Miljongränsen "helt orimlig"

Robot
Miljongränsen "helt orimlig"

Ett spel måste inte alls sälja en miljon exemplar för att vara framgångsrikt, säger The Conduit-utvecklarna.

#the-conduit, #high-voltage-studios, #the-conduit-2


Medlem
Miljongränsen "helt orimlig"

Jag tycker det är ett intressant inlägg i debatten kring spelmarknaden och pengarna vilken den omsätter.
Man ser "indie"-spel med låga budgetar vilka gör små succéer kanske man kan hoppas att fler av de större företagen sätter kvalité framför kvantitet.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Givet att de utvecklar "hardcore" spel som FPS till casuals så förstår jag att förväntningarna måste vara små, marknaden är synnerligen begränsad.
Kan dock hålla med om att 1 000 000 sålda exemplar kan vara mycket bra för vissa spel, och rejäl flopp för andra. Allt beror på utvecklingstid och kostnader

Vad försöker dom säga? Att om man gör lågbudgetspel så behöver man inte sälja en miljon? Gör man AAA-spel så är "miljongränsen" både rimlig och verklig.
Om de sålt 300-400k och gått runt så skulle jag gissa deras budget till någonstans i området 4-5m euro, och för den summan får man verkligen inte spel som Mass Effect, Call of Duty eller GTA.

Om högbudgetspel eller lågbudgetspel är bäst är dock en helt annan diskussion. Själv spelar jag nästan bara lågbudgetspel som distruberas digitalt.

Medlem

Producerar man skit så får man skit tillbaka.
Producerar man ett vinnande koncept så vinner också pengakassan

1=1 och 2=2 hur svårt ska det vara att förstå?

fick jag till ett litet rim där också ja.


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

De hade ingen omfattande marknadsföringsapparat, så det är förståeligt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Producerar man skit så får man skit tillbaka.
Producerar man ett vinnande koncept så vinner också pengakassan

1=1 och 2=2 hur svårt ska det vara att förstå?

fick jag till ett litet rim där också ja.

Tyvärr är det inte riktigt så i verkligheten.
Exempel: Beyond Good & Evil och Psychonauts är två grymt bra spel, men sålde aldrig speciellt bra när de gavs ut, trots bra kritik.

Och i andra änden har vi filmlicensspel som pumpas ut och säljer (i alla fall hyfsat) trots att majoriteten av dem inte är speciellt bra och sällan får mycket högre betyg än 60% i Metacritic.

Så tyvärr, 2 kan vara 1 och 1 kan vara 2 i spelbranchen.

Medlem
Skrivet av RazorShard:
Skrivet av Kimpur:

Producerar man skit så får man skit tillbaka.
Producerar man ett vinnande koncept så vinner också pengakassan

1=1 och 2=2 hur svårt ska det vara att förstå?

fick jag till ett litet rim där också ja.

Tyvärr är det inte riktigt så i verkligheten.
Exempel: Beyond Good & Evil och Psychonauts är två grymt bra spel, men sålde aldrig speciellt bra när de gavs ut, trots bra kritik.

Och i andra änden har vi filmlicensspel som pumpas ut och säljer (i alla fall hyfsat) trots att majoriteten av dem inte är speciellt bra och sällan får mycket högre betyg än 60% i Metacritic.

Så tyvärr, 2 kan vara 1 och 1 kan vara 2 i spelbranchen.

Fast sedan har väl alla en personlig åsikt också.
Om jag tycker spelen e skit, så stämmer min teori(som var menad att vara halvt ironisk)


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Vore kul att se hur Magicka klarade sig. Lågt pris, kort underbart spel och 8 pers som gjorde allt. Dom lär har fått ganska fet avkastning!

1
Skriv svar