsig diskussion om ett ämne som saknar någon form av välkända faktum?


signatur

Övning ger träning.

1
Skriv svar