Spel lär unga om diabetes

Robot
Spel lär unga om diabetes

Sjukvården använder interaktiv underhållning för att utbilda barn med sockersjuka.


Medlem
Spel lär unga om diabetes

Mkt bra.Min dotter då hon var yngre lärde sig mkt av datorspelande. dem där Lek o Lär: Förskolan,1a klas osv.Mkt smidigt att få barn att lära sig.

Det verkar riktigt bra, toppen rent av!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Perfekt för min flickvän som i förrgår blev diagnostiserad med Diabetes

Medlem

Tänk om man får epilepsi när man spelar det, då är det väl ganska fail?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Tänk om man får epilepsi när man spelar det, då är det väl ganska fail?

Varför i helvete skulle man utveckla epilepsi om man spelar ett spel gjort för att lära folk om diabetes?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Tänk om man får epilepsi när man spelar det, då är det väl ganska fail?

Inaktiv

Om hon nyss fick det kommer nog läkarna gå igenom allt ;P. Plus alla andra de skickar på dig när man blir inlagd.
Intressant spel iaf, tror nog inte jag kommer lära mig något själv då jag är diabetiker sedan ett par år tillbaka.

Ish
Medlem

#3 Finns ingen anleding att dra en smiley kan jag säga /Typ 1


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Varför göra ett spel om hur man medicinerar bort problemen?

Genom att minska/utesluta kolhydraterna så kan de flesta diabetikerna därute dra ner radikalt på insulinet, det är en väldigt enkel lösning på diabetesproblemet. Har själv levt på 'LCHF-dieten' som det så vackert heter och har tappat över 26 kg på ett halvår, och för skojs skull så har jag mätt mitt blodsocker också (inte diabetiker..), 4,6 mmol/l i fasta och 4,3 mmol/l 1h efter en fett/proteinrik måltid.

Tyvärr så är det inget råd man vågar ge då diabetiker ska leva som 'vanligt' folk och inte behöva känna sig utstötta. Synd tycker jag då man mår så mycket bättre utan kolhydrater...

Ger inte ett öre för detta spelet tyvärr, epic fail!


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Ish
Medlem
Skrivet av ErikSvensson:

Varför göra ett spel om hur man medicinerar bort problemen?

Genom att minska/utesluta kolhydraterna så kan de flesta diabetikerna därute dra ner radikalt på insulinet, det är en väldigt enkel lösning på diabetesproblemet. Har själv levt på 'LCHF-dieten' som det så vackert heter och har tappat över 26 kg på ett halvår, och för skojs skull så har jag mätt mitt blodsocker också (inte diabetiker..), 4,6 mmol/l i fasta och 4,3 mmol/l 1h efter en fett/proteinrik måltid.

Tyvärr så är det inget råd man vågar ge då diabetiker ska leva som 'vanligt' folk och inte behöva känna sig utstötta. Synd tycker jag då man mår så mycket bättre utan kolhydrater...

Ger inte ett öre för detta spelet tyvärr, epic fail!

Stämmer allt du säger.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Ish:

Stämmer allt du säger.

Yes. Det vore bättre med ett spel som handlar om vad man bör äta som diabetiker, hade varit mer givande. Lowcarb är långt ifrån tråkig kost!

Erik


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Ish
Medlem
Skrivet av ErikSvensson:
Skrivet av Ish:

Stämmer allt du säger.

Yes. Det vore bättre med ett spel som handlar om vad man bör äta som diabetiker, hade varit mer givande. Lowcarb är långt ifrån tråkig kost!

Erik

Nja det är ju typ 2 möjligtvis. Enda skillnaden mellan en typ 1 och frisk är väll att den ena injicerar insulinet själv.
Typ 2 å andra sidan har ju bara en nedsatt produktion, så då kanske det inte är så bra att äta en massa kolhydrater, speciellt snabba. Där är nog LCHF en bra idé.

Jag är typ 1 och tar inte särskild stor hänsyn till *vad* jag äter, bara blodsockret ligger på en bra nivå. Typ 1 får ju aldrig riktigt ett svajande blodsocker av tex godis heller då man till skillnad från kroppen vet hur mycket insulin som behövs efter erfarenhet.

Kroppen på en frisk människa får ju å andra sidan panik och skickar ofta ut mer än den behöver med lågt blodsocker och orkeslöshett etc som följd.

/Rant!


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Japp som du säger, det är mest för D2 men även D1 kan ha nytta av att minska på kolhydraterna. Dock är det 'specialcase' som du säger med D1, för som jag förstått det behöver ni alltid ha tillgång till insulinsprutor då kroppen inte alls sköter det på ett vettigt sätt.

Har väldigt lite kunskap om diabetes så du vet säkert redan vad som är bäst för dig.

Erik


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

MFC
Medlem

hm, man kan lära sig en del saker men att använda det här spelet för att lära sig om sin egen diabetes gör mig starkt skeptisk. Det här spelet borde komma med en fet varning för de som inbillar sig att detta spelet skulle vara på något sätt vägledande.

Min dotter har diabetes men jag tänker inte henne sätta sig framför det här spelet då det skulle rubba vårt eget arbete med hur hon ska jobba med sin diabetes.

Det är bra, men jag tycker man borde kunna i början kunna mata in egna parametrar för "högt" och "lågt" blodsocker till och börja med. Jag låter kinkig men vi pratar om en dödlig sjukdom och då ska det finnas sådana inställningsmöjligheter. Sedan är vad man äter väldigt viktigt också, att inbilla barn att det är bra att äta kakor när man har lågt blodsocker är inte bara idiotiskt, det är korkat... var är druvsocker exempelvis?...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

MFC
Medlem
Skrivet av ErikSvensson:

Varför göra ett spel om hur man medicinerar bort problemen?

Genom att minska/utesluta kolhydraterna så kan de flesta diabetikerna därute dra ner radikalt på insulinet, det är en väldigt enkel lösning på diabetesproblemet. Har själv levt på 'LCHF-dieten' som det så vackert heter och har tappat över 26 kg på ett halvår, och för skojs skull så har jag mätt mitt blodsocker också (inte diabetiker..), 4,6 mmol/l i fasta och 4,3 mmol/l 1h efter en fett/proteinrik måltid.

Tyvärr så är det inget råd man vågar ge då diabetiker ska leva som 'vanligt' folk och inte behöva känna sig utstötta. Synd tycker jag då man mår så mycket bättre utan kolhydrater...

Ger inte ett öre för detta spelet tyvärr, epic fail!

Det där funkar inte för typ-1 diabetes. "There is more to bloodsugar than carbonhydrates..."


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av ErikSvensson:

Varför göra ett spel om hur man medicinerar bort problemen?

Genom att minska/utesluta kolhydraterna så kan de flesta diabetikerna därute dra ner radikalt på insulinet, det är en väldigt enkel lösning på diabetesproblemet. Har själv levt på 'LCHF-dieten' som det så vackert heter och har tappat över 26 kg på ett halvår, och för skojs skull så har jag mätt mitt blodsocker också (inte diabetiker..), 4,6 mmol/l i fasta och 4,3 mmol/l 1h efter en fett/proteinrik måltid.

Tyvärr så är det inget råd man vågar ge då diabetiker ska leva som 'vanligt' folk och inte behöva känna sig utstötta. Synd tycker jag då man mår så mycket bättre utan kolhydrater...

Ger inte ett öre för detta spelet tyvärr, epic fail!

Det där funkar inte för typ-1 diabetes. "There is more to bloodsugar than carbonhydrates..."

Nej det har du rätt i (borde nog ha skrivit att jag primärt pratade på typ-2or..), diabetes typ 2 är mer vanligt än typ 1 som jag förstått det, oavsett så är nuvarande kostråd med 60% kolhydrater förkastliga, ingen behöver så mycket kolhydrater.

Erik


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem

Perfekt som partyspel och att dricka cola och äta chips till.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar