Nintendo avslöjar nytt Super Mario till Wii U på E3

Robot
Nintendo avslöjar nytt Super Mario till Wii U på E3

Shigeru Miyamoto släpper bomben i spansk dagstidning – vänta er ett Super Mario-utannonserande till Wii U under årets E3-mässa i juni!

#nintendo


Medlem
Nintendo avslöjar nytt Super Mario till Wii U på E3

Här om något passar ordet "Mjölka" in!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Kommer garanterat införskaffa en Wii U. Mario-spelen kan man ju bara inte få nog av.

Medlem

Hoppas på ett det inte längre är Galaxy Mario...något nytt tack

Medlem

Nu är ju inte El Mundo den mest pålitliga skvallerblaskan direkt, men om det har blivit bekräftat på andra håll så kanske det stämmer.
Jag får se om det blir ett Wii U-köp eller inte. Jag vet alldeles för lite om konsollen än så länge, och jag vill inte ha ett nytt Wii där jag bara köper spel från ett företag och låter maskinen samla damm därefter...

Medlem
Skrivet av Exxo:

Kommer garanterat införskaffa en Wii U. Mario-spelen kan man ju bara inte få nog av.

Att få se Mario på en ny generations hårdvara ser jag verkligen fram emot. Super Mario Sunshine var ju det senaste stora steget när det kommer till grafik. Galaxy såg självklart snyggare ut, men det beror på att banorna var betydligt mindre, så man kunde kompensera det med lite bättre shaders, men rent polygon-mässigt så är ju Mario i stort sätt lika detaljerad i Sunshine som i Galaxy.

Skrivet av Jozo:

Nu är ju inte El Mundo den mest pålitliga skvallerblaskan direkt, men om det har blivit bekräftat på andra håll så kanske det stämmer.
Jag får se om det blir ett Wii U-köp eller inte. Jag vet alldeles för lite om konsollen än så länge, och jag vill inte ha ett nytt Wii där jag bara köper spel från ett företag och låter maskinen samla damm därefter...

I och med att det, som sagt, senare bekräftats även av Nintendo själva så känns det ju rätt... bekräftat, tycker jag, att uppgifterna stämmer.

Världens minst överaskande nyhet.

Medlem

Nintendo kan fan inte ha nåt att komma med. Avsluta Mario i nån orgie med prinsessan så de tar slut de här malandet. Fast då hade inte Wii funnits längre.

Skrivet av delli:

Nintendo kan fan inte ha nåt att komma med. Avsluta Mario i nån orgie med prinsessan så de tar slut de här malandet. Fast då hade inte Wii funnits längre.

Fast så gott som alla Mario-titlar kommer alltid med nyheter som spiffar upp den gamla formulan en smula. Om du spelat igenom de senaste fyra, fem Mario-spelen så borde du inse att den där kritiken är ganska obefogad.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av delli:

Nintendo kan fan inte ha nåt att komma med. Avsluta Mario i nån orgie med prinsessan så de tar slut de här malandet. Fast då hade inte Wii funnits längre.

Fast så gott som alla Mario-titlar kommer alltid med nyheter som spiffar upp den gamla formulan en smula. Om du spelat igenom de senaste fyra, fem Mario-spelen så borde du inse att den där kritiken är ganska obefogad.

Vågar man ens tänka på vad som kommer hända om den dagen kommer då Nintendo avlivar Mario? :\

Jag tycker att varje Mario-spel är unikt, till skillnad från andra mejeriprodukter som COD, The Sims och snart även Battlefield m.m. Ibland introduceras nya spelsätt, Galaxy utnyttjade ju t.ex. gravitation på ett helt nytt sätt än tidigare. Sunshine hade FLUDD och Mario 64 var i 3D (OMG!). Sen till det viktigaste av allt, Marios olika dräkter och mössor, och hur dessa kan forma en helt ny och unik spelupplevelse för varje gång. Det är det som håller spelserien vid liv.

Medlem
Medlem

Den stora frågan jag undrar är om det kommer vara en Wii U launch title, eller vilka spel som kommer vara launch titles?


signatur

Nämen!

Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av delli:

Nintendo kan fan inte ha nåt att komma med. Avsluta Mario i nån orgie med prinsessan så de tar slut de här malandet. Fast då hade inte Wii funnits längre.

Fast så gott som alla Mario-titlar kommer alltid med nyheter som spiffar upp den gamla formulan en smula. Om du spelat igenom de senaste fyra, fem Mario-spelen så borde du inse att den där kritiken är ganska obefogad.

Vågar man ens tänka på vad som kommer hända om den dagen kommer då Nintendo avlivar Mario? :\

Jag tycker att varje Mario-spel är unikt, till skillnad från andra mejeriprodukter som COD, The Sims och snart även Battlefield m.m. Ibland introduceras nya spelsätt, Galaxy utnyttjade ju t.ex. gravitation på ett helt nytt sätt än tidigare. Sunshine hade FLUDD och Mario 64 var i 3D (OMG!). Sen till det viktigaste av allt, Marios olika dräkter och mössor, och hur dessa kan forma en helt ny och unik spelupplevelse för varje gång. Det är det som håller spelserien vid liv.

Så länge som Mario är kanske spelindustrins allra starkaste varumärke så behöver vi nog inte oroa oss för det.

Jag kan inte uttala mig om CoD eller Battlefield eftersom jag inte spelat någon av serierna sedan Modern Warfare 2. Men jag håller som sagt med dig om att varje ny Mario-titel har ett par nya idéer som gör att gameplay känns färskt, samtidigt som det ändå har kvar den där grundessensen som gör det till ett Mario-spel. Eftersom Nintendo verkar ta föryngringsarbetet på företaget seriöst (Shigeru Miyamoto jobbar ju mycket nuförtiden med att "lära ut" hur man gör "klassiska" Nintendo-spel till yngre utvecklare) så är det bara att hoppas på att Mario-serien kommer hålla kvar känslan för många, många år framöver.

Skrivet av Struggle:

Den stora frågan jag undrar är om det kommer vara en Wii U launch title, eller vilka spel som kommer vara launch titles?

Vi får väl hoppas att N lärt sig av 3DS-lanseringen och dess första månader på marknaden... De behöver Super Mario och Mario Kart (och gärna ett Monster Hunter med) för att kicka igång försäljningen ordentligt.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Struggle:

Den stora frågan jag undrar är om det kommer vara en Wii U launch title, eller vilka spel som kommer vara launch titles?

Vi får väl hoppas att N lärt sig av 3DS-lanseringen och dess första månader på marknaden... De behöver Super Mario och Mario Kart (och gärna ett Monster Hunter med) för att kicka igång försäljningen ordentligt.

Varken Wii eller DS lanserades med något nytt mariospel vad jag kommer på (sorry Super Mario 64DS men jag skrev "nytt" ) och på Gamecube fick vi Luigi´s Mansion som var inte riktigt vad man väntar sig av ett mariospel...

Så Nintendo borde ha lärt sig vid det här laget.

Men sen är det ju så att man inte gärna vill släppa sina tyngsta spel vid releasen redan - för då blir spelen svåra att få ut till en stor installerad användarbas. Av den anledningen så drar sig många tredjepartsutvecklare för att lansera spel till en ny konsol. Om det inte är simpla konverteringar av spel som redan är på väg till andra plattformar. Så var fallet med t.ex. PS3, 360 och Vita (Rayman origins t.ex.)

Att alla (båda...) New Super Mario Bros. - spelen har fortsatt att sälja som smör månad ut och år in efter lanseringen (de flesta andra spel säljer mest i början och sen går det ner men marios plattformare har en annan kurva) är något som också skulle kunna väga för ett Mariospel vid releasen - det kommer ju att fortsätta sälja vidare långt senare om man ska gå efter hur det varit med de två senaste spelen.

Hoppas att det är något mer spännande än att kunna spela med sin Mii (som i New Super Mario Bros Mii - prototypen / demot från förra årets E3) som är den stora nyheten den här gången. Men det blir ju ett Mariospel i HD - det är inte illa det, även om det inte skulle bli så mycket nytt från New Super Mario Bros Wii. Och co - op online kanske?

Hur de ska implementera tabletfunktionen blir också spännande att se.

Sen ett nytt Mario Galaxy (eller nåt i samma stil) under 2013 och något nytt till DS nästa år också - kanske Super Mario 4D Land och så ett nytt Mario kart till Wii U (självskrivet) och något nytt mariosportspel lär vi också få.

Och Paper Mario till 3DS från Nintendodivisionen Intelligent Systems? Och Luigi´s Mansion 2.

Mycket Mario blir det. Men jag klagar inte, så länge de håller så hög klass. Och så länge Nintendo gör andra spel också. Nu ska de ju kanske till slut få ändan ur vagnen med Pikmin 3 till exempel och ett nytt Star Fox vore toppen. Ett nytt Pilotwings har vi redan fått. Sen vore det kul med en helt ny serie också, något som inte är en remake, uppföljare eller spinoff.

Ett nytt Mario Kart får vi nog dock vänta med tills 2013 - Nintendo behöver sprida ut sina stora släpp och Miyamoto och hans team är inga robotar som kan ösa ut spel på löpande band, det behöver få ta sin tid. Nästa (stora,riktiga) Zelda tror inte jag kommer förrän tidigast sent 2014, då har Eiji Aunuma och Zeldateamet fått tre år på sig med det. Men skulle inte bli förvånad om det halkar in i 2013 också.

Det som jag är nästan mest nyfiken på är vad Retro Studios pysslar med. Många vill ha ett nytt Metroid men jag vill hellre ha ett nytt DKC eller något helt nytt. Raven Blade hade ju varit något efter alla år, men det får man titta i stjärnorna efter. Å andra sidan är Nintendos mariospel fulla med stjärnor, både bosktavligt och bildligt sett, så vem vet ?

Medlem

Kommer man kunna spela Wii U spel på ett vanligt Wii ?

Medlem

Sämre försäljning av Nintendos produkter?
- Pumpa fler Mario-titlar!!!
...försäljning av valda konsol/tillbehör/dammsamlare ökar markant igen.

Medlem
Skrivet av bomiis:

Kommer man kunna spela Wii U spel på ett vanligt Wii ?

Nej.


signatur

Nämen!

Medlem

Själv lirar jag redan mitt "New Super Mario Bros Wii" i HD. Riktigt läckert.
Dolphin FTW!!


signatur

PC Master Race!! I7 6700K. RTX 3080. Asus PG348Q. PS5!!

Medlem

Sonen har börjat spela Mario på GameBoy Advande men skärmen är så mörk. Funderar på att skaffa en DS om det finns något bra Mario till den?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Sonen har börjat spela Mario på GameBoy Advande men skärmen är så mörk. Funderar på att skaffa en DS om det finns något bra Mario till den?

New Super mario Bros är mycket bra! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=103845
Klassiskt super mario spel.

New Super Mario Wii kom senare och då endast till Wii..


signatur

PC Master Race!! I7 6700K. RTX 3080. Asus PG348Q. PS5!!

Medlem

Underbart!
Hoppas det är ett spel i stil med Super Mario 64/Sunshine/Galaxy och inte "New"-seriens trök

Inaktiv
Skrivet av Banjo:

Men sen är det ju så att man inte gärna vill släppa sina tyngsta spel vid releasen redan - för då blir spelen svåra att få ut till en stor installerad användarbas. Av den anledningen så drar sig många tredjepartsutvecklare för att lansera spel till en ny konsol.

Finns fördelar med att lansera nya IP när en ny konsol ser dagens ljus. De spelen blir inte "ett i mängden" på samma sätt och får en helt annan exponering. Många tredjepart skulle nog gärna finnas med på lanseringslistan om de hade fått ett devkit samtidigt som företagens egna studios.

Vad de gör av mario, starfox, zelda och övriga spel med "nästan" PS3/360-grafik återstår att se, att lansera de på 7 år gammal hårdvara(Wii U) kan ju kanske få dem att behålla retrokänslan...

Att folk gillar mario går ju inte att komma ifrån, men själv gillade jag NES-versionen bäst. Är man en gamer över 30 så tycker man nog det är lite tragiskt att se hur de mjölkar samma IP med hopplöst daterad hårdvara. Kul för barnen, men jag tycker inte det ska premieras över allt annat. Tänk om Naughty Dog skulle fortsatt att mjölka sina första maskotar istället för att gå över till Uncharted?
Osv..

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Exxo:

Kommer garanterat införskaffa en Wii U. Mario-spelen kan man ju bara inte få nog av.

https://www.youtube.com/embed/bXnr2y7SPr0

Att få se Mario på en ny generations hårdvara ser jag verkligen fram emot. Super Mario Sunshine var ju det senaste stora steget när det kommer till grafik. Galaxy såg självklart snyggare ut, men det beror på att banorna var betydligt mindre, så man kunde kompensera det med lite bättre shaders, men rent polygon-mässigt så är ju Mario i stort sätt lika detaljerad i Sunshine som i Galaxy.

Äsch, jag tycker det är trist varje gång de gör så. Mario kan man klart inte få nog utav och Nintendo vet det, så istället för att släppa fler roliga Mario-spel på nuvarande konsol-generation så får de oss alltid gräva i våra plånböcker för att kunna spela Mario på ny konsol. Jag är lite bra trött på det... men det kommer hända att jag köper en, lika säkert som det är att James Bond kommer få sex... på ett ungefär liknande sätt också

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Sonen har börjat spela Mario på GameBoy Advande men skärmen är så mörk. Funderar på att skaffa en DS om det finns något bra Mario till den?

Vilken Game Boy Advance-modell har han (eller du)?

Om det är Game Boy Advance SP (den som man kan vika ihop) så finns det en ljusknapp som fungerar väldigt bra. Den sitter ganska högt upp i mitten, precis under skärmen.

Köp inte Nintendo DS nu! Köp en 3DS istället. Den fungerar med alla vanliga DS-spel också, och man kan stänga av 3D-funktionen om man inte gillar den.

Den första DS och DS Lite fungerar med Game Boy Advancespel, men det gör inte DSi eller DSi XL. Inte heller 3DS (som är en ny konsol, inte en ny modell) fungerar med Game Boy Advancespel. Kan vara bra att veta.

Om jag vore du skulle jag köpa en 3DS (fungerar med alla DS-spel och är framtiden, DS är på väg ut) och komplettera med en billig begagnad Game Boy Advance SP om du inte redan har en sån. Att köpa DS i dagsläget känns som pengar i sjön när 3DS är bakåtkompatibel och inte är mycket dyrare än gamla DS i dess olika modeller.

Medlem
Skrivet av Fredag:
Skrivet av Banjo:

Men sen är det ju så att man inte gärna vill släppa sina tyngsta spel vid releasen redan - för då blir spelen svåra att få ut till en stor installerad användarbas. Av den anledningen så drar sig många tredjepartsutvecklare för att lansera spel till en ny konsol.

Finns fördelar med att lansera nya IP när en ny konsol ser dagens ljus. De spelen blir inte "ett i mängden" på samma sätt och får en helt annan exponering. Många tredjepart skulle nog gärna finnas med på lanseringslistan om de hade fått ett devkit samtidigt som företagens egna studios.

Vad de gör av mario, starfox, zelda och övriga spel med "nästan" PS3/360-grafik återstår att se, att lansera de på 7 år gammal hårdvara(Wii U) kan ju kanske få dem att behålla retrokänslan...

Att folk gillar mario går ju inte att komma ifrån, men själv gillade jag NES-versionen bäst. Är man en gamer över 30 så tycker man nog det är lite tragiskt att se hur de mjölkar samma IP med hopplöst daterad hårdvara. Kul för barnen, men jag tycker inte det ska premieras över allt annat. Tänk om Naughty Dog skulle fortsatt att mjölka sina första maskotar istället för att gå över till Uncharted?
Osv..

Jo, det är klart. Vill man hitta fördelar så kan man hitta fördelar med nästan allt om man letar tillräckligt länge och noga. Men nackdelarna överväger skulle jag säga. Mycket på grund av att användarbasen är för liten helt enkelt.

Och det gick ju sååå bra för Red Steel exempelvis.

Det är många utvecklare som tvärtom kör med säkra kort när en ny konsol släpps. Kolla på namco som släpper nya Ridge Racers varje gång. Men visst, det finns undantag, som SSX. Och visst, man kanske inte har samma användarbas men man har heller inte riktigt samma konkurrens. Dock så hamnar oftast, och helt naturligt, de stora förstapartsspelen i fokus.

Vad gäller Mario så orkar jag inte ens diskutera smaken med dig, men smaken är som baken. Mariospelen har aldrig - med undantag för Super Mario 64 kanske - varit beroende av stark hårdvara, deras storhet sitter i spelkänslan, spelglädjen, konceptet, designen och den charmiga fantasifullheten. Jag tycker snarare att det är tragiskt att man inte ger spelen en chans. som vi varit inne på så gör varje nytt Mariospel något nytt varje gång, och även om man känner igen det grundläggande konceptet så är kvalitén på en konstant väldigt hög nivå. Då är det snarare mer tragiskt att se hur föräldrar köper spel för att de bygger på en känd licens eller att se hur Sims-spelen lyckas kränga expansioner i drivor. Att du sedan säger att du gillar "NES-versionen" bäst säger en del om hur mycket koll du tycks ha. Det finns fyra NES-spel i huvudserien. Vilket menar du? Du borde ge de nyare spelen en chans. Spela Yoshi´s Island (eller spela om?) så smälter du kanske lite. Sötare spel får man leta efter. Skulle väl vara Yoshi´s Story då.

För övrigt så kan inte Naughty Dog mjölka Crash Bandicoot ens om de hade velat. Jak har de däremot kvar rättigheterna till. Men ska man köra med platta argument så kan man ju lika gärna hävda att både Naughty Dog, insomniac och Sucker Punch sviker sina gamla anhängare och riktar in sig på spel i de genrer som är populära för att fånga en större publik. Med Uncharted, Resistance och InFamous har de helt gått ifrån sina rötter. Kanske ville de aldrig göra gulliga plattformspel från början. coh där har vi nog hela skillnaden. Miyamoto tycker om sin knubbige hjälte och hade kunnat göra ett actionspel för länge sen, men han vill inte.

Den som säger att Miyamoto är en ponny som endast kan ett trick och helt enkelt inte kan göra andra spel tar sig så mycket vatten över huvudet att det blir löjligt. Miyamoto är en av tidernas största och skulle kunna lyckas med vilken genre som helst. Han har varit involverad i de flesta genrer redan, som strategi, racing, äventyr, shoot 'em up, rollspel, sportspel och flygsimulatorer.

Medlem
Skrivet av Banjo:
Skrivet av Pretorian24:

Sonen har börjat spela Mario på GameBoy Advande men skärmen är så mörk. Funderar på att skaffa en DS om det finns något bra Mario till den?

Vilken Game Boy Advance-modell har han (eller du)?

Om det är Game Boy Advance SP (den som man kan vika ihop) så finns det en ljusknapp som fungerar väldigt bra. Den sitter ganska högt upp i mitten, precis under skärmen.

Köp inte Nintendo DS nu! Köp en 3DS istället. Den fungerar med alla vanliga DS-spel också, och man kan stänga av 3D-funktionen om man inte gillar den.

Den första DS och DS Lite fungerar med Game Boy Advancespel, men det gör inte DSi eller DSi XL. Inte heller 3DS (som är en ny konsol, inte en ny modell) fungerar med Game Boy Advancespel. Kan vara bra att veta.

Om jag vore du skulle jag köpa en 3DS (fungerar med alla DS-spel och är framtiden, DS är på väg ut) och komplettera med en billig begagnad Game Boy Advance SP om du inte redan har en sån. Att köpa DS i dagsläget känns som pengar i sjön när 3DS är bakåtkompatibel och inte är mycket dyrare än gamla DS i dess olika modeller.

Tack för infon. Nää, denna Advance går inte att vika. Såg också att 3DS inte är så mycket dyrare än DS. Får se om det blir en sån. Vill helst ha enkla spel, som klassiska Mario. Många av spelen känns ganska avancerade för en femåring.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

1
Skriv svar