Har World of Warcraft nått kulmen?

Robot
Har World of Warcraft nått kulmen?

Gårdagens telefonkonferens avslöjade att antalet betalande medlemmar har sjunkigt.

#blizzard, #world-of-warcraft, #world-of-warcraft-cataclysm, #activision-blizzard


Medlem
Har World of Warcraft nått kulmen?

Efter att ha spelat WoW i många år slutade jag förra året. Allt har sin tid. Ifall det är fler där ute som vill lämna wow och söker något nytt kan jag rekommendera Eve!

Inaktiv

Var väl på tiden kan jag tycka. Själv la jag ner WoW någon gång i slutet på 2007 och har inte saknat det en sekund sedan dess.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Eve är ännu äldre men där utvecklas det desto mer så det är ju inte alls som det var vid släpp. Rekommenderar också Eve!

Medlem

Jag lirade WOW i början. Tog ett uppehåll och testade igen i Cataclysm. Men spelet har ändrats, det är för lätt och förlåtande för spelaren. Det finns ingen utmaning längre, förutom kanske raider. Det vet jag inget om.
Men samtidigt så tycker jag att ett MMO ska ge äventyr och spänning och inte bara kännas som nån "virtuell-facebook-värld" som det känns som det är nu.

Medlem

efter wotlk var det bara utför imo.

Medlem
Skrivet av Tootzi:

Jag lirade WOW i början. Tog ett uppehåll och testade igen i Cataclysm. Men spelet har ändrats, det är för lätt och förlåtande för spelaren. Det finns ingen utmaning längre, förutom kanske raider. Det vet jag inget om.
Men samtidigt så tycker jag att ett MMO ska ge äventyr och spänning och inte bara kännas som nån "virtuell-facebook-värld" som det känns som det är nu.

+1

Efter till-och-från spelande så håller jag fullständigt med om att man kan kalla WoW för en "Virtuell facebook.värld"
Den enda anledningen till att jag skulle logga in idag är för den sociala biten som spelet tillför.

Medlem

WoW är ett väldigt bra spel då det är lättillgängligt (om jag inte har spelat på över ett år, kommer in igen och är direkt tillbaka i vilka hotkeys jag använder så är det banne mig lyckat), kul, har både kvalité och komplexitet som faktiskt gör så att människor kan spela Arena/Raids och bli riktigt jävla bra på det.

Men som sagt efter WotLK så gick det ju bara utför. Satte en allvarlig buckla på min åsikt kring WoW och fick mig att sluta spela, och nu när jag ser på spelet så är det helt enkelt inte värt 150kr/månaden längre, speciellt när man inte har tid att spela längre.

Och tack och lov så har jag efter så långt uppehåll inte kvar några vänner i spelet och så bytte jag även realm vid ett tillfälle, så antar det är därför man kan bara fnysa åt det och göra annat istället.

Medlem

Någon gång skulle det ju hända. Att det inte hänt förr är ju makalöst. Frågan är om något annat MMO någonsin kommer att kunna toppa detta...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Äntligen! =P

...och nu diskuterar de om att släppa expansioner mycket snabbare än förut för att inte tappar spelare. Så länge alla parter är glada är det väl bra?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

PhJ
Medlem

Jag tycker WoW var som bäst under TBC och har försämrats stadigt sedan dess. Jag tycker Blizzard lyssnat aldeles för mycket på casualspelarna som vill ha "rätt" att se samma content som de allra bästa utan att anstränga sig. Detta i kombination med homogeniseringen av class abilities (ingen klass är nödvänding längre eftersom alla kan samma saker) har sabbat spelet helt och nu när de dessutom kapat talangträden i hälften är det bara godnatt, all variation har försvunnit.

Men jag tror Blizzard kommer med andra bra spel - ser fram mot Diablo 3 och Titan!

Medlem

Håller med alla som säger att det gick utför wotlk... för oss som spelat sen spelet startade är detta ren bullshit imo. Att gå från ett vapen med kanske 62.7 dps till 260+? haha, det känns så oäkta så det är inte sant. Det är ingen spänning what so ever. MEN tur är det att jag testade Warhammer online igen, det har blivit så sjukt bra! det är verkligen ett spel alla MMORPG spelare borde testa!

Medlem

har haft några vänner som har slutat, har själv aldrig spelat WoW, har försökt hålla mig borta från det (slöseri på pengar) De orkar inte längre, och tycker inte det är värt pengarna

Medlem

Japp det blir nog inga fler expansions


signatur

Meep!

Medlem

Fast 12milj eller vilket spelar antal dom nu är uppe i är ju knappast dött. Folk sitter ju fortfarande med Diablo 2 så dö kommer det ju knappast göra.
Kan tänka mig att dom skippar månadsavgiften och inför någon annan metod när dom släpper sitt nya MMO..."When it's done"!

...dock inget jag har spelat på år så jag vet inte varför jag bryr mig!

Pansarknekt
Skrivet av Tootzi:

Jag lirade WOW i början. Tog ett uppehåll och testade igen i Cataclysm. Men spelet har ändrats, det är för lätt och förlåtande för spelaren. Det finns ingen utmaning längre, förutom kanske raider. Det vet jag inget om.
Men samtidigt så tycker jag att ett MMO ska ge äventyr och spänning och inte bara kännas som nån "virtuell-facebook-värld" som det känns som det är nu.

Loggande in för att säga precis det du skrev. World of Warcraft är alldeles för soft och jag hoppas minskningen beror på att de är fler än jag som känner så. Sen för övrigt så ska det nämnas att Cataclysm inte släppts i Kina än...


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

De flesta mmo lider av ett problem som är väldigt svårt att åtgärda, nämligen idioter... De är överallt och främsta anledningen till att jag mest spelar sp, där ingen kan förstöra min spelupplevelse.
Om man inte gör som i borderlands eller liknande där man har ett "lag" och slipper alla andra är det ett ganska svåråtkomligt problem.


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

Medlem

Spelet blev absolut sämre från och med släppet av TBC när de försökte casualisera spelet. Även om TBC inte var direkt dåligt så förstod man redan då vilken riktning blizzard ville ta. Direkt dåligt blev spelet vid WOTLK som var en enda stor soppa av idioti. Även om Cataclysm var bättre än WOTLK så är spelet idag för enkelt, det finns inga krav på spelarna längre i och med alla inbyggda system som dungeon finder osv. Visst är det skönt att man kan spela casual och ändå få bra gear, men det blir frukansvärt tråkigt utan en utmaning.

Sedan så har det utvecklats en otroligt dryg attityd bland de som spelar WoW där alla är ofantligt äckliga och jobbiga i förhållande till andra MMO.

Blir nog inget mer WoW för min del.

Medlem

Lite kul med alla som säger att spelet är för lätt och sen har de inte raidat. Men ja alla får ju tycka va de vill.
Blir spännande och se om vi får se siffror igen när firelands (komande raiden) har varit ute ett litet tag.

Medlem
Skrivet av Zarte:

Lite kul med alla som säger att spelet är för lätt och sen har de inte raidat. Men ja alla får ju tycka va de vill.
Blir spännande och se om vi får se siffror igen när firelands (komande raiden) har varit ute ett litet tag.

Visst är det skillnad på normal raids och heroic raids. Det är klart att det är svårt att köra HC raid och de flesta klarar det inte. Men det är fortfarande SAMMA content med samma loot (om än bättre stats). Det känns som en så jävla stor kompromiss. Under vanilla var det bara de bästa som kunde raida Naxxramas och AQ40 t.ex. Det krävde att man hade raidat en lång tid och hade fått nödvändig gear.

På det viset är det en oerhört större utmaning än att bara spamma Dungeon Heroics för att få gear som gott och väl duger för raiding (nästan till och med för HC-raiding) idag.

Medlem

Cataclysm var lite av en besvikelse då engame är bäst anpassat för dom bättre spelarna, jag som tyvärr spelar på en rätt så dålig server (RP server) av någon anledning tycker att cataclysm varit lite av en besvikelse. Sen är det säkert roligt för dom som raidar på en hög nivå och lyckas bra, hp skillnaden mellan alla expansioner är extrem, från att ha cirka 50-60 k hp i Wtolk så tog man ett stort kliv och ökade med 100 k hp och lite till. Dom nya funktionerna på bossarna är dock jävligt häftiga, jag har en känsla av cataclysm kommer bli riktigt bra mot endgame, bara det inte blir lika lätt som Wotlk i slutet ^^

Jag ska fortsätta spela WoW men jag hoppas inte blizzard gör om samma misstag igen med starten på en expansion

Medlem

WoW va som bäst som Vanilla sen fick dom MMO-sjukan! Att jämna alla klasser med marken, ingen får sticka ut. Sluta förvisso att lira innan BC kom men pröva igen att köra BC tills LK kom, sedan va de bara snark.
Sen förstår ja inte hur man kunde hitta den tiden att lägga ner på skiten som man gjorde då. Idag hade ja inte kunnat sitta så mycket framför dumburken som man gjorde då.
Rätt skrämmande att man la så mycket tid för att idla me polarna typ virtuellt.
Sen fylldes spelet på med massa fuckers å dryga idioter eftersom polarna lämna spelet fick man söka sig till virtuella polare. Dessa virtuella polare kunde fungera som en bomb...en dag kunde dom bara explodera och spåra ur under en raid...va ju förvisso skoj men ibland undrar man vad de e för folk som egentligen sitter å spelar.

Medlem

Jag började spela wow igen för två veckor sen efter att sony drog pluggen. Tycker att dom nya instancerna är riktigt roliga. Man får nostalgivibbar samtidigt som man får hyfsat bra pre-raid epics. Det enda jag ogillar fortfarande är communityt. Det värsta som har hänt mig var att Tanken som drog mitt i en pull och wipade hela gruppen.

Medlem

Jag vill hävda att WoW började gå utför redan med BC. Av någon jävla outgrundlig anledning köpte jag dock WotLK också och det tröttnade jag på efter två veckor när jag stod där med full epic rustning direkt när jag levlat upp till 80. Fanns inget tuggmotstånd i det längre liksom.

Medlem

Slutade för typ ett år sedan, men kom tebax för Cata, var ju tvungen att ge det en chans då man hade kompisar som skulle köra det hehe, men ack så besviken man blev efter att man kommit till 85, samma skit, inget nytt alls mer eller mindre.. och måste säga att det kändes som ett steg bakåt i mina ögon med Cata så slutade efter en månad igen.
Tycker BC var storhetstiden och att spelet aldrig kommer bli lika bra som då igen, på 60 RPade man bort tiden för det mesta innan man började raida i slutet innan BC kom :D.
Kanske betalar man nån månad här och där för att kolla om suget finns eller kommit tillbaka då det igentligen inte finns så många andra MMO's att köra istället (Rift är för likt) tills Star Wars kommer. Men tvivlar att man kommer köra det i någon längre skara i framtiden...

Medlem

Det är inte förvånande att allt fler lämnar Azeroth, även de största mmo spelen blir tröttsamma efter ett tag


signatur

Game long and prosper

Medlem

Det började gå utför WoW när de tog bort de "riktiga" 8-piece armor setsen .. gud vad man saknar det =/

Medlem

Kan inte säga att jag är en bra WoW-spelare, men jag började spela en gång i tiden för att Azeroth lockade. Att kunna spela i en stor värld där spelare kan påverka världen, där det finns många variationer mellan världarna osv (minns glädjen när jag kom till en ny map). Men efterhand som jag spelade så blev jag mer och mer irriterad på communityn. Människor blev dryga som fan och accepterade inte "newbies" som mig som inte orkade plugga vilken exakt dps man fick med vissa kombos osv. Jag ville bara ha kul och köra med kompisar, inte helt casual men inte hardcore heller.

Om an sedan inte spelade på ett par månader så ville inte kompisarna ens veta av en, de hade redan dragit igång sin 78:e lvl60+char och man förlorade mycket av den goa känslan med spelet. Sedan kom expansionerna och den gear man jobbat hårt för var vendor trash, och detta hände bara mer och mer extremt för varje expansion. Sedan blev spelet helt enkelt lättare (till en viss nivå) med tiden då det inte krävdes mycket för att levla upp. Allt gick att köpa, alla farmade och ville man med i en guild t.ex så var alla så dryga för att man inte kunde alla bossarna osv. Frågade man ens ibland var en viss instans var eller om ens blåa nya svärd är bättre så blev man oftast bara utfryst.

Har nu slutat spela spelet helt. Jag kör en privatserver för att jag tycker fortfarande om miljöerna, tycker om att gå runt och se på fienderna och spela lugnt utan en massa dryga fan. Men kommer aldrig spela på de officiella servrarna mer, det tar för mycket tid att komma någonstans (World of Grindcraft) och folk är helt enkelt för dryga. Samtidigt så är det för enkelt att köra i början, allt serveras automatiskt mer eller mindre (en gång i tiden var det en bedrift att få en mount) men så fort du kommer upp till en viss nivå så blir det jättesvårt att komma vidare då man måste spendera ofantligt mycket tid med dryga människor och nöta nöta nöta instanser. Bara för att se din gear bli vendor trash så fort en tier ökar med ett nummer.

För all del, öka leveln och utöka saker, men ändra inte på det tidigare. Det ska likförbannat vara svårt att få en mount, man ska kunna köra svåra raids vid lvl50 och det ska inte ta under en vecka att nå maxlevel om man grindar på.

Tycker WoW har blivit nerdummat samtidigt som communityn rackar ner på nybörjare. Och alla ska ha 29 olika alts vilket tar bort hela RPG-känslan för mig där man identifierar sig med EN karaktär som man utvecklar. Om man nu har alts så skall inte dessa kunna utbyta gear, mynt eller något alls.

Mina 5 ören iaf.

Medlem

Mer intressant MMOn är på gång.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

123
Skriv svar