60 miljoner Windows 8 på tio veckor

Robot
60 miljoner Windows 8 på tio veckor

Försäljningen är på topp. Men Gabe Newell tycker att Windows 8 skadar hela pc-branschen.

#microsoft, #valve


Medlem
60 miljoner Windows 8 på tio veckor

Det är klart, alla nya datorer har det färdiginstallerat o.s.v. Ingen jätte siffra enligt mig.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Även Windows RT räknas i denna siffra.

Medlem

Har Win8 sedan en tid tillbaka: snabbare, stabilare och jag kommer definitivt inte att byta tillbaka.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Hade vart bra med fler omröstnings-alternativ. Själv hade jag valt;

"Nej, har inga planer på det"

Ser inga direkta fördelar med Windows 8. Är hur nöjd som helst med Windows 7, och har ingen touchskärm, så hela "Metro" UI:t känns meningslöst för min del.

Nån som kan förklara kortfattat vilka -riktiga- förbättringar 8:an har över 7:an?


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Statistiken brukar tala för sig själv men vad jag har sett så kan dom trycka den versionen rätt upp i *****
Om man nu ändå ska följa statistiken så lär det väl komma ett bra operativsystem nästa gång då dom är bra på att göra vartannat skitbra.

Medlem
Skrivet av darkthunder:

Hade vart bra med fler omröstnings-alternativ. Själv hade jag valt;

"Nej, har inga planer på det"

Ser inga direkta fördelar med Windows 8. Är hur nöjd som helst med Windows 7, och har ingen touchskärm, så hela "Metro" UI:t känns meningslöst för min del.

Nån som kan förklara kortfattat vilka -riktiga- förbättringar 8:an har över 7:an?

När man klickar på windowsknappen för att ta bort fokus från något annat så kommer det upp en ruta över hela skärmen där man lätt kan starta Speech Recognition.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vet inte hur pålitliga dessa siffror egentligen är då det verkar som en del inte ens använder Windows 8 trots att de har betalat för licensen.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Vet inte hur pålitliga dessa siffror egentligen är då det verkar som en del inte ens använder Windows 8 trots att de har betalat för licensen.

Gör ju inget, tänk på alla som sitter på ett windows som inte är betalat - säkert fler.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av darkthunder:

Ser inga direkta fördelar med Windows 8. Är hur nöjd som helst med Windows 7, och har ingen touchskärm, så hela "Metro" UI:t känns meningslöst för min del.

Nån som kan förklara kortfattat vilka -riktiga- förbättringar 8:an har över 7:an?

Otroligt så många som hakar upp sig på Metro... Jag har inte heller toutch.skärm, men tycker det är helt Ok. Det kanske inte är så mycket bättre än den traditionella starmenyn, men den är inte sämre heller - en vanesak alltså.

Sedan är, som jag skrev ovan, 8:an snababre och stabilare. Vilka prestandavinster man får beror lite på vilken hård- och mjukvara man har i övrigt, men totalt sett så blir den en förbättring och för min del blev den klart märkbar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Har Win8 sedan en tid tillbaka: snabbare, stabilare och jag kommer definitivt inte att byta tillbaka.

Samma här, är supernöjd


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av darkthunder:

Ser inga direkta fördelar med Windows 8. Är hur nöjd som helst med Windows 7, och har ingen touchskärm, så hela "Metro" UI:t känns meningslöst för min del.

Nån som kan förklara kortfattat vilka -riktiga- förbättringar 8:an har över 7:an?

Otroligt så många som hakar upp sig på Metro... Jag har inte heller toutch.skärm, men tycker det är helt Ok. Det kanske inte är så mycket bättre än den traditionella starmenyn, men den är inte sämre heller - en vanesak alltså.

Sedan är, som jag skrev ovan, 8:an snababre och stabilare. Vilka prestandavinster man får beror lite på vilken hård- och mjukvara man har i övrigt, men totalt sett så blir den en förbättring och för min del blev den klart märkbar.

Kör Windows 8 på min stationära dator också. Flyter på jättebra. Uppgraderade för 249kr, helt klart värt det. Jag använder inte Modern UI så mycket heller, det funkar bra som en startmeny, men det är ju inte där du är ändå.

Medlem

inget fel på win8 än så länge, några kompatibilitetsproblem har jag dock sett. kostade mindre än 150 spänn att upgradera gamla win7 till win8x64

Gillar integration med skydrive osv. (äger en wp8 telefon).

traditionella Startmenyn har jag inte använt på flera år, bra att lära sig skriva va man vill göra (starta och hitta installerade program osv.). samma gäller även nu, start+sök så får man fram va man vill göra

Jag är sällan på metro och tiles.

metro var ju hyffsad ändå när man körde lite, hittade några småappar som funkar smidigt. när man sitter på metro så får man en mobilkänsla direkt och man bläddrar store för nya apps hela tiden =P

Fortfarande lite vilse när man ska konfigurera någonting men de behöver man ändå inte så ofta...

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

men det är ju inte där du är ändå.

Vad menar du nu?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Kör win8 på 2 enheter hemma + Classic Shell på båda
fungera bra (som win7)


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Har köpt två Windows 8 licenser, funkar bra. Kommer inte återvända till Windows 7 som i jämförelse med W7 var både segt och... ja, segt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

phi
Medlem

Vad jag har läst (orkar inte börja söka källan nu) så säljer W8 sämre än vad Vista gjorde. Så att försäljningen är "på topp" är väl lite att ta i.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av 73mpl4R:

men det är ju inte där du är ändå.

Vad menar du nu?

Den lata versionen av: Jag jobbar mest i Desktop-läget ändå, så Modern UI stör mig inte det minsta.

Inaktiv

Nej... jag ser ingen anledning och det är ju alltid trassel att uppgradera, speciellt om program/spel slutar fungera. Jag inväntar Windows 9.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Enligt webbstatistik från NetMarketShare går det inte så bra.

http://www.nbcnews.com/technology/gadgetbox/windows-8-adoptio...

Medlem

Windows 8 har helt klart en del saker som verkar intressanta men frågan är hur stor skillnaden är mellan dessa och vad som redan finns i Windows 7. En intressant sak i Windows 8 är till exempel att man nu får en mer realistisk bild över tidsåtgången när man flyttar filer och en annan är när det kommer till virtualisering (Microsoft kallar detta för Hyper-V) då de erbjuder stöd för hårdvara. Har endast använt mig av VirtualBox och det har funkat riktigt bra, återstår att se hur bra det kommer funka med Microsofts Hyper-V men det är helt klart intressant som sagt.

Inaktiv

Metro är ju sådär användarvänligt vid desktop, eller nästan inte alls. Hursomhelst så kör man ändå desktop och jag gillar Win8.

Förstår varför Gaben gnäller på Win8, men det har väl mer med att MS nu öppnar en egen appbutik att göra än något annat.
Han blir väl extra ledsen när dom har en egen konsol på gång?

Så på vilket sätt är Win8 mer låst än Win7 o Vista som exempel? Känns konstigt att gnälla på MS när dom själva tar sin store till en egen konsol med inbyggd butik och börjar konvertera PC till konsol, knappast open source och öppet direkt. (Trots att det nu bygger på Linux).

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av conthox:
Skrivet av 73mpl4R:

men det är ju inte där du är ändå.

Vad menar du nu?

Den lata versionen av: Jag jobbar mest i Desktop-läget ändå, så Modern UI stör mig inte det minsta.

Jasså ja, då fattar jag.

Skrivet av Aresz:

Förstår varför Gaben gnäller på Win8, men det har väl mer med att MS nu öppnar en egen appbutik att göra än något annat.
Han blir väl extra ledsen när dom har en egen konsol på gång?

Jo precis, mer konkurrens är inte bra.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Jaakko:

Fortfarande lite vilse när man ska konfigurera någonting men de behöver man ändå inte så ofta...

De flesta inställningarna finns via Win + X, men visst kan jag hålla med om att en del är lite gömda. Det är dock inte ett stort problem då man inte rör inställningar speciellt ofta. Jag hade samma konfiguration på min Win7 i flera år och det blir antagligen samma med 8:an.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Inte konstigt när man knappt kan köpa windows 7 med en ny dator eller något annat för den delen

Inaktiv

Ser ut att ha gått bra på 2 månader.

Medlem
Skrivet av genma:

Inte konstigt när man knappt kan köpa windows 7 med en ny dator eller något annat för den delen

Man kan ju fortfarande köpa en tom burk och installera Win7 (eller något annat OS) som man redan har skaffat.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av Ztrife:

Statistiken brukar tala för sig själv men vad jag har sett så kan dom trycka den versionen rätt upp i *****
Om man nu ändå ska följa statistiken så lär det väl komma ett bra operativsystem nästa gång då dom är bra på att göra vartannat skitbra.

Orginell kommentar, grabben! "Vartannat blablabla..."

Medlem

Det kan man, men det är ju klart att det OS som för närvarande har mutat in sig mest bland försäljare är det som kommer att sälja bland de bästa. Det var ju samma med Win7 då det begav sig. Men det säger ju litet om programmets kvalitet också, Win7 verkar relativt många vara nöjda med t.ex, och kanske visar det sig vara samma med win8.

MS kan liksom inte förlora i just det fallet.

Medlem

Har inga som helst stabilitetsproblem i win7. Skillnaden som 8an kan ha i prestanda äts upp av ett UI som inte är desktop anpassat till 100%. Där förlorar man arbetstid helt i onödan.

Skriv svar