En redan avgjord strid

Robot
En redan avgjord strid

Det gör ont när knoppar brister skrev Karin Boye för snart åttio år sedan och kanske är det just det som händer i spelvärlden just nu. En förändring som smärtar.

#activison, #call-of-duty-black-ops-ii, #dice, #payday, #starbreeze, #avalanche-studios, #battlefield-4


Medlem
En redan avgjord strid

Väldigt bra morgonläsning! ska kolla in det där tropes vs women

Medlem

Väl skrivet men för mycket text om ngot helt ointressant (sonen osv), samt att man tröttnar läsa texten, för mycket onödig text.

Medlem

Intressant läsning, och intressant teori.
Kan bara hoppas att det stämmer att det är slutet på kampen, och att den inte fortfarande står och stampar mitt i.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Väldigt bra krönika som vanligt och kul att det går framåt för spelvärlden. När man läser kommentarer från pojkar här på FZ t ex känns det som att vi är kvar i stenåldern men det Arnorth tar upp här visar att det bara blir bättre å bättre även om det går sakta.


signatur

/Landstream

Medlem

Sorgligt att det ska behöva vara så här. För att ingjuta lite hopp kan jag berätta att jag är lärare, och att jag jobbar ganska aktivt med att analysera spel med gymnasieungdomar som drömmer om att bli spelutvecklare.

Förhoppningsvis lär de sig något av våra misstag.

Skribent

Och ju längre bort vi kommer från bilden av spelaren som en ung kille som bara vill ha action, muskulösa hjältar och snygga brudar, desto fler och bättre "vuxenspel" får vi. Spel som Heavy Rain, i en framtid där nästa "Bioshock Infinite" inte nödvändigtvis måste innehålla X antal timmar hjärndöd action.

Så det finns anledning att engagera sig i spelmässiga jämställdhetsfrågor även om man inte brinner för genusdebatten i allmänhet.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Inaktiv

Hennes video är rätt kasst gjord med massor av dåliga exempel. Zelda är fanimig en STARK karaktär, en sage of wisdom. Hennes styrka ligger inte i muskler. Varför måste en karaktär vara fysiskt stark för att inte hamna i hennes tråkiga fack?

Äh, finns massvis med kända youtubers som tar upp detta bättre.

Medlem

Bra artikel och väldigt tänkvärd.
Speciellt med näthatet i åtanke.
Vad är det som skrämmer folk (ungdomar?) så till den milda grad egentligen
som får dom att kommentera så starkt? Speciellt om det råkar vara en kvinna
som yttrar sig.


signatur

Jäh!

Medlem

Bra att ta upp ämnet, vad är det som skiljer manliga och kvinnliga gamers åt? Inte något skulle jag tro...


signatur

Rädda skogen ät en bäver

Inaktiv
Skrivet av Mattias Frost:

Och ju längre bort vi kommer från bilden av spelaren som en ung kille som bara vill ha action, muskulösa hjältar och snygga brudar, desto fler och bättre "vuxenspel" får vi. Spel som Heavy Rain, i en framtid där nästa "Bioshock Infinite" inte nödvändigtvis måste innehålla X antal timmar hjärndöd action.

Så det finns anledning att engagera sig i spelmässiga jämställdhetsfrågor även om man inte brinner för genusdebatten i allmänhet.

Debatten är bra, men Anita där vinklar sin dokumentär rätt så mycket.

Peach är med i mera spel där man får spela som henne än spel där man räddar henne. Hon spöar folk åt höger och vänster i alla super smash-spelen t,ex

Och bruden som blir tagen i double dragon får sin revanch i slutet när hon gör en upercut i ballen på slutbosen. Hon kan också minsann"!

Det jag vill komma fram till är att Anita har gjort dålig research i ämnet.

Medlem

Bra skriven krönika. Inte för lång på något sett, men lite mer skriftlig fokus hade varit bra. Jag hoppas att vi får se mer kvinnor i spelbranschen framöver

Medlem

Återigen en riktigt bra text till söndagsfrukosten, tack så mycket! Och härligt att det ser ut som att i alla fall spelbranschen tar kliv framåt för att bli mer jämställd och öppen.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Väl skrivet, som vanligt. Som vuxen gamer är det alltid en fröjd att läsa sådant här.

Inaktiv

Brilliant som vanligt, Arnroth!


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem

Varför ska det ses som en kamp "kvinnor mot männen". Visst ja är ju bra att det finns starka kvinnoroller i spel och att det verkar bli fler och fler. Men att försöka tvinga någon som har en vision att ändra på sin vision är helt fel. Vi klagar på EA för att dom ändrar och förstör i spel, men sen ska man göra samma sak själva? Som att säga att man hatar dom som snackar skit sen snacka skit själv. Nu vet jag inte vad Arnroth tycker om att många spelutvecklare inte får följa sina visioner, men jag tycker det är fel, och jag tänker inte klaga på om en utvecklare väljer att göra ett spel där en man räddar en kvinna. Jag tänker klaga om jag tycker spelet är dåligt.

Medlem

Bra krönika! Mer sånt här Arnroth

Det känns som att spelindustrin medvetet vill hålla kvinnor på avstånd. Kanske är industrin rädd för att det ska ske för mycket förändringar om kvinnor får mer plats och att det vi hållit kärt i årtionden skulle vara i fara?

Man ser ju bara hur TV:n har förändrats. Från att vara väldigt mansdominerat med action, motorprogram, porr m.m. till att nu vara väldigt kvinnodominerat med matlagning, mode, pyssel, talk shows m.m., en dröm för en stereotypisk hemmafru.

Spelindustrin fruktar kanske att detta även kan hända dom om kvinnor får mer inflytande i branschen och att våld i spel kommer försvinna mer och mer om kvinnor får sköta spakarna.

Det återstår väl att se, men själv så tvivlar jag på att spel som Victoria's Secret: The Video Game, och Martha Stewart Simulator kommer ersätta spelen vi har idag.

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Och ju längre bort vi kommer från bilden av spelaren som en ung kille som bara vill ha action, muskulösa hjältar och snygga brudar, desto fler och bättre "vuxenspel" får vi. Spel som Heavy Rain, i en framtid där nästa "Bioshock Infinite" inte nödvändigtvis måste innehålla X antal timmar hjärndöd action.

Så det finns anledning att engagera sig i spelmässiga jämställdhetsfrågor även om man inte brinner för genusdebatten i allmänhet.

Nu måste jag dock säga att det finns plats i den här världen för både mer "spela film" spel till spel med hjärndöd action.

Själv är jag nära 30 strecket och jag gillar personligen alla typer av spel med en intressant historia. Sen är ju uttrycket hjärndöd action för mig mer som att spela doom med iddqd aktiverat på "I'm too young to die" och inte ett spel där striderna på hard kräver att du spela smart.

Det viktigaste, som du säger, är nog att debatten fortsätter i nuvarande riktning mot en mer jämställd spelvärld.

Medlem
Skrivet av bleak:

Debatten är bra, men Anita där vinklar sin dokumentär rätt så mycket.

Peach är med i mera spel där man får spela som henne än spel där man räddar henne. Hon spöar folk åt höger och vänster i alla super smash-spelen t,ex

Och bruden som blir tagen i double dragon får sin revanch i slutet när hon gör en upercut i ballen på slutbosen. Hon kan också minsann"!

Det jag vill komma fram till är att Anita har gjort dålig research i ämnet.

Om man tittar på de videos som disskuterar hennes video på ett mer "vuxet" sätt dvs inte bara skriker ut sin ilska märker man snabbt att problem med videon är just researchen samt att den speglar en tid för 10-20 år sen. Mycket har hänt sen dess men detta var ju bara del 1 så vi hoppas hon håller sitt löfte om en mer grundlig research och tar till sig av kritiken. För fortsätter hon på detta sätt gör Anita nog mer skada en nytta.

Medlem

Jag har varit på många korvfester till LAN och jag kan påstå att INGEN där hade tyckt att det varit något annat än skitkul med lite tjejer också. Vidare kan jag inte minnas att jag läst NÅGON på nätet som tyckt att datorspel endast är för killar.

Så ur den aspekten så kan jag tycka att den här, liksom de flesta andra krönikor på genus-temat, mest slår in öppna dörrar.

Det, och en ofta väldigt ensidig analys av könsstereotyper i spel. Bredvid den storbröstade kvinnan i spelet står nämligen i regel även en halvnaken perfekt manskropp med svällande muskler, som av någon anledning aldrig anses vara en stereotyp eller objektifiering. Jag hoppas och tror att debatten om jämställdhet går vidare till att faktiskt se könsroller och stereotyper utan det hela reduceras till "Kvinnor är offer. Buu för män. Punkt."

Ett stort problem, som sällan tas upp, är fördomarna som många tjejer och kvinnor har om spelande. Datorspel är ingen "riktig" fritidssysselsättning utan något töntigt som bara småpojkar och möjligtvis tonåringar ägnar sig åt. "Jaså du är 30 och spelar fortfarande datorspel, har du inte vuxit ifrån det där än?" Den inställningen håller många tjejer och kvinnor från att ens testa spelande bortom mobilen och se ifall det är något för dem, än mindre se spelbranschen som ett potentiellt yrke.

Skribent
Skrivet av Jaxz:

Det viktigaste, som du säger, är nog att debatten fortsätter i nuvarande riktning mot en mer jämställd spelvärld.

Precis. Jag har inget emot "hjärndöd action" egentligen (är en stor onlinespelsnörd), men det finns ju redan så många sådana spel och de kommer aldrig försvinna. Däremot får man ofta leta med ljus och lykta för att hitta spel som fokuserar på manus, och när man väl gör det så tvingar förläggare ofta utvecklarna att kasta in massor av omotiverad action för att tillfredsställa en målgrupp som inte riktigt stämmer.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Det är sant Thomas Arnroth, striden var redan avgjord för länge sedan, och det blir så när man bestämt vad som är positivt och vad som är negativt i förväg.

Den enda diskussionen man kan ha med Anita och hennes följare är, hur lång tid de vill ge dig tills du ska ha hennes och följarnas inställning/åsikt istället för din egen.

Anitas videos är alltså inget man kan disskutera och komma fram till att X är negativt och Y är positivt, vad som är vad har Anita i detta fall redan bestämt, bara rätta sig in i ledet eller hålla käft typ, såvida du inte vill bli kallad en sexistisk mansgris som är hjärndöd och inte har någon empati eller känslor osv osv.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Jag har svårt att ta någon som tycker att Anitas research är bra på allvar.

Hade varit roligt om hon fått sin "research" refereegranskad. Hon hade blivit sågad med fotknölarna. Var hamnade alla pengarna hon fick?

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Jaxz:

Det viktigaste, som du säger, är nog att debatten fortsätter i nuvarande riktning mot en mer jämställd spelvärld.

Precis. Jag har inget emot "hjärndöd action" egentligen (är en stor onlinespelsnörd), men det finns ju redan så många sådana spel och de kommer aldrig försvinna. Däremot får man ofta leta med ljus och lykta för att hitta spel som fokuserar på manus, och när man väl gör det så tvingar förläggare ofta utvecklarna att kasta in massor av omotiverad action för att tillfredsställa en målgrupp som inte riktigt stämmer.

80% av alla FPS-spelare är män så det är helt naturligt att det är där man lägger fokus.

Inaktiv

Anita Sarkeesian hade sannolikt varit en mycket mer konstruktiv kraft i samtalen kring var spelmediet är på väg om hon hade klarat av att ta till sig kritik, fört en diskussion med de som ifrågasätter hennes påståenden (som ofta är korkade och ogenomtänkta). Ja, hon har absolut bra poänger också men kritiken mot henne (https://www.youtube.com/watch?v=p6gLmcS3-NI) är relevant och hon bekräftar dess relevans genom att möta den med tystnad.

Brenda Romero är en fullständig nobody. Jag hade sagt att hon lever på sin makes namn men å andra sidan var det väl ett par år sedan någon brydde sig ett skvatt om honom.

Med det sagt: booth babes och dylikt är ett jävla otyg och ingen blir gladare än jag om det försvinner.
Gällande Arnroths val av ämne så börjar det lukta lite trasig LP över honom med samma pekoraler om genus i spelvärlden.

Medlem

Krönikan är för långdragen.

Om denna trend leder till bättre spel så tycker jag det är positivt. Men om spelvärlden bara är ännu en arena till att föra kriget om jämställdhet på så är det inte särskilt välkommet. Jag spelar ju spel för att komma bort lite och för underhållningen. Inte för att släpas tillbaka in i vardagens politik.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Anita Sarkeesian dock en jävla idiot.

Men det kommer aldrig en skillnad för att män älskar kvinnor och kvinnor älskar män i stor utsträckning men såklart finns det dom som gillar andra könet och tom en annan ras.(djur)

Vad som är rätt eller vad som är bryr jag mig inte om.
Att ständigt jaga efter att hitta något som är objektifierade och kanske tom försöka få bort det för man själv känner avund, för att för en själv så är detta inte rätt, man tänker inte på andra.

Nej jag slår hellre ett slag som sätter andra över en själv än någon som är självisk först då kan vi alla leva i harmoni och ha det verkligen bra.

På en inte så filosofisk sida, varför ska man lägga sig i vad spel designers gör?
Det är ju deras produkt och tom KONST.

Jag tror knappast att ett spel ändrats, man gjort kvinnor så väl män nakna eller ändrat storyn för att det ska sälja mer.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Jaxz:

Det viktigaste, som du säger, är nog att debatten fortsätter i nuvarande riktning mot en mer jämställd spelvärld.

Precis. Jag har inget emot "hjärndöd action" egentligen (är en stor onlinespelsnörd), men det finns ju redan så många sådana spel och de kommer aldrig försvinna. Däremot får man ofta leta med ljus och lykta för att hitta spel som fokuserar på manus, och när man väl gör det så tvingar förläggare ofta utvecklarna att kasta in massor av omotiverad action för att tillfredsställa en målgrupp som inte riktigt stämmer.

80% av alla FPS-spelare är män så det är helt naturligt att det är där man lägger fokus.

Om man bortser från etiska frågeställningar så kan det förvisso vara kortsiktigt rätt att fokusera på män med den statistiken i ryggen. MEN: Om man öppnar upp marknaden mer för kvinnor kommer sannolikt fler kvinnor att köpa spel. Detta breddar marknaden och genererar mer intäkter för företagen. Det är ganska närsynt att begränsa sig till halva den potentiella marknaden bara för att det är så det ser ut just nu.

Det finns förvisso fler genrer än FPS, men jag bortser från det nu.

EDIT: Jag tillhör för övrigt dem som tycker att Sarkeesians alster känns ganska tunt och trångsynt (känns ofta som att hon läser innantill från Wikipedia), men jag tror att hon spelar en ganska viktig roll just nu.

Medlem
Skrivet av Fevolas:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Jaxz:

Det viktigaste, som du säger, är nog att debatten fortsätter i nuvarande riktning mot en mer jämställd spelvärld.

Precis. Jag har inget emot "hjärndöd action" egentligen (är en stor onlinespelsnörd), men det finns ju redan så många sådana spel och de kommer aldrig försvinna. Däremot får man ofta leta med ljus och lykta för att hitta spel som fokuserar på manus, och när man väl gör det så tvingar förläggare ofta utvecklarna att kasta in massor av omotiverad action för att tillfredsställa en målgrupp som inte riktigt stämmer.

80% av alla FPS-spelare är män så det är helt naturligt att det är där man lägger fokus.

Om man bortser från etiska frågeställningar så kan det förvisso vara kortsiktigt rätt att fokusera på män med den statistiken i ryggen. MEN: Om man öppnar upp marknaden mer för kvinnor kommer sannolikt fler kvinnor att köpa spel. Detta breddar marknaden och genererar mer intäkter för företagen. Det är ganska närsynt att begränsa sig till halva den potentiella marknaden bara för att det är så det ser ut just nu.

Det finns förvisso fler genrer än FPS, men jag bortser från det nu.

Lycka till att få en backning till ett spel som ska vara riktakt för tjejer som vill in på FPS genren.
Tjejer och killar gillar olika saker, ser inget problem med det men för vissa så är det något enormt. (så klart kan dom också gilla samma sak)

Medlem

Bra skrivet!

När det gäller Starbreeze så skyller de på ett utomstående amerikanskt bolag. Problemet är att detta bolag ägs av Bo Andesson Klint, VD för Starbreeze, Ulf Anderssom VVD samt filmaren Demian Lichtenstein. Så ovetandes var de knappast.
Nu kan jag inte bränna mina källor. Men bolaget som gjorde filmen heter Payday Productions, mer finns att läsa för den nyfikne på bloggen Spelbyråkraten.
Detta är inget jag kan leda i bevis men historien är berättad för mig av två oberoende källor och länkar till bolagsregidtrering etc finns på bloggen. Varför läkte då filmen? Eventuellt pga en schism inom Payday Productions. Ska bli intressant att se vad deras egna undersökning visar.
Jag kan ha fel i det ovanstående men jag har ännu inte funnit något som motsäger det. Ingen skulle bli gladare än jag om jag har fel. Snälla motbevisa mig.

Skriv svar