Crytek blir free-to-play-studio

Robot
Crytek blir free-to-play-studio

Crysis-utvecklarna ska endast göra gratisspel i framtiden. Spelstudion tycker att f2p-modellen är den mest användarvänliga.

#crytek, #crysis, #warface


Medlem
Crytek blir free-to-play-studio

Så ska en slipsten dras!


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Medlem
Skrivet av Ellakk:

Så ska en slipsten dras!

Det ska den inte alls! Bite sized entertainment, där man hela tiden skall skjuta in småpengar ger en dålig eftersmak.

Medlem

Ameh...då kommer vi ju inte få se vettiga SP-spel...

Medlem

Känns snart som att det är dags att lägga spelprylarna på hyllan...

Medlem
Medlem
Medlem

Crytek sög efter Crysis 1 och Crysis Warhead.

Medlem

Jag skrattar mycket åt "free 2 play" (AKA "Pay 2 win") eftersom i de flesta spel (jag vet inget undantag) betalar man senare. Visst, ett "F2P"-spel kan agera på något vis som ett demo. Om man gillar spelet och vill avancera behöver man dock oftast punga ut pengar. Det är inte baserat på skicklighet utan det baseras på vem som vill ge mest pengar.

Som i längden blir dyrare än vad ett "cost to buy"-spel kostar.

Nej, om de nu måste använda sig utav denna metod, ge den ett annat namn. Kanske "free to buy"-spel.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Ameh...då kommer vi ju inte få se vettiga SP-spel...

Exakt, F2P fungerar knappt i singleplayer och online kommer därmed bli Cryteks huvudinnehåll. Ingen positiv utveckling.

Skrivet av KatOne:

Crytek sög efter Crysis 1 och Crysis Warhead.

*nickar sorgset*

Crysis 2 var ett bra spel, men Crytek har sedan Warhead ägnat mer & mer tid åt att tugga tuggummi när de borde sparka rumpa.

Medlem

"Free 2 play"

Då ska ALLT vara gratis men så ser det ju inte ut på dagens f2p spel :S

Medlem
Skrivet av Siken:

Jag skrattar mycket åt "free 2 play" (AKA "Pay 2 win") eftersom i de flesta spel (jag vet inget undantag) betalar man senare. Visst, ett "F2P"-spel kan agera på något vis som ett demo. Om man gillar spelet och vill avancera behöver man dock oftast punga ut pengar. Det är inte baserat på skicklighet utan det baseras på vem som vill ge mest pengar.

Som i längden blir dyrare än vad ett "cost to buy"-spel kostar.

Nej, om de nu måste använda sig utav denna metod, ge den ett annat namn. Kanske "free to buy"-spel.

Det där är en föråldrad syn. Det finns faktiskt en hel del f2p-spel som inte är pay-2-win numera. Det enda som krävs av dig är tid i sådana fall. Exempelvis League of Legends eller Tribes: Ascend.

Medlem

Argh varför gillade Crysis 1 och Crysis 2

Medlem

Misslyckat val av Crytek.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Medlem
Skrivet av Lolflakes:

"Free 2 play"

Då ska ALLT vara gratis men så ser det ju inte ut på dagens f2p spel :S

Om ALLT skulle var gratis i ett f2p spel skulle de som gjort spelet bli tvungna att dra in pengar på något annat sätt. T.ex. genom reklam. Och jag vet inte vad du tycker, men om det är något som jag inte vill ha i spel så är det reklam... :/

Om Crysis gör sina framtida spel med f2p modellen så hoppas jag att det ända de kommer sälja är visuella föremål såsom skin eller liknande och "tid"/xp/vapen för dem som inte orkar lägga ner alldeles för många timmar på spelet och vill ha saker snabbare.

Medlem

Äsch vafan, man måste anpassa sig till sin omgivning och om den omgivningen består av flertalet piratkopierare är det dags att tänka om. Demos släpps inte längre och F2P erbjuder ju faktiskt det på ett smart sätt. Tribes Ascend funkade väl alldeles utmärkt och jag har inte sett något bevis på att singleplayer inte ska fungera.

PC har ju känts som en döende plattform i några år nu och plötsligt är den vital. Hur stor del av den framgången man kan ge detta koncept vet jag inte, men några lyckade releaser finns där absolut.

Tycker själv Battlefield 3 passar utmärkt som F2P. Hade jag sluppit köpa alla DLC:er och premium-paket och faktiskt kunnat fortsätta spela det.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

"Free 2 play"

Då ska ALLT vara gratis men så ser det ju inte ut på dagens f2p spel :S

TF2, Tribes: Ascend, LoL etc är helt gratis.

Medlem

Låter smidigt, då kan jag alltså dra hem Crysis 3 utan att betala för att visa att ni tar rätt beslut?
DLC, visst blir det gratis till spelet iaf?
Inte det, men det verkar ju minst sagt lite tvetydigt

Visst kan f2p spel generera mycket pengar, och om de görs rätt och balanseras bra kan de vara ruskigt kul. Å andra sidan kan vanliga "pay 2 play" spel också slänga in "pay 2 win" och slå nya rekord (Diablo 3).
Crytek hade ju sagt att hardcore marknaden var för svår för dem, de ville satsa på casual, mobiler, webbläsarspel och liknande. Detta är ett steg i den riktningen, låg utvecklingskostnad och låg förlust, men potential till stor vinst.

Medlem

Sen får de lite kontroll över piratkopieringen. Eller jag kanske har fel?


signatur

"Danger gleams like sunshine to a brave man's eyes" - Euripides

Medlem

Min erfarenhet av Free-to-play är Tribes Ascend som jag har spenderat 8€ på. Jag tycker den betalningsmodellen funkar okej för ett online-spel, men det finns vissa dyra vapen i spelet som är klart bättre än det vapen dom ersätter (Nova Blaster ersätts av Falcon t ex). Känns bara trist att Crytek ger upp på singleplayer-spel...

Medlem
Skrivet av Regaz:
Skrivet av Lolflakes:

"Free 2 play"

Då ska ALLT vara gratis men så ser det ju inte ut på dagens f2p spel :S

Om ALLT skulle var gratis i ett f2p spel skulle de som gjort spelet bli tvungna att dra in pengar på något annat sätt. T.ex. genom reklam. Och jag vet inte vad du tycker, men om det är något som jag inte vill ha i spel så är det reklam... :/

Om Crysis gör sina framtida spel med f2p modellen så hoppas jag att det ända de kommer sälja är visuella föremål såsom skin eller liknande och "tid"/xp/vapen för dem som inte orkar lägga ner alldeles för många timmar på spelet och vill ha saker snabbare.

Jag kan tänka mig reklam. Om de lägger in det på ett smidigt sätt. Till exempel:

Om det är ett mp där man får fram servrarna i browsern som på BF3 kan de ha reklam på hemsidan. De kan ha nån reklambanner när man laddar och byter bana. De kan ta någon enstaka reklam på någon skylt i själva spelet men då ska det sitta på ett realistiskt sätt och inte så att man stör sig på det. Det hade ju inte passat i ett fantasy spel men ett nutida actionspel och där banan är urban hade en reklamskylt passat in

Edit : Och om dom vill minska utvecklignskostnaderna för att slippa göra så mycket material så LÅT FOLK MODDA SJÄLVA då räcker det med att de gör ett mp spel med 10 banor - resten sköter moddarna. Varför tänker ingen utvecklare så? Låt spelarna vara en del av utvecklingen av spelet för materialet blir bredare och de kommer på nya idéer som utvecklarna inte alls funderat över.

Medlem

Intressant, får hoppas att microsystemen blir bra och spelupplevelserna inte får betala för det.

Medlem
Skrivet av Manqs:
Skrivet av Siken:

Jag skrattar mycket åt "free 2 play" (AKA "Pay 2 win") eftersom i de flesta spel (jag vet inget undantag) betalar man senare. Visst, ett "F2P"-spel kan agera på något vis som ett demo. Om man gillar spelet och vill avancera behöver man dock oftast punga ut pengar. Det är inte baserat på skicklighet utan det baseras på vem som vill ge mest pengar.

Som i längden blir dyrare än vad ett "cost to buy"-spel kostar.

Nej, om de nu måste använda sig utav denna metod, ge den ett annat namn. Kanske "free to buy"-spel.

Det där är en föråldrad syn. Det finns faktiskt en hel del f2p-spel som inte är pay-2-win numera. Det enda som krävs av dig är tid i sådana fall. Exempelvis League of Legends eller Tribes: Ascend.

I exempelvis LoL eller Tribes: Ascend. Kan man då köpa sig fördelar istället för att spela till sig dem?

Medlem

Free 2 Play kan nog funka om de inte gör så att det blir Play 2 Win. Tribes verkar ha löst detta ganska bra men jag har ingen egen erfarenhet av det.

Nej tacka vet jag Kickstarter, många spel som aldrig hade sett dagens ljus annars och framför allt spel som inte är mer av samma sak. Ser enormt fram emot Double Fines spel, Takedown, Wasteland 2 samt alla andra spel som kommer komma nästa år.

Kickstarter visar att det finns ett stort sug efter nya titlar men även att många tröttna på dagens utgivare.

Medlem
Skrivet av Siken:

Jag skrattar mycket åt "free 2 play" (AKA "Pay 2 win") eftersom i de flesta spel (jag vet inget undantag) betalar man senare. Visst, ett "F2P"-spel kan agera på något vis som ett demo. Om man gillar spelet och vill avancera behöver man dock oftast punga ut pengar. Det är inte baserat på skicklighet utan det baseras på vem som vill ge mest pengar.

Som i längden blir dyrare än vad ett "cost to buy"-spel kostar.

Nej, om de nu måste använda sig utav denna metod, ge den ett annat namn. Kanske "free to buy"-spel.

Age of Empires Online har ett bra system, man blir inte bättre med att ha premium civs, man låser bara upp den. Man får typ bara bonusar till singleplayer och coop delen. Sen pvp finns det Champion-Mode som gör så att equipment som du får spelar ingen roll förutom med utseende. Fungerar mycket bra och att köpa alla civilisationerna kostar ungefär så mycket som ett vanligt spel kostar, sen kanske man bara fokuserar på en eller två..

Medlem

Vänta vänta, nintendo gör en konsol för hardcore gamers och crytek ska bara göra free2play spel numera ? Den som sa att världen kommer gå under 2012 är nog inte så korkad trots allt...

Medlem

war...face


signatur
123
Skriv svar