Young marines...

Medlem
Young marines...

När jag var 12 - 13 bast, då tyckte jag visserligen det var kul med krigsfilm på TV, Clintan var bra i Heartbreak Ridge och Örnnästet, men sedan var det inte mer med det. I USA har de som bekant en stolt tradition av krigsskolor, förutom West Point och annat smått och gått finns nu utbildning för riktigt "unga" soldater; vi snackar om barn egentligen som kan bli "Young Marines", vad tycker vi om det egentligen?

Ska ett land som redan har ett dåligt rykte när det gäller det militära dra in sina barn i leken nu med?

Mer info:

http://www.youngmarines.com/

Medlem

Verkar som om en liten redogörelse av amerikansk kultur och deras förhållande till vapen, personlig frihet och så vidare kan vara lämpligt.

Sålänge det är frivilligt så är det ju inga konstigheter?
Varför ska det alltid vara nån svensk som måste rycka ut som en moralens väktare utan hänsyn till vad andra kulturer har för åsikt på ämnet, utan måste med en dåres envishet skrika sig hes att det är den svenska kulturen som är måttstocken och ingen annan?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Rubber Duck:

När jag var 12 - 13 bast, då tyckte jag visserligen det var kul med krigsfilm på TV, Clintan var bra i Heartbreak Ridge och Örnnästet, men sedan var det inte mer med det. I USA har de som bekant en stolt tradition av krigsskolor, förutom West Point och annat smått och gått finns nu utbildning för riktigt "unga" soldater; vi snackar om barn egentligen som kan bli "Young Marines", vad tycker vi om det egentligen?

Ska ett land som redan har ett dåligt rykte när det gäller det militära dra in sina barn i leken nu med?

Mer info:

http://www.youngmarines.com/

Förutom det faktum att det här har funnits i femtio år menar du?

Det är som Nestor påpekar frivilligt, dom får lära sig att hantera ett vapen med full respekt, lära sig att arbeta som en grupp och deras självförtroenden (och fysik) hålls i trim.

Jag vet inte riktigt vad det negativa är, speciellt inte i ett land där vapen finns överallt och där fetma är ett problem som blir bara värre för varje år.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Jag ser iaf inget negativt i att barnen i ett vapentokigt land lär sig vapenvett så tidigt som möjligt.

Medlem

Skulle finnas alternativ som "militär"uppfostran även i Sverige, känns som det skulle kunna hjälpa ett antal individer.

Medlem

Det fanns, det hette allmän värnplikt. Dock så avvecklades detta av aningslösa politiker och resultatet av det lär vi få se/ser vi nu bland 20-åringar som har sin mamma med sig på anställningsintervjuer och löneförhandlingar.

Medlem

Finns det inte nån liknande variant i Sverige? FBU, frivillig befälsutbildning, hette det senast jag kollade. Har ingen koll på åldersgränser, men det är samma idé i botten, och en gammal klasskamrat till mig var med från typ tretton års ålder eller nått sånt.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Klfh:

Finns det inte nån liknande variant i Sverige? FBU, frivillig befälsutbildning, hette det senast jag kollade. Har ingen koll på åldersgränser, men det är samma idé i botten, och en gammal klasskamrat till mig var med från typ tretton års ålder eller nått sånt.

FBU, Hemvärnet, FVRF och Sjövärnskåren är några av de frivilliga försvarsorganisationer i Sverige som bedriver ungdomsverksamhet.
Åldersgränsen är strikt 15 år.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Man kan ju gå med i hemvärnet,
vet inte åldersgränsen där, men har för mig att 16 åringar som varit med och övat.

Medlem

Jag slapp lumpen eftersom jag var hårdrockare med långt hår; hamnade i utbildningsreserven och fick 15 år senare ett brev att jag var avskriven. Thank you and goodbye!

Medlem

Jag var med i hemvärnet ett litet tag. Inget för mig, men det var riktigt bra fysisk träning.

1
Skriv svar