Djupdyk ner i Xcom: Enemy Unknown

Robot
Djupdyk ner i Xcom: Enemy Unknown

Utvecklarna Firaxis snackar om vad de tänker uppnå med den uppföljaren/nyversionen till den hyllade strategiklassikern. Filmtajm!

#xcom-enemy-unknown, #xcom, #firaxis-games


Medlem
Djupdyk ner i Xcom: Enemy Unknown

Ja, det här ser riktigt trevligt ut

Det här kan bli precis hur bra som helst. Eller falla platt som en pannkaka. Det får tiden utvisa, tills dess lever jag gott på hoppet och tanken om mitt rykande heta kaffe som strax är serveringsdugligt. Kaffe är gott. Man kan lita på att kaffe alltid levererar, så på sätt och vis är kaffe klart bättre än Xcom. Med andra ord är jag nog rätt så nöjd med livet i vilket fall, hur det nu än blir med den här nyversionen. Men det vore så klart extra trevligt om den blev bra. Skulle sätta guldkant på tillvaron, tillsammans med min nya kaffebryggare. Yes, jag har en ny kaffebryggare! Så, nu fick jag det sagt.

Medlem

Nice! såg minsann en xboxknapp i trailern, hoppashoppas det kommer till ps3 så blir det ett givet köp!


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Det här kan bli precis hur bra som helst. Eller falla platt som en pannkaka. Det får tiden utvisa, tills dess lever jag gott på hoppet och tanken om mitt rykande heta kaffe som strax är serveringsdugligt. Kaffe är gott. Man kan lita på att kaffe alltid levererar, så på sätt och vis är kaffe klart bättre än Xcom. Med andra ord är jag nog rätt så nöjd med livet i vilket fall, hur det nu än blir med den här nyversionen. Men det vore så klart extra trevligt om den blev bra. Skulle sätta guldkant på tillvaron, tillsammans med min nya kaffebryggare. Yes, jag har en ny kaffebryggare! Så, nu fick jag det sagt.

Det är väldigt viktigt för mig att inte misstolka i onödan. Så... för att klargöra.

Har du möjligtvis på något sätt anförskaffat en ny kaffebryggare?!


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Skrivet av Harpa:
Skrivet av Sebastian Lind:

Det här kan bli precis hur bra som helst. Eller falla platt som en pannkaka. Det får tiden utvisa, tills dess lever jag gott på hoppet och tanken om mitt rykande heta kaffe som strax är serveringsdugligt. Kaffe är gott. Man kan lita på att kaffe alltid levererar, så på sätt och vis är kaffe klart bättre än Xcom. Med andra ord är jag nog rätt så nöjd med livet i vilket fall, hur det nu än blir med den här nyversionen. Men det vore så klart extra trevligt om den blev bra. Skulle sätta guldkant på tillvaron, tillsammans med min nya kaffebryggare. Yes, jag har en ny kaffebryggare! Så, nu fick jag det sagt.

Det är väldigt viktigt för mig att inte misstolka i onödan. Så... för att klargöra.

Har du möjligtvis på något sätt anförskaffat en ny kaffebryggare?!

Yep, sitter här och njuter av mitt snabbkaffe för sista gången och stirrar på den blanka boxen. Ska testa den imorgon.

Medlem

Ser ju bättre ut än FPS Xcom.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Blir ett köp till PC


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Blir helt klart ett köp. Förmodligen till PS3, men kanske PC.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Läste mycket om den här serien när jag var yngre men det blev aldrig riktigt att jag skaffade den. Då dagens spel allt mer går att bli förenklingar av gamla IP (senaste exemplet är Syndicate) så kanske man ska kolla upp alla gamla spel man missat genom åren. Detta kan bli riktigt bra men som redan sagts kan det även bli riktigt dåligt, hur som helst tror jag mer på detta än på kommande Xcom FPS spelet som verkar gå åt samma håll som "nya" Syndicate.

Medlem

5 personers squads, max 1 bas, mindre "micromanagement" och inga actionpoints. Vet inte om man kan kalla det för strategi längre iaf.

Snart släpper de väl ny info att de gjort om det till ett hack&slash spel som måste spelas med gamepad även på pc

Inaktiv

Iden med "antfarm" basbyggande verkar riktigt bra. Gillar glamcam också, jag tröttnar aldrig på kill-cam i Skyrim t.ex. Mina förväntningar på spelet ökar (de var redan höga). Ser verkligen fram emot det.

Medlem

Vadå djupare kontakt med mina soldater. 80% är Kanon mat!!

Jävlar vad dehär kan bli bra!

Medlem
Skrivet av Horniak:

5 personers squads, max 1 bas, mindre "micromanagement" och inga actionpoints. Vet inte om man kan kalla det för strategi längre iaf.

Snart släpper de väl ny info att de gjort om det till ett hack&slash spel som måste spelas med gamepad även på pc

Källa på squadstorlek, max antal baser och micromanagement-nivåer? (Såg ut som att de hade en hel del; åtminstone vapenval (ev. ammunitionsval med), färdigheter, ett system som liknar rörelsepoäng etc.) Spelet är en bra bit ifrån färdigt, och de kan med mycket stor sannolikhet ändras tills release.

Konceptet och vad de visar hittills ser ju helt löjligt galet lovande ut - de har bibehållit det taktiska, samtidigt som de till synes lyckas bibehålla även det strategiska - det och att de vågar köra turn-based (om än med en cinematografisk kamera-approach, förhoppningsvis går det att ställa in den något sånär) visar att de faktiskt vet vad X-Com handlar om. Till skillnad från vissa andra... *peka på 2K*

För att sammanfatta det i ett ord (eller rättare sagt mer än tusen ord, en bild);


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

FM-guru
F.d. Sisyr

Blir alldeles glad inombords när jag ser det här. Dessutom jävligt sugen på att lira Xcom igen.

Medlem

Ser faktiskt riktigt bra ut. Firaxis utvecklade dock det bästa Civ-spelet, Civilization 4, så jag är inte helt förvånad.

Medlem

Trevligt, hoppas det blir bra.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Ser bättre ut än hur Jagged Alliance blev! ^^


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem

Tolkat av den trailern ser det helt fantastiskt bra ut.

GEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE MIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIGGGGG !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
GAH

Medlem

Ser faktiskt mycket trevligt ut! Körde de gamla spelen en hel del. Den stora frågan är om jag har tålamod för sådana här spel nu för tiden


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Så hur fungerar det när utomjordingarna anfaller basen man byggt?
Jag tvivlar på att de lyckas representera basen i alla dess våningar...

Skönt att de visade lite game-play jag blev inte avskräckt i alla fall.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:
Skrivet av Horniak:

5 personers squads, max 1 bas, mindre "micromanagement" och inga actionpoints. Vet inte om man kan kalla det för strategi längre iaf.

Snart släpper de väl ny info att de gjort om det till ett hack&slash spel som måste spelas med gamepad även på pc

Källa på squadstorlek, max antal baser och micromanagement-nivåer? (Såg ut som att de hade en hel del; åtminstone vapenval (ev. ammunitionsval med), färdigheter, ett system som liknar rörelsepoäng etc.) Spelet är en bra bit ifrån färdigt, och de kan med mycket stor sannolikhet ändras tills release.

Konceptet och vad de visar hittills ser ju helt löjligt galet lovande ut - de har bibehållit det taktiska, samtidigt som de till synes lyckas bibehålla även det strategiska - det och att de vågar köra turn-based (om än med en cinematografisk kamera-approach, förhoppningsvis går det att ställa in den något sånär) visar att de faktiskt vet vad X-Com handlar om. Till skillnad från vissa andra... *peka på 2K*
]

http://www.gameinformer.com/p/xcom.aspx

Medlem

Ser lovande ut, älskade orginalet, ska bli kul att se hur det blir.
MEN! Det utvecklas till konsol.... Starka varningsklockor som ringer,
Tiden får utvisa hur det blir, positiv men skeptisk.

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av PeTTs0n:
Skrivet av Horniak:

5 personers squads, max 1 bas, mindre "micromanagement" och inga actionpoints. Vet inte om man kan kalla det för strategi längre iaf.

Snart släpper de väl ny info att de gjort om det till ett hack&slash spel som måste spelas med gamepad även på pc

Källa på squadstorlek, max antal baser och micromanagement-nivåer? (Såg ut som att de hade en hel del; åtminstone vapenval (ev. ammunitionsval med), färdigheter, ett system som liknar rörelsepoäng etc.) Spelet är en bra bit ifrån färdigt, och de kan med mycket stor sannolikhet ändras tills release.

Konceptet och vad de visar hittills ser ju helt löjligt galet lovande ut - de har bibehållit det taktiska, samtidigt som de till synes lyckas bibehålla även det strategiska - det och att de vågar köra turn-based (om än med en cinematografisk kamera-approach, förhoppningsvis går det att ställa in den något sånär) visar att de faktiskt vet vad X-Com handlar om. Till skillnad från vissa andra... *peka på 2K*
]

http://www.gameinformer.com/p/xcom.aspx

Som tur är är ju spelet ändå inte färdigt än, vilket betyder att saker kan ändras och poleras.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

OMG, detta ser ju riktigt lovande ut!

Hoppas bara innerligt att det inte kommer att lida av console-itis...det vore så jäkla trist.

SE

Medlem

Hmm, halvtaskig grafik, nerdummat någe-nog och konsoll-släpp. Näe blir nog bara bajs, som så många andra pc-klassiker när det ska ändras och anpassas till döende konsoller och AD-ungar.


signatur

In war, truth is the first casualty

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:
Skrivet av Horniak:
Skrivet av PeTTs0n:
Skrivet av Horniak:

5 personers squads, max 1 bas, mindre "micromanagement" och inga actionpoints. Vet inte om man kan kalla det för strategi längre iaf.

Snart släpper de väl ny info att de gjort om det till ett hack&slash spel som måste spelas med gamepad även på pc

Källa på squadstorlek, max antal baser och micromanagement-nivåer? (Såg ut som att de hade en hel del; åtminstone vapenval (ev. ammunitionsval med), färdigheter, ett system som liknar rörelsepoäng etc.) Spelet är en bra bit ifrån färdigt, och de kan med mycket stor sannolikhet ändras tills release.

Konceptet och vad de visar hittills ser ju helt löjligt galet lovande ut - de har bibehållit det taktiska, samtidigt som de till synes lyckas bibehålla även det strategiska - det och att de vågar köra turn-based (om än med en cinematografisk kamera-approach, förhoppningsvis går det att ställa in den något sånär) visar att de faktiskt vet vad X-Com handlar om. Till skillnad från vissa andra... *peka på 2K*
]

http://www.gameinformer.com/p/xcom.aspx

Som tur är är ju spelet ändå inte färdigt än, vilket betyder att saker kan ändras och poleras.

Jodå, det kommer säkert bli ett bra spel. Men de som förväntar sig en "riktig" remake av den gamla klassikern kommer nog bli besvikna, tyvärr.

Det ligger väl i tiden att spelmakarna tar bort småsaker ur spelen som de "tror" inte gör någon större skillnad för att möjliggöra en multiplatformlansering. Men mycket av känslan i ett spel sitter just i de där små sakerna.

Medlem

Sjutk pepp på detta! Denna remake verkar ju för en gångs skull vara ganska trogen originalet, med vissa förbättringar.

Inte som Jagged Alliance remaken /barf


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Ser lovande ut, älskade orginalet, ska bli kul att se hur det blir.
MEN! Det utvecklas till konsol.... Starka varningsklockor som ringer,
Tiden får utvisa hur det blir, positiv men skeptisk.

Skrivet av ShavedEwok:

OMG, detta ser ju riktigt lovande ut!
Hoppas bara innerligt att det inte kommer att lida av console-itis...det vore så jäkla trist.

Mja, i det här fallet vore det ändå inte så farligt om det blev konsolspel av det.
Förutsätter man att de fixar schyssta menyer och kontroller så spelar plattformen mindre roll eftersom det ändå är turordningsbaserat.
Om CIV funkar till PS3/X360 så gör säkert detta det också, även om jag själv helst ser det till PC.

12
Skriv svar