Dags att deklarera ditt digitala guld

Robot
Medlem
Dags att deklarera ditt digitala guld

Man kanske skulle lägga ner skatteverket i stället?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Oh fan. Nu fattas bara att Copyswede kommer och börjar kräva betalt för utrymmet som våra karaktärer tar upp på alla olika spel.

Medlem

Systembolaget och Migrationsverket skaffar sig filialer i Ironforge...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

lycka till säger jag.

Medlem

Precis som i alla bra MMO'n så var inte Lotteriinspektionen det slutgiltiga hotet.

Nu presenteras expansionen, med nästa onding - att överträffa alla tidigare ondingar.

LFG, raid på Skatteverket.

Medlem
Medlem

Nu får dom fan ta och ge sig!


signatur

Game long and prosper

Medlem

Är väl knappast något konstigt egentligen.

Medlem

Nej men det låter som en JÄTTE BRA IDÉ

Skatteverket \o/
Tycker ju inte om vart "allt detta" är på väg, först försöker radio-tv tjänst få en att betala tv-licens om man äger -något- som kan ansluta till internet.

Lotteriinspektionen med sin extremt skumma lag om att man behöver ett speciellt tillstånd för att bedriva LAN.
Och nu detta, härligt!

Snart ska väl spel och hårdvaruköp beskattas med (utöver momsen som redan existerar)

Medlem

Ja, det är väl klart att det ska beskattas. Ser inga konstigheter med det här.

Medlem

Sålde ett par stövlar i D3 tidigare i år för 190€... Lär dock inte ha samma tur igen


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem

Desperata dom jävlarna Nåväl, spelar inte D3 så orkar inte bry mig. Lockar ju att bli skattesmitare när man läser sånt här.

Medlem

Inte konstigare än att tex löner beskattas, inkomst som inkomst.

Medlem

På ett sätt kan jag hålla med.. Det är en sorts inkomstkälla, du kan ha detta som ett legitimt arbete om du verkligen anstränger dig.

Men samtidigt så kan det kännas konstigt, då det är en hobby grej, att köpa någonting som inte finns och sedan sälja någonting som inte finns, så borde inte en skatt applicera.

Välkommen till verkligheten. Ska man tjäna riktiga pengar, visst fan ska man betala riktig skatt.

Medlem

Ja den här tv-licens grejen är ju helt banal. Ta bort skiten från internet istället då. Lika så detta, borde väl räknas som beg handel om man pillat på det lite? Dessutom har det ju legat i nån gammal katakomb i gud vet hur länge?

Medlem
Skrivet av Farris:

Snart ska väl spel och hårdvaruköp beskattas med (utöver momsen som redan existerar)

Googla lite på vad Copyswede har sysslat med de senaste åren... vi är redan där. (dock inte skatt, men ändå)

Medlem

Undrar hur de ska kontrollera och genomdriva sina krav, ska de få alla online-spel utgivare att dela med sig av specifika användaruppgifter för svenska spelare men inte övriga tusentals/miljontals

Medlem
Skrivet av Ztreek:

På ett sätt kan jag hålla med.. Det är en sorts inkomstkälla, du kan ha detta som ett legitimt arbete om du verkligen anstränger dig.

Men samtidigt så kan det kännas konstigt, då det är en hobby grej, att köpa någonting som inte finns och sedan sälja någonting som inte finns, så borde inte en skatt applicera.

Varför inte då, du köper spel digitalt som det är moms på, men dom "finns" inte heller.

Medlem

Blir sjukt svårt att kontrollera. Visst om du tjänar galet mycket pengar på det så är det sin sak.

Medlem
Skrivet av Yabba:
Skrivet av Ztreek:

På ett sätt kan jag hålla med.. Det är en sorts inkomstkälla, du kan ha detta som ett legitimt arbete om du verkligen anstränger dig.

Men samtidigt så kan det kännas konstigt, då det är en hobby grej, att köpa någonting som inte finns och sedan sälja någonting som inte finns, så borde inte en skatt applicera.

Varför inte då, du köper spel digitalt som det är moms på, men dom "finns" inte heller.

I ett spel som Diablo 3 har spelet själv gett dig en sak som är ett totalt subjektivt värde för spelarna inte för ett företag.

En annan sak är att när du går på loppis behöver du inte betala varken skatt eller moms, Steam Market exempelvis kan tolkas som ett loppis. och inte en affär där privatpersoner helt plötsligt har blivit ett företag.

Nej den här 'lagen' är väldigt luddig.. Det är skillnad om det vore i China, om de skulle kräva skatt av folk som faktiskt har detta som ett arbete.

Medlem

Nämen om man skulle ta och flytta från Sverige då.

Medlem
Skrivet av swebullen:

Desperata dom jävlarna Nåväl, spelar inte D3 så orkar inte bry mig. Lockar ju att bli skattesmitare när man läser sånt här.

Ja för skatt SUGER, hade varit mycket bättre utan sjukhus, infrastruktur, utbildning, polis, räddningstjänst...........................................................................................the list goes on

Medlem

Tycket faktiskt att det är rätt gjort av skatteverket. Om farmande blir en hållbar inkomstkälla bör folk som överlever på det skatta precis som alla andra, det är ju inte så att de skulle nekas alla tjänster som skattepengarna betalar.

Medlem
Skrivet av Luftman:

Nämen om man skulle ta och flytta från Sverige då.

Dont let the door hit you on the way out

Medlem

Kan någon förklara hur det går till om:

Jag köper ett item på Diablo 3 av spelare X

Jag väljer att blåhålla det itemet och sedan sälja det vidare till person Z, måste jag betala skatt för det? räknas inte varan som begagnad?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Man kanske skulle lägga ner skatteverket i stället?

Är du efter har du ens nån aning vad skatt gör för nytta för vårt land ?

Medlem
Skrivet av Yabba:
Skrivet av swebullen:

Desperata dom jävlarna Nåväl, spelar inte D3 så orkar inte bry mig. Lockar ju att bli skattesmitare när man läser sånt här.

Ja för skatt SUGER, hade varit mycket bättre utan sjukhus, infrastruktur, utbildning, polis, räddningstjänst...........................................................................................the list goes on

Jo vårt sociala nätverk är ju så utomordenligt bra!!

Du kan ta det jag skrev med en nypa salt, lovar att inte bli skattesmitare på riktigt!

Medlem

Hur gör människor/varelser som lyckats med konststycket att bli Youtube-kändisar då?

Skriv svar