Zelda: Skyward Sword inget för vänsterhänta

Robot
Zelda: Skyward Sword inget för vänsterhänta

Nintendo struntar i att inkludera en kontrollmetod anpassad för den minoritet som föddes åt "fel håll".

#the-legend-of-zelda-skyward-sword, #nintendo


Medlem
Zelda: Skyward Sword inget för vänsterhänta

Saknar det i FPS-spel. När man satt och lirade CS 1.6 ändrade jag alltid till vänsterhänt eftersom det kändes mer naturligt för mig som vänsterhänt.

Edit: Varning för Aftonbladetrubrik.

Medlem

Vadå "fel håll" ? Är väl inget fel med om man är vänsterhänt, eller högerhänt? Själv är jag vänsterhänt, men när jag sitter vid datorn och surfar eller spelar spel, så är det alltid med högerhanden som jag använder musen.

Inte så att ett Wii-spel är av något intresse för mig ändå. Men tyckte det var lite skumt att kalla att vara vänsterhänt, att man är "född på fel sätt/håll".


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av darkthunder:

Vadå "fel håll" ? Är väl inget fel med om man är vänsterhänt, eller högerhänt? Själv är jag vänsterhänt, men när jag sitter vid datorn och surfar eller spelar spel, så är det alltid med högerhanden som jag använder musen.

Inte så att ett Wii-spel är av något intresse för mig ändå. Men tyckte det var lite skumt att kalla att vara vänsterhänt, att man är "född på fel sätt/håll".

Han bara "skämtar"...

Dumt att inte låta alla kunna spela spelet, men det är väl tur att man inte har en wii då.

"Fel håll" på så vis att det potentiellt sett kan fucka upp saker och ting när du spelar Zelda, så klart. Jag är själv vänsterhänt och tycker det är otroligt klent att inte båda hållen stöds...

Medlem

Riktigt irriterande att de även frångår kontinuiteten och låter Link helt sonika bli högerhänt. Känns som en ryggradslös nödlösning.

/ Själv vänsterhänt

Medlem

Som högerhänt så måste jag säga... HAH!

Medlem

Är vänsterhänt men jag håller wiimoten i högern ändå när jag spelar på wii.

Så för min del är det lungt, men tråkigt för dem som är vänsterhänta.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Yeah tänkte just det när jag läste det, Link är ju vänsterhänt, wtf

Medlem

Verkar sjukt avancerat att kunna byta plats på kontrollerna.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av darkthunder:

Vadå "fel håll" ? Är väl inget fel med om man är vänsterhänt, eller högerhänt? Själv är jag vänsterhänt, men när jag sitter vid datorn och surfar eller spelar spel, så är det alltid med högerhanden som jag använder musen.

Inte så att ett Wii-spel är av något intresse för mig ändå. Men tyckte det var lite skumt att kalla att vara vänsterhänt, att man är "född på fel sätt/håll".

Klart det är något fel på vänsterhänta. Det vet alla högerhänta

Medlem
Skrivet av warh0g:

Verkar sjukt avancerat att kunna byta plats på kontrollerna.

Förmodligen lika avancerat som för utvecklarna att lägga till ett läge för vänsterhänta där dem bara inverterar kontrollerna.....

Skrivet av StarscreamSWE:

Riktigt irriterande att de även frångår kontinuiteten och låter Link helt sonika bli högerhänt.

Att Link är högerhänt i Skyward Sword frångår inte kontinuiteten överhuvudtaget. Skyward Swords Link inte är samma person som någon Link i något annat Zeldaspel.

För övrigt så har detta varit känt i över ett år nu. Eiji Aonuma sade redan 2010 att de hade varit tvungna att ge ut två separata versioner av samma spel ifall de hade velat erbjuda vänsterhandsstyrning:

http://wii.ign.com/articles/109/1099184p2.html

Citat:

IGN: In past Zelda games, people noticed that Link was obviously left-handed. And I know that all the Zelda games are stand-alones -- but in this particular game, will there be a lefty option for left-handed people?

Aonuma: It's interesting because people say "all you have to do is switch it." But in reality, it's really hard. You have to change all the models -- you have to make two of everything. So really you're making two complete games, one left-handed version and one right-handed version. We just can't do that.

Jag är själv vänsterhänt men jag är trots det glad att de inte har slösat tid och resurser på något så trivialt. Det är ju i princip samma sak som att spela med musen i höger hand.


signatur

I am Jack's complete lack of surprise.

Medlem

Fuck you nintendo! Jag är vänsterhänt.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Jag är vänsterhänt, men jag är inte "född åt fel håll", vad betyder det ens? Du kanske ska skriva "är du född vänsterhänt", annars kanske folk tror att du menar att vänsterhänta är födda ur ett anus eller med benen före huvudet.

Medlem

Jaha, då blir det nog inget köp... Tack så jäkla mycket Nintendo.

Och jag förstår inte det där med att de är tvungna att spegelvända hela världen. Varför kan de inte bara spegelvända Link? Vi vänsterhänta lever ju i en vardag som är gjord för högerhänta, så det skulle inte vara någon skillnad för oss...

Medlem

taskigt... men egentligen inte så väntat..
Tycker att det var charmigt att Link är (var?) vänsterhänt, känns som det inte är så många i spel som är det. Så det är tråkigt att det tas bort
Är själv högerhänt men skulle ha svurit högt på Nintendo om jag varit vänsterhänt
Vänsterhänta måste anpassa sig tillräckligt ändå med tanke på att det mesta är gjort för högerhänta..


signatur

Kul info om Japan ^^ http://www.lqua.net/

Medlem
Skrivet av Frgr:
Skrivet av warh0g:

Verkar sjukt avancerat att kunna byta plats på kontrollerna.

Förmodligen lika avancerat som för utvecklarna att lägga till ett läge för vänsterhänta där dem bara inverterar kontrollerna.....

Det var det jag menade.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Jag är vänsterhänt men jag använder höger hand till wiimoten. måste ha nunchuken i vänsternäven annars går jag bara in i väggar.

Jag förstår inte heller varför dom är tvungna att spegelvända spelvärlden för att stödja lefties. Det låter som riktigt fyllesnack. Att spela Z:TP till Wii gick ju inte alls efter att ha kört GC versionen...

Medlem

Tråkigt..är ju vänsterhänt...sen håller jag wii kontrollen med vänster när jag lirar. twilight princess köpte jag till cuben och körde som fasen...men wii versionen fick damma...var ju tvungen o köpa båda för att testa skillnaden

har förbokat så ska ha spelet även om Link är felvänd i denna version


signatur

Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit

Medlem

Tror inte detta blir ett problem för mig personligen, jag är vänsterhänt men har inga problem med att använda t.ex datormusen med höger hand.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Vänsterhänt här! Det lär ju inte kräva att man är ambidexter för att vifta med en "pinne" i högerhanden så det blir nog inga problem

Medlem
Skrivet av über_alles:

Jag är vänsterhänt, men jag är inte "född åt fel håll", vad betyder det ens? Du kanske ska skriva "är du född vänsterhänt", annars kanske folk tror att du menar att vänsterhänta är födda ur ett anus eller med benen före huvudet.

Skoja till nyhetstexter? Fy skäms Sebastian!

1
Skriv svar