Första detaljerna kring Civilization Online

Robot
Medlem
Första detaljerna kring Civilization Online

Annars kan man spela Civ5 online...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Annars kan man spela Civ5 online...

Ja. Eller kan man det? Civilization 5's nätkod är så vitt jag vet fortfarande extremt ostabil.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Medlem
Skrivet av Albax11:
Skrivet av Hipshot:

Annars kan man spela Civ5 online...

Ja. Eller kan man det? Civilization 5&#039;s nätkod är så vitt jag vet fortfarande extremt ostabil.

Vad jag har upplevt (har bara kört två-tre matcher sen Brave New World) så har nätkoden städats upp oerhört sett till hur nätkodningen betedde sig under Gods & Kings.

Medlem

Bara jag som får AoE: Online vibbar?

Medlem
Skrivet av Scitalis:
Skrivet av Albax11:
Skrivet av Hipshot:

Annars kan man spela Civ5 online...

Ja. Eller kan man det? Civilization 5&amp;#039;s nätkod är så vitt jag vet fortfarande extremt ostabil.

Vad jag har upplevt (har bara kört två-tre matcher sen Brave New World) så har nätkoden städats upp oerhört sett till hur nätkodningen betedde sig under Gods &amp; Kings.

Indeed, efter senaste patch/expansion så har de förbättrat Civ 5 MP avsevärt.

Medlem
Skrivet av Fluffo:

Bara jag som får AoE: Online vibbar?

njet du är inte ensam...
aoe o var ju ioförsig jävligt mysigt spel

Medlem
Skrivet av Albax11:
Skrivet av Hipshot:

Annars kan man spela Civ5 online...

Ja. Eller kan man det? Civilization 5&#039;s nätkod är så vitt jag vet fortfarande extremt ostabil.

Firaxis verkar inte ha några vettiga nätverksprogrammerare/optimerare. Spelade MP i XCOM med min bror och det laggade som tusan för oss.


signatur

Inled oss ej i frestelsen
Utan fräls oss från Ondo

Medlem

Ni har ju så klart rätt, Firaxis verkar aldrig ha haft bra nätverkskodare och optimerare, Civ4 var dåligt optimerat och Civ5 är ännu värre. Om jag bara tittar på Civ5 så borde jag ha 400 fps och det borde flyta asbra, alltid. Det gör det inte.

Svårt att förstå hur ett turbaserat spel kan ha problem med nätverk och optimering. Dom sakerna borde liksom per auto vara bra...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Bra att ni drar upp Civ 5 : )

Har suttit och kollat flera gånger på det på STEAM men aldrig köpt det utan T det istället tyvär.

Why med ett sånt oerhört bra spel kanske ni nu undrar?

Well har gjort det många gånger nu på steam - Man köper ett "bra" spel som man tror många spelar online
(European Escalation any one? *host host* /sry dålig eng)
och sen kommer online och det är typ 1 spelare i lobbyn på en fredag/lördag när många andra spel har full lobby med 1000+ spelare.

Så...

Några frågor till er som spelar CIV 5 online.

(Bör också sägas att är dessa positiva svar så går jag o köper civ dirr nu då jag älskar det spelet och har velat sponsra dom med pengar länge nu)

1. Är det många som fortf spelar? Så man inte köper det och det är återigen en ekande tom lobby?

2. Hur är det att spela online? (har kollat videos på youtube men vill höra från er)

3. Är det mycket taktik online? Dvs alliera sig bakom ryggen på folk som man tidigare va vänner med för att sen invadera, och när du gjort det så vänder du din "allierade" ryggen och medans hanns trupper tex är ute på kartan så smiter du in bakvägen och tar hanns stad... dvs you never know who your REAL friend is ^^

4. Hur spelar folk? Börjar dom på senaste tidsperioden eller börjar dom från ruta 0 så att säga och sen forts upp genom åren?

5. Hur grymma är folk ? Attackerar dom med tanks typ efter 10 drag (överdrivet jag vet men ni förstår) eller är det ett "lugnt" tempo i den meningen att man kan kriga lite med samma trupper utan att någon som spelat 30.000 gånger o vet exakt vad man ska göra exakt med vilka pengar m.m m.m kommer med tanks och robbotar efter 10 rundor typ (överdrivet men ni förstår)

6. hur är det med turns systemet?

Medlem
Skrivet av Swedish_Gr3mlin:

Bra att ni drar upp Civ 5 : )

Har suttit och kollat flera gånger på det på STEAM men aldrig köpt det utan T det istället tyvär.

Why med ett sånt oerhört bra spel kanske ni nu undrar?

Well har gjort det många gånger nu på steam - Man köper ett "bra" spel som man tror många spelar online
(European Escalation any one? *host host* /sry dålig eng)
och sen kommer online och det är typ 1 spelare i lobbyn på en fredag/lördag när många andra spel har full lobby med 1000+ spelare.

Så...

Några frågor till er som spelar CIV 5 online.

(Bör också sägas att är dessa positiva svar så går jag o köper civ dirr nu då jag älskar det spelet och har velat sponsra dom med pengar länge nu)

1. Är det många som fortf spelar? Så man inte köper det och det är återigen en ekande tom lobby?

2. Hur är det att spela online? (har kollat videos på youtube men vill höra från er)

3. Är det mycket taktik online? Dvs alliera sig bakom ryggen på folk som man tidigare va vänner med för att sen invadera, och när du gjort det så vänder du din "allierade" ryggen och medans hanns trupper tex är ute på kartan så smiter du in bakvägen och tar hanns stad... dvs you never know who your REAL friend is ^^

4. Hur spelar folk? Börjar dom på senaste tidsperioden eller börjar dom från ruta 0 så att säga och sen forts upp genom åren?

5. Hur grymma är folk ? Attackerar dom med tanks typ efter 10 drag (överdrivet jag vet men ni förstår) eller är det ett "lugnt" tempo i den meningen att man kan kriga lite med samma trupper utan att någon som spelat 30.000 gånger o vet exakt vad man ska göra exakt med vilka pengar m.m m.m kommer med tanks och robbotar efter 10 rundor typ (överdrivet men ni förstår)

6. hur är det med turns systemet?

Jag skall försöka svara på dina frågor

1. Det är fortfarande väldigt många som spelar Civ 5, det är ett av de mest spelade spelen på Steam. Dock, det kanske inte finns så mycket folk som spelar med randoms, så serverlistan kan mycket väl vara ganska tom. Trots att 70 k spelar det samtidigt. Det här varierar, men var beredd på det.

2. Det här beror helt på, att spela med randoms lägger helt enkelt till en slumpmässighet för du inte vet vad är för personlighet du spelar mot. Vilket kan göra att det blir mycket intressant. Det tråkiga är dock att en Civ match kan ta väldigt många timmar och om man spelar med randoms så kanske det är väldigt svårt att avsluta matchen då folk lämnar osv. Om man spelar med kompisar däremot så kan man spara matchen och återuppta det senare utan problem, vilket jag finnar mer underhållande.

3. Ja, det är väldigt mycket taktik och backstabbing. Jag har personligen inte kört särskilt mycket online. Men jag har kört flera hundra timmar med kompisar, och när vi är 5-6 stycken som spelar så blir det intressant. Alla vill ju vinna, och alla gör det troligen på olika sätt vilket öppnar väldigt olika möjligheter. Det brukar vara att man snor vinsten under näsan från den andre och backstabbing är ett faktum. Det kan mycket väl vara you never know who your REAL friend is.

Det öppnar ju dock för en konstant vaksamhet vilket gör att folk kanske inte är så lättlurade som man först trodde.

4. Jag och mina kompisar börjar alltid från runda 1 i begynnelsen, inget tidshoppande här inte!! Det kanske är annorlunda online, jag vet inte riktigt.

5. Det här varierar såklart på vad man siktar efter, men man måste hålla gardet uppe om det är någon som går efter domination. Man får helt enkelt skylla sig själv om man inte byggt några AA kanoner när det drar in 15 bombplan över huvudstaden.

Det kan vara mycket oförlåtande om man gör misstag, men än en gång. Det beror helt på vem man spelar med.

6. Turns systemet funkar såhär att alla gör sina rundor samtidigt tills det bryter ut krig. Då spelar de som inte är inblandade sina rundor för sig och sedan skiftar det mellan krigsparterna. Tänk dig som i ett Heroes spel, varannan runda för krigsparterna, först spelare 1 sen spelare 2 istället för att köras simultant. Det sker bara i krig. Jag tror även om man är allierad, alltså en defensive pact så kör hela pakten sin runda samtidigt och vice versa.

Jag hoppas dessa svaren ger dig lite mer insikt i spelet och jag rekommenderar det verkligen. Civ 5 har blivit ett mycket mycket bra spel med sina två expansioner och jag tycker definitivt det är lika bra eller bättre än sin föregångare. Definitivt köp för folk som gillar rundbaserade spel.

Medlem

Jag spelar då civ serien för att jag vill spela spelet som det är. Inte för att jag vill spela ett mmo.

1
Skriv svar