Två enspelar-dlc på väg till Xcom: Enemy Unknown

Robot
Två enspelar-dlc på väg till Xcom: Enemy Unknown

Det briljanta strategiliret får snart utökning i form av nya uppdrag och enheter. Släpps till alla format.

#xcom-enemy-unknown, #2k-games


phi
Medlem
Två enspelar-dlc på väg till Xcom: Enemy Unknown

Har ju fortfarande inte lyckats klara av det på classic ironman ännu! 5:e försöket nu och fler blir det säkert innan jag klarat av det.

Medlem

två artiklar om samma sak av två olika skribenter som läggs upp innom en minnut av varandra .....nu är det tävling mellan skribenterna på fz!

Medlem

Dubbelinlägg, gossar.


signatur

Imperator

Medlem

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20121023/tillaggspaket-pa-g... Länk till den andra nyheten ifall någon hellre läser den då den nu verkar ha tagits bort från framsidan.

Inaktiv

Jag kommer att köpa allt spelinnehåll till XCOM: Enemy Unknown med glädje!

Medlem

När det nu visat sig att de inte höll sina löften om att inte skala ner och fördumma sin version. (Gentemot orginalet). Så borde de inte ta betalt för dlc's de kommande åren...

Kan det vara så att en dlc möjliggör så att man kan skjuta ner ufo'na som attakerar städerna och orsakar 3 valbara missions?

I så fall vore det väldigt komiskt, eftersom man kan enabla möjligheten till detta i en config. Men säger de att det är ett dlc så finns ju möjligheten att tjäna lite extra $$$

Personligen blev jag väldigt besviken på nya UFO. Det kändes tyvärr väldigt fattigt. Förstår inte de höga betygen. Tycker knappt det står på egna meriter och som en nyversion av en sådant klassikt spel hade jag verkligen förväntat mig mer.

Finns så mycket som är nerdummat och försämrat från orginalet. Firaxis gjorde ett väldigt mediokert jobb.

FM-guru
F.d. Sisyr

Grymt bra jävla spel. Konservativa retrorunkare ombedes vänligt men bestämt att lämna lokalen - 2012 års XCOM är sjukt vasst.

Jag förstår inte varför dom inte akutpatchar spelet direkt in dom ens nämner ordet "DLC"!

Bara för att nämna en gamebreaker; varje ny soldat du hyr på Normal/Classic/Impossible startar med 6HP som dom gör på svårighetsgraden Easy. Detta gör alltså att Normal, Classic och Impossible blir rätt urbuggade tack vare detta.

Jag har lagt spelet på hyllan tills dom patchar alla dessa saker. Annars är det ett riktigt bra spel.

Medlem

Innan dom börjamr med extra dlcmaterial so fixa alla buggar

Medlem

Det här spelet har förstört min nattsömn ända sedan jag klarade ut Dishonored, som förstörde min nattsömn sen det släpptes...ZzzZZzz...Just. One. More. Turn...

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Grymt bra jävla spel. Konservativa retrorunkare ombedes vänligt men bestämt att lämna lokalen - 2012 års XCOM är sjukt vasst.

Kanske om man är 14 och just börjat spela något annat än CoD, körde man UFO och X-com serien tidigare så är nya UFO väldigt, väldigt vattnigt. De plockade bort alldeles för mycket från originalet, man kan bara researcha laser och plasma, knappt så att basbyggandet gör någon skillnad, interceptors och UFO-jakt är nästan helt bortplockat.

Testa köra originalet och se hur sjukt mycket större och djupare spelet är. Verkar som de valde att fördumma och förenkla spelet för att nå en större marknad, vilket totalt dödar upplevelsen för de som spelat originalet.

Medlem
Skrivet av Gogge:
Skrivet av Sisyr:

Grymt bra jävla spel. Konservativa retrorunkare ombedes vänligt men bestämt att lämna lokalen - 2012 års XCOM är sjukt vasst.

Kanske om man är 14 och just börjat spela något annat än CoD, körde man UFO och X-com serien tidigare så är nya UFO väldigt, väldigt vattnigt. De plockade bort alldeles för mycket från originalet, man kan bara researcha laser och plasma, knappt så att basbyggandet gör någon skillnad, interceptors och UFO-jakt är nästan helt bortplockat.

Testa köra originalet och se hur sjukt mycket större och djupare spelet är. Verkar som de valde att fördumma och förenkla spelet för att nå en större marknad, vilket totalt dödar upplevelsen för de som spelat originalet.

Allt det som gjorde orginalet segt och frustrerande
är borttaget. Jag tycker inte det är att "fördumma" spelet. Tvärtom.
Men visst, några enstaka saker kunde dom ha tagit med som var med i orginalet. Men samtidigt så förstår jag att dom också har en budget/releasedate att hålla.

Tyvärr så är 2K/Firaxis ökända för att inte fixa buggar eller andra design-problem med sina spel.
Se bara på hur det var med Civ 5 i början... Sen fixade dom Civ 5 genom att släppa en expansion ett år senare... Dåligt dåligt dåligt...

Medlem

Att dom inte utvecklar en expansion istället för att slänga in ett par saker i ett dlc


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Gogge:
Skrivet av Sisyr:

Grymt bra jävla spel. Konservativa retrorunkare ombedes vänligt men bestämt att lämna lokalen - 2012 års XCOM är sjukt vasst.

Kanske om man är 14 och just börjat spela något annat än CoD, körde man UFO och X-com serien tidigare så är nya UFO väldigt, väldigt vattnigt. De plockade bort alldeles för mycket från originalet, man kan bara researcha laser och plasma, knappt så att basbyggandet gör någon skillnad, interceptors och UFO-jakt är nästan helt bortplockat.

Testa köra originalet och se hur sjukt mycket större och djupare spelet är. Verkar som de valde att fördumma och förenkla spelet för att nå en större marknad, vilket totalt dödar upplevelsen för de som spelat originalet.

Jag kan hålla med till viss del men jag är även inne på föregående talares linje, mycket av det de har plockat bort var sådana saker som bara var frustrerande och onödigt tidskrävande i originalet. Tillexempel behövar man inte längre spendera 1 timme på att hitta en alien som gömt sig i en garderob eller liknande vilket jag tyckte förstörde en del i originalet. Samtidigt håller jag med dig om att originalet hade mer djup. Forskningen i denna nyversion känns en aning på klistrad om jag skall vara ärlig och jag saknar även den lite större variationen i utrustning som fanns i det gamla spelet. Det är även synd att vi bara får en bas och inga bas attacker men som jag förstått det så valdes detta bort då de aldrig fick det att fungera, samma med slumpade kartor. Överlag tycker jag att detta spel är otroligt kul, Saknar jag vissa saker från originalet? Ja. Har de gjort vissa saker bättre än i originalet? Ja.

Medlem

Bra spel, men buggigt. Speciellt kameran och movement när det finns två nivåer inom ett rymdskepp. Vem fan tänkte att jag skulle vara intresserad av att se taket på ufot när alla är inomhus?

Medlem

Firaxis har gjort bra saker och dåliga med sin remake. Spelet är otroligt bra ändå.
Men det märks att det är ett helt nytt projekt för dem och det skulle kanske ha behövts 1-2 års mer utveckling av spelet för att få det så fin-slipat som gamers förväntar sig idag. Förhoppningsvis får vi det med expansioner eller vidare spel i serien.

Men de skulle behöva fokusera på andra områden med DLC (förutom buggfix):
Maps Pack - just nu ligger antalet maps på den undre gränsen. Färre hade blivit väldigt repetitivt.
Research - ganska obalanserad del av spelet, på Normal kan du hoppa över Laser tech helt. Stun/Interrogation/Research Credits.

Basen - lite obalans här med. Jag kommer nog aldrig se behovet av Labratories, Workshops (förutom en) eller Satellite Nexus. Du kommer aldrig bli begränsad av utrymmet i basen, snarare av resurser.

Lite bra saker då:
• Panik-mekaniken i spelet är ett otroligt bra tillskott, den har verkligen det djup och tema som passar XCOM.
• Förmågor och levels gör samspelet mellan dina soldater ännu viktigare och bättre i detta.
• Engineering systemet är kanon bra, med "gates" för olika tech nivåer, resurs hantering. Instant production är väl lite tveksamt dock.

Testpilot

Skitkul , lite mer olika banor mer research och fixning av sådana saker man retar sig på som att man inte kan ta upp fallna soldaters utrustning under strid.

Sen buggar det en del också , just som nämts innan vyerna då man ska runt i ufon tex ..

Medlem
Skrivet av Kokuei:

Firaxis har gjort bra saker och dåliga med sin remake. Spelet är otroligt bra ändå.
Men det märks att det är ett helt nytt projekt för dem och det skulle kanske ha behövts 1-2 års mer utveckling av spelet för att få det så fin-slipat som gamers förväntar sig idag. Förhoppningsvis får vi det med expansioner eller vidare spel i serien.

Men de skulle behöva fokusera på andra områden med DLC (förutom buggfix):
Maps Pack - just nu ligger antalet maps på den undre gränsen. Färre hade blivit väldigt repetitivt.
Research - ganska obalanserad del av spelet, på Normal kan du hoppa över Laser tech helt. Stun/Interrogation/Research Credits.

Basen - lite obalans här med. Jag kommer nog aldrig se behovet av Labratories, Workshops (förutom en) eller Satellite Nexus. Du kommer aldrig bli begränsad av utrymmet i basen, snarare av resurser.

Lite bra saker då:
• Panik-mekaniken i spelet är ett otroligt bra tillskott, den har verkligen det djup och tema som passar XCOM.
• Förmågor och levels gör samspelet mellan dina soldater ännu viktigare och bättre i detta.
• Engineering systemet är kanon bra, med "gates" för olika tech nivåer, resurs hantering. Instant production är väl lite tveksamt dock.

Håller med, bra poäng här.
Vi får se vad de tänker göra med påpekade punkter i framtiden.
Jag älskade de gamla klassikerna och gillar även Xcom - Enemy Unknown men har med vissa invändningar.

Medlem

Okej jag motstår jämförelse tjatet även om jag vill skriva ett par spaltmetrar om detta. On topic när det gäller dlc så tycker jag att en "storynisse" till spelet låter ofantligt drygt. Det som stör mig mest med XCOM är att dom tjatar så jävla mycket hela tiden. Samma sak med alla nissar man ska evakuera som ska säga nåt nytt ointressant varje runda och då kopplas kontrollerna bort under ett par sekunder. Då¨spelet sällan kräver eftertanke så blir det jobbigt då man kastar runt gubbarna like a pro. Nuff said.

Inte nuff tydligen,;;; och det jag menar med det är att tänk att ha en storydude som pratar hela jävla tiden och ska ha cutscenes. Casualfanbois (om d finns i XCOMs fall) lär kasta pengar på skärmen vid det laget. Jag äter mina ist. Nom nom nom

Medlem

XCOM är ett underbart spel men det har ju sina brister såklart. En sak som stör mig väldigt mycket är att man helt plockat bort "element of suprise". Varför kan inte mina gubbar smyga sig fram och skjuta ner aliens utan att dom ska få springa och gömma sig så fort jag ser dom? tror det hänt 2 ggr på 3 playthroughs att jag kunnat skjuta en alien innan filmsnutten när dom upptäcker en kommer. Glitch eller bara dålig programmering? Men tyvärr är resten av spelet så pass bra att jag ser förbi detta även om det stör mig grymt mycket

Medlem

...."enspelar".....

Tog mig 10 minuter innan jag förstod det ordet.

Medlem
Skrivet av Securion:

...."enspelar".....

Tog mig 10 minuter innan jag förstod det ordet.

Samma här, FZ kör lite skönt översättningar. ensamspelare? enkelspelare? Allting låter knepigt


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Tycker, som många andra att det är ett underbart spel, med många förbättringar jämfört med originalet. Slopandet av Time Units är det absolut bästa.

Det enda jag verkligen saknar från originalet är nog "proximity grenades". Har upplevt massor med situationer i det nya X Com där dessa små raringar hade varit väldigt användbara.

Tack firaxis för att ni inte tog med Blaster Launchern!

Edit: Har precis hört att Blaster launchern finns trots allt, att det finns något sätt att forska fram den, eller också att den kommer i något DLC. AAARRGGHH!

(Nej, jag har inte spelat igenom en hel omgång än, men jag har

byggt min Gollop chamber, så jag trodde att jag var ganska nära slutet.

)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Jag tycker inte alls att spelet är fördummat och då har jag spelat originalet regelbundet ända från release tills nu.
Stömlinjeformat är en bra benämning. Visst har man tagit bort en del saker som hade gjort spelet ännu bättre, men man har också lagt till lika mycket nytt som väger upp det.
Segheten från originalet och en massa onödiga funktioner som ändå knappt användes är borta, basbyggandet är mycket bättre och framför allt är allt riktigt snyggt.

Det jag stör mig mest på är det som Zammeman sade, att man inte an överraska aliens, de ser en alltid direkt och får en gratis möjlighet att ta betäckning. Skulle även vilja ha ett större utbud av utrustning.
Sånt här lär nog fixas i patchar och DLC så man kan ju hoppas att Firaxis tar till sig av kritiken och finslipar spelet. Jag kan nog ändå hålla med om att det kanske skulle ha mått bra av lite längre utvecklingstid, men 2K vill ha cash och Firaxis hade nog inget val där.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Jag tycker inte alls att spelet är fördummat och då har jag spelat originalet regelbundet ända från release tills nu.
Stömlinjeformat är en bra benämning. Visst har man tagit bort en del saker som hade gjort spelet ännu bättre, men man har också lagt till lika mycket nytt som väger upp det.
Segheten från originalet och en massa onödiga funktioner som ändå knappt användes är borta, basbyggandet är mycket bättre och framför allt är allt riktigt snyggt.

Vad folk inte förstår är att det som DE tycker var segt / frustrerande och med originalet fanns det folk som gillade. Och bara för att dem inte använde funktionerna, så fanns möjligheten att använda dem och de som gjorde det.

Originalet hamnar om och om igen hamnar på listor gällande tidernas bästa spel och tidernas bästa strategi.

Det lär knappast den här nyversionen göra.

Man har gjort om spelet från att vara ett turnbaserat strategispel med action inslag och mängder av valmöjligheter till ett turnbaserat actionspel med få strategiska inslag och val.

Men men, nya spelet är helt ok, men tillhör för mig en annan genre.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

"Konservativa retrorunkare"

Hahahaha! Det här var det bästa uttrycket jag har hört på väldigt länge. Sjukt bra!

+1 Internet till dig.

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Ahris:

Jag tycker inte alls att spelet är fördummat och då har jag spelat originalet regelbundet ända från release tills nu.
Stömlinjeformat är en bra benämning. Visst har man tagit bort en del saker som hade gjort spelet ännu bättre, men man har också lagt till lika mycket nytt som väger upp det.
Segheten från originalet och en massa onödiga funktioner som ändå knappt användes är borta, basbyggandet är mycket bättre och framför allt är allt riktigt snyggt.

Vad folk inte förstår är att det som DE tycker var segt / frustrerande och med originalet fanns det folk som gillade. Och bara för att dem inte använde funktionerna, så fanns möjligheten att använda dem och de som gjorde det.

Originalet hamnar om och om igen hamnar på listor gällande tidernas bästa spel och tidernas bästa strategi.

Det lär knappast den här nyversionen göra.

Man har gjort om spelet från att vara ett turnbaserat strategispel med action inslag och mängder av valmöjligheter till ett turnbaserat actionspel med få strategiska inslag och val.

Men men, nya spelet är helt ok, men tillhör för mig en annan genre.

Inget kommer naturligtvis att bräcka originalet och det är ju inte så att det har försvunnit på något sätt om man nu föredrar det. Det jag reagerar på är att så många sågar det nya spelet som om det hade ersatt originalet på något sätt eller som om något tagit det ifrån dem.
Det spelet kommer aldrig att återskapas, dels av respekt men även pga att om man gjorde en pimpad kopia av det så är det väldigt få som skulle köpa det.
Den här spirituella uppföljaren är det absolut bästa i genren som har släpps sedan Microprose gick i graven och Firaxis ska ha mycket creds för sin skapelse.

Edit: Sen är det ju så att nya X-Com är baserat på Unreal Engine och därmed i teorin går att modda, det finns redan en community som har gett sig in på det, lyckas man reda ut filformaten så kommer det antagligen komma ut en classic-mod ganska snabbt.
[http://xcom.nexusmods.com/]

Medlem
Skrivet av Akronym:

Tycker, som många andra att det är ett underbart spel, med många förbättringar jämfört med originalet. Slopandet av Time Units är det absolut bästa.

Det enda jag verkligen saknar från originalet är nog "proximity grenades". Har upplevt massor med situationer i det nya X Com där dessa små raringar hade varit väldigt användbara.

Tack firaxis för att ni inte tog med Blaster Launchern!

Edit: Har precis hört att Blaster launchern finns trots allt, att det finns något sätt att forska fram den, eller också att den kommer i något DLC. AAARRGGHH!

(Nej, jag har inte spelat igenom en hel omgång än, men jag har

byggt min Gollop chamber, så jag trodde att jag var ganska nära slutet.

)

Ja det skall finnas något åt det hållet i spelet men den skall tydligen inte vara det lättaste att få tag på.

12
Skriv svar