Hur höga blev egentligen SimCity-betygen?
Rejäl skillnad mellan de olika betygen. Lättast är om man kollar ett par stycken recensioner och sen kollar vad recensenterna gett andra spel i betyg.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Betygen ska man verkligen ta med en nypa salt.. man ska alltid gå på det betyg som är närmast mitten, då de tar upp både de bra och de dåliga aspekterna.
Detta tips ger jag er också när ni ska köpa saker online och ser kund betyg, läs kommentaren på den som har lagt 3/5 eller 5/10
I det här fallet så kolla recensionen gjord av jostiq, giant bomb och destructoid för bästa kritik.
En katastrof utan sin like, världens sämsta lansering och kundbemötande, först lovar man att servrarna räcker. Det misslycks, då lovar man att det ska fungera i EU, det misslyckas också. Därtill censur på sitt egna forum, noll kommunikation till communityt. Och nu när servrarna fungerar bättre ser vi rapporter i mängder om hur spelet inte alls fungerar, det är buggigt och halvfärdigt, den utlovade simuleringen av individuella agenter stämmer inte, industrin och casinon fungerar inte som den ska, pathfindingen är värdelös, städer försvinner etc etc etc i all evighet. För mycket för att orka klistra in här.
Forumtrådarna hos EA är skapade av folk med koll, långa listor med buggar och en annat som måste åtgärdas, och hela tiden läser man ord som "broken" och "flawed in its core".
Därtill verkar det nu också som att online DRMet inte alls behövs då folk har börjat modifiera spelet för att köra offline.
Varje dag är det något nytt, och det är ca en vecka sedan release, katastrof.
Ser man förbi release problemen, DRM skyddet och deras usla kundservice så dyker mer skit upp. Spelet simulerar inte speciellt bra. Du kan uppnå ett invånarantal på flera hundra tusen utan att ens bygga industrial zones. Man kan alltså ha 800'000 invånare i en stad som helt saknar arbetstillfällen. Trots problemen i början har det börjat visa sig att spelet är skräp.
JAg tycker vissa borde kolla in spelet inte allt annat runt spelet. Själva spelet är bra (vad jag vet iaf, har ju inte spelat själv än) men det är "alltid online" kravet och det enormt dåliga bemötandet från EA som är problemet.
Finns många bra spelutvecklare som jag väldigt gärna inte var under EA:s banner. Varav Dice och Maxis är dem största.
Är det NÅGON som har haft bra erfarenhet med EA's kundsupport?
Jag har varit i kontakt med dem några gånger av olika anledningar, och supporten har lyckats lösa allting (utom sådant som per definition är omöjligt att lösa, som att sparade saker kopplade till ett konto raderas om man raderar kontot) varenda gång. Bra bemötande, helt okej uppföljning, och de har klanderfritt löst allting.
Och då vill jag poängtera att jag inte har gått någon journalistisk genväg eller något sånt, utan ring vanliga supportnumret som vanlig privatperson.
Den enda supporten som har varit bättre är Microsofts Xbox-support.
Victims; aren't we all?
Är det NÅGON som har haft bra erfarenhet med EA&#039;s kundsupport?
Jag hade det en gång när jag var lite mindre, de hjälpte mig hitta ett grafikkort till en billig peng som kunde maxa nå spel ^^ det var snällt
Då behövde de ju inte supporta någon av deras produkter, kanske var därför ^^
Men vissa allvarliga buggar och konstiga designval är mer spelförstörande för mig än always online-DRM:
Stora kasinon drar inte in pengar.
Trafikens AI.
Ingen möjlighet till enkelriktade gator.
Ingen tunnelbana.
Inga godståg, däremot fraktflyg?
För små zoner.
Ser man förbi release problemen, DRM skyddet och deras usla kundservice så dyker mer skit upp. Spelet simulerar inte speciellt bra. Du kan uppnå ett invånarantal på flera hundra tusen utan att ens bygga industrial zones. Man kan alltså ha 800'000 invånare i en stad som helt saknar arbetstillfällen. Trots problemen i början har det börjat visa sig att spelet är skräp.
Det tråkiga är att det kan man inte, invånarantalet är en fejkad siffra. Folk har grävt i koden och det ser tyvärr ut som att de har en formula för när antelet innevånare överstiger 500 börjar de lägga på "fake" simmar, multiplikatorn förändras beroende på hur många simmar man har. så en miljon simmar betyder egentligen att man har typ 100k simmar. Förklarar varför en stad med hundra tusen simmar har typ 12 tusen arbetare
Ser man förbi release problemen, DRM skyddet och deras usla kundservice så dyker mer skit upp. Spelet simulerar inte speciellt bra. Du kan uppnå ett invånarantal på flera hundra tusen utan att ens bygga industrial zones. Man kan alltså ha 800'000 invånare i en stad som helt saknar arbetstillfällen. Trots problemen i början har det börjat visa sig att spelet är skräp.
Det låter ju som Sverige
Eurogamer sweden är typ korrumperade, de gav spelet 100/100...
...
?
De första, och i regel mest positiva recensionerna kom upp innan spelat hade haft release. Detta känns återigen som någon form av korruption att recensenter som ger bra betyg får lägga upp sina recensioner först.
Sen känns det lite som en Pr-grej från Eurogamer Sweden också. Jag visste inte ens att de fanns innan och nu vet jag och väldigt många andra vilka de är. Känns fel och ruttet hur som helst. Kommer aldrig lite på en recension från dem i framtiden.
Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW
Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''
En nyanserad 3/5 tyckte jag om betan. Har hållit mig undan spelet än så länge, fast jag sett fram emot det så mycket.
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
Det värsta tycker jag är att det inte simulerar ens befolkning överhuvudtaget. Finns flera videos på youtube som visar att tex när skolan slutar så väller barnen ut och går från hus till hus, fyller en plats och går vidare tills de hittar ett tomt hus.
Samma sak med vuxna simmar, de åker till närmsta tomma jobbplats, sen åker de till närmsta tomma hemplats. Detta betyder att de oftast inte har varken samma jobb eller samma hem två dagar i rad. Dåligt.
Det värsta tycker jag är att det inte simulerar ens befolkning överhuvudtaget. Finns flera videos på youtube som visar att tex när skolan slutar så väller barnen ut och går från hus till hus, fyller en plats och går vidare tills de hittar ett tomt hus.
Samma sak med vuxna simmar, de åker till närmsta tomma jobbplats, sen åker de till närmsta tomma hemplats. Detta betyder att de oftast inte har varken samma jobb eller samma hem två dagar i rad. Dåligt.
Precis som de beskrev det i trailers innan spelet släpptes med andra ord så itne direkt någon överraskning att det funkar så.
Tittar man bortom DRM och den dåliga launchen så hittar man fler och fler brister. Vägar man bygger spelar ingen roll alla tar den kortaste vägen oavsett vad vilket leder till trafikstockning, simsen går till närmaste jobb/hus, samma med turister, allt som spelar någon roll är distansen.
Att bygga fler brandstationer och polisstationer ger inte bättre spridning, dom kan bara hantera en händelse i taget, fler stationer gör att dom hanterar dom lite snabbare.
Casinon måste man bygga nära ingångarna till sin stad, annars kommer turist simsen ta kortaste vägen till första bästa mål som affärer.
Massa sånt som man förväntar sig borde vara bättre i en "stadsimulator".
Vet inte varför folk säger att det är ett bra spel i grunden, det är ju inte det. Är det för att dom förpackat det snyggt?