Robot
Rayman Legends

Jag måste säga att jag tyckte Rayman-serien var en rätt menlös följetong plattformsspel i begynnelsen, från sin födelse under 32-bitarseran 1995 fram till de sökta 3d-spektaklen i tvåan och trean. Den charmigt väsande jätteflugan Murfy i all ära, men Rayman som spel hade väldigt lite unik identitet i början av 2000-talet.

#rayman-origins, #rayman-legends, #super-luigi-u, #new-super-mario-bros-u-1


Medlem
Rayman Legends

Bra förhandstitt, blir riktigt sugen på detta. Kul att du också framhäver det faktum att Nintendo inte längre har någon fantasi och har fastnat i tiden.

Medlem

Det har kan bli hur bra som helst! Har dock inte kört Origins så nu måste jag införskaffa det.

Medlem

Att läsa det här gör det inte lättare för mig att bojkotta Ubisoft direkt, men har faktiskt börjat tänka om lite det senaste. Blev riktigt ledsen när dom drog undan spelet mitt framför näsan på oss Wii U-ägare och flyttade fram release ett halvår när detta var ett av dom spelen många av oss såg fram emot mest. Att det kommer till andra plattformar är bara kul, men just för att dom drog upp långfingret mot oss som väntat på spelet fick mig att vilja bojkotta Ubisoft helt och hållet.

Nu när jag tänker efter känner jag dock att det blir en ond cirkel av det hela. Visst var det drygt av dom att behandla sina kunder på det viset, men om ingen köper det till Wii U av den anledningen kommer dom troligtvis ändå inte ens koppla det själva. Dom kommer tro att det hade sålt så dåligt från början och därför ge upp hoppet helt på Wii U, vilket är ännu värre. Funderar därför på att köpa det till Wii U ändå för att visa mitt stöd för en riktigt bra konsol, speciellt när spelet faktiskt utnyttjar Wii Us funktioner ordentligt.

Men det kanske bara är bra, för att bojkotta detta spelet hade varit riktigt svårt för mig. Även om jag inte varit något direkt fan av Rayman tidigare känns detta som ett riktigt bra spel.


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Medlem

Ska has!
Både till Ps3 och Vitan.

Medlem

qweex2, jag känner likadant, Ubisoft ska bojkottas, men när de gör så här...

Kanske borde börja med att uppgradera mitt Wii till ett Wii U dock.

Medlem

Det är en väldigt välskriven text. Men lite märkligt, en sak. Det är som om stycket där det står att det hände något med Rayman Origins är en direkt fortsättning på det första stycket (i fet stil) . Men det är ett långt stycke mellan (där det står om Rayman som figur) dem som gör att den röda tråden försvinner.

Medlem

"Det är väldigt intressant att jämförelsevis se hur spelskaparna tacklar olika designmässiga utmaningar. Och hur en inspirerad lösning ser ut, kontra en oinspirerad. I Super Luigi U är banornas sträckningar så otroligt korta att skaparna inte ens behöver bekymra sig om att sätta upp sparpunkter halvvägs. Tanken är att man ska tjurrusa igenom dem, påhetsad av klockan. Visst finns såna utmaningar även i Legends - som sidospår - men de huvudsakliga banorna är enorma i sin omfattning, och då har man helt enkelt smugit in ett antal osynliga sparpunkter på vägen. Inga konstigheter egentligen, men det gör att banorna tillåts vara väldigt långa utan att någonsin bli frustrerande."

Jo, fast å andra sidan, gör man riktigt svåra nivåer som dessutom går på tid så kan man inte göra dem för långa. Sedan är det klassisk Super Mario-speldesign och Nintendo ville nog hålla kvar vid det traditionella upplägget som finns i de gamla Super Mario Bros-spelen så att folk känner igen sig. Klockan, tidspressen och den uppstressade musiken spelar på en nostalgisk känsla.

Långa nivåer gör ju även att man som spelare inte känner sig villig att sluta mitt i, vilket gör att man ej kan hoppa ur spelet när man känner för det. Man vill ju gärna slutföra en nivå innan man stänger av, oavsett om det sparas och finns checkpoints mitt i banan. Det är lite som att man vill läsa färdigt ett kapitel i en bok.

Medlem

Blir nog ett köp, till Ps3:D

Medlem
Skrivet av qweex2:

Att läsa det här gör det inte lättare för mig att bojkotta Ubisoft direkt, men har faktiskt börjat tänka om lite det senaste. Blev riktigt ledsen när dom drog undan spelet mitt framför näsan på oss Wii U-ägare och flyttade fram release ett halvår när detta var ett av dom spelen många av oss såg fram emot mest. Att det kommer till andra plattformar är bara kul, men just för att dom drog upp långfingret mot oss som väntat på spelet fick mig att vilja bojkotta Ubisoft helt och hållet.

Nu när jag tänker efter känner jag dock att det blir en ond cirkel av det hela. Visst var det drygt av dom att behandla sina kunder på det viset, men om ingen köper det till Wii U av den anledningen kommer dom troligtvis ändå inte ens koppla det själva. Dom kommer tro att det hade sålt så dåligt från början och därför ge upp hoppet helt på Wii U, vilket är ännu värre. Funderar därför på att köpa det till Wii U ändå för att visa mitt stöd för en riktigt bra konsol, speciellt när spelet faktiskt utnyttjar Wii Us funktioner ordentligt.

Men det kanske bara är bra, för att bojkotta detta spelet hade varit riktigt svårt för mig. Även om jag inte varit något direkt fan av Rayman tidigare känns detta som ett riktigt bra spel.

Intressant det du skriver, frågan är hur Rayman Legends hade sålt på Wii U om det släppts redan i februari eller mars.

En del Wii U-ägare lär kanske bojkotta det på grund av förseningen. Sedan finns det nog många kunder som inte ens känner till anledningen bakom förseningen. Kunder som kanske hade köpt spelet i februari men nu väljer något annat spel som har släppts till Wii U sedan dess. Wonderful 101 till exempel. Konkurrensen har hårdnat lite.

Eller så väljer de kanske en version till en annan konsol om priset är lägre där.

Medlem

Detta är ett dag ett köp till 360n, no doubt about that.

Medlem

Rayman Origins fick mig att ifrågasätta varför jag köpte ett WiiU för Mario spel.

Har spelat Origins på 360'n tidigare men det var när jag fick det till PSvitan med PS+ som jag hade tid att sitta med det och se storheten. Rayman erbjuder ett helt klart fräschare spel än jag fått med både Mario och Luigi WiiU och New Super Mario Wii.

Hands up - Pants down - pure Awsomness

Medlem

Ser så mycket fram emot Legends, är dock osäker på till vilken plattform jag ska ha det.

Nöter origins för att få alla "guldmynt" på alla banor ..sjukt kul


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Efter att ha läst allt så undrar jag ett par saker då jag inte följt Rayman speciellt innan Origin. Hur mycket har det spelets serie utvecklats jämfört med Legends.

Jag ser ofta 2d Mario spelens utveckling från 1, 3, World, Wii mycket som grafiska uppdateringar med introduktioner av 1-2 nya förmågor per upplaga. Och just denna serie av spel inte borde ströva för långt ifrån sitt ursprungsformat.

För utöver dessa 2d plattformare så har vi ju fått de som utvecklat Mario spelen och gått ifrån sitt ursprungsformat.
Mario 64, Sunshine, Galaxy 1 och 2, och nästa Super Mario 3D World.

Skall dock säga att jag har svårt att avstå Rayman Legends trots den super irriterande flytten av releasen dagen efter jag köpte mitt Wii U -_-

Medlem
Skrivet av qweex2:

Att läsa det här gör det inte lättare för mig att bojkotta Ubisoft direkt, men har faktiskt börjat tänka om lite det senaste. Blev riktigt ledsen när dom drog undan spelet mitt framför näsan på oss Wii U-ägare och flyttade fram release ett halvår när detta var ett av dom spelen många av oss såg fram emot mest. Att det kommer till andra plattformar är bara kul, men just för att dom drog upp långfingret mot oss som väntat på spelet fick mig att vilja bojkotta Ubisoft helt och hållet.

Nu när jag tänker efter känner jag dock att det blir en ond cirkel av det hela. Visst var det drygt av dom att behandla sina kunder på det viset, men om ingen köper det till Wii U av den anledningen kommer dom troligtvis ändå inte ens koppla det själva. Dom kommer tro att det hade sålt så dåligt från början och därför ge upp hoppet helt på Wii U, vilket är ännu värre. Funderar därför på att köpa det till Wii U ändå för att visa mitt stöd för en riktigt bra konsol, speciellt när spelet faktiskt utnyttjar Wii Us funktioner ordentligt.

Men det kanske bara är bra, för att bojkotta detta spelet hade varit riktigt svårt för mig. Även om jag inte varit något direkt fan av Rayman tidigare känns detta som ett riktigt bra spel.

Kände lite likadant, kommer köpa detta efter irritationen av uppskjuten release nu lagt sig.
WiiU är en härligt konsol, så kommer ett spel till fler plattformar är det snarare till den jag vill ha spelen än PS3.

Medlem

Vafalls!? Är det kritik jag läser mot Rayman 3? Ett av de bästa plattformsspelen jag spelat någonsin? Nä nu jä....

Bra recension i övrigt, har varken provat Origins eller detta, men det kanske man borde?

Medlem

Rayman har varit väldigt snyggt och kul sedan första spelet på Playstation 1 tycker jag, nära bättre än Mario men det är ju en smaksak. 3d spelen var i och för sig väldigt lågupplösta tycker jag, äkta tecknad 2d är härligt! Origins är riktigt kul om man är 4 spelare.

Medlem
Skrivet av Xzander:

Vafalls!? Är det kritik jag läser mot Rayman 3? Ett av de bästa plattformsspelen jag spelat någonsin? Nä nu jä....

Har du spelat första Rayman?


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Xzander:

Vafalls!? Är det kritik jag läser mot Rayman 3? Ett av de bästa plattformsspelen jag spelat någonsin? Nä nu jä....

Har du spelat första Rayman?

Väldigt lite för länge sen, men har inget större minne av det. Har inte fastnat för så många sidoscrollare, är nog bara Megaman-spelen till NES som jag genuint tycker om (okej då... fullkomligt älskar). Kanske skulle ge de gamla spelen en chans innan jag tar en tugga i Origins och Legends.

Medlem
Skrivet av Xzander:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Xzander:

Vafalls!? Är det kritik jag läser mot Rayman 3? Ett av de bästa plattformsspelen jag spelat någonsin? Nä nu jä....

Har du spelat första Rayman?

Väldigt lite för länge sen, men har inget större minne av det. Har inte fastnat för så många sidoscrollare, är nog bara Megaman-spelen till NES som jag genuint tycker om (okej då... fullkomligt älskar). Kanske skulle ge de gamla spelen en chans innan jag tar en tugga i Origins och Legends.

Ettan är min personliga favorit. Musiken och banorna är helt underbara. Rekommenderas starkt!


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Köper nog bara till vitan origins var fett skoj påväg tll jobbet

1
Skriv svar