THQ uttalar sig om begagnat-köpare

Robot
Medlem
THQ uttalar sig om begagnat-köpare

Så blir de bedragna? Tur att de flesta skiter fullkomligen i THQ:s wrestlingtitlar, och dess så kallade "creative" director.

Medlem

Så blir de bedragna? Tur att de flesta skiter fullkomligen i THQ:s wrestlingtitlar, och dess så kallade "creative" director.

Medlem

Det kanske är dags att kapa bromsarna när spelutvecklarna köper begagnade bilar, tycker inte riktigt att de förtjänar alla bilens funktioner om de bedrar tillverkaren.

Medlem

smart men knas...

Huskisson: håller fullständigt med ditt utalande

Spel är en produkt som vilket annat som helst, det ska man kunna få sälja vidare.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Vilken dryg jävla idiot.

Medlem

Förstår inte riktigt deras resonemang..
Om jag köper ett spel, spelar det ett halvår sedan lägger det på hyllan, så kommer det bara bli liggandes där.
Om jag istället säljer eller ger bort spelet till en kompis så kanske min kompis spelar spelet ett halvår till, och därav utnyttjas spelet ett helt år istället för ett halvår.

Är inte det bättre för spelföretagen om deras spel spelas än att de ligger på soptippen eller samlar damm uppe på vinden?

Medlem
Skrivet av Huskisson:

Det kanske är dags att kapa bromsarna när spelutvecklarna köper begagnade bilar, tycker inte riktigt att de förtjänar alla bilens funktioner om de bedrar tillverkaren.

Haha, klart bästa argumentet hittills

Medlem

Om man är så pantad att man köper begagnade spel för att lira online (förutsatt att dom finns att köpa nya) så kan man gott skylla sig själv. Sedan förstår jag inte vitsen med att köpa begagnat, när ett "nytt" spel redan ett år efter release kostar neråt 100kr. Själv har man på senaste halvåret köpt 6-7 spel med release för ca. ett år sedan för max 150kr, och ja, detta är spel som då fanns med på top 10 listan.

Medlem
Skrivet av helmesjo:

Om man är så pantad att man köper begagnade spel för att lira online (förutsatt att dom finns att köpa nya) så kan man gott skylla sig själv. Sedan förstår jag inte vitsen med att köpa begagnat, när ett "nytt" spel redan ett år efter release kostar neråt 100kr. Själv har man på senaste halvåret köpt 6-7 spel med release för ca. ett år sedan för max 150kr, och ja, detta är spel som då fanns med på top 10 listan.

Vad är det som gör att du väljer att köpa ett nytt spel på t.ex. Elgiganten för 499kr istället för att betala 699kr för det på Gamestop? Det skiljer bara 200kr?

Varför köper någon ett begagnat spel för 100kr när det kostar 250kr nytt?

"Om man är så pantad att man köper begagnade spel för att lira online"

Varför är man pantad? Om jag vill spela t.ex. Halo 3 online, men vet med mig att jag aldrig kommer att lira enspelarläget; Skall jag då betala 250kr för det nytt eller köpa ett begagnat exemplar för 50-80kr? Särskilt när det nya exemplaret pryds av en fantastiskt ful "Classics"- eller "platinum"-inramning?

Inaktiv

Man bedrar väl för helvete inte företaget. En snubbe som tröttnat på spelet och säljer det vidare kan man se det som. Kan ju inte jämföra det med piratkopiering. Det dummaste jag hört.


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av helmesjo:

Om man är så pantad att man köper begagnade spel för att lira online (förutsatt att dom finns att köpa nya) så kan man gott skylla sig själv. Sedan förstår jag inte vitsen med att köpa begagnat, när ett "nytt" spel redan ett år efter release kostar neråt 100kr. Själv har man på senaste halvåret köpt 6-7 spel med release för ca. ett år sedan för max 150kr, och ja, detta är spel som då fanns med på top 10 listan.

Vad är det som gör att du väljer att köpa ett nytt spel på t.ex. Elgiganten för 499kr istället för att betala 699kr för det på Gamestop? Det skiljer bara 200kr?

Varför köper någon ett begagnat spel för 100kr när det kostar 250kr nytt?

"Om man är så pantad att man köper begagnade spel för att lira online"

Varför är man pantad? Om jag vill spela t.ex. Halo 3 online, men vet med mig att jag aldrig kommer att lira enspelarläget; Skall jag då betala 250kr för det nytt eller köpa ett begagnat exemplar för 50-80kr? Särskilt när det nya exemplaret pryds av en fantastiskt ful "Classics"- eller "platinum"-inramning?

För att ett spel ska kosta under 100kr begagnat så måste det vara minst 1 år gammalt, och är det 1 år gammalt kostar det (som jag sa om du läser) redan 100-150kr NYTT ("nytt" från affär, inte nytt som i precis släppt). Så när det handlar om kanske 50kr kan jag helt och hållet förstå att man som utvecklare känner sig bedragen, om man lagt ner säkert 3 år MINST på ett spel, när en snåljåp inte kan stödja utvecklingen och köpa spelet i butik. För jag menar, sen händer det ofta att denna personen kommer och bölar på nästa spel att det inte är så bra som han/hon trodde.

Sen måste jag bara tala om att jag framför allt talar om PC-spel, då dessa har en nyckel kopplad till sig, som uppenbarligen kan skrivas ner på ett papper av valfri sort. Lite därför jag använde ordet "pantad", för mildare kan det inte beskrivas. Konsoll-spel är därför inte riktigt lika illa, men som jag sa innan så försämrar man chanserna för att nästkommande spel blir så bra som man hade hoppats.

Medlem

Jag tycker att man ska ta bort slutet på alla filmer som släpps på DVD/BD. På så sätt premieras den skara fans som går på bio mycket bättre.


signatur

Ne Sedibus Rotalibus Ludas
KAES = 86.67%/46.67%/46.67%/20.00%

Medlem

Ja med den logiken bedrar man ju volvo om man köper en begagnad volvo. Kan vi inte få en lag stiftad mot detta nu också?


signatur

Chooch it

Medlem
Skrivet av Toro:

Jag tycker att man ska ta bort slutet på alla filmer som släpps på DVD/BD. På så sätt premieras den skara fans som går på bio mycket bättre.

Haha, nä för då får fortfarande dom in pengar för filmen (: Köper du däremot filmen begagnad tjänar dom inte ett öre.
Försvarar inte filmindustrin men ditt argument va lite helkasst.

Medlem
Skrivet av ForrestFox:
Skrivet av Huskisson:

Det kanske är dags att kapa bromsarna när spelutvecklarna köper begagnade bilar, tycker inte riktigt att de förtjänar alla bilens funktioner om de bedrar tillverkaren.

Haha, klart bästa argumentet hittills

Förutom att argumentet då är riktigt dåligt. Men du kanske tror att en begagnad bil har exakt samma kvalitet som en ny bil av samma modell?

Köper jag ett begagnat spel (som inte har någon kod av något slag) får jag som kund ett billigare spel med exakt samma innehåll som ett nytt; butiken får mer pengar än om de sålt ett nytt spel (eftersom de tar rövarpriser på begagnade spel och inte betalar moms för dem); utvecklaren och utgivaren får inte ett öre.

Inaktiv

Jag förstår inte hur folk som vill köpa begagnat tycker att de har rättigheter.. de har ju inte ingått i avtal med tex. thq.. alltså kan de stoppa upp sin sura min i röven.

Vill du ha något att säga till om får du väll köpa spelet av dem annars kan du hålla tyst
Folk får väll låta bli att köpa så satans mycket spel om de prompt måste kunna sälja dem dyrt igen för att ha råd med maten och hyran.

Medlem
Skrivet av Sanazin:

Så blir de bedragna? Tur att de flesta skiter fullkomligen i THQ:s wrestlingtitlar, och dess så kallade "creative" director.

Håller med. Dom borde skita i wrestlingspelen och lägga dom resurserna på WH40k spelen

Medlem
Skrivet av Saxit:
Skrivet av ForrestFox:
Skrivet av Huskisson:

Det kanske är dags att kapa bromsarna när spelutvecklarna köper begagnade bilar, tycker inte riktigt att de förtjänar alla bilens funktioner om de bedrar tillverkaren.

Haha, klart bästa argumentet hittills

Förutom att argumentet då är riktigt dåligt. Men du kanske tror att en begagnad bil har exakt samma kvalitet som en ny bil av samma modell?

Köper jag ett begagnat spel (som inte har någon kod av något slag) får jag som kund ett billigare spel med exakt samma innehåll som ett nytt; butiken får mer pengar än om de sålt ett nytt spel (eftersom de tar rövarpriser på begagnade spel och inte betalar moms för dem); utvecklaren och utgivaren får inte ett öre.

Precis, därav "bedrar" man spelutvecklarna. Spelbutikerna får hela beloppet av den begagnade produkten. Varje person som köper det begagnade spelet kan ses som en potentiell konsument av ett "nytt" spel(om nu begagnadhandeln inte skulle finnas). Dock så tycker jag att man ska kalla spelbutikerna bedragare om något.

Medlem

Hur stor är egentligen begagnatmarknaden på PC? Jag tror jag endast har köpt ett bagagnat spel i hela mitt liv, och det var på 90-talet.

Medlem
Skrivet av Saxit:
Skrivet av ForrestFox:
Skrivet av Huskisson:

Det kanske är dags att kapa bromsarna när spelutvecklarna köper begagnade bilar, tycker inte riktigt att de förtjänar alla bilens funktioner om de bedrar tillverkaren.

Haha, klart bästa argumentet hittills

Förutom att argumentet då är riktigt dåligt. Men du kanske tror att en begagnad bil har exakt samma kvalitet som en ny bil av samma modell?

Köper jag ett begagnat spel (som inte har någon kod av något slag) får jag som kund ett billigare spel med exakt samma innehåll som ett nytt; butiken får mer pengar än om de sålt ett nytt spel (eftersom de tar rövarpriser på begagnade spel och inte betalar moms för dem); utvecklaren och utgivaren får inte ett öre.

Du kanske tror att ett begagnat spel har exakt samma kvalitet som ett nytt spel? Precis som med en bil är antagligen upplevelsen likadan (beroende på hur gammalt det är) även om det finns "slitage". Jag kanske köper spelet av någon som inte har kvar förpackningen och manualen, då är det väl inte en exakt likadan produkt? Det var ingen klockren jämförelse men det var inte menat så heller, ville mest belysa problemet. Andrahandsmarknader finns för allt och det känns konstigt när tillverkaren av en produkt på ett sådant här sätt försöker hindra den.

En intressant sak är ju att man med åtgärder som dessa faktiskt försämrar andrahandsvärdet för personerna som köper spelet nytt. Spelutvecklarna får väl ge fingret till alla andrahandsköpare om de vill men man jävlas ju samtidigt med de som köper nya spel.

Jag tror personligen att detta kommer leda till ökad fildelning, varför skulle någon som brukar köpa begagnade spel för ett par hundringar börja köpa nya spel för mångdubbla priset? Det finns väl en anledning till att de köper begagnade spel från första början? Tar man då dessutom bort en av de yttersta anledningarna till att köpa spelet i stället för att ladda ner det så är nog svaret givet för många konsumenter.

Medlem

Så de värderar folk som köper begagnat lika som piratkopierare med andra ord...

Medlem

Förstår ju att CDn är dum i huvudet. Men folk här på forumet i den här utsträckningen...

Medlem

Sen är det ju inte nödvändigtvis så att alla potentiella köpare av begagnade spel är ute efter det näst senaste. En del önskar ju snubbla över kopior av betydligt äldre spel, som ofta skiner med sin frånvaro i butik.

Hursom, taskigt läge för spelutvecklarna, om det är så de upplever det. Erbjuder spelet i fråga multiplayer-möjligheter online är det ju i regel ändå dödfött för andrahandsköparen, som någon påpekade tidigare. En liten tröst för THQ och dess gelikar.

Medlem

Det kan också vara så att många personer med dålig ekonomi endast köper spelen, så att de kan sälja det vidare när de är klara.

Tänk att Lasse endast har råd med ett spel för 599 kr denna månad. Johnny har inte råd med spelet över huvud taget och tycker att 599 kr är för mycket för ett spel.

Lasse har egentligen inte pengar till spelet då han borde köpa ny slang till sin cykel. Men han går ändå och köper spelet, klarar ut det, och lägger upp på blocket.

Johnny sitter en dag på Blocket och ser spelet för 299 kr. "Överkomligt pris" tänker Johnny och köper sedan spelet.

Summa summarum:
I detta scenario hade Lasse aldrig köpt spelet om han inte hade haft möjligheten att sälja det vidare. Johnny kan heller inte räknas som en förlorad kund då han inte hade köpt spelet för 599 kr.

Visst att Johnny hade haft möjligheten att vänta tills spelet hamnar i rea-lådorna. Men då kanske det har kommit ut ett spel som är bättre.


signatur

Flygande lemurer

Medlem

Ser inte problemet i det här resonemanget, varför gnäller de inte på det här istället för piratkopiering? Att byta in och sälja begagnade spel är jättestort. När du köper ett begagnat spel går inga pengar till spelbolagen, utan de går rakt till game/gamestop/whatever. Det är som att betala för piratkopiering ungefär.

Medlem

PENGAR!!

Måste...ha.....mer.....PENGAR!!

På vilket sätt kan vi sabba för våra kunder så att vi kanske får in mer PENGAR från folk som förmodligen inte köper våra spel ändå om de inte finns billigt på begagnat marknaden??

Medlem

Dom sabbar inte för -sina- kunder, de som köper nytt får allting.
De som köper begagnat är kunder åt t.ex. GAME eller liknande som tjänar stora pengar på begagnade spel utan att ha något med utvecklingen att göra.

Medlem

Dom sabbar inte för -sina- kunder, de som köper nytt får allting.
De som köper begagnat är kunder åt t.ex. GAME eller liknande som tjänar stora pengar på begagnade spel utan att ha något med utvecklingen att göra.

Skriv svar