Tretton: "Utgivarna väljer själva hur de vill använda DRM"

Robot
Tretton: "Utgivarna väljer själva hur de vill använda DRM"

Sony gick hårt åt Microsofts policy när det gäller begagnathandeln. Själva låter de utgivarna bestämma.

#sony, #microsoft


Medlem
Tretton: "Utgivarna väljer själva hur de vill använda DRM"

Vad heter Trettons storebror?

Fjorton.

Aaaaaaahhhhahahahahahahahahahahahah.

Medlem

Gräslig skjorta till den slipsen.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Nej, utgivarna är ju verkligen rädda;) Det finns inget som avskräcker EA, exempelvis, från att gång på gång göra sina kunder förbannade.

Skribent
Skrivet av Redstar:

Nej, utgivarna är ju verkligen rädda;) Det finns inget som avskräcker EA, exempelvis, från att gång på gång göra sina kunder förbannade.

Är man ett så stort företag går det inte att vara alla till lags ändå. De måste väl se till det stora hela, med tanke på de arbetare vars liv de ansvarar för. Sedan om de alltid tar de rätta besluten är en annan fråga.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Det är bra gjort från Sonys sida men utvecklarna lär väl fortsätta på samma linje. Dock har ju aldrig drm irriterat mig när det kommer till konsol, brukar vara på PC man får lida, så i slutändan blir det nog ingen skillnad.

Medlem
Skrivet av Redstar:

Nej, utgivarna är ju verkligen rädda;) Det finns inget som avskräcker EA, exempelvis, från att gång på gång göra sina kunder förbannade.

Eller hur, hoppas EA håller sig i nacken och ger sina utvecklare lite mer andrum, speciellt Dice om vi ska ha både Battlefront 3, BF4, och mirrors edge 2(?)

Inaktiv

Blir roligt att se om EA backar igen om Online Pass.

Medlem

Hurra, Sony!

Nu kan inte utgivarna skylla ifrån sig om de vill bete sig som ockrande girigburkar.

Inaktiv

Hahaha. Som vanligt är Sony bara snack o luft. När november kommer visar sig deras vanliga fula tryne. XB1 är antgligen den vassare konsolen, MS är för bra på detta för att inte kunna slå Sony. MS har några kort i ärmen, annars borde även PS4 ha visats direkt på hårdvaran och inte för renderat och på pC som de gjorde igår.

Inaktiv

Hahaha. Som vanligt är Sony bara snack o luft. När november kommer visar sig deras vanliga fula tryne. XB1 är antgligen den vassare konsolen, MS är för bra på detta för att inte kunna slå Sony. MS har några kort i ärmen, annars borde även PS4 ha visats direkt på hårdvaran och inte för renderat och på pC som de gjorde igår.

Medlem
Skrivet av shaboo:
Skrivet av Redstar:

Nej, utgivarna är ju verkligen rädda;) Det finns inget som avskräcker EA, exempelvis, från att gång på gång göra sina kunder förbannade.

Eller hur, hoppas EA håller sig i nacken och ger sina utvecklare lite mer andrum, speciellt Dice om vi ska ha både Battlefront 3, BF4, och mirrors edge 2(?)

Ja, EA höll hårdare i Dice när de gjorde bf3 än vad Dice kunnat säga offentligt, med tanke på att commandern är tillbaka så får vi hoppas att EA har vågat släppa tyglarna mkt mer till bf4.

Medlem

Om man säljer hårdvara ska man inte blanda sig i DRM regler.
Så där gör Sony helt rätt. De säljer ju bara en konsol.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

MS är för bra på detta för att inte kunna slå Sony. MS har några kort i ärmen, annars borde även PS4 ha visats direkt på hårdvaran och inte för renderat och på pC som de gjorde igår.

Har Microsoft visat ett enda spel som spelats live? Allt både nu och i förra visningen har sett ut att vara förinspelade filmklipp. Sony har ju faktiskt visat spelbar kod live under båda sina visningar samt på diverse TV-program.

Edit: Till och med när MS visade menyer och "snap-mode" så kom det ju fram efteråt att det var fejkat. Allt snack om "ser ni hur snabbt det är?" var bara tomprat.

Medlem

Inte bra. PS4 är fortfarande den bättre konsolen, eftersom DRM inte blir TVINGANDE som det blir hos Xbonen, den är billigare etc. Men ändå.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_81726:

Hahaha. Som vanligt är Sony bara snack o luft. När november kommer visar sig deras vanliga fula tryne. XB1 är antgligen den vassare konsolen, MS är för bra på detta för att inte kunna slå Sony. MS har några kort i ärmen, annars borde även PS4 ha visats direkt på hårdvaran och inte för renderat och på pC som de gjorde igår.

Men det var ju inte förrendrat samt att hur var dom bara snack? Allt fjant med always connected och inte kunna dela sina spel är saker som Sony sa inte ska finnas, sedan om Ubisoft, EA kör med DRM till sina egna spel kan sony inte göra något åt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av the_o:

MS är för bra på detta för att inte kunna slå Sony. MS har några kort i ärmen, annars borde även PS4 ha visats direkt på hårdvaran och inte för renderat och på pC som de gjorde igår.

Har Microsoft visat ett enda spel som spelats live? Allt både nu och i förra visningen har sett ut att vara förinspelade filmklipp. Sony har ju faktiskt visat spelbar kod live under båda sina visningar samt på diverse TV-program.

Kollade på Destiny och det var ju ingen höjdare när man ser FPS på den låga nivån. Spelet blir säkert bra men presentationen sög verkligen.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av redruM:

Gräslig skjorta till den slipsen.

Inte värre än hans vulgära guld-klocka.

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av Margy:
Skrivet av the_o:

MS är för bra på detta för att inte kunna slå Sony. MS har några kort i ärmen, annars borde även PS4 ha visats direkt på hårdvaran och inte för renderat och på pC som de gjorde igår.

Har Microsoft visat ett enda spel som spelats live? Allt både nu och i förra visningen har sett ut att vara förinspelade filmklipp. Sony har ju faktiskt visat spelbar kod live under båda sina visningar samt på diverse TV-program.

Kollade på Destiny och det var ju ingen höjdare när man ser FPS på den låga nivån. Spelet blir säkert bra men presentationen sög verkligen.

Enligt utsago från folk som såg det live laggade det inte alls på plats utan det berodde på dålig live-stream.

Inaktiv
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Redstar:

Nej, utgivarna är ju verkligen rädda;) Det finns inget som avskräcker EA, exempelvis, från att gång på gång göra sina kunder förbannade.

Är man ett så stort företag går det inte att vara alla till lags ändå. De måste väl se till det stora hela, med tanke på de arbetare vars liv de ansvarar för. Sedan om de alltid tar de rätta besluten är en annan fråga.

Jag har väldigt svårt att tro att EAs agerande beror på att de känner så starkt ansvar mot sina anställda, hela branschen är ju för höge farao ökänd för sina osäkra arbetsförhållanden.

On Topic: spelutgivarna försökte vrida om armen på konsolmakarna - uppenbarligen med bättre resultat hos MS än hos Sony.

Medlem

Ingen utvecklare kommer våga göra DRM till något spel (förmodligen några men inte alltför många) p.g.a. Xbox one's backlash med DRM snacket. Nu har man valet som kund iallafall att köpa något som är DRM, bättre än att inte ha något val alls.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Hahaha. Som vanligt är Sony bara snack o luft. När november kommer visar sig deras vanliga fula tryne. XB1 är antgligen den vassare konsolen, MS är för bra på detta för att inte kunna slå Sony. MS har några kort i ärmen, annars borde även PS4 ha visats direkt på hårdvaran och inte för renderat och på pC som de gjorde igår.

Eh, say what? Du vet att de visade upp själva konsolen hoppas jag. Engadget har bland annat knäppt av en hel del bilder.

Sedan förstår jag inte riktigt hur du kan säga att X1 förmodligen är den vassare konsolen när den har sämre hårdvara, mer bs mot konsumenter, sämre spel, alla nyheter är i princip USA-exklusiva, och att den samtidigt sitter och kollar på dig när du sitter framför tv:n och drar en runk.

Med tanke på hur DÅLIGA MS har varit på spelmarknaden de senaste åren (ie. inga intressanta spel utan endast rehashing à la EA och Activision) och speciellt med tanke på hur hårt Sony kört över dem både under reveal och E3, så tror jag de måste tänka om rejält om de vill sälja några krysslådor de närmsta åren. Sony har trots allt kört intressanta, nyskapande, och nya IP:n i form av exklusiva titlar ända in i slutet och de gillar dessutom indie-utvecklare.

Medlem

Alternativet vore att Sony "förbjud" utgivarna att använda DRM och det vore ju befängt, dom kan ju inte säga något annat än att det är upp till utgivarna.

Det är ju bättre än att dom aktivt är med och implementerar DRM över hela systemet så som konkurrenten gör.

Inaktiv
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av the_o:

Hahaha. Som vanligt är Sony bara snack o luft. När november kommer visar sig deras vanliga fula tryne. XB1 är antgligen den vassare konsolen, MS är för bra på detta för att inte kunna slå Sony. MS har några kort i ärmen, annars borde även PS4 ha visats direkt på hårdvaran och inte för renderat och på pC som de gjorde igår.

Eh, say what? Du vet att de visade upp själva konsolen hoppas jag. Engadget har bland annat knäppt av en hel del bilder.

Sedan förstår jag inte riktigt hur du kan säga att X1 förmodligen är den vassare konsolen när den har sämre hårdvara, mer bs mot konsumenter, sämre spel, alla nyheter är i princip USA-exklusiva, och att den samtidigt sitter och kollar på dig när du sitter framför tv:n och drar en runk.

Med tanke på hur DÅLIGA MS har varit på spelmarknaden de senaste åren (ie. inga intressanta spel utan endast rehashing à la EA och Activision) och speciellt med tanke på hur hårt Sony kört över dem både under reveal och E3, så tror jag de måste tänka om rejält om de vill sälja några krysslådor de närmsta åren. Sony har trots allt kört intressanta, nyskapande, och nya IP:n i form av exklusiva titlar ända in i slutet och de gillar dessutom indie-utvecklare.

Vill här även tillägga att Sony visat sig vara mycket mer flexibla genom att lyssna, ta åt sig kritik och ändra approach gentemot såväl utvecklare som konsumenter. Det är många viktiga läxor man lärt sig medan MS i princip slår dövörat till, kör på och hoppas att de ska lyckas charma köparna i slutändan samtidigt som de river ned applåder från sina aktieägare.

Sony tog hem spelet med PS2, de drog det kortare strået med PS3 men med PS4 lär de få sin revansch. Sanna mina ord!

Medlem
Skrivet av Floppydick:

Alternativet vore att Sony "förbjud" utgivarna att använda DRM och det vore ju befängt, dom kan ju inte säga något annat än att det är upp till utgivarna.

Det är ju bättre än att dom aktivt är med och implementerar DRM över hela systemet så som konkurrenten gör.

Precis, att förbjuda utvecklare/utgivare att göra vad dem vill när det gäller drm skulle potentiellt kunna få dem att förlora utgivare.

I detta fallet så kan inte heller utgivarna försöka lägga skulden på konsolen och Sony när det gäller drm om spel säljer illa pga det.
Ett val är bättre än inget val.

Inaktiv
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Floppydick:

Alternativet vore att Sony "förbjud" utgivarna att använda DRM och det vore ju befängt, dom kan ju inte säga något annat än att det är upp till utgivarna.

Det är ju bättre än att dom aktivt är med och implementerar DRM över hela systemet så som konkurrenten gör.

Precis, att förbjuda utvecklare/utgivare att göra vad dem vill när det gäller drm skulle potentiellt kunna få dem att förlora utgivare.

I detta fallet så kan inte heller utgivarna försöka lägga skulden på konsolen och Sony när det gäller drm om spel säljer illa pga det.
Ett val är bättre än inget val.

Nu spekulerar jag till tusen men om Sony har vind i seglen med försäljning så blir de kanske kaxigare gentemot utgivarna med tiden. Det får tiden utvisa, fram tills dess så har reaktionerna gentemot MS och Sony förhoppningsvis ett par mindre nogräknande själar att dra öronen åt sig och skrota sina mest diaboliska planer.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av the_o:

Hahaha. Som vanligt är Sony bara snack o luft. När november kommer visar sig deras vanliga fula tryne. XB1 är antgligen den vassare konsolen, MS är för bra på detta för att inte kunna slå Sony. MS har några kort i ärmen, annars borde även PS4 ha visats direkt på hårdvaran och inte för renderat och på pC som de gjorde igår.

Eh, say what? Du vet att de visade upp själva konsolen hoppas jag. Engadget har bland annat knäppt av en hel del bilder.

Sedan förstår jag inte riktigt hur du kan säga att X1 förmodligen är den vassare konsolen när den har sämre hårdvara, mer bs mot konsumenter, sämre spel, alla nyheter är i princip USA-exklusiva, och att den samtidigt sitter och kollar på dig när du sitter framför tv:n och drar en runk.

Med tanke på hur DÅLIGA MS har varit på spelmarknaden de senaste åren (ie. inga intressanta spel utan endast rehashing à la EA och Activision) och speciellt med tanke på hur hårt Sony kört över dem både under reveal och E3, så tror jag de måste tänka om rejält om de vill sälja några krysslådor de närmsta åren. Sony har trots allt kört intressanta, nyskapande, och nya IP:n i form av exklusiva titlar ända in i slutet och de gillar dessutom indie-utvecklare.

Vill här även tillägga att Sony visat sig vara mycket mer flexibla genom att lyssna, ta åt sig kritik och ändra approach gentemot såväl utvecklare som konsumenter. Det är många viktiga läxor man lärt sig medan MS i princip slår dövörat till, kör på och hoppas att de ska lyckas charma köparna i slutändan samtidigt som de river ned applåder från sina aktieägare.

Sony tog hem spelet med PS2, de drog det kortare strået med PS3 men med PS4 lär de få sin revansch. Sanna mina ord!

Instämmer. Däremot tycker jag inte de drog det kortare strået med PS3. I början låg de helt klart efter med ganska få spel och inte många exklusiviteter som lockade. Nu när livscykeln nästan är över så tycker jag absolut att PS3 har åldrats mycket bättre än 360. Så kan ju även vara fallet för MS med One men det känns ytterst tveksamt.

Sony har verkligen gjort ALLT rätt, iaf det som ligger på deras plan. MS har gjort ett utav de största missarna någonsin. De har lyckats vända nästan hela sin konsumentgrupp mot sig för att de vill åt en annan konsumentgrupp som inte har något intresse av produkten. Vari ligger logiken att göra det jobbigt för spelarna för att fotbollsmammor skall köpa produkten i stället?

Inaktiv
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av the_o:

Hahaha. Som vanligt är Sony bara snack o luft. När november kommer visar sig deras vanliga fula tryne. XB1 är antgligen den vassare konsolen, MS är för bra på detta för att inte kunna slå Sony. MS har några kort i ärmen, annars borde även PS4 ha visats direkt på hårdvaran och inte för renderat och på pC som de gjorde igår.

Eh, say what? Du vet att de visade upp själva konsolen hoppas jag. Engadget har bland annat knäppt av en hel del bilder.

Sedan förstår jag inte riktigt hur du kan säga att X1 förmodligen är den vassare konsolen när den har sämre hårdvara, mer bs mot konsumenter, sämre spel, alla nyheter är i princip USA-exklusiva, och att den samtidigt sitter och kollar på dig när du sitter framför tv:n och drar en runk.

Med tanke på hur DÅLIGA MS har varit på spelmarknaden de senaste åren (ie. inga intressanta spel utan endast rehashing à la EA och Activision) och speciellt med tanke på hur hårt Sony kört över dem både under reveal och E3, så tror jag de måste tänka om rejält om de vill sälja några krysslådor de närmsta åren. Sony har trots allt kört intressanta, nyskapande, och nya IP:n i form av exklusiva titlar ända in i slutet och de gillar dessutom indie-utvecklare.

Vill här även tillägga att Sony visat sig vara mycket mer flexibla genom att lyssna, ta åt sig kritik och ändra approach gentemot såväl utvecklare som konsumenter. Det är många viktiga läxor man lärt sig medan MS i princip slår dövörat till, kör på och hoppas att de ska lyckas charma köparna i slutändan samtidigt som de river ned applåder från sina aktieägare.

Sony tog hem spelet med PS2, de drog det kortare strået med PS3 men med PS4 lär de få sin revansch. Sanna mina ord!

Instämmer. Däremot tycker jag inte de drog det kortare strået med PS3. I början låg de helt klart efter med ganska få spel och inte många exklusiviteter som lockade. Nu när livscykeln nästan är över så tycker jag absolut att PS3 har åldrats mycket bättre än 360. Så kan ju även vara fallet för MS med One men det känns ytterst tveksamt.

Sony har verkligen gjort ALLT rätt, iaf det som ligger på deras plan. MS har gjort ett utav de största missarna någonsin. De har lyckats vända nästan hela sin konsumentgrupp mot sig för att de vill åt en annan konsumentgrupp som inte har något intresse av produkten. Vari ligger logiken att göra det jobbigt för spelarna för att fotbollsmammor skall köpa produkten i stället?

Jag håller med dig om åldrandet men PS3 var på tok för dyr, både att tillverka och att köpa och Sony förlorade pengar på hårdvara som dessutom var svår att programmera till. Därmed inte sagt att de inte har ett ljuvligt spelutbud och jag tror dessutom att Sony vunnit mycket på att fokusera på indiespel av hög kvalité som journey, Papo & Yo och flower.

MS hoppas kanske kunna locka till sig en del Apple-fans som blir kåta av tanken på röststyrning och dylikt och sedan försöker de som alltid charma sina amerikanska p12or med hjälp av "sport sport sports" och COD.

Medlem

Har alltid varit såhär. Om utgivarna vill använda extra DRM så får dom göra det, vilket har varit normalt i PC-industrin i över 30 år nu med manualskydd, kopieringsskydd osv. Alla PC-utgivare har inte alltid använt det.

Och när det gäller PS3an så använde Capcom online DRM för både Bionic Commando Rearmed 2 och Final Fight till PS3, och något dom senare slutade med för deras PSN-spel efter mycket kritik (även om dom aldrig patchade bort DRMet för ovanstående spel).

Med tanke på att PS4 redan har en massa offline DRM (precis som varenda konsol i historien) som gör att man inte kan spela kopierade spel lätt, och dom ändrade för några år sedan att man bara kan använda PSN-spel på två aktiverade maskiner, så tycker jag det är ytterest tveksamt att företag kommer börja göra vad Capcom gjorde till PS3an. Det är helt enkelt onödiga utgifter.

Medlem

Blir som på pc då.
Där väljer ju också utvecklarna själva om de vill ha drm.
Men på en konsol kvittar väll drm?
Och ska inte bluray vara oknäckbar?

12
Skriv svar