Ögonoperation. Risker?

Medlem
Ögonoperation. Risker?

Jaha, titta! En tråd som inte handlar om varken sport, religion, politik eller invandring och rasism

Jag har länge funderat på att göra en ögonoperation/laserbehandling av ögonen för att fixa min närsynthet och brytningsfel.

Efter att ha hört bara positiva saker om det från både kliniker och med personer med lyckade operationer (naturligtvis) så har jag surfat runt lite för att se vad det finns för risker. Har hittat en del och naturligtvis varierade riskerna allt från "bara" torra ögon till nedsatt syn som blev sämre än innan operationen.. och andra livslånga men/besvär....

Jag tänkte bara fråga om Era tankar kring det, eller framförallt om någon av Er gjort en sådan operation eller om ni känner någon som gjort det. I vanliga fall brukar man inte efterfråga något som någon "har hört av en vän som kanske i sin tur hört av en vän", men nu är det precis det jag gör

En video från en lyckad operation:
Hoppa till ca: 1:20 för den roliga biten...

Inte så man blev sugen på att göra det direkt


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Medlem

Statistik tack!

Medlem

Finns väl inte många operationer som man blir sugen på att göra genom att se själva operationen. Det är väl snarare fördelarna med den man ser fram emot, och nackdelarna man försöker överkomma.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag känner en som gjorde en operation i somras. Vad jag har förstått så ska hans syn bli långsamt bättre av operationen. Beats me hur det funkar dock.

Det jobbigaste verkade vara att han fick ligga med bandage om ögonen i sängen i några dagar efter operationen och att det ska ha gjort djävulskt ont efter operationen. Han är dock väldigt nöjd nu och säger sig se bättre.

Personligen har jag hellre kvar mina brillor än utsätter mig själv för dylik, om än kortvarig, smärta. Sen är jag alldeles för paranoid och tror att jag är den en på miljonen som det går fel för.

Medlem

Den där ska jag göra om max några år. Jag är riktigt trött på glasögon och linser. USCH!

Tänk att kunna öppna ögonen på morgonen och faktiskt se allt klart.

Medlem

Såg riktigt obehagligt ut


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Skulle varit intressant.. Jag behåller dock mina brillor
(Min syn kan inte förbättras.. sen så ser jag dåligt på långt håll och inte kort.. om det också gör så att jag inte kan göra detta)

Medlem

Vad var det där om "bladeless" alternativet? Hur går det till?

Medlem

bjosarn Hehe, nej det stämmer. Det är nog inte så att man tänker "Shit, tuff operation! Skall genast operera bort blindtarmen!", jag var lite ironisk där Det är just det där med fördelar vs. nackdelar som har gett mig ångest, när det gäller eventuella bieffekter och att man inte riktigt vet vad man har förren man förlorat det så att säga.

Benmaskin Aha, ok. Du vet inte vad det var för op.metod han använde? Skönt att höra att det gick bra för honom iallafall och utan komplikationer av vad jag förstått
Samma här, om det så är 1 på 1miljard som det går fel för, kan man ge sig fan på att det är mig det drabbar.. Sedan har man ju bara 2ögon...

Vad Är Mitt Namn Om du är närsynt (ser bra på nära håll, men kasst på långt håll som du sa) så har vi samma synfel, men det skall inte vara ngt problem att fixa. Det skall till och med vara lättare att fixa närsynthet än översynthet tydligen..

ROFLMAO Med "bladeless" tror jag han menar den wavefront-teknik som finns där man gör fliken i ögat med hjälp av en laser ist. för den "konservöppnare" som var i videon. Båda bygger dock på LASIK-metoden.

Mikaelh Det är precis därför jag vill göra det Att slippa allt strul med glasögon/linser, slippa vara beroende av hjälpmedel och det underlättar enormt om man sportar eller bara vistas utomhus en dålig dag


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Medlem

Är inte LASEK operation mindre farligt? LASEK (ytmetoden) ? kallas också ELSA. Här sker behandlingen direkt på hornhinnans yta.

Då skär dom inte http://www.youtube.com/watch?v=F0lOOG5S2t4

Medlem

jag kan inte få bättre syn senare om jag har mina glasögon på, alltså inte sämre för den delen om jag inte har det..
Tänkte att det inte kanske går då, men vem vet

Medlem

Min farsa gjorde laseroperationen i somras. Han fick inte utsätta ögonen för ljus på säkert en vecka eller mer. Han hade stora smärtor i ögonen i säkert 2-3 dagar och var tvungen att ändå ta ögondroppar, haha. Men, han ser bättre nu. Fast jag hörde att hans syn kommer att försämras igen med tiden till det den var förut och bli tvungen att göra om det igen eller börja med glasögon.

Medlem

Vad jag förstår så tar det längre tid att återhämta sig från LASEK än LASIK, men med LASEK skär man inte upp hornhinnan.

Det finns ju alltid en risk med det och det värsta som kan hända är ju att man blir blind och det är ju ingen höjdare, så det är ju det man får väga det mot. Man ska ju ha en jävla otur om det ska gå illa, men risken finns ju.

Jag känner tre personer som har gjort LASIK och alla är nöjda. Själv skulle jag inte göra det, delvis av ren fåfänga, delvis för att man ser vad som händer (man har ju öppna ögon!) och delvis pga risken. Men det är jag

Medlem

Tillför inte direkt någonting, men när jag ser "Lasik Eye Surgery" så tänker jag direkt på denna: http://www.youtube.com/watch?v=18cXl8MgoZs

Medlem

Jo det är ju det, man måste veta vad man riskerar eller veta vad man är beredd att satsa för att fixa ögonen :/

Det dumma är ju att det ändå är relativt många som har besvär efter operationerna, "mindre" saker som halos, starbursts, torra ögon och värk m.m. och en del som ser dubbelt och till och med fått sämre syn efter... Som någon sa, det är skillnad på att se bra på tavlan (som optiker/läkare mäter) mot att se bra i verkligheten.

NoName - klockren

//Edit - Glömde (igen) att fråga om någon vet vart man kan vända sig om man vill få ett utlåtande om vården/kliniker/läkare m.m.
En oberoende/opartisk myndighet eller företag som kan fungera som ngn sorts kvalitetskontroll..


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Medlem

Genomförde ögonlaseroperation i somras, metod LASEK.

Åkte in på morgonen, fick bedövning droppat i båda ögonen. Ca 20 minuter senare var det dags för operation och man lades på en brits. Läkaren tar därefter och sätter markeringar på ögat med någon sorts färg. Därefter placeras en sorts cirkelformad kniv runt pupillen och det yttersta av hornhinnan förs åt sidan. Därefter åker man in under lasermaskinen i några sekunder och det luktar bränt hår i hela jävla rummet. Därefter placeras hornhinnan på samma plats som det hade tidigare med hjälp av nämnda markeringar. Därefter gjorde jag samma skit på andra ögat.

Såg genast bättre efter operationen, och hade inga smärtkänningar alls... i ungefär 15 minuter. Därefter blev det gradvis värre tills smärtan var mer eller mindre paralyserande. Var i detta tillstånd i ca 3 dagar, och därefter var smärtan som bortblåst. Efter dessa tre dagar såg jag så pass bra att det gick att titta på tv, och läsa undertexter från ca 3-4 meters håll. Därefter tog det ungefär 1,5-2 månader tills det att jag såg helt perfekt. Var även under första månaden tvungen att ta diverse ögondroppar för att sakta ned läkprocessen i ögat, för att undvika ärrbildning. Hade torra ögon i ca två veckor efter operationen, men bara efter det att jag sovit. Således inga problem med det längre.

Övriga frågor? Bara att ställa!

Inaktiv

Känner en som gjorde ett laseringrepp på ögonen. Tydligen finns det flera olika laserbehandlingsvarianter, såsom LASEK, LASIK och PRK mfl. Den värsta är PRK tror jag. Med den varianten bränner lasern igenom hornhinnan innan den börjar korrigera synfelet, andra varianter ska "lyfta bort" hornhinnan för att sedan påbörja ingreppet.

Hur som helst, ingreppet ska bara ta någon halvminut - ögat är kraftigt bedövat så du känner ingenting, men det kan tydligen lukta bränt från det vilket är ganska olustigt kan jag tänka mig.

Efter sitt PRK-ingrepp fick polaren gå med ett bandage över ögat i några dagar, och det kunde göra jävulskt ont. Dock så fick han kraftiga värk- och sömntabletter med sig så det var ingen större fara. Har man råd verkar det helt klart vara värt det, att slippa glasögon resten av livet? Ja tack.

Mitt tips är att du besöker den ögonläkare du tänkt göra det eventuella ingreppet hos, och frågar vilken laservariant du kommer att behöva använda, och vad det innebär. Du bör även ta reda på vilka villkor som gäller om synen går tillbaka efter några månader, vilket jag hört kan hända.


signatur

"You've made a powerful enemy today, sign."

1
Skriv svar