Fredag den 13:e en mardröm eller ett skämt ?

Medlem
Fredag den 13:e en mardröm eller ett skämt ?

Ja idag är det ju återigen fredag den 13:e,
stora otursdagen,
har du haft extra mycket otur just denna dag,
eller undviker du göra vissa saker denna luriga dag ?
Man undrar ju varför dagen fått så dåligt rykte egentligen.

Inaktiv

I filmen da vinci koden sa huvud karaktären att det var för att påven utrotta tempel riddar orden på fredag den trettonde.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

bah humbug!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Det finns många olika teorier bakom varför just fredagen den 13:e har fått sånt dåligt rykte. För mig som lekman inom historia känns det mesta som en ren efterkonstruktion. 13 är ett så kallat "magiskt tal" och kan spåras tillbaka längre än kristendomen. Att det blivit ett otursnummer redan innan kristendomen är dock omdiskuterat. Det finns personer som påstått att man har funnit talet 13 i olika texter som talar om "underjorden" och liknande "hemskheter".

Det stämmer som theHarmlessWarrior säger, att påven Clemens V beordrade Filip IV av Frankrike att fängsla, tortera och avrätta ett antal "Tempelriddare" fredagen den 13:e, år 1307.
Men just 13, som jag sa, är återkommande i många olika tolkningar. Judas, som förrådde Jesus, var den 13:e lärjungen. Loke, från den nordiska mytologin, som är ondskans och svekets gud var 13:e gästen vid en tillställning i Valhalla där han ska ha lurat Höder att skjuta sin egen bror.

Det finns även en fobi för talet 13 som benämns triskaidekafobi, och även en specifikt för fredagen den 13:e - nämligen paraskavedekatriafobi.

Att myten fortfarande lever såpass starkt hävdar många personer inom t.ex. etnologi beror på den mediala uppmärksamhet kring ämnet. När det händer något, även om det är en liten händelse, på en fredag den 13:e uppmärksammas det till högre grad "bara för att".


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Tja, jag fyller år idag, så än så länge är det okej Tror oturen är mest humbug, men min kusin har råkat ut för en hel del otur idag så kanske samlar det sig på en person istället.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Tja, jag fyller år idag, så än så länge är det okej Tror oturen är mest humbug, men min kusin har råkat ut för en hel del otur idag så kanske samlar det sig på en person istället.

Då kanske det är så att dom som fyller år den 13: är immuna mot otur, hehe,

Grattis på födelsedagen. *kastar ballonger och konfetti*

Medlem
Skrivet av WildThing:

Tja, jag fyller år idag, så än så länge är det okej Tror oturen är mest humbug, men min kusin har råkat ut för en hel del otur idag så kanske samlar det sig på en person istället.

länk


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Men just 13, som jag sa, är återkommande i många olika tolkningar. Judas, som förrådde Jesus, var den 13:e lärjungen.

Jesus hade dock bara 12 lärjungar.

Citat:

Att myten fortfarande lever såpass starkt hävdar många personer inom t.ex. etnologi beror på den mediala uppmärksamhet kring ämnet. När det händer något, även om det är en liten händelse, på en fredag den 13:e uppmärksammas det till högre grad "bara för att".

På samma sätt som folk tror att det händer mer vid fullmåne än andra dagar, vilket naturligtvis inte stämmer det heller.

Medlem
Skrivet av båtsman:

Jesus hade dock bara 12 lärjungar.

Yes, men jag syfta mest på att han var "den" 13:e i sällskapet.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Har ni varit på nåt hotell eller så som saknar våning 13 eller rum 13 nångång ?

Medlem
Skrivet av Hizzi:

Har ni varit på nåt hotell eller så som saknar våning 13 eller rum 13 nångång ?

Yepp, flera gånger. Är väl nästan en standard i USA.
http://en.wikipedia.org/wiki/Thirteenth_floor

http://en.wikipedia.org/wiki/Triskaidekaphobia

"Some conspiracy theorists have suggested that the thirteenth floor in government buildings is not really missing, but actually contains top-secret governmental departments, or more generally that it is proof of something sinister or clandestine going on"

haha

I Asien är det 4an som spökar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fourth_floor

Medlem
Skrivet av TobbeW:

"Some conspiracy theorists have suggested that the thirteenth floor in government buildings is not really missing, but actually contains top-secret governmental departments, or more generally that it is proof of something sinister or clandestine going on"

De klarar inte ens av att räkna antalet våningar utifrån? Eller är våningarna dolda med osynlighetsmaskiner?

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av TobbeW:

"Some conspiracy theorists have suggested that the thirteenth floor in government buildings is not really missing, but actually contains top-secret governmental departments, or more generally that it is proof of something sinister or clandestine going on"

De klarar inte ens av att räkna antalet våningar utifrån? Eller är våningarna dolda med osynlighetsmaskiner?

Sssch, dom är självlärda mattematiker förstår du väl?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av båtsman:
Skrivet av TobbeW:

"Some conspiracy theorists have suggested that the thirteenth floor in government buildings is not really missing, but actually contains top-secret governmental departments, or more generally that it is proof of something sinister or clandestine going on"

De klarar inte ens av att räkna antalet våningar utifrån? Eller är våningarna dolda med osynlighetsmaskiner?

Sssch, dom är självlärda mattematiker förstår du väl? http://hfboards.com/images/smilies/ssst.gif

Att skilja på fantasi eller verklighet är inte deras starka sida.

"paraskavedekatriafobi" Det var en tungvrickare.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av båtsman:

Jesus hade dock bara 12 lärjungar.

Yes, men jag syfta mest på att han var "den" 13:e i sällskapet.

nu ska vi se, menar ni att jesus fanns och att han hade lärjungar?


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av båtsman:

Jesus hade dock bara 12 lärjungar.

Yes, men jag syfta mest på att han var "den" 13:e i sällskapet.

nu ska vi se, menar ni att jesus fanns och att han hade lärjungar?

Det finns bilder av honom på ett berg. Han ser ut som en legogubbe.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av huxflux:

nu ska vi se, menar ni att jesus fanns och att han hade lärjungar?

Så förtäljs historien

Medlem
Skrivet av huxflux:

nu ska vi se, menar ni att jesus fanns och att han hade lärjungar?

Självfallet. Och Valhalla har också funnits, samt alla dess gudar.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Tybalt. Du har 1337 i posts... GRATTIS!!

Skrivet av Tybalt:
Skrivet av huxflux:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av båtsman:

Jesus hade dock bara 12 lärjungar.

Yes, men jag syfta mest på att han var "den" 13:e i sällskapet.

nu ska vi se, menar ni att jesus fanns och att han hade lärjungar?

Det finns bilder av honom på ett berg. Han ser ut som en legogubbe.

Bwahahaha:D

Fyllde på fredag den 13 för många år sen och min Janne Långben köpvideo jag fick var helt svart med mystiskt "myrornas krig" mönster så :
Ja det är nåt fanstyg på gång


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av båtsman:

Jesus hade dock bara 12 lärjungar.

Yes, men jag syfta mest på att han var "den" 13:e i sällskapet.

nu ska vi se, menar ni att jesus fanns och att han hade lärjungar?

Både att Jesus fanns och hade lärjungar är väl mer eller mindre accepterade historiska fakta, så ja, det menar vi.

1
Skriv svar