Star Wars: The Old Republic

Robot
Star Wars: The Old Republic

Om exakt en vecka blir Star Wars: The Old Republic till sist free-to-play. Ett nytt kapitel tar vid och FZ pratar med Bioware om vad detta innebär i praktiken för det hårt prövade online-rollspelet.

#star-wars-the-old-republic, #bioware


Medlem
Star Wars: The Old Republic

Så länge spelet har sina brister, t.ex. hög latens, skumma kontroller, saknaden av endgame osv, så tvivlar jag på att F2P kommer vara den räddning som dom kanske hoppas på.

Medlem

15 november jaha undra om dom tänkt igenom de efter som de är en ganska stor event Weekend i GW2 den helgen. Men gut feeling säger att dom har igen förhöga hopp restrictions var oxo ganska heavy.

Medlem

"Du kan exempelvis ta del av hur många flashpoints du vill, men är du f2p-spelare får du boss-loot från max tre per vecka."

Wow, Fredrik. Fantastiskt. Vi som aldrig har spelat eller ens testat the Old Republic förstod precis vad de förändringarna medför och innebär utifrån den meningen. Kan du inte utveckla och förklara lite mer ingående här i kommentarerna?

Medlem

"– Vi hoppas att vi hittat rätt balans, men vi har spelat många andra mmo för att träffa rätt. "

De har spelat många andra MMO för att träffa rätt. Haha! Hur många andra MMO har det gått bra för då?

Som att försöka snegla på kompisen bredvid i skolan när man gör prov och det visar sig att kompisen inte kan ett skit han heller...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Jag spelade Age of Conan från start tills det gick f2p och min main-klass började kräva guld-konto. F2P kan betyda stor framgång för spel, men begränsningarna måste hålla låg profil. I League of legends kan du köpa skins och hjältar samt runor osv, men du kan också tjäna ihop till allt själv, förutom skins, så det känns väldigt frivilligt att lägga ut pengar. Star Trek Online har också en bra modell utan klassbegränsningar, det som begränsas är slots för bankkonto, du kan inte starta en egen guild och du får inga Zen varje månad. Äen här kan du tjäna ihop till allt och köpa guldprylar utan att betala med riktiga pengar. Du kan åka överallt och göra allt som en guldmedlem kan göra.

Att köpa bättre armor och vapen är väldigt vanskligt för balansen i ett mmo, så jag tror att Bioware gör en stor no-no om de utformar modellen på det viset. Det känns snålt och också som om att det inte fungerar att köra gratis.

Lycka till, jag håller mig till Star Trek:)

Medlem
Skrivet av Banjo:

"Du kan exempelvis ta del av hur många flashpoints du vill, men är du f2p-spelare får du boss-loot från max tre per vecka."

Wow, Fredrik. Fantastiskt. Vi som aldrig har spelat eller ens testat the Old Republic förstod precis vad de förändringarna medför och innebär utifrån den meningen. Kan du inte utveckla och förklara lite mer ingående här i kommentarerna?

Flashpoints är detsamma som PvE-instanser.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Trollafett:
Skrivet av Banjo:

"Du kan exempelvis ta del av hur många flashpoints du vill, men är du f2p-spelare får du boss-loot från max tre per vecka."

Wow, Fredrik. Fantastiskt. Vi som aldrig har spelat eller ens testat the Old Republic förstod precis vad de förändringarna medför och innebär utifrån den meningen. Kan du inte utveckla och förklara lite mer ingående här i kommentarerna?

Flashpoints är detsamma som PvE-instanser.

Haha, ja du...det säger mig inte heller någonting. Garvar förstrött åt min MMORPG-okunskap.

Medlem
Skrivet av Banjo:
Skrivet av Trollafett:
Skrivet av Banjo:

"Du kan exempelvis ta del av hur många flashpoints du vill, men är du f2p-spelare får du boss-loot från max tre per vecka."

Wow, Fredrik. Fantastiskt. Vi som aldrig har spelat eller ens testat the Old Republic förstod precis vad de förändringarna medför och innebär utifrån den meningen. Kan du inte utveckla och förklara lite mer ingående här i kommentarerna?

Flashpoints är detsamma som PvE-instanser.

Haha, ja du...det säger mig inte heller någonting. Garvar förstrött åt min MMORPG-okunskap.

Haha, ok. En instans är när man samlas i grupp(för det mesta) och slutför ett eller flera quests med fiender som är starkare än normalt, och där det finns x antal "bossar" som är mycket tuffare. Mular man dessa infernaliska bestar får man oftast belöningar man bara får på dessa ställen och som i sin tur är bättre än vad du annars skule stöta på(vapen, utrustning etc.).


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

En rookie fråga...men jag vill veta var storyn börjar i dem här spelen, för jag vet att det finns minst 2st och ett nytt e på G

Och jag har nyligen sett alla StWa filmerna också (minuspoäng till mig för det) och nu undrar jag om jag ska ge mig in på spelen också...för vad jag tror så e dem rätt så tunga

Medlem
Skrivet av Trollafett:
Skrivet av Banjo:
Skrivet av Trollafett:
Skrivet av Banjo:

"Du kan exempelvis ta del av hur många flashpoints du vill, men är du f2p-spelare får du boss-loot från max tre per vecka."

Wow, Fredrik. Fantastiskt. Vi som aldrig har spelat eller ens testat the Old Republic förstod precis vad de förändringarna medför och innebär utifrån den meningen. Kan du inte utveckla och förklara lite mer ingående här i kommentarerna?

Flashpoints är detsamma som PvE-instanser.

Haha, ja du...det säger mig inte heller någonting. Garvar förstrött åt min MMORPG-okunskap.

Haha, ok. En instans är när man samlas i grupp(för det mesta) och slutför ett eller flera quests med fiender som är starkare än normalt, och där det finns x antal "bossar" som är mycket tuffare. Mular man dessa infernaliska bestar får man oftast belöningar man bara får på dessa ställen och som i sin tur är bättre än vad du annars skule stöta på(vapen, utrustning etc.).

Jaha, okej. En instans är alltså ett slags område som endast klanen/guilden har tillgång till när de ska genomföra ett uppdrag? Typ?

Medlem
Skrivet av Silveryggen:

En rookie fråga...men jag vill veta var storyn börjar i dem här spelen, för jag vet att det finns minst 2st och ett nytt e på G

Och jag har nyligen sett alla StWa filmerna också (minuspoäng till mig för det) och nu undrar jag om jag ska ge mig in på spelen också...för vad jag tror så e dem rätt så tunga

Innan the Old republic så kom Knights of the Old Republic 1 och 2 (redan 2003 och 2005). Så det finns tre spel. Dessa bygger på ett gäng böcker som också handlar om den gamla republiken.

Medlem
Skrivet av Banjo:
Skrivet av Trollafett:
Skrivet av Banjo:
Skrivet av Trollafett:
Skrivet av Banjo:

"Du kan exempelvis ta del av hur många flashpoints du vill, men är du f2p-spelare får du boss-loot från max tre per vecka."

Wow, Fredrik. Fantastiskt. Vi som aldrig har spelat eller ens testat the Old Republic förstod precis vad de förändringarna medför och innebär utifrån den meningen. Kan du inte utveckla och förklara lite mer ingående här i kommentarerna?

Flashpoints är detsamma som PvE-instanser.

Haha, ja du...det säger mig inte heller någonting. Garvar förstrött åt min MMORPG-okunskap.

Haha, ok. En instans är när man samlas i grupp(för det mesta) och slutför ett eller flera quests med fiender som är starkare än normalt, och där det finns x antal "bossar" som är mycket tuffare. Mular man dessa infernaliska bestar får man oftast belöningar man bara får på dessa ställen och som i sin tur är bättre än vad du annars skule stöta på(vapen, utrustning etc.).

Jaha, okej. En instans är alltså ett slags område som endast klanen/guilden har tillgång till när de ska genomföra ett uppdrag? Typ?

Nja, man behöver inte vara i samma klan eller guild för att genomföra dem. Det räcker att man bildar en grupp med några andra spelare.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Banjo:
Skrivet av Trollafett:
Skrivet av Banjo:
Skrivet av Trollafett:
Skrivet av Banjo:

"Du kan exempelvis ta del av hur många flashpoints du vill, men är du f2p-spelare får du boss-loot från max tre per vecka."

Wow, Fredrik. Fantastiskt. Vi som aldrig har spelat eller ens testat the Old Republic förstod precis vad de förändringarna medför och innebär utifrån den meningen. Kan du inte utveckla och förklara lite mer ingående här i kommentarerna?

Flashpoints är detsamma som PvE-instanser.

Haha, ja du...det säger mig inte heller någonting. Garvar förstrött åt min MMORPG-okunskap.

Haha, ok. En instans är när man samlas i grupp(för det mesta) och slutför ett eller flera quests med fiender som är starkare än normalt, och där det finns x antal "bossar" som är mycket tuffare. Mular man dessa infernaliska bestar får man oftast belöningar man bara får på dessa ställen och som i sin tur är bättre än vad du annars skule stöta på(vapen, utrustning etc.).

Jaha, okej. En instans är alltså ett slags område som endast klanen/guilden har tillgång till när de ska genomföra ett uppdrag? Typ?

Party / grupp
Måste inte vara guild/klan medlemmar.

Medlem

Är en instans privat eller offentlig? Behöver man vara inbjuden till partyt/gruppen för att nå instansen eller är den öppen för alla?

Medlem
Skrivet av Banjo:

Är en instans privat eller offentlig? Behöver man vara inbjuden till partyt/gruppen för att nå instansen eller är den öppen för alla?

Den är öppen för alla men du måste vara i en grupp för att klara av instancerna gjorda för din erferenhetsnivå (level).

Medlem

Kunde dom bara inte släppt det F2P från start?...

Sådant jävla fail att först släppa spelet för betalning sedan rent ut sagt skita på alla dom som betalat för det.
Jag köpte spelet och betalade, har visst fått något liten misc men inte dom 550kr jag var tvungen att betala.

Tycker att man borde fått tbx dom pengarna med tanke på hur jävla dåligt spelet var.

SPELET ÄR JU TA MIG FAN INTE ENS ETT ÅR GAMMALT HAHAHAHAH

Medlem

Coins will start at $4.99 for 450 Cartel Coins.
Så dollar = euro = 10kr så 49 kr för 450 cartel coins?


signatur

- PiDuT

Inaktiv

Vänta, så alla dessa korkat tunga restriktioner ska rädda spelet? Inte buggarna, kontrollerna, stelheten och allt annat skit som spelet lider av?

Imponerande!

Medlem

gw2 är f2p och har mycket mer att erbjuda.

Medlem
Skrivet av PiDuT:

Coins will start at $4.99 for 450 Cartel Coins.
Så dollar = euro = 10kr så 49 kr för 450 cartel coins?

Euron är dyrare än dollarn dock, och om det är samma som på Steam så lär det bli lite mer än 1kr per cartel coins.

Medlem
Skrivet av Busko:

15 november jaha undra om dom tänkt igenom de efter som de är en ganska stor event Weekend i GW2 den helgen. Men gut feeling säger att dom har igen förhöga hopp restrictions var oxo ganska heavy.

Får man fråga utav intresse vilket event det är?

Medlem
Skrivet av PiDuT:

Coins will start at $4.99 for 450 Cartel Coins.
Så dollar = euro = 10kr så 49 kr för 450 cartel coins?

dollarn är billigare än euron och euron ligger på runt 8-9 kr så vet inte riktigt hur bra din uträkning blev där... (tror att dollarn ligger på 6-7 kr nu)

Medlem
Skrivet av Banjo:

Är en instans privat eller offentlig? Behöver man vara inbjuden till partyt/gruppen för att nå instansen eller är den öppen för alla?

Den är öppen för dom i din grupp d.v.s privat för gruppen
EDIT: andra grupper kan få sina egna privata instancer utav samma instance även fast en grupp håller på med den.

Medlem

1 € = 8.90 kr 1 $ = 7,0 Kr 1 £ = 11,25 kr

Medlem
Skrivet av Bannor:

1 € = 8.90 kr 1 $ = 7,0 Kr 1 £ = 11,25 kr

1 Euro = 8.5 (8.52)
1 USD = 6.7 (6.68 )
1 £ = 10.7 (10.67)
I större världen gör den lilla skillnaden en stor påverkan .

Medlem

Använde mig av forex, för snabb koll av valutans olika värden finns nog var stans, men 6kr kostar inte dollarn och Euro och dollar har inte samma värde, för dem som så trodde... i den stora världen gör inget någon skillnad, endast i vårt medvetande är det skillnad på saker. (om vi så vill)

Medlem
Skrivet av krythorian:
Skrivet av PiDuT:

Coins will start at $4.99 for 450 Cartel Coins.
Så dollar = euro = 10kr så 49 kr för 450 cartel coins?

dollarn är billigare än euron och euron ligger på runt 8-9 kr så vet inte riktigt hur bra din uträkning blev där... (tror att dollarn ligger på 6-7 kr nu)

USA sätter nästan alltid dollar = euro, för deras valuta kan inte vara värd mindre än EMU Känns så i många fall pga av att vi har högre skatt och moms.


signatur

- PiDuT

Medlem

Detta kanske inte blir pay to win men Fail To Play ...

Medlem

Spelet är kanonbra. Skall bli riktigt skoj att komma tbx och leka med min Jedi igen

Och att man kan köpa cartell coins och bara låsa upp de delar man vill åt är tokigt bra.. nu slipper man..

Å andra sidan är det kul att se hur mycket folk gnäller på att ett spel som tidigare kostade 119kr i månaden nu kan spelas av vem som helst, och man kan spela hela storylines utan att betala ett jota. Gillar ni inte gratis? Tycker ni spelet är skräp? Ja men ingenting kommer tvinga er att spela

1
Skriv svar