Sony-patent dödar splitscreen

Robot
Sony-patent dödar splitscreen

En patensökan visar teknik som gör att två spelare kan spela på samma skärm utan splitscreen.


Medlem
Sony-patent dödar splitscreen

Dödar lite känslan i splittscreen men en väldigt schyst lösning ändå

Medlem

Splitscreen är ju bara jobbigt, död åt skiten!

Medlem
Medlem

Splitscreen är fan tråkigt när man kör mot varandra.. hatar när folk tittar på min bild så de vet var jag är osv.. men det är kul när man samarbetar... och ännu en tråkigt grej är att man får så liten bild.. ser ju knapp vad man håller på med.

Medlem

Intressant!
Man kör kanske inte splitscreen så ofta numera men kul ändå.

Medlem
Medlem

Får se hur prestandan blir om det ska renderas 2 st skärmar med full upplösning. Kan ju vara problem som det är med 2 skärmar med halva upplösningen.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Jävligt bra idé. Sony visar att man kan använda 3d-tekniken till mer än bara 3d

Medlem

Next up: LG tar patent på en splitscreenfri multiplayer på samma skärm för fyra spelare? Borde inte vara möjligt att få patent på så svävande koncept. Men men, USA.

Medlem

Toppenlösning! Men... att ta patent på en ide? Det är ett idiotiskt system.

Inaktiv
Skrivet av Wardancer:

Får se hur prestandan blir om det ska renderas 2 st skärmar med full upplösning. Kan ju vara problem som det är med 2 skärmar med halva upplösningen.

Samma som med 3D i övrigt, då de måste rendrera 2 st skärmar med full upplösning (en för vardera öga) för att få riktigt 3D som ser bra ut.

Medlem
Skrivet av Lingon:
Skrivet av Wardancer:

Får se hur prestandan blir om det ska renderas 2 st skärmar med full upplösning. Kan ju vara problem som det är med 2 skärmar med halva upplösningen.

Samma som med 3D i övrigt, då de måste rendrera 2 st skärmar med full upplösning (en för vardera öga) för att få riktigt 3D som ser bra ut.

Skillnaden är väl att i 3D är det samma scen som ska renderas, med 2 separata spelare kan det vara helt olika platser på kartan som ska renderas vilket betyder väldigt mycket mer geometri att rendera..

Medlem

Good kill, good kill!


signatur

baakaninja.com <-- Loads of nudepics

Medlem

Idén är intressant, men frågan är hur bilden blir. Jag föredrar splitscreen framför suddig bild som det blir med dagens 3D.

+1 på kritik mot patent

Medlem

Tycker att det låter lite smått genialiskt och vad gäller patent så hatar jag att man kan ta patent på en idé, men jag tror nog att det kan finnas lite teknik bakom detta också som man kan ta patent på som en normal människa.

Medlem

Cooooolt!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Schysst koncept!

Hehe.. lite lustigt att det klagas på att man får sån liten skärmyta vid splitscreen.. Med tanke på att man idag delar på minst 32" el. 40"

När jaaaag vaaar liiiten så satt man ju för tusan på en 14" å delade. Och ingen HD där inte..


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Inaktiv

Det här är så jävla galet att jag hoppas nästan att de får patent.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem

Splitscreenfri multiplayer,, YES!! äntligen något som jag vill ha
Har alltid stört mig på hur fult skärmen delas upp när man spelar vissa multiplayerspel.

Medlem

verkar ju vara en smart lösning om det funkar klockrent, annars kan dom lika bra lägga ner projektet...

Medlem
Skrivet av Woffen:

Toppenlösning! Men... att ta patent på en ide? Det är ett idiotiskt system.

Ja, hade varit nice att se en vanlig laptop med multitouch, eller en telefon. Men men...

Grymt bra idé dock!

Medlem
Skrivet av Heya:
Skrivet av Lingon:
Skrivet av Wardancer:

Får se hur prestandan blir om det ska renderas 2 st skärmar med full upplösning. Kan ju vara problem som det är med 2 skärmar med halva upplösningen.

Samma som med 3D i övrigt, då de måste rendrera 2 st skärmar med full upplösning (en för vardera öga) för att få riktigt 3D som ser bra ut.

Skillnaden är väl att i 3D är det samma scen som ska renderas, med 2 separata spelare kan det vara helt olika platser på kartan som ska renderas vilket betyder väldigt mycket mer geometri att rendera..

Men inte mer än vanlig split screen.

Medlem
Medlem

Var många som var positiva till det så jag ska väl försöka vara negativ på något sätt då!

...Det...eh...kostar säkert onödigt mycket! ... kanske

Skrivet av Heya:

Skillnaden är väl att i 3D är det samma scen som ska renderas, med 2 separata spelare kan det vara helt olika platser på kartan som ska renderas vilket betyder väldigt mycket mer geometri att rendera..

Låter som att du har misupfattat ganska fundamentalt hur en gpu fungerar...

Medlem
Skrivet av ZkilfinG:

Idén är intressant, men frågan är hur bilden blir. Jag föredrar splitscreen framför suddig bild som det blir med dagens 3D.

+1 på kritik mot patent

Om du upplever dagens 3d som suddig så tillhör du den lilla skaran som inte klarar av 3d.

Medlem
Skrivet av Mahone:
Skrivet av ZkilfinG:

Idén är intressant, men frågan är hur bilden blir. Jag föredrar splitscreen framför suddig bild som det blir med dagens 3D.

+1 på kritik mot patent

Om du upplever dagens 3d som suddig så tillhör du den lilla skaran som inte klarar av 3d.

Knappast, snarast tillhör han den stora skaran som inet är teknik-frälsta och inser att 3D-bilden är klart suddigare och sämre än en vanlig HD-bild.
Hur mycket det stör varierar, men generellt sätt så blir bilden sämre (och 3D-effekten) ju mindre skärm, bäst funkar det vid över 90".

Tycker personligen att patentet är helt värdelöst, bara för att Sony vill sälja extra spel/konsoler och slopar en av de mest älskade funktionerna.
Fördelen med splitscreen, är att du är fri att springa vart du vill, 2 spelare "i samma ruta" kan bara röra sig några meter från varandra innan det tar stopp, men avstånd orkar inte konsolen rendera.
Troligen så att Sony insett att split-screen ger sämre grafik, vilket gör att de tappar sitt vanligaste skrytargument. Lösningen är att ta bort split-screen helt, genialt! *facepalm*
Jättekul det blir att spela FPS mot varandra när man som max kan vara 20m från sin motståndare

"Gör om, gör rätt"

Medlem

Pluspoäng för rolig idé.
Minuspoäng för patent.
+/-0

**
Men, samtidigt, vem bryr sig? Det är inte precis teknik som kommer driva mänskligheten framåt. Go for it, Sony.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Fördelen med splitscreen, är att du är fri att springa vart du vill, 2 spelare "i samma ruta" kan bara röra sig några meter från varandra innan det tar stopp, men avstånd orkar inte konsolen rendera.
Troligen så att Sony insett att split-screen ger sämre grafik, vilket gör att de tappar sitt vanligaste skrytargument. Lösningen är att ta bort split-screen helt, genialt! *facepalm*
Jättekul det blir att spela FPS mot varandra när man som max kan vara 20m från sin motståndare

"Gör om, gör rätt"

Tror du har missförstått artikeln.

**dubbelpost för min del.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

12
Skriv svar