Drömmar, fantasi eller verklighet ?

Medlem
Drömmar, fantasi eller verklighet ?

Har altid varit intresserad av vad drömmar betyder för en person,
Går det att träna / fokusera på nått sätt så att man kommer ihåg drömmar tydligare,
och finns det verkligen sanndrömmar, man drömmer om nåt och sen upplever man det och tänker, det här har jag ju gjort eller sagt förut ?

Och att vandra i sömnen, fyller det nån funktion egentligen och hur kan man klara att göra saker i nattvandringen,
man är ju egentligen helt borta väl ?

Medlem

Jag kan alltid komma ihåg mina drömmar. Weird?


signatur

Kinectimals - Träna och lek med 20 virtuella kattdjur.

Medlem

Sanndrömmar finns det säkert, men inte på det sättet folk tror. Att man förutspår händelser med hjälp av någon medial kraft är bara löjligt. Vad det handlar om är att man drömmer något som inte är helt orealistiskt, och det kan sedan inträffa. Om man tänker att det finns sex miljarder människor som sover varje natt, om så en procent av dessa drömde något som sedan hände, så har vi fortfarande en löjlig massa som har "sanndrömmar". Som ett exempel, jag drömde en gång att jag skulle få spaghetti till middag, och det fick jag - betyder det att jag har sanndrömmar? Nej, det betyder inget mer än att det var ett sammanträffande.

Människans minne är också dåligt, och tillsammans med konfirmationsbias kan man få för sig att det passar in på drömmen, trots att det inte gjort det. Många har svårt att förstå detta, och säger "jag kommer väl ihåg vad jag gör", "varför skulle jag ljuga" eller något liknande - men det är inte vad det handlar om. Detta är fällor alla människor kan falla i, och därför är det svårt att säga hur mycket som egentligen stämde överens med drömmen.

Den här filmen tar upp det ganska bra: http://www.youtube.com/profile?user=QualiaSoup#p/u/6/98OTsYfT... - avsnittet om just drömmar börjar strax före två minuter in i filmen, men det kan vara bra att se det innan för att få lite bakgrund, det är dock inte nödvändigt. Filmen rekommenderas dock starkt när det kommer till sanndrömmar.

Om att gå i sömnen: http://en.wikipedia.org/wiki/Sleepwalking

Medlem

Tror drömmar är hjärnans sätt att hantera och bearbeta problem, upplevelser och olika situationer som man antingen har varit med om eller som man kanske undermedvetet går o tänker på

Kul är det i alla fall när man har upplevt en situation i en dröm och när det sedan uppstår en snarlik i verkligheten och man vet precis vad man skall säga/göra


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Medlem

Vet iaf inte vad man ska tro på,
det här med att känna igen platser man aldrig varit på,

spm när man var liten och åkte till en ö med familjen,
hade aldrig varit där förut men kände igen direkt en stig som ledde till en plats att grilla på,
och som Båtsman säger så är det ju ibland småsaker som man blir förvånad över att vad är detta, detta har ju jag gjort tidigare.
Länken som Båtsman gav om sömngångare var ju lite intressant,
för jag hade hört att man inte skulle väcka sömngångare,
men det gör tydligen inget om man gör det.

Vet 2 sömngånare i min bekantskapskrets,
en polare som för det mesta brukar sätta sig upp i sängen käka lite choklad och sen lägga sog igen i sömnen,

och syrrans ena tös brukar vandra runt ibland planlöst.

Nån mer som känner nån sömngångare och sett han eller hon göra nåt kul i sömnen ?

Medlem

Man kan ju styra sin egen dröm. Man behöver göra så att man lyckas med "Lucid Dream". Finns en massa olika tekniker till det (och det är absolut inte farligt, om du nu inte gillar att fokusera ).

Då kan man styra sin egna dröm, ta över världen. Bygga ett superspel, vad som helst. I en dröm bestämmer "inte du". Men det gör du om du har en "Lucid dream"

Sök på google för att veta mer

----

Sen om att gå i drömmen.
Det konstigaste jag tror jag gjort är att gått och plockat ut saker ur frysen. Jag är inte säker om det är jag, det är ett mysterium men jag skulle kunna tro att det var jag.

Medlem
Skrivet av Hizzi:

Vet iaf inte vad man ska tro på,
det här med att känna igen platser man aldrig varit på,

spm när man var liten och åkte till en ö med familjen,
hade aldrig varit där förut men kände igen direkt en stig som ledde till en plats att grilla på,

Det är en anekdot och vi kan inte veta hur mycket av den som stämmer, så tyvärr kan vi inte dra några slutsatser om det.

Dock tycker jag det är troligare att det har sin naturliga förklaring, än att du skulle vara clairvoyant.

Inaktiv

Tycker också att drömmar är fascinerande. Går på mina egna erfarenheter och ströinformation nu, men jag tror att människor drömmer på två olika sätt. Det ena är långa, sammanhängande historier som ibland häftigt nog kan delas upp i episoder, dvs du drömmer en del av historien den första natten, sedan nästa natt drömmer du episod två osv.

Sen verkar det finnas ett annat, i mina ögon mer intressant sätt att drömma. Om jag inte missminner mig nu så under djupsömn sätter kroppen igång ett sorts självtestläge där vissa kroppsliga funktioner testas. (Förklaringen till morgonstånd!) Även hjärnan verkar testas då, genom att smälla av synapser vilket då triggar ett uppenbart helt slumpartat urval av dina minnen, ibland minnen som du inte ens visste att du hade. Det du då gör i drömmen är att du försöker skapa "historier" av alla dessa helt skilda och osammanhängande minnen så att det ska bli mer "logiskt". Detta blixtsnabba logiska resonerande och historieskapande är enligt mig hjärnans och ditt försvar mot att bli galen, och kanske även ett tecken på människans faktiska intelligens och hjärnkapacitet i jämförelse med andra, instinktsdrivna däggdjur.

Skrivet av Hizzi:

Vet iaf inte vad man ska tro på,
det här med att känna igen platser man aldrig varit på,

Kanske var det helt enkelt så att din hjärna uppfattade stigen och omgivningen och gjorde då en blixtsnabb logisk koppling, eller "flash of insight" vilket medförde att du då kunde hitta grillplatsen direkt. Häftigt hur som helst.


signatur

"You've made a powerful enemy today, sign."

Medlem
Skrivet av linkan18:

Jag kan alltid komma ihåg mina drömmar. Weird?

jag kommer aldrig ihåg mina drömmar, helt blankt på mornarna


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Hizzi:

för jag hade hört att man inte skulle väcka sömngångare

Haha, varför skulle man inte göra det?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Hizzi:

för jag hade hört att man inte skulle väcka sömngångare

Haha, varför skulle man inte göra det?

Ingen aning, har bara hört det,
nåt med att personen skulle kunna bli chockad eller nåt av att bli väckt,
en myt som med så mycket annat förmodligen,

folk reagerar ju olika på en viss upplevelse, dom flesta vaknar väl bara men nån kanske blir chockad ?
Man har ju trots allt lagt sig och sen blivit uppväckt på ett helt annat ställe gåendes kanske blir lätt traumatiskt ?

undra hur många som nattvandrar verkligen vet att dom gör nåt sånt,
syrrans tös vet inte om det.

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av linkan18:

Jag kan alltid komma ihåg mina drömmar. Weird?

jag kommer aldrig ihåg mina drömmar, helt blankt på mornarna

Samma här, minns ingenting:(

...fast man kanske ska vara glad. Man kanske drömmer så sjuka drömmar att det bara är bra att man glömmer dem, en försvarsmekanism liksom

Inaktiv
Skrivet av båtsman:

Människans minne är dåligt

Människans minne är väldigt bra. Det finns inget djur vad jag vet som kan minnas så många saker sammtidigt. Vissa människor kan även minnas mer än de andra som typ vilken dag det var 18/5 1980. Men de människorna har ofta problem med andra saker eftersom de har så mycket i skallen. Därför har vi en mycket smart funktion som rensare det oviktiga.

Skrivet av båtsman:

Den här filmen tar upp det ganska bra: http://www.youtube.com/profile?user=QualiaSoup#p/u/6/98OTsYfT... - avsnittet om just drömmar börjar strax före två minuter in i filmen, men det kan vara bra att se det innan för att få lite bakgrund, det är dock inte nödvändigt. Filmen rekommenderas dock starkt när det kommer till sanndrömmar.

Bra klipp! Jag har även sätt ancedoter av samma röst. Var det du som tipsa om den med?

Om att gå i sömnen: http://en.wikipedia.org/wiki/Sleepwalking[/quote]


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Människans minne är väldigt bra. Det finns inget djur vad jag vet som kan minnas så många saker sammtidigt. Vissa människor kan även minnas mer än de andra som typ vilken dag det var 18/5 1980. Men de människorna har ofta problem med andra saker eftersom de har så mycket i skallen. Därför har vi en mycket smart funktion som rensare det oviktiga.

Människans minne är som sagt väldigt dåligt. Att det finns folk som har sådant minne som du nämner är specialfall och inte alls något vanligt förekommande.

Citat:

Bra klipp! Jag har även sätt ancedoter av samma röst. Var det du som tipsa om den med?

Japp, den är värd att se igen, för den visar bland annat vad som kan gå fel när vi försöker minnas:

http://www.youtube.com/profile?user=QualiaSoup#p/u/5/NPqerbz8...

Medlem

Tänkte bara säga nåt om drömmar i största allmänhet: Det är en sånhär sak som brukar degenerera ner i vetenskap vs flummighet och det blir bara bedrövelse eftersom vetenskapen inte har en jävla aning om varför vi drömmer så det blir flummighet vs flummighet.

Om Lucid dreams (eller medvetna drömmar): Bl a Dalai Lama har sagt att såna drömmar där man styr själv är den högsta formen av medvetenhet man kan uppnå.

Om minnet: Minnet kan tränas på en massa sätt för att bli bättre. Inte savant-klass, men repetition och olika sätt att strukturera saker gör att man kan bli betydligt bättre på att minnas. Kräver dock övning som sagt och övning är ju jobbigt!

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Tänkte bara säga nåt om drömmar i största allmänhet: Det är en sånhär sak som brukar degenerera ner i vetenskap vs flummighet och det blir bara bedrövelse eftersom vetenskapen inte har en jävla aning om varför vi drömmer så det blir flummighet vs flummighet.

Men är det inte bättre att försöka lösa drömmarnas gåta än att flumma runt?

Citat:

Om minnet: Minnet kan tränas på en massa sätt för att bli bättre. Inte savant-klass, men repetition och olika sätt att strukturera saker gör att man kan bli betydligt bättre på att minnas. Kräver dock övning som sagt och övning är ju jobbigt!

Dock kommer det fortfarande generellt sätt vara ganska dåligt. Det finns så mycket som spelar in på hur vi minns saker. Det är nog lätt att lära sig komma ihåg siffror, årtal, namn et cetera - men att rätt återge händelser man själv varit med om är inte lätt. Finns alltför många fällor att falla i.

Avstängd

Jag måste få fråga en intressant fråga: Båtsman och TheHarmlessWarrior, till vad relaterar ni när ni säger att människans minne är dåligt respektive väldigt bra?

Medlem
Skrivet av EliasN:

Jag måste få fråga en intressant fråga: Båtsman och TheHarmlessWarrior, till vad relaterar ni när ni säger att människans minne är dåligt respektive väldigt bra?

Framför allt i jämförelse med vad många tror. Vi har ett bra minne, men inte på långa vägar så bra som många tycks tro. Det är väldigt lätt att minnas fel, hur säker man än är på vad man minns.

Medlem

(Ett prima exempel på att vårat minne är förfärligt dåligt ändå ; Nostalgi)


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

När jag är trött (eller överarbetad) upplever jag ibland deja vu. Precis som om jag varit med om någonting tidigare när jag vet att jag inte varit det. Jag tycker numera det är rätt häftigt att uppleva deja vu. Det är en rolig och lite underlig känsla som varar en sekund eller två. Sedan inser jag vad det var sok hände. Tänk vilka spratt hjärnan kan spela!

Det där med att kunna drömma sanndrömmar, mja, knappast. Däremot kan man förutsäga saker med t.ex. fysikens lagar utan att behöva drömma om dem. Häftig va'?

Tack för den där länken båtsman. Värd att ses.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av m0rfar:

Tänkte bara säga nåt om drömmar i största allmänhet: Det är en sånhär sak som brukar degenerera ner i vetenskap vs flummighet och det blir bara bedrövelse eftersom vetenskapen inte har en jävla aning om varför vi drömmer så det blir flummighet vs flummighet.

Men är det inte bättre att försöka lösa drömmarnas gåta än att flumma runt?

Citat:

Om minnet: Minnet kan tränas på en massa sätt för att bli bättre. Inte savant-klass, men repetition och olika sätt att strukturera saker gör att man kan bli betydligt bättre på att minnas. Kräver dock övning som sagt och övning är ju jobbigt!

Dock kommer det fortfarande generellt sätt vara ganska dåligt. Det finns så mycket som spelar in på hur vi minns saker. Det är nog lätt att lära sig komma ihåg siffror, årtal, namn et cetera - men att rätt återge händelser man själv varit med om är inte lätt. Finns alltför många fällor att falla i.

Inte för att jag vill vara sån, men jag tror inte att FZ-forumet är stället där mänskligheten kommer att lösa drömmarnas gåta :). Det vore iofs coolt om vi gjorde det, men då lär vi nog först lista ut vad frågan är.

Om minnet, så tror jag nog det är rätt bra ändå. När det handlar om att återge händelser handlar det kanske mer om bristfällig uppfattningsförmåga än minne kanske?

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Inte för att jag vill vara sån, men jag tror inte att FZ-forumet är stället där mänskligheten kommer att lösa drömmarnas gåta :). Det vore iofs coolt om vi gjorde det, men då lär vi nog först lista ut vad frågan är.

Nej, FZ är nog inte rätt ställe för det, trodde du pratade mer allmänt om lösningen på drömmandets gåta.

Citat:

Om minnet, så tror jag nog det är rätt bra ändå. När det handlar om att återge händelser handlar det kanske mer om bristfällig uppfattningsförmåga än minne kanske?

Minnet blandar lätt ihop saker, lägger gärna till och tar bort detaljer (finns även fler saker som kan göra att det brister). Detta tillsammans med bristfällig uppfattningsförmåga gör att det inte är särskilt mycket att lita på.

Medlem

jag tror att minnet är bra som det är för vårat eget bästa, skulle man komma ihåg allting kristalklart jämnt och ständigt vore vi vid en viss humör jämnt och ständigt.
Våra minnen ekar i huvudet fast tystare med tiden.

Hur skulle man annars:
Varva ner efter en stressig arbetsvecka?
Hantera de där elaka orden som sades till varandra på morgonen?
Bearbeta en sorg?

jag skulle iaf ta en glöm-bort-piller ganska snart


signatur

thank you, come again

Medlem

Drömmer man lika mycket varje gång man sover tro,
och det där med att ha dåligt minne, det finns väl sätt att träna upp minnet, det man glömnt ligger ju ändå kvar,
gäller bara att kunna gräva fram det igen.

Medlem
Skrivet av huxflux:

jag tror att minnet är bra som det är för vårat eget bästa, skulle man komma ihåg allting kristalklart jämnt och ständigt vore vi vid en viss humör jämnt och ständigt.
Våra minnen ekar i huvudet fast tystare med tiden.

Hur skulle man annars:
Varva ner efter en stressig arbetsvecka?
Hantera de där elaka orden som sades till varandra på morgonen?
Bearbeta en sorg?

jag skulle iaf ta en glöm-bort-piller ganska snart

Åtminstone skulle man få en god anledning till att ta en virre på kvällen.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Hizzi:

och det där med att ha dåligt minne, det finns väl sätt att träna upp minnet, det man glömnt ligger ju ändå kvar,
gäller bara att kunna gräva fram det igen.

Du kan träna upp det till en viss gräns, men det kommer generellt sätt inte vara särskilt bra.

Vad som ligger där behöver inte alls stämma. När man gräver fram det kan man falla i fällor så det minne man grävt fram inte alls överensstämmer med vad som egentligen hände.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Åtminstone skulle man få en god anledning till att ta en virre på kvällen.

det värsta av allt är att man skulle komma ihåg allt skit man gjorde på fyllan

tvärtom medicinen för att inte behöver supa på helgen är annars kanske 1-dagars arbetsveckor..


signatur

thank you, come again

Medlem

Mycket att läsa, men rätt så intressant om hur minnet fungerar.
http://www.aleph.se/Projekt/Handbok/Minne.html

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av Tybalt:

Åtminstone skulle man få en god anledning till att ta en virre på kvällen.

det värsta av allt är att man skulle komma ihåg allt skit man gjorde på fyllan

tvärtom medicinen för att inte behöver supa på helgen är annars kanske 1-dagars arbetsveckor..

Man skulle nog få vara lite småpackad jämt så att man inte skapar så många minnen.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Avstängd
Skrivet av båtsman:
Skrivet av EliasN:

Jag måste få fråga en intressant fråga: Båtsman och TheHarmlessWarrior, till vad relaterar ni när ni säger att människans minne är dåligt respektive väldigt bra?

Framför allt i jämförelse med vad många tror. Vi har ett bra minne, men inte på långa vägar så bra som många tycks tro. Det är väldigt lätt att minnas fel, hur säker man än är på vad man minns.

Så det korrekta uttrycket hade med andra ord varit: "Vårt minne är sämre än vad vi tror"?

12
Skriv svar