Vatten på månen

Medlem
Vatten på månen

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/nasa-betydande-mangder-vat...

Fortfarande dumt av "idioterna" hos NASA att krascha in en satellit på månen?

Medlem

Härligt! Då får vi se vad detta innebär och vad man kan få reda utifrån detta fynd.

Medlem

Månkolonier here we come!


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Medlem

Framsteg is nice. Vatten är nice. Månbas är jätte nice, håller med. Men ge tusan i att släpa hit farliga organismer som utplånar allt övrigt liv. Det vore mindre nice

Medlem

Hm... visst har de hittat vatten tidigare, fast inte i samma kvantitet?

Hur som helst bra att de tar reda på mer om vår omgivning.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Tänkte precis på det som Tybalt sa.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

^ Visste jag faktiskt inte

Medlem
Skrivet av DN:

Jan-Erik Wahlund, docent vid Institutet för rymdfysik i Uppsala, säger sig inte vara förvånad över Nasas besked. Indikationer på att det skulle finnas vatten på månen har funnits länge, men nu får vi det för första gången bekräftat.

Man har alltså sett inderkta spår efter vatten tidigare (även på mars), men det här är första gången man "ser" vattnet direkt.

Medlem

Nu hängde jag inte riktigt med på kemilektionerna i skolan så någon får gärna tala om för mig hur det ligger till och rätta mig om jag har fel.

Det som finns på mars är ju så kallad torr is (dvs. CO2 i fast form). Tinar denna blir det en gas-- alltså is som inte är vatten. Går denna att nyttja eller är den helt betydelselös om man skulle upprättas en bas på mars?


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Det som jag hittar efter en snabb googling är att man tror att det finns både C02 och H20 på Mars, bland annat på sydpolen:

Skrivet av Wikipedia:

Data obtained by the Mars Express satellite, made it possible in 2004 to confirm that the southern polar cap has an average of 3 kilometres (1.9 mi) thick slab of CO2 ice with varying contents of frozen water, depending on its latitude; the polar cap is a mixture of 85% CO2 ice and 15% water ice.

Medlem

ah, well there we go.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

det vore intressant om man kunde ta analyser av vattnet, det kanske finns spår av liv i det, inte mångubbar, utan kanske en förklaring till hur månen kom till.


signatur

thank you, come again

Medlem

Varför inte? Det finns ju en del teorier om att månen ska ha kommit till genom att en bit av jorden bröts av.

men mångubbar hade varit coolare att hitta. bara att hitta mikrober på månen skulle göra det än mer tänkbart att det finns liv i solsystemet / andra solsystem...

Medlem
Skrivet av huxflux:

det vore intressant om man kunde ta analyser av vattnet, det kanske finns spår av liv i det, inte mångubbar, utan kanske en förklaring till hur månen kom till.

Det finns ju jordgubbar då kanske det finns mångubbar också.

Medlem
Skrivet av SuperTank:

Går denna att nyttja eller är den helt betydelselös om man skulle upprättas en bas på mars?

Överklockning 8)


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av Hizzi:
Skrivet av huxflux:

det vore intressant om man kunde ta analyser av vattnet, det kanske finns spår av liv i det, inte mångubbar, utan kanske en förklaring till hur månen kom till.

Det finns ju jordgubbar då kanske det finns mångubbar också.

hmm, om man odlar jordgubbar på månen heter de fortfarande jordgubbar då?;)


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem

Hittepå! Finns inget vatten på månen. Det är bara en flygandes sten som gubben gud valde att placera där för att vi ska ha kunna ha solförmörkelse och tidvatten.

Medlem

Oj vatten på månen wow!!!1111!!!ONEONEONE!:o

Seriöst, kan det bli mer hjärndött? I don't think so...


signatur

Where are we runnin'?

Medlem
Skrivet av ThinBoi:

Oj vatten på månen wow!!!1111!!!ONEONEONE!:o

Seriöst, kan det bli mer hjärndött? I don't think so...

Ibland misströstar man om mänsklighetens framtid ...


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av ThinBoi:

Oj vatten på månen wow!!!1111!!!ONEONEONE!:o

Seriöst, kan det bli mer hjärndött? I don't think so...

Såja... nu ska vi inte trötta ut ditt ordförråd här.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Det borde väl inte vara så stora problem att fixa lite baser på månen,
vatten ska nog gå och fixa,
och bygger man nån slags växthus så lär ju frukt och grönsaker växa sig riktigt stora med tanke på den låga tyngdkraften.
Fås det bara igång lite växtlighet i några såna ställen så kan till en viss del det ge syre till en anläggning,
växterna i sin tur tar ju hand om vår utandning,
och så är det ju den vanliga förmultningsprocessen på blad och växter som ger näringsrik jord.

Månen liggger ju så att en sida alltid är mot solen, så då är ju energin fixad direkt med solpaneler och så givetvis är det ju det bästa tänkbara för växthus.
Och så det vår avföring blir ju växterna skitglada att få ta del av,
kiss går ju redan nu att rena och få till rent vatten igen.

Dessutom så är det ju en hel del sten och isbummlingar som driver runt mellan månen och mars,
bara att slänga en krok på närmasten ishög och släpa iväg till månen,
blir både billigare och lättare än att flyga upp med vatten från jorden i små behållare.

Medlem

jag vill inte vara en tråkmåns, men det är för kostsamt att bo på månen. Visst en rymdresa för en mille några går med på men en semesterresa till månen.. nja.. jag tror det är vetenskapligt intressant men vi kommer nog inte se några månbaser på minst 50-100 år.


signatur

thank you, come again

Medlem

nja hizzi det låter lite väl enkelt och det kostar nog några miljarder.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Skrivet av Hizzi:

Det borde väl inte vara så stora problem att fixa lite baser på månen,
vatten ska nog gå och fixa,
och bygger man nån slags växthus så lär ju frukt och grönsaker växa sig riktigt stora med tanke på den låga tyngdkraften.
Fås det bara igång lite växtlighet i några såna ställen så kan till en viss del det ge syre till en anläggning,
växterna i sin tur tar ju hand om vår utandning,
och så är det ju den vanliga förmultningsprocessen på blad och växter som ger näringsrik jord.

Månen liggger ju så att en sida alltid är mot solen, så då är ju energin fixad direkt med solpaneler och så givetvis är det ju det bästa tänkbara för växthus.
Och så det vår avföring blir ju växterna skitglada att få ta del av,
kiss går ju redan nu att rena och få till rent vatten igen.

Dessutom så är det ju en hel del sten och isbummlingar som driver runt mellan månen och mars,
bara att slänga en krok på närmasten ishög och släpa iväg till månen,
blir både billigare och lättare än att flyga upp med vatten från jorden i små behållare.

Live long and prosper!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av huxflux:

jag vill inte vara en tråkmåns, men det är för kostsamt att bo på månen. Visst en rymdresa för en mille några går med på men en semesterresa till månen.. nja.. jag tror det är vetenskapligt intressant men vi kommer nog inte se några månbaser på minst 50-100 år.

Säg inte det,
det planeras ju för fullt för en Mars resa, och där är det inte fråga om 50-100 år, det är nog mer 20-50 år max,
dom jobbar med en ny effektivare motor, en Jonmotor,
visserligen lite långsam men man kan flyga i flera år med den och är lämpig iaf mellan månen och jorden till att börja med,
och billigt är det också ocså.

http://www.esa.int/esaCP/SEMP1KYO4HD_Sweden_2.html

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av ThinBoi:

Oj vatten på månen wow!!!1111!!!ONEONEONE!:o

Seriöst, kan det bli mer hjärndött? I don't think so...

Ibland misströstar man om mänsklighetens framtid ...

Hardy har har...

De hittade vatten. So what? Kan i för sig vara bra att ranta runt i rymden om man vill slösa lite extra skattepengar...


signatur

Where are we runnin'?

Medlem
Skrivet av SuperTank:
Skrivet av ThinBoi:

Oj vatten på månen wow!!!1111!!!ONEONEONE!:o

Seriöst, kan det bli mer hjärndött? I don't think so...

Såja... nu ska vi inte trötta ut ditt ordförråd här.

Tig kvinna!


signatur

Where are we runnin'?

Medlem

ThinBoi blir intresnat att se hur länge du kommer få vara kvar på detta forum med din härliga inställning.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

ThinBoi blir intresnat att se hur länge du kommer få vara kvar på detta forum med din härliga inställning.

Personangrepp mot personangrepp:) Sen är det inte mitt problem om er mysiga lilla FZ familj är så ignorant att den anser mig vara skurken i dramat.

Gotta lööv Sweden:up: Hycklarnas Mecka...


signatur

Where are we runnin'?

12
Skriv svar