Funderingar över livet

Medlem
Funderingar över livet

Hej! Sitter uppe sent och funderar på livet som det ser ut idag. Tänker mest på hur staten mer och mer klampar in i våra liv och hur ordet demokrati mer och mer börja kännas som ett innehållslöst ord. Är vi människor verkligen så ointelligenta så att staten definitivt måste vägleda oss genom hela livet? Många menar att en stat som kontrollerar oss är ett måste men hur vet ni det om ni aldrig har upplevt ett liv utan en stat eller annan form av auktoritet som vägleder oss? Den som säger att historia är tråkigt och inte förstår varför man ska känna till den förstår inte att historia är ett redskap för att inte göra om våra förfäders misstag.

Tänker lägga upp några random quotes från kända historiska personer läs dem och undersök.

Never forget that everything Hitler did in Germany was legal.
Martin Luther King, Jr.

My reading of history convinces me that most bad government results from too much government.
Thomas Jefferson

A right delayed is a right denied.
Martin Luther King, Jr.

Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense.
Buddha

Education is what remains after one has forgotten what one has learned in school.
Albert Einstein

Advertisements contain the only truths to be relied on in a newspaper.
Thomas Jefferson

Do you want to know who you are? Don't ask. Act! Action will delineate and define you.
Thomas Jefferson

Every generation needs a new revolution.
Thomas Jefferson

Skriv gärna era tankar och funderingar. Tack för att ni tog er tid att läsa.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Haha sköna citat, vill dock inte sitta o tänka på livet det är bara så deprimerande...

Medlem

Democracy is two wolves and a lamb voting on what to have for lunch. Liberty is a well-armed lamb contesting the vote.

/Benjamin Franklin

Medlem

Hellre en rövare i poolen än en polare i röven

/Nån snubbe jag träffade på en fest

Medlem

Stater, eller maktramverk har inte uppkommit ur tomma intet. De har uppkommit av minst två anledningar och det är att vissa människor vill ha makt och andra människor vill bli ledda. De flesta tycker att det är rätt skönt att ha ett sammanhang, veta reglerna och slippa tänka på stora saker. Livet blir enklare om man samarbetar och ska man samarbeta måste man ha regler, annars blir det inget fungerande samarbete.

Angående statens inklampande i våra liv så undrar jag exakt vad du menar?

Medlem

Mjae, det här förstår jag nog inte heller. Är det ett övervakningssamhälle du menar vi mer går in i så visst, jag är på. Men menar du att staten får mer och mer makt över individen och bestämmer vad denna ska göra så tycker jag nog snarare tvärt om.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Kontrar buddha:

Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen. - Einstein

A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeeded be in a poor way if he had to be restrained by fear of punishment and hope of reward after death. - Same same

edit: (det är den första som kontrar)

Medlem

Det jag pratar om är övervakningssamhället vi börjar få sakta men säkert. Desto mer de kan övervaka oss desto mer kontroll får de över oss. Det här har också att göra med EU som kan besluta en massa som vi i Sverige blir tvingade att följa.

I London finns det över 4 miljoner kameror är det verkligen framtiden vi vill ha? Försvinner problemen ifall om fler kan se dem?


signatur

I got a Goldenshower.

Inaktiv

Har skrivit lite om det själv på min blogg, men inte just om samhället utan mer på personlig nivå, saxar en liten bit av texten från "Vem är jag egentligen?" där ifrån:

Skrivet av anon_646:

Hur ska man definiera "Mig" och hur kommer man fram till svaret? Är jag den jag är efter min uppfostran? Det sociala arvet eller genetiska arvet eller är det jag själv som lägger grunden för den jag är och allt annat är bara brus som man vet finns där men inte påverkar en direkt genom dom stora besluten. Är jag min kropp, mitt psyke eller mina tankar eller något mer, något som inte går att skriva ner i ord.

Skrivet av Albert Einstein:

"The true value of a human being can be found in the degree to which he has attained liberation from the self."

Albert Einstein

Jag ser mig som lite av allt, jag blir påverkad av hur jag växte upp, vad som har funnits runt mig och vilka som har funnits runt mig till stor del med, men att det ändå bara har varit något som inte har format mig, utan gett mig erfarenhet för att jag själv senare ska kunna ta beslut, jag känner själv hur jag vill göra och känner att detta är rätt och det kan inte någon annan säga stämmer eller inte.

Men känner jag verkligen mig själv så väl? Vet jag själv vad som gör att jag är den jag är och kan peka ut att det där gjorde så att jag blev sådan eller är det lite av allt, man tar lite smått från något och blandar med något annat för att få fram mig, den jag är idag, just nu och tar beslut, går upp om dagarna och lägger sig om kvällarna, eller finns det mer till det kanske?

Källa:
http://blogg.threezool.se/?page_id=802

Mer finns att läsa här om ni gilla denna texten och vill läsa mer:
http://blogg.threezool.se/?page_id=246

Tycker sånt är väldigt intressant ^^

Medlem
Skrivet av TobbeW:

Kontrar buddha:

Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen. - Einstein

A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeeded be in a poor way if he had to be restrained by fear of punishment and hope of reward after death. - Same same

edit: (det är den första som kontrar)

Einstein har helt klart sagt och gjort en hel del bra grejer snackar då inte om atombomben lol. Men man ska ta honom med en nypa salt tänk på att han sa att jorden skulle gå under 2012 pga av att jordens magnetfält blir förstört eftersom det blir någon stor förändring i rymden till saken hör ju att han var starkt troende och bibeln säger ju att jorden ska gå under 2012. Därför börjar jag tveka på en del grejer Einstein har sagt.

Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen. - Einstein

Tror det är att dra alla över en kam låter nästan som att han menar att alla under 18 är idioter som dricker alkohol dygnet runt och käftar emot allt och alla.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:
Skrivet av TobbeW:

Kontrar buddha:

Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen. - Einstein

A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeeded be in a poor way if he had to be restrained by fear of punishment and hope of reward after death. - Same same

edit: (det är den första som kontrar)

Einstein har helt klart sagt och gjort en hel del bra grejer snackar då inte om atombomben lol. Men man ska ta honom med en nypa salt tänk på att han sa att jorden skulle gå under 2012 pga av att jordens magnetfält blir förstört eftersom det blir någon stor förändring i rymden till saken hör ju att han var starkt troende och bibeln säger ju att jorden ska gå under 2012. Därför börjar jag tveka på en del grejer Einstein har sagt.

Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen. - Einstein

Tror det är att dra alla över en kam låter nästan som att han menar att alla under 18 är idioter som dricker alkohol dygnet runt och käftar emot allt och alla.

Einstein trodde inte på bibeln, han var jude. Såvitt jag vet var han dessutom tämligen pragmatisk och inte så fanatisk vad gäller religion.

När sa han att han trodde att jorden skulle gå under 2012? Det har jag aldrig hört förut..

Han var dessutom mot vidare utveckling av kärnvapen:

Skrivet av Wikipeda:

With Albert Schweitzer and Bertrand Russell, Einstein lobbied to stop nuclear testing and future bombs

Skrivet av Wikipeda:

Einstein wrote, ?I do not know how the third World War will be fought, but I can tell you what they will use in the Fourth ? rocks!?

Medlem

En sak är ju säker vi har mycket att förändra om vi vill att livet ska bli bättre. Ta bara fängelse systemet som ett exempel påminner mig om medeltida straff. Kan inte hålla mig lyssna på den här låten bäst MJ låten!

http://www.youtube.com/watch?v=_Wy5qTeHqms


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

För det första så tycker jag att ha gjorde en bra sak genom att "uppfinna" atombomen. Det är vad den används till som inte är bra.
Passande einis-citat:

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."

"The release of atom power has changed everything except our way of thinking...the solution to this problem lies in the heart of mankind. If only I had known, I should have become a watchmaker."

----------
Lite "religiösa" citat från Einis då:
----------
"I want to know God's thoughts; the rest are details."

"I am convinced that He (God) does not play dice."

"Science without religion is lame. Religion without science is blind."

"God does not care about our mathematical difficulties. He integrates empirically."

"My religion consists of a humble admiration of the illimitable superior spirit who reveals himself in the slight details we are able to perceive with our frail and feeble mind."

Så han var väl onekligen religiös till en viss grad. Men det 3e citatet säger mig att religion är en illusion i hans ögon.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Men man ska ta honom med en nypa salt tänk på att han sa att jorden skulle gå under 2012 pga av att jordens magnetfält blir förstört eftersom det blir någon stor förändring i rymden

Var sa han detta?

Citat:

till saken hör ju att han var starkt troende och bibeln säger ju att jorden ska gå under 2012. Därför börjar jag tveka på en del grejer Einstein har sagt.

Einstein var inte starkt troende, även om många religiösa vill få det att se ut så. Finns en del att hitta här: http://en.wikipedia.org/wiki/Religious_views_of_Albert_Einste...

Citat:

Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen. - Einstein

Tror det är att dra alla över en kam låter nästan som att han menar att alla under 18 är idioter som dricker alkohol dygnet runt och käftar emot allt och alla.

Alla sådana citat är generaliseringar.

Sedan säger inte citatet något om att supa och käfta emot. Det säger att vi vid 18 års ålders samlat på oss de fördomar vi sedan kallar för sunt förnuft.

Medlem

ang. 2012 så har jag inte sett citat från einstein som säger det du hävdar. Har däremot sett denna:

“If the bee disappears from the surface of the earth, man would have no more than four years to live. No more bees, no more pollination … no more men!”

Sedan har forskare år 2008 sagt att det är just vad som händer eller något liknande (rätta mig om jag har fel)

Medlem
Medlem
Skrivet av TobbeW:

För det första så tycker jag att ha gjorde en bra sak genom att "uppfinna" atombomen. Det är vad den används till som inte är bra.

Einstein uppfann inte atombomben, men den kunde mycket riktigt inte existera utan det han kom fram till (E=mc^2). Men då kan man lika väl säga att William Gilbert var med och uppfann internet, bara för man använder el.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av båtsman:

Att bina försvinner?

haha, jag antar det Men har inte läst på, så kan ha väldans fel. Ni hittar säkert källor om ni orkar googla runt lite till skillnad från mig

Medlem
Skrivet av SuperTank:
Skrivet av TobbeW:

För det första så tycker jag att ha gjorde en bra sak genom att "uppfinna" atombomen. Det är vad den används till som inte är bra.

Einstein uppfann inte atombomben, men den kunde mycket riktigt inte existera utan det han kom fram till (E=mc^2). Men då kan man lika väl säga att William Gilbert var med och uppfann internet, bara för man använder el.

yes, därav citationstecknena, men använde väl ordet lite vårdslöst.

Inaktiv
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av SuperTank:
Skrivet av TobbeW:

För det första så tycker jag att ha gjorde en bra sak genom att "uppfinna" atombomen. Det är vad den används till som inte är bra.

Einstein uppfann inte atombomben, men den kunde mycket riktigt inte existera utan det han kom fram till (E=mc^2). Men då kan man lika väl säga att William Gilbert var med och uppfann internet, bara för man använder el.

yes, därav citationstecknena, men använde väl ordet lite vårdslöst.

Var inte Einstein med och arbeta i Manhattan Projektet?

Medlem

Så återgår vi till ämnet nu då

Medlem
Skrivet av ThreeZool:
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av SuperTank:
Skrivet av TobbeW:

För det första så tycker jag att ha gjorde en bra sak genom att "uppfinna" atombomen. Det är vad den används till som inte är bra.

Einstein uppfann inte atombomben, men den kunde mycket riktigt inte existera utan det han kom fram till (E=mc^2). Men då kan man lika väl säga att William Gilbert var med och uppfann internet, bara för man använder el.

yes, därav citationstecknena, men använde väl ordet lite vårdslöst.

Var inte Einstein med och arbeta i Manhattan Projektet?

Det är väll diskutabelt om inget annat. Hans brev till Roosevelt startade det hela i alla fall. Att han sedan var med i projektet tror jag ej.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

"The trouble with a kitten is that when it grows up, it's always a cat."
Ogden Nash

Discuss!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Hardboiled: har du läst "Atlas Shrugged" av Ayn Rand ("Och världen skälvde" på svenska) eller "Into the wild" av Jon Krakauer (eller sett filmen för den delen...).

Låter som det tangerar dina ideér lite....

Lovar att utveckla när jag har lite mer tid...

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Hardboiled15:

Men man ska ta honom med en nypa salt tänk på att han sa att jorden skulle gå under 2012 pga av att jordens magnetfält blir förstört eftersom det blir någon stor förändring i rymden

Var sa han detta?

Citat:

till saken hör ju att han var starkt troende och bibeln säger ju att jorden ska gå under 2012. Därför börjar jag tveka på en del grejer Einstein har sagt.

Einstein var inte starkt troende, även om många religiösa vill få det att se ut så. Finns en del att hitta här: http://en.wikipedia.org/wiki/Religious_views_of_Albert_Einste...

Citat:

Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen. - Einstein

Tror det är att dra alla över en kam låter nästan som att han menar att alla under 18 är idioter som dricker alkohol dygnet runt och käftar emot allt och alla.

Alla sådana citat är generaliseringar.

Sedan säger inte citatet något om att supa och käfta emot. Det säger att vi vid 18 års ålders samlat på oss de fördomar vi sedan kallar för sunt förnuft.

http://www.december212012.com/articles/Albert-Einstein/Polar-...

http://www.world-mysteries.com/sci_2.htm

A knowledge of the existence of something we cannot penetrate, of the manifestations of the profoundest reason and the most radiant beauty - it is this knowledge and this emotion that constitute the truly religious attitude; in this sense, and in this alone, I am a deeply religious man. (Albert Einstein)

Att han var jude visar ju bara på att han läste det gammla testamentet där 2012 fortfarande näms. Men som med allt annat historiskt så kan det såklart misstolkas så jag säger inte att det här är något solklart bevis bara på att det tyder på att det kan liga någon sanning i det jag sa.

BTW personligen tror jag inte på 2012 tycker det skulle vara konstigt ifall om våran domedag kom ur toma intet och utplånade hela planeten.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av lave:

Hardboiled: har du läst "Atlas Shrugged" av Ayn Rand ("Och världen skälvde" på svenska) eller "Into the wild" av Jon Krakauer (eller sett filmen för den delen...).

Låter som det tangerar dina ideér lite....

Lovar att utveckla när jag har lite mer tid...

Låter intressant vill gärna att du berättar mer när du får tid kanske ska ta mig tid att läsa dem.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

En sida som nämner Nostradamus som att han hade rätt, ska man inte ta på allvar.

Kom igen nu, de frågar ett medium..?

Citat:

A knowledge of the existence of something we cannot penetrate, of the manifestations of the profoundest reason and the most radiant beauty - it is this knowledge and this emotion that constitute the truly religious attitude; in this sense, and in this alone, I am a deeply religious man. (Albert Einstein)

Detta säger att han är religiös när det kommer till struktur som går att finna genom vetenskap. Han säger alltså inte att han är religiös. Han har också sagt:

Skrivet av Einstein:

"It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal god and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it."

Citat:

Att han var jude visar ju bara på att han läste det gammla testamentet där 2012 fortfarande näms.

Vilka verser?

Citat:

Men som med allt annat historiskt så kan det såklart misstolkas så jag säger inte att det här är något solklart bevis bara på att det tyder på att det kan liga någon sanning i det jag sa.

Det är verkligen inte några bevis för något vad några luddiga profetior, en kalender som tar slut eller vad ett medium säger.

Citat:

BTW personligen tror jag inte på 2012 tycker det skulle vara konstigt ifall om våran domedag kom ur toma intet och utplånade hela planeten.

2012 är en rolig historia. För det första handlar mycket om Mayakalendern, som inte alls förutspår något, utan helt enkelt tar slut - är inte det samma sak som vår kalender gör varje år?

Att det sedan förutspåtts att världen ska gå under i stort sett under hela mänsklighetens historia gör det inte mer troligt.

Medlem

Det står ingenting alls i mayakalendern om att jorden kommer gå under, en förändring kommer ske, men det är det enda.

En rolig notis är att förra gången deras kalender tog slut så kom det en enorm leopard och åt upp alla människor, kanske händer igen vem vet?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Om den åt upp alla människor, vem gjorde då nästa kalender?

12
Skriv svar