Bra artikel av Herman Lindqvist

Medlem
Bra artikel av Herman Lindqvist

Satt och kollade lite på aftonh*ran och fick syn på denna artikel;

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/hermanlindqvist...

Väldigt läsvärd artikel för Svenskhatarna på detta forum.

Medlem

Herman Lindvist? Come on, han har endast bott ett fåtal år av sitt liv i Sverige och hans program/böcker är fulla med faktafel m.m.

Varför ska man lyssna på en random person som inte har någon respekt för området han faktiskt är mest känd för?

Men som sagt, roande att en person som endast bott ungefär 7-8 år av sitt liv i Sverige uttalar sig om vad som är svenskt och hur vi beter oss.

Medlem

Är det inte så att en person från ett annat land har lättare att se vad som är typiskt svenskt?

Edit: Underhållande artikel.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Denna tråd kommer det säkert börja bråkas i.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Är det inte så att en person från ett annat land har lättare att se vad som är typiskt svenskt?

Nej, det är det verkligen inte. Varför tror du att det finns ett stort forskningsområde kring ämnet om det vore så lätt för utomstående att se vad som är typiskt för en kultur? Sen gör han en väldigt bred generalisering, men är inte förvånad att en höger/royalist som herman skulle göra såna.

Medlem

är det viktigt att man tycker att man är svensk eller?

Medlem
Skrivet av Kamp:

Satt och kollade lite på aftonh*ran och fick syn på denna artikel;

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/hermanlindqvist...

Väldigt läsvärd artikel för Svenskhatarna på detta forum.

Mycket bra artikel som beskriver nuläget i Sverige...tyvärr:\

Medlem

Jävla gnäll på den där fransosen...


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Jag förstod inte riktigt vad som var svenskt?
Är det svenskt att vara osvenskt?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Antagligen menar Kamp att man måste hylla det svenska för att vara svensk.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Då kommer vi till den självklara följdfrågan:
Vad är det "svenska" och hur hyllar man det?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Då kommer vi till den självklara följdfrågan:
Vad är det "svenska" och hur hyllar man det?

Sill, Konsum, Socialdemokrati, Folkhemmet och Midsommarstång.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Antagligen menar Kamp att man måste hylla det svenska för att vara svensk.

Min syn på hur man är svensk har jag redan gett i en tidigare tråd som handlade om just detta.

Syftet med artikeln var att belysa svenskhatarnas dubbelmoral & hur det ligger i PK-isters åsikter att vara "osvensk" och ogilla det svenska.

Har man läst artikeln så tordes det vara ett faktum att syftet med tråden är detsamma.

Medlem

Fast det handlar ju inte om din syn, utan Hermans. Och jag förstår inte riktig uttrycket "svenskhatare" heller. Är man en svenskhatare om man inte hyllar det vissa hävdar är svenskt?
Jag känner att den här diskussionen behöver en hel drös med definitioner innan vi kan gå vidare.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av bjosarn:

Då kommer vi till den självklara följdfrågan:
Vad är det "svenska" och hur hyllar man det?

Sill, Konsum, Socialdemokrati, Folkhemmet och Midsommarstång.

Idag hyllar du det svenska!

Pizza, Kebab, falafel, Wahabbism, militant islamism, stenkastande ungdomar, Du vet det där fräcka och nya Sverige som är så coolt,och inte så mesigt som det en gång var i tiden med idioter som följde lagen och respekterade andra.Typ det bästa som kan hända med Sveriges utveckling är att vi får ersätta våra idiotiska lagar med b.l.a. sharia lagar och andra bra och vettiga saker ifrån mellanöstern...Detta är det nya Sverige enligt mig.

Medlem

HollowMan, det du säger är att svenskar (enligt din definition) inte begår brott? Utan det handlar om en "kulturkrock" som endast påverkar utvecklingen negativt? Hur många militanta muslimer finns det i Sverige? Och hur många driver frågan om att vi ska ersätta lagarna med sharialagar? Jag menar, motstånd mot sharialagar finns ju även i muslimska länder...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av Nestor:

Antagligen menar Kamp att man måste hylla det svenska för att vara svensk.

Min syn på hur man är svensk har jag redan gett i en tidigare tråd som handlade om just detta.

Syftet med artikeln var att belysa svenskhatarnas dubbelmoral & hur det ligger i PK-isters åsikter att vara "osvensk" och ogilla det svenska.

Har man läst artikeln så tordes det vara ett faktum att syftet med tråden är detsamma.

Har pappersupplagan brevid mig här.
Herman belyser snarare det mörkliga att det i sverige anses "bra" när man är "härligt osvensk" men att när svensken kommer utomlands förvandlas till en riktig sverige-propagist.

Skrivet av HollowMan:

Pizza, Kebab, falafel, Wahabbism, militant islamism,

Och vad i helvete är det för fel på Pizza och Kebab nu då?
Tå underbara maträtter som gjor min vardag ännu bättre.

Skrivet av HollowMan:

stenkastande ungdomar, Du vet det där fräcka och nya Sverige som är så coolt,och inte så mesigt som det en gång var i tiden med idioter som följde lagen och respekterade andra.

Gött att du generaliserar en stor grupp människor med vad slödder-element i marginaliserade och tungt segregerade förorter stället till med.
Med samma argumentationsteknik så är alla svenskar märdare, skattesmitare och våldtäktsmän.

Jagmenar..Hagamannen, Tjock-Steffe och Anders Eklund var ju svenskar...

Skrivet av HollowMan:

Typ det bästa som kan hända med Sveriges utveckling är att vi får ersätta våra idiotiska lagar med b.l.a. sharia lagar och andra bra och vettiga saker ifrån mellanöstern...Detta är det nya Sverige enligt mig.

Då är det tyvärr som så att jag måste göra dig ledsen, ty i Sverige är statens skiljd från trossamfunden. Detta ger implicit att sharia inte förekommer i rättsväsendet.

Så du kan vara lugn. Sverige kommer inte bli ett nytt Arabland i Norr i första taget.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

det du säger är att svenskar (enligt din definition) inte begår brott? Utan det handlar om en "kulturkrock" som endast påverkar utvecklingen negativt?

Visst finns det riktiga svenskar som begår brott,men importen begår mångdubbelt fler brott procentuellt sett.Och jag tror att det är mer ok i vissa kulturer med grova våldsbrott än vad det är för en vanlig helsvensk.

Skrivet av bjosarn:

Hur många militanta muslimer finns det i Sverige? Och hur många driver frågan om att vi ska ersätta lagarna med sharialagar? Jag menar, motstånd mot sharialagar finns ju även i muslimska länder...

Jag bara för några dagar sedan hoppade en kandidat i Mauds parti av,p.g.a. han blivit avslöjad i SVT´s morgonprogram för att vilja införa sharialagar i Sverige.Hur i helskotta kan man fly till ett land som Sverige,och sedan hävda att man skall införa sharia lagar och dyl?Som jag sagt innan flera gånger,så ser Sveriges utveckling ut att gå mot att bli ett gangsterland som styrs av kriminellt slödder,och stoppar vi inte invandringen väldigt snart,så kommer vi att mista precis all kontroll över stora delar av förorterna och i vissa hemska fall även t.om tappa kontroll över hela städer(små städer)

Medlem

Det måste vara hemskt att hela tiden vara rädd för människor.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Det är ju lite roligt att tråden genast degenererade till det som herr Lindkvist sa att debatter om detta ämne alltid degenererar till. Han kanske förstår mer än vad vissa vill påskina

Medlem

Det Herman skriver är att människor saknar det som dom är vana vid när de inte har det tillgängligt.

Detta har i sig inget med patriotism att göra imo.

Mitt problem ligger i den överdrivet konservativa åsikten att förändring bara är av ondo. Folk är alltid rädda för vad de inte förstår/vill förstå, och vill generellt sett behålla vad de är vana vid.

Medlem

Så vi ska inte äta kebab och pizza holllowman för det skadar Sverige eller vadå??


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Det är ju så patetiskt att börja prata om kebab och pizza när man pratar om sånt här. Det fattar väl alla att det inte handlar om mat? Det handlar om värderingar, det handlar om mognad, det handlar om hur man ser på människor och hur man ser på sig själv. Pizza och kebab är bara fjanterier att ta upp i en diskussion om vad som är svenskt eller utländskt eller vad fan som helst. Väx upp för helvete.

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Det är ju så patetiskt att börja prata om kebab och pizza när man pratar om sånt här. Det fattar väl alla att det inte handlar om mat? Det handlar om värderingar, det handlar om mognad, det handlar om hur man ser på människor och hur man ser på sig själv. Pizza och kebab är bara fjanterier att ta upp i en diskussion om vad som är svenskt eller utländskt eller vad fan som helst. Väx upp för helvete.

True.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Jag tror att det enda sättet att få HollowMan och Kamp nöjda är en rejäl räfst i riket.
Ett sysmetatisk utrensade och avlägsnande av _allt_ som inte är "svenskt.

Och vad kommer vi att stå kvar med?
Jo, ett jävligt tråkigt samhälle i olika nyanser av grått.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Jag tror att det enda sättet att få HollowMan och Kamp nöjda är en rejäl räfst i riket.
Ett sysmetatisk utrensade och avlägsnande av _allt_ som inte är "svenskt.

Och vad kommer vi att stå kvar med?
Jo, ett jävligt tråkigt samhälle i olika nyanser av grått.

Du glömde jävla gnällande fransoser

Medlem
Skrivet av Nestor:

Och vad kommer vi att stå kvar med?
Jo, ett jävligt tråkigt samhälle i olika nyanser av grått.

bättre det än som det är nu d.v.s. "nattsvart"

Medlem

Jag förstår faktiskt inte. Vad är det som är "nattsvart"? Är det vårat BNP du är rädd för? Eller att de "etniska" svenskarna kommer försvinna? Att vi på allvar skulle införa sharialagar, vilket i princip skulle leda till att vi skulle ha islam som statsreligion? Att vi inte kommer fira jul med Kalle Anka längre?

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - A. Einstein.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Jag förstår faktiskt inte. Vad är det som är "nattsvart"? Är det vårat BNP du är rädd för? Eller att de "etniska" svenskarna kommer försvinna? Att vi på allvar skulle införa sharialagar, vilket i princip skulle leda till att vi skulle ha islam som statsreligion? Att vi inte kommer fira jul med Kalle Anka längre?

Våldsutvecklingen i samhället och det islamska kulturens inverkan på Sverige gör just nu att det ser nattsvart ut enligt mig.Ett lite ljus i mörkret är att Vänsterpartiet kommer att åka ur i valet 2010,vilket kommer att påverka socialdemokraterna till det bättre.Drömsamhället skulle vara att vi införde samma modell på politik som Danmark har i dagsläget.

"kommunism är jordens undergång" Ronald Reagan

Medlem

Det mest svenska är ju ordet lagom,
finns väl ingen motsvarighet till det nånstans ?

Skriv svar