Rockstar: mobilutvecklarna fokuserar på att tjäna pengar

Robot
Rockstar: mobilutvecklarna fokuserar på att tjäna pengar

Rockstar-chefen Dan Houser säger att mobilspelsutvecklarna är mer bekymrade om att dra in stålar än att satsa på bra spel.


Medlem
Rockstar: mobilutvecklarna fokuserar på att tjäna pengar

sedan när försöker företag inte tjäna pengar på sina produkter?


signatur

"Med Gud och segrande vapen" Gustav II Adolf

Medlem

Snacka om att kasta sten i glashus. Rockstar gör intressanta spel men kvaliten har de slutat med och de är minst lika oroade över att tjäna pengar. Bara att se på hur de behandlar PC användarna, utan dem hade de inte varit ett skit. Men det har glömts bort. Jävla skitföretag

Medlem
Skrivet av Headcutter:

sedan när försöker företag inte tjäna pengar på sina produkter?

Säger detsamma.

Varför skulle Rockstar fortsätta släppa GTA spel om det inte var så att dem sålde bra?
Säljs bra <==> tjäna mycket pengar

Medlem

Han har helt rätt. 9 av 10 mobilspel (påhittad siffra) låter dig köpa spelet för en tia, men sen innehåller de tillgång till mikrotransaktioner för olika uppgraderingar och är skapat så att man nästan är tvungen att köpa dessa uppgraderingar.
Jag personligen letar hellre ut den där 1 av 10 som kostar mer att köpa, men när du väl köpt det så har du ett fullvärdigt spel som inte är uppbyggt att tvinga dig till mikrotransaktioner. Just my humble opinion.

fatalbert541: Självklart vill Rockstar, dess VD och dess aktieägare att företaget ska dra in pengar, men Rockstar producerar fullskaliga spel med betoning på kvalité, och med en och annan DLC för de spelare som vill ha mer av varan.

Medlem

*host* L.A Noire *host*

Medlem

En sak som talar för att utvecklarna gör rätt då är väl att det förmodligen är kortlivade saker som är flugor ett kort tag och det gäller att ha hög omsättning så länge det är i ropet. Övertas snabbt av nya spel skulle jag tro.

Sedan är ju styckepriset helt andra nivåer också. Det är ju knappast 100 man i flera år för ett mobilspel som säljs för några tior.

Det är väl portningar av tidigare konsoller som går att göra - men ny utveckling från scratch - nja. Man måste nog tänka annorlunda med mobilspel helt enkelt.

Sedan med så enormt växande marknad är det förståss mycket lycksökare också.

Medlem

Så som många ser ut att känna så kan jag inte göra annat än att upprepa vad de säger. Det Rockstar gör nu är att vara riktiga elitister. Så fort de släpper ett spel vet de att det säljer, de kan göra typ vad de vill eller arbeta på deras spel hur länge de vill. De arbetar under extremt lyxiga förhållanden. Jag arbetar själv som grafiker på ett relativt litet spelföretag här i Sverige (vi är 20 pers) som gör PC spel. Vi måste konstant tänka på deadlines och pengar. För den hemska sanningen är att om vi inte levererar i tid eller om vårat spel inte drar in några pengar så skulle hela företaget gå sönder. Många mobilföretag lider av samma problem, SJÄLVKLART vill man göra bra spel. Men viktigare än något annat är att man faktiskt får fortsätta göra det. Så som sagt, man blir nästan lite förbannad. Det känns lite som att han inte förstår vilken extremt bekväm position han, och Rockstar, faktiskt är i.

Rant over. D:

Medlem

Shit, kasta sten i glashus var det nån som sa, ja fy fan!

AW8
Medlem
Skrivet av ForrestFox:

fatalbert541: Självklart vill Rockstar, dess VD och dess aktieägare att företaget ska dra in pengar, men Rockstar producerar fullskaliga spel med betoning på kvalité, och med en och annan DLC för de spelare som vill ha mer av varan.

Håller med. Själva kvalitén på GTA IV samt dens expansioner finns det ingenting att klaga på, den är i toppklass.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

#2 Rockstat har klarat sig alldeles utmärkt utan PC. Hur kan du säga att de har slutat med kvalite? La Noir,Red dead redemption och GTA IV är alla 3 riktigt bra spel med grym kvalite.

Medlem
Skrivet av kivi:

#2 Rockstat har klarat sig alldeles utmärkt utan PC. Hur kan du säga att de har slutat med kvalite? La Noir,Red dead redemption och GTA IV är alla 3 riktigt bra spel med grym kvalite.

Nu är det ju så att både GTA IV och La Noire finns på Pc.

Medlem

Jag tror honom. Rockstar gör bara spel i topklass.
Min favoritutvecklare utan tvekan.


signatur

// Bacon <3

Medlem

dumt sagt..... Så ni skulle ej bry er om ingen köpte spelet, så länge ni tyckte det var ett bra spel. Snick Snack. Man kan älska sitt jobb, men betalar det ej räkningarna så måste man ju hitta nåt som gör det.

Medlem

Kikar man på toppsäljarna på marknaden är de ett skämt jämfört med i stort sett alla andra aktiva plattformarna, nu kommer visserligen Shantae till iOS men det tillhör verkligen ovanligheten att AAA titlar (om man nu vågar kalla den det) letar sig till mobilerna.

Medlem
Skrivet av Headcutter:

sedan när försöker företag inte tjäna pengar på sina produkter?

Såklart dom vill, men sen finns även dom som vill ha kvalite på sina produkter.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Fisse:

Snacka om att kasta sten i glashus. Rockstar gör intressanta spel men kvaliten har de slutat med och de är minst lika oroade över att tjäna pengar. Bara att se på hur de behandlar PC användarna, utan dem hade de inte varit ett skit. Men det har glömts bort. Jävla skitföretag

Det är av en anledning. Exempel: Gta: San Andreas sålder 936,942 kopior till PC medan det sålde i nära 20 miljoner kopior till PS2. VARFÖR skulle dom då fokusera på PC som plattform? Jag älskar PC och spelar bara spel på PC, men jag förstår varför dom gör som dom gör. Och kom inte och säg att det var för att dom gör skräp-konsolportar till PC för att San Andreas var i närmast perfekt även till PC.

Medlem

Vad Rockstar antagligen syftar på är själva organiseringen kring att tjäna pengar. Enligt vissa teorier ska ett fåtal individer i organisationen ha som syfte att tjäna pengar, de andra ska fokusera på vad de gör bäst - utveckla spel, designa karaktärer etc. Finns mer att läsa här för den nyfikne: http://blogs.hbr.org/cs/2011/10/steve_jobs_solved_the_innovat...

Medlem

Glöm inte Max Payne HD


signatur

Imperator

Medlem
Skrivet av Friberg:

*host* L.A Noire *host*

*harkel* Har fortfarande inte kommit up på pc, om det nu gör det till slut... Som sagt så har Rockstar inte varit nåt utan pc, och det är bara att studera de senaste spelen för att se vad de är inriktade på: pengar, pengar o pengar. Hade varit okej om(!) de inte samtidiigt gått över lik för det


signatur

För att spel ska vara kul ^^

Medlem

Självklart kan man fokusera på kvalitén på ett spel när han sover på en hög med pengar som är högre än hela min säng.

1
Skriv svar