Xbox-chef slutar

Robot
Xbox-chef slutar

Efter sex år hos Microsoft blir Don Mattrick vd på Zynga.

#nyhetstips, #zynga


Medlem
Xbox-chef slutar

Zynga.. Kalla kårar bara jag tänker på dom.. NÄSTAN värre än EA.


signatur

They set us up the bomb.

Medlem

Man undrar om Zynga börjar fundera över vad de gjort då de såg den "lyckade" introduktionen av Xbox One.

Jag tror knappast att det var meningen att Mattrick skulle avgå mitt under lanseringen om allt gått som det var tänkt.

Medlem

Lämna skutan innan den sjunker

Medlem

Bedrövligt uppträdande rakt igenom E3, det var verkligen inte en tacksam uppgift att bli framsänd att svara på frågor i det läget

Briljant affärsman däremot och en stor anledning till varför Xbox 360 ser ut och fungerar som den gör i dagsläget.

Zynga har troligtvis gjort ett riktigt klipp och även om det har gått sämre för dem senaste året så sitter Zynga med stora summor kapital och är i princip skuldfria.

Inaktiv

Zynga, blev dom så stora enbart genom Farmville eller vad hände egentligen?

Finns få företag inom gaming som fått så mycket skit som dom.

Medlem

"Mattrick, Go Home"...

Medlem
Skrivet av Aresz:

Zynga, blev dom så stora enbart genom Farmville eller vad hände egentligen?

Finns få företag inom gaming som fått så mycket skit som dom.

Nu har jag aldrig spelat mycket facebook/mobil-spel men Zynga är väl i princip företaget bakom de flesta av de största succéerna inom den scenen?

Zynga har aldrig och kommer troligtvis aldrig göra spel som riktar sig till exempelvis FZ's publik så jag förstår inte riktigt varför alla ogillar dem. De riktar sig till människor som spenderar hela dagarna på facebook eller med sin smartphone och vill ha lättsamma tidsfördriv. Deras spel ska inte och kan inte jämföras med Europa Universalis. Det blir lite som att klaga på trehjulingstillverkare för att deras produkter inte matchar en Koenigsegg i prestanda

Inaktiv
Skrivet av spritarn:
Skrivet av Aresz:

Zynga, blev dom så stora enbart genom Farmville eller vad hände egentligen?

Finns få företag inom gaming som fått så mycket skit som dom.

Nu har jag aldrig spelat mycket facebook/mobil-spel men Zynga är väl i princip företaget bakom de flesta av de största succéerna inom den scenen?

Zynga har aldrig och kommer troligtvis aldrig göra spel som riktar sig till exempelvis FZ's publik så jag förstår inte riktigt varför alla ogillar dem. De riktar sig till människor som spenderar hela dagarna på facebook eller med sin smartphone och vill ha lättsamma tidsfördriv. Deras spel ska inte och kan inte jämföras med Europa Universalis. Det blir lite som att klaga på trehjulingstillverkare för att deras produkter inte matchar en Koenigsegg i prestanda

Det man ogillar är ju inte Farmville osv, även om jag inte förstår varför man spelar sånt. Dom flesta spelen är likadana, fast med ett nytt skin.

Dom har även blivit stämda av EA för copyrightintrång, och jämför man skärmdumpar rakt av så ser det ju ut att vara ren stöld. Dom är även anklagade och stämda av andra företag, då deras affärsidé är att sno från någon annan, och göra en egen kopia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Zynga#Reception_and_controversie...
Här nämner man även stämning för insiderhandel osv.

Vill även minnas att dom fått massiv kritik för sin personalpolitik.

Dvs, en del saker som gör att man inte gillar Zynga, oavsett vad för produkt dom säger sig "tillverka".
Ctrl+c, ctrl+v.

Medlem
Skrivet av luftman:

Lämna skutan innan den sjunker

Han har väl själv hjälpt till att borra hål i skrovet?


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av spritarn:
Skrivet av Aresz:

Zynga, blev dom så stora enbart genom Farmville eller vad hände egentligen?

Finns få företag inom gaming som fått så mycket skit som dom.

Nu har jag aldrig spelat mycket facebook/mobil-spel men Zynga är väl i princip företaget bakom de flesta av de största succéerna inom den scenen?

Zynga har aldrig och kommer troligtvis aldrig göra spel som riktar sig till exempelvis FZ's publik så jag förstår inte riktigt varför alla ogillar dem. De riktar sig till människor som spenderar hela dagarna på facebook eller med sin smartphone och vill ha lättsamma tidsfördriv. Deras spel ska inte och kan inte jämföras med Europa Universalis. Det blir lite som att klaga på trehjulingstillverkare för att deras produkter inte matchar en Koenigsegg i prestanda

Det man ogillar är ju inte Farmville osv, även om jag inte förstår varför man spelar sånt. Dom flesta spelen är likadana, fast med ett nytt skin.

Dom har även blivit stämda av EA för copyrightintrång, och jämför man skärmdumpar rakt av så ser det ju ut att vara ren stöld. Dom är även anklagade och stämda av andra företag, då deras affärsidé är att sno från någon annan, och göra en egen kopia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Zynga#Reception_and_controversie...
Här nämner man även stämning för insiderhandel osv.

Vill även minnas att dom fått massiv kritik för sin personalpolitik.

Dvs, en del saker som gör att man inte gillar Zynga, oavsett vad för produkt dom säger sig "tillverka".
Ctrl+c, ctrl+v.

Ah jo nog har man hört om att vissa av deras metoder är som bäst tvivelaktiga.

Trodde först du antydde att de gjorde spel du inte tycker är bra, och inte deras övriga beteende. Så ja då är väl kritiken mer befogad, det är bara det att man ibland stöter på folk som är förbannade på Zynga för att de inte gör AAA-spel där GTX 690 är minimumkrav för att ens starta det.

Medlem
Skrivet av warh0g:
Skrivet av luftman:

Lämna skutan innan den sjunker

Han har väl själv hjälpt till att borra hål i skrovet?

Ni menar att han gör som kaptenen på Costa Concordia?

Medlem
Skrivet av warh0g:
Skrivet av luftman:

Lämna skutan innan den sjunker

Han har väl själv hjälpt till att borra hål i skrovet?

Nja, Mattrick är en extremt framgångsrik individ och har varit central i Xbox 360's utveckling. Det är en sak att inte gilla allt han har gjort, men att anklaga honom för något annat än att vara en av branschens största är bara smaklöst.

"Mattrick joined Microsoft in 2007, after a long career in the gaming sector, starting at Distinctive Software, which he founded at 17 years old. It was later acquired by EA, where he eventually headed its global studios and research and development. According to his company bio, “since Mattrick began overseeing the Xbox division, the Xbox 360 installed base grew from 10 million to nearly 80 million worldwide while Xbox Live membership increased from 6 million to nearly 50 million.”

Zyngas aktier har också skjutit upp 10% sedan flytten annonserades så investerarna ser nog potentialen i mannen och hans förmåga att förhoppningsvis vända på Zynga som genom sina gigantiska personalkostnader och halvljumna intäkter på senaste tiden behöver nytänk

Medlem

Från dynga till zynga. lmao
Vem är inte förvånad efter debaclet på E3?


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Skrivfel! Det ska stå ZUMBA.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Från Xbone till Dynga..


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Skrivfel! Det ska stå ZUMBA.

Lol, ZUMBA!!!

Medlem

Angående ryktet med Peter Molyneux. Säga vad man vill om karln och hans ambitiösa visioner, kanske rätt för boxen men vette tusan om det skulle stärka förtroendet för företaget.

Medlem

Lite off-topic men man vet att något gått snett när EDGE - en av de mest respekterade tidningarna i branschen - slår till med detta omslag:

http://www.edge-online.com/magazine/e256-why-ps4-is-your-next...

Inaktiv
Skrivet av spritarn:

Trodde först du antydde att de gjorde spel du inte tycker är bra, och inte deras övriga beteende. Så ja då är väl kritiken mer befogad, det är bara det att man ibland stöter på folk som är förbannade på Zynga för att de inte gör AAA-spel där GTX 690 är minimumkrav för att ens starta det.

Jag som var lite otydlig

Skrivet av spritarn:

"Mattrick joined Microsoft in 2007, after a long career in the gaming sector, starting at Distinctive Software, which he founded at 17 years old. It was later acquired by EA, where he eventually headed its global studios and research and development. According to his company bio, “since Mattrick began overseeing the Xbox division, the Xbox 360 installed base grew from 10 million to nearly 80 million worldwide while Xbox Live membership increased from 6 million to nearly 50 million.”

Mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Distinctive_Software

Det visste jag inte, imponerande ändå. Frågan är var han fick idén från att hans kunder skulle vilja ha en kamera i nyllet och "always online DRM" ifrån? Måste ångra sig nu, att gå från MS till Zynga är ju säkert inget han blir fattig av, men rent karriärmässigt måste det vara ett nerköp.

Medlem
Skrivet av spritarn:

“since Mattrick began overseeing the Xbox division, the Xbox 360 installed base grew from 10 million to nearly 80 million worldwide while Xbox Live membership increased from 6 million to nearly 50 million.”

Enligt Gamereactor så var dessa 50 miljoner live-accounts utdelade i 44 länder ungefär.

Undra hur mycket det kommer sjunka nu med Xbox One

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130613/xbox-one-fungerar-...


signatur

Everybody needs help.

"I dagsläget finns det heller ingen klar ersättare för Mattrick men vi gissar att Peter Molyneux kan vara aktuell."

Oh behave!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Aresz:

Mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Distinctive_Software

Det visste jag inte, imponerande ändå. Frågan är var han fick idén från att hans kunder skulle vilja ha en kamera i nyllet och "always online DRM" ifrån? Måste ångra sig nu, att gå från MS till Zynga är ju säkert inget han blir fattig av, men rent karriärmässigt måste det vara ett nerköp.

Ja alltså jag är väl mer eller mindre en hardcoregamer själv, eller åtminstone mer hardcore än casual även om jag inte bryr mig nämnvärt om esport och liknande så i egenskap av det så gillar jag inte heller kinect och annat som har kommit nu på slutet.

Men affärsmässigt så var Kinect en supersuccé. 24 miljoner sålda exemplar i februari 2013 kan inte ses som något annat än en jordskredssuccé så uppenbarligen var det ett affärsmässigt genidrag. Genom att bundla Kinect med Xbox One så blir Kinect inte bara en gimmick för halvdassiga wii-sportspels-kopior utan kan implementeras på bredare front genom hela systemet, och som sagt, även om jag personligen inte känner något behov av det så öppnar det upp nya möjligheter som jag faktiskt tror kommer att vara väldigt uppskattat av genomsnittskonsumenten.

Röst och rörelsestyrning sågs som väldigt sci-fi och futuristiskt för bara några år sedan, nu är den framtiden här och troligtvis för att stanna. När Xbox One sätter den standarden så kan företag som Apple inte skita i det utan vi kan vänta oss en rörelse- och röststyrd Apple TV inom kort som tillsammans med iPads och annat kommer konkurrera stenhårt.

Jag läste om en studie ganska nyligen kring hela futurismen som koncept och att vi aldrig kommer uppfatta att den tid vi lever i idag är futuristisk, men att kliva in i ditt vardagsrum och säga åt din TV vad du vill titta på och vifta bort det med händerna om du inte är nöjd, det är sci-fi, det är futuristiskt och det är cyberpunk som fan och något som var fullständigt otänkbart utanför science-fictionlitteratur för bara några år sedan.

Always-on är också något som kommer att slå på bred front i framtiden, misstaget som Mattrick och Microsoft gjorde var att de försökte pressa på den naturliga utvecklingen lite för snabbt bara. Men tro inte annat än att du 2020 kommer se digital speldelning som en fundamental del av din underhållningsupplevelse. Och jag tycker personligen att det är fantastiska funktioner.

Ang. flytten till Zynga så framstår det framförallt som ett karriärsdrag. Modern karriärsutveckling sker inte inom ett och samma företag, utan bara det faktum att han faktiskt kommer vara CEO på Zynga (oavsett hur det sedan går) gör honom mer attraktiv på arbetsmarknaden och kommer troligtvis leda till högre positioner i framtiden. Det ger han erfarenhet han tidigare inte haft, och lyckas han vända på Zyngas utveckling, ja då kommer han att bli högvilt aktuell för de absolut högsta ligorna.

Jag tror inte att Zyngaflytten handlar om pengar i första hand, det har han troligtvis tillräckligt gott om för att vara arbetslös i ett decennium, utan att kräma på sitt CV.

Så för att sammanfatta det här lite, som ung mer eller mindre hardcoregamer så kan jag personligen känna att vissa av framtidens funktioner inte är för mig, men som amatöraffärsman så är jag djupt imponerad. Microsoft badar i stålar och mycket kommer ifrån Mattricks ledning av xbox-delen, han är ett geni och lämnar högst troligtvis ett jättehål efter sig nu när han lämnar.

Inaktiv

6 år är väl ändå en rätt så lång tid,
en förnyelse i ledningen kan ju bli något bra, nya friska tag.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av spritarn:

Nja, Mattrick är en extremt framgångsrik individ och har varit central i Xbox 360's utveckling. Det är en sak att inte gilla allt han har gjort, men att anklaga honom för något annat än att vara en av branschens största är bara smaklöst.

Mattrick är säkert en bra affärsman men jag tror att detta kan vara en del av problemet. Han är bra på att få diverse siffror att växa men har lite sämre koll på vad marknaden vill ha.

I och med Xbox One verkar detta "siffertänk" gått helt överstyr och man proppade den full av funktioner som MS och diverse företag tjänar pengar på utan att tänka det minsta på vad kunderna ville ha. Man räknade kallt med att kunderna skulle köpa vad de än släppte ut på marknaden.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av spritarn:

Nja, Mattrick är en extremt framgångsrik individ och har varit central i Xbox 360's utveckling. Det är en sak att inte gilla allt han har gjort, men att anklaga honom för något annat än att vara en av branschens största är bara smaklöst.

Mattrick är säkert en bra affärsman men jag tror att detta kan vara en del av problemet. Han är bra på att få diverse siffror att växa men har lite sämre koll på vad marknaden vill ha.

I och med Xbox One verkar detta "siffertänk" gått helt överstyr och man proppade den full av funktioner som MS och diverse företag tjänar pengar på utan att tänka det minsta på vad kunderna ville ha. Man räknade kallt med att kunderna skulle köpa vad de än släppte ut på marknaden.

Att förstå vad marknaden vill ha och att få siffrorna att växa är två tätt sammankopplade fenomen, lite som att äta och stilla hunger.

Att somliga beslut inte är individuellt tagna för att tillfredsställa oss som hänger på FZ är en sak, men i all ärlighet så är vi ett ganska litet kundsegment som generellt sett inte är den kundgrupp som spenderar de stora pengarna. Jag blev faktiskt nästan överraskad över vilken stor plats som oldschoolgamers faktiskt får den här generationen med bland annat 8gb ram (vilket inte ens är standard på pc för andra än hardcorespelare).

Att TV, film, musik, spel och i princip all hemmaunderhållning flyter samman till en enda enhet är något vi kommer att se mer av. Något annat vore idiotiskt för företagen. Funktionerna konkurrerar inte egentligen med varandra - nåja, vi får se hur Xbox One fixar minneshanteringen mellan de olika OS'en och spel - men att en maskin lyfter TV-tittande in i framtiden behöver nödvändigtvis inte betyda att spelen kommer vara värdelösa.

Tiden då gamers var separerade från övriga människor är över, och ärligt talat är den tiden förbi sedan länge. Du måste i princip tillbaka till PS2/Gamecube-eran om det är något du är intresserad av. Jag tror att det är bra rent socialt också att konsoler inte bara är en leksak för de mest teknikintresserade utan en apparat som har en plats i princip i alla människors hem, likt datorn och internetuppkoppling har blivit idag. Jag minns fortfarande vilka implikationer man fick utstå när man berättade att man hade ADSL-uppkoppling år 2000, som att man vore en tekniknörd av värsta sorten som hatade andra människor och bara ville sitta hemma mest hela dagarna.

Jag är fruktansvärt sugen på den här nya generationen och se vad den kan ge oss, särskilt om ett par år. Xbox 360/PS3 2006 är väldigt långt ifrån vad Xbox 360/PS3 är idag 2013, och jag antar att vi kommer att se en minst lika dramatisk utveckling med de här maskinerna. Och rent hårdvarumässigt så finns det utrymme att ta ut svängarna ordentligt.

Medlem
Skrivet av Muse:

Zynga.. Kalla kårar bara jag tänker på dom.. NÄSTAN värre än EA.

Vaaaaa, nu har det gått alldeles för långt! EA har släppt en massa bra spel ju, medan Zynga har inte gjort ett enda!

Medlem
Skrivet av Herk:
Skrivet av Muse:

Zynga.. Kalla kårar bara jag tänker på dom.. NÄSTAN värre än EA.

Vaaaaa, nu har det gått alldeles för långt! EA har släppt en massa bra spel ju, medan Zynga har inte gjort ett enda!

Hehe, ligger inte i spelkvalitén över det hela. Sen är EA bara publisher och inte Utvecklare!
Topp 3 motiveringar varför min avsky för EA:
1.Dom har fruktansvärt jobba drm (Sim City någon)
2.Origin
3.Attityden dom har emot konsumenter och spelare (deras support är något av det värsta jag varit med om!)

Fotnot: Finns ju anledningar varför dom vunnit "golden turd" 2år i rad!

Tillägg: Alla mikrotransaktioner och DLC's, släpp spelet färdigt istället för att du måste punga ut 1000spänn till för add-ons.


signatur

They set us up the bomb.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Muse:

Zynga.. Kalla kårar bara jag tänker på dom.. NÄSTAN värre än EA.

De är väl ändå långt åt helvete värre än EA. Spelbranschens värsta pest.

12
Skriv svar