Portal 2 sålde bättre till pc än konsol

Robot
Portal 2 sålde bättre till pc än konsol

Men Left 4 Dead gick bättre till krysslådan, säger Valves Gabe Newell.

#valve, #portal-2, #left-4-dead, #left-4-dead-2


Medlem
Portal 2 sålde bättre till pc än konsol

Är det nu man ska säga att det inte är så konstigt, eftersom våld utan att behöva tänka tilltalar konsolfolk medan pc-spelare föredrar att använda hjärnan? Eller gör jag fel då? Jag är en rookie i konsol/pc-kriget.

Hur som helst tycker jag att sånt här är kul att läsa. Det är ju så många som räknat ut PC:n som plattform - som tur är gör inte Valve det.

Medlem

Det skulle vara konstigt om de räknade ut PC som platform, det skulle vara att skjuta sig själva i foten, med tanke på Steam.

Medlem

– Vi har aldrig varit i en situation där vi sagt "WE måste verkligen, verkligen bygga något som är populärare hos konsolfolket."

Google Translate much?

Medlem

Bryr mig inte vilken plattform de tjänar bäst på så länge de fortsätter göra bra spel till PC som inte känns som en billig taskig port. Kör på, Valve.

Skrivet av logical:

– Vi har aldrig varit i en situation där vi sagt "WE måste verkligen, verkligen bygga något som är populärare hos konsolfolket."

Google Translate much?

Testade google translate och inte en enda mening översatte den We till We. Methinks you be tryin too hard.

EDIT_Varför syns bara ena halvan av mitt inlägg?
EDIT2_Jaså, nu syns det.

Ero
Medlem
Skrivet av logical:

– Vi har aldrig varit i en situation där vi sagt "WE måste verkligen, verkligen bygga något som är populärare hos konsolfolket."

Google Translate much?

Snarare det han inte gjort...


signatur

Varit medlem längre än dig.

Medlem

*host*

Citat:

"We måste verkligen, verkligen bygga något som är populärare hos konsolfolket."

Redaktör
Skrivet av Ero:
Skrivet av logical:

– Vi har aldrig varit i en situation där vi sagt "WE måste verkligen, verkligen bygga något som är populärare hos konsolfolket."

Google Translate much?

Snarare det han inte gjort...


signatur
Medlem

Fyfan för den döda plattformen; PC!!!

Fukeh yeah, det var trevligt att höra. Det är nog inte så lätt att spela P2 på konsol.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv
Skrivet av Stephan:

Är det nu man ska säga att det inte är så konstigt, eftersom våld utan att behöva tänka tilltalar konsolfolk medan pc-spelare föredrar att använda hjärnan? Eller gör jag fel då? Jag är en rookie i konsol/pc-kriget.

Hur som helst tycker jag att sånt här är kul att läsa. Det är ju så många som räknat ut PC:n som plattform - som tur är gör inte Valve det.

Ja, oj vad man måste tänka för att klara av ett spel som Portal 2... behövs säkert högre IQ än medel också! Fy för borderline retards som spelar på konsol.

Eller så är det helt enkelt så att man inte vill lägga 600 kr för ett singleplayerspel till konsol som man klarar av på en dag. Lägg sedan till det faktum att 360 inte ens stöder co-op så det finns inget direkt replay-värde i spelet heller. Vad gör en nästintill uteslutande konsolspelare som jag? Tankar hem spelet istället i sann PC fanboy anda!

Men nej, med det sagt så säger jag också att det inte alls är så konstigt att Portal 2 säljer bättre till PC.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

"Left 4 Dead sålde bättre till konsol än det gjorde till pc. Så vi försöker inte gissa, för vi vet inte om det är värt det."

Hur är det möjligt att Left 4 Dead sålde bättre på konsol än till PC med alla den återkommande steam rean på spelet? Är väldigt skeptiskt till det.

Medlem

Skoj att höra, men faktiskt inte så förvånande. Portal är ett spel som ska liras med tangentbord och mus, så är det bara, och då har jag ändå lätt för att spela FPS med handkontroll. Men hur mycket jag än vill att PC ska leva kvar som en spelplattform så tappar den mark för varje generation, och nästa generations konsoler (där förmodligen samtliga kommer ha stöd för mus och tangentbord) kommer nog ställa till det för PC.

Medlem

Det framgår ju inte heller om det är fysiska kopior av spelen eller inte av försäljningen. Skulle tippa på att om de räknar med Steam-sales på spelen så kommer Left 4 Dead 1 samt 2 sålt bättre till PC med råge.

Medlem

Vi med konsol är nog helt enkelt lite latare och dummare än ni andra.

Medlem

Fan vad valve ljuger, kolla denna länk:

http://gamrreview.vgchartz.com/browse.php?name=portal+2

ALLA spel säljer bättre till konsol nuförtiden, kolla vilket spel som helst som kommit ut de senaste 3-4 åren. Sad but true. Globalt sett så är det mycket fler konsol gamers än PC-gamers.

Portal 2 har sålt:
1,13 miljoner på Xbox 360
0,86 miljoner på PS3
0,27 miljoner på PC

BTW källan är mycket pålitlig och dessutom kan man mycket väl tänka sig att portal 2 sålt bättre till konsol eftersom alla spel gör det.

Medlem
Skrivet av Moffabertel:

Fan vad valve ljuger, kolla denna länk:

http://gamrreview.vgchartz.com/browse.php?name=portal+2

ALLA spel säljer bättre till konsol nuförtiden, kolla vilket spel som helst som kommit ut de senaste 3-4 åren. Sad but true. Globalt sett så är det mycket fler konsol gamers än PC-gamers.

Portal 2 har sålt:
1,13 miljoner på Xbox 360
0,86 miljoner på PS3
0,27 miljoner på PC

BTW källan är mycket pålitlig och dessutom kan man mycket väl tänka sig att portal 2 sålt bättre till konsol eftersom alla spel gör det.

Är du full eller? VGChartz har inga siffror från Steam eftersom Steam är digitalt och släpper inga siffror. Gör om, gör rätt.
Den sidan är verkligen INTE en pålitlig sida.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Moffabertel:

Fan vad valve ljuger, kolla denna länk:

http://gamrreview.vgchartz.com/browse.php?name=portal+2

ALLA spel säljer bättre till konsol nuförtiden, kolla vilket spel som helst som kommit ut de senaste 3-4 åren. Sad but true. Globalt sett så är det mycket fler konsol gamers än PC-gamers.

Portal 2 har sålt:
1,13 miljoner på Xbox 360
0,86 miljoner på PS3
0,27 miljoner på PC

BTW källan är mycket pålitlig och dessutom kan man mycket väl tänka sig att portal 2 sålt bättre till konsol eftersom alla spel gör det.

Är du full eller? VGChartz har inga siffror från Steam eftersom Steam är digitalt och släpper inga siffror. Gör om, gör rätt.

Nej jag brukar inte va full i skolan, menar du att ca 2 miljoner ex. av portal 2 skulle sålts på PC? Jag tvivlar på det eftersom att steam endast har ca. 30 miljoner accounts. Dessutom tror jag inte spelet sålts så pass mycket bättre digitalt än på skiva, typ 10 ggr mer. Det kan ju stämma men jag tkr de låter konstigt. Det kan hända att Portal 2 även sålts på Xbox Live och PS Store också det vet jag inte.

Medlem
Skrivet av MachOne:

Skoj att höra, men faktiskt inte så förvånande. Portal är ett spel som ska liras med tangentbord och mus, så är det bara, och då har jag ändå lätt för att spela FPS med handkontroll. Men hur mycket jag än vill att PC ska leva kvar som en spelplattform så tappar den mark för varje generation, och nästa generations konsoler (där förmodligen samtliga kommer ha stöd för mus och tangentbord) kommer nog ställa till det för PC.

Vart har PCn tappat mark? PC har gått in i den nya generationen för längesen nu, den digitala. Intressant att se hur alla säger att PCn har dött sen digitalt blev populärt eftersom de aldrig avslöjar de siffrorna. Speciellt med tanke på att Steam är privatägt. Nej du, PC kommer alltid leva vidare.

Medlem
Skrivet av Moffabertel:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Moffabertel:

Fan vad valve ljuger, kolla denna länk:

http://gamrreview.vgchartz.com/browse.php?name=portal+2

ALLA spel säljer bättre till konsol nuförtiden, kolla vilket spel som helst som kommit ut de senaste 3-4 åren. Sad but true. Globalt sett så är det mycket fler konsol gamers än PC-gamers.

Portal 2 har sålt:
1,13 miljoner på Xbox 360
0,86 miljoner på PS3
0,27 miljoner på PC

BTW källan är mycket pålitlig och dessutom kan man mycket väl tänka sig att portal 2 sålt bättre till konsol eftersom alla spel gör det.

Är du full eller? VGChartz har inga siffror från Steam eftersom Steam är digitalt och släpper inga siffror. Gör om, gör rätt.

Nej jag brukar inte va full i skolan, menar du att ca 2 miljoner ex. av portal 2 skulle sålts på PC? Jag tvivlar på det eftersom att steam endast har ca. 30 miljoner accounts. Dessutom tror jag inte spelet sålts så pass mycket bättre digitalt än på skiva, typ 10 ggr mer. Det kan ju stämma men jag tkr de låter konstigt. Det kan hända att Portal 2 även sålts på Xbox Live och PS Store också det vet jag inte.

Du förstår nog inte riktigt hur stort digitalt är på PC. Det är betydligt smidigare att köpa spel genom Steam än retail. Köp spelet, ladda hem, spela. På PC sker runt 80% av försäljningen digitalt numer och det växer bara. Utvecklarna får mer pengar eftersom de behöver inte syssla med giriga återförsäljare som Game och andra skitaffärer. Finns Portal 2 ens på Xbox Live eller PS store? Tänk efter lite och inse att konsoler inte är någon gåva från ovan och att PC är en enorm plattform.

Valve ljuger inte heller. Steam har 30 miljoner aktiva konton, det finns fler konton men 30 miljoner av de är aktiva.

Medlem

Tja. valve kanske räknade med sin digitala försäljningen och då är det ju inte så konstigt^^

Medlem
Skrivet av MachOne:

Skoj att höra, men faktiskt inte så förvånande. Portal är ett spel som ska liras med tangentbord och mus, så är det bara, och då har jag ändå lätt för att spela FPS med handkontroll. Men hur mycket jag än vill att PC ska leva kvar som en spelplattform så tappar den mark för varje generation, och nästa generations konsoler (där förmodligen samtliga kommer ha stöd för mus och tangentbord) kommer nog ställa till det för PC.

Men majoriteten av alla som spelar FPS spelar det på konsol, så är det med alla spel.

Medlem

PC-utgåvan ingår ju om man köper konsollversionen - så har de sålt ett extra exemplar direkt mot PC så lär ju det vara fler då.

Man kan snedvrida statistik hur mycket som helst.

På PS3 - Select-knappen och koppla upp mot Steam - och nästan klart. Har inte gjort det då PC slarmrar och väsnas för mycket. Den tysta heliga stunden med PS3 på kvällen är verkligen rogivande - och tangentbord gillar jag heller inte.

Medlem
Skrivet av Moffabertel:
Skrivet av MachOne:

Skoj att höra, men faktiskt inte så förvånande. Portal är ett spel som ska liras med tangentbord och mus, så är det bara, och då har jag ändå lätt för att spela FPS med handkontroll. Men hur mycket jag än vill att PC ska leva kvar som en spelplattform så tappar den mark för varje generation, och nästa generations konsoler (där förmodligen samtliga kommer ha stöd för mus och tangentbord) kommer nog ställa till det för PC.

Men majoriteten av alla som spelar FPS spelar det på konsol, så är det med alla spel.

Nej.

KoP
Medlem
Skrivet av amphix:
Skrivet av Stephan:

Är det nu man ska säga att det inte är så konstigt, eftersom våld utan att behöva tänka tilltalar konsolfolk medan pc-spelare föredrar att använda hjärnan? Eller gör jag fel då? Jag är en rookie i konsol/pc-kriget.

Hur som helst tycker jag att sånt här är kul att läsa. Det är ju så många som räknat ut PC:n som plattform - som tur är gör inte Valve det.

Ja, oj vad man måste tänka för att klara av ett spel som Portal 2... behövs säkert högre IQ än medel också! Fy för borderline retards som spelar på konsol.

Eller så är det helt enkelt så att man inte vill lägga 600 kr för ett singleplayerspel till konsol som man klarar av på en dag. Lägg sedan till det faktum att 360 inte ens stöder co-op så det finns inget direkt replay-värde i spelet heller. Vad gör en nästintill uteslutande konsolspelare som jag? Tankar hem spelet istället i sann PC fanboy anda!

Men nej, med det sagt så säger jag också att det inte alls är så konstigt att Portal 2 säljer bättre till PC.

Inget co-op på 360'n? Åh fan, sist jag spelade Portal 2 lirade jag det i co-op (på 360'n). Fast du kanske menade crossplatform co-op?

Medlem

I vilket fall som helst, så är Portal 2 ett mästerverk.

Skrivet av walter_iego:

Fukeh yeah, det var trevligt att höra. Det är nog inte så lätt att spela P2 på konsol.

Det gick hur bra som helst

Medlem

Hur sålde Left 4 Dead 2 då?

Medlem

Måste säga att det känns riktigt trevligt att Moffabertel har tillgång till alla Valves siffror när ingen annan har det.

Medlem
Skrivet av Moffabertel:

Fan vad valve ljuger
...

Istället för att ta på sig foliehatten och skrika att det allt är en stor konspiration kanske du kan fundera lite först på vad Valve tjänar på att ljuga om till vilken plattform ett spel sålt mest på.

Uppenbarligen är Valve inte partiska då de nämner att ett spel sålt bäst på PC och ett annat bäst på Xbox, allt var bara lite statistik där Valve tyckte det var intressant att det inte går att förutspå vilken version av ett spel som säljer bäst.

Om det är nån som vet hur mycket Valves spel har sålt så är det så klart Valve själva då de vet hur många spel som sålt via Steam och hur många som skickats till butiker, varför skulle en fristående webbsida ha bättre statistik?

Medlem

Inte så konstigt med tanke på att varje sålt ex till PS3 innebär ett sålt ex till PC.

123
Skriv svar