Vägen från koncept till Titanfall

Robot
Medlem
Vägen från koncept till Titanfall

Tjusigt. Men jag gillar inte spel med stora robotar.


signatur

autograph

Medlem

Cod med mechs, mmm :|... det måste ju tagigt hela eftermiddagen att knäcka den nöten...

Aja tur att detta inte räknas som något genombrått i genren, utan att det snart kommer ett fps lir som är innovativt och ambitiöst på riktigt...

...så som....

...ehm....

...hmm....

...suck...

Att ha vuxit upp med Doom och HL (ni vet dem där spelen med FÄRG och FANTASI) för att sedan komma till den här misirabla "standarden", är ju som att växa upp med Motörhead och Queen för att sedan...

hmm... nevermind.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Cod med mechs, mmm :|... det måste ju tagigt hela eftermiddagen att knäcka den nöten...

Aja tur att detta inte räknas som något genombrått i genren, utan att det snart kommer ett fps lir som är innovativt och ambitiöst på riktigt...

...så som....

...ehm....

...hmm....

...suck...

http://media.tumblr.com/tumblr_mcum2yptCD1ryi4ij.gif

Inte riktigt säker på hur detta inte är innovativt eller ambitiöst. Det kanske inte faller för din smak men tänker inte döma det med en gång bara för att det kanske är ett "CoD med mechs"(vilket jag inte alls håller med om hittills).

Genombrott är inte en lätt utmaning, gissar på att det är något slumpmässigt...

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Inte riktigt säker på hur detta inte är innovativt eller ambitiöst. Det kanske inte faller för din smak men tänker inte döma det med en gång bara för att det kanske är ett "CoD med mechs"(vilket jag inte alls håller med om hittills).

Genombrott är inte en lätt utmaning, gissar på att det är något slumpmässigt...

Kanske om man jämför med fps spelen som finns idag men det säger ju inte så mycket heller. Kollar man 10-20år bakåt i tiden istället skulle ett koncept som Titanfall knappast sticka ut lika mycket eller räknas som något genombrått i genren. Finns ju dessutom även nyare spel som NS2 som har rejält mycket ambistiösare koncept också, dock finns det väl inget från någon större utvecklare vilket är jävligt tragiskt =/.

Och det är klart att genombrott inte är en lätt utmaning när man börjar med att säga "det måste även kännas familjärt", då familjärt i det här fallet uppenbarligen innebär modern military shooter, ett av det tråkigaste och mest utjatade koncept man kan tänka sig.

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Luciphear:

Inte riktigt säker på hur detta inte är innovativt eller ambitiöst. Det kanske inte faller för din smak men tänker inte döma det med en gång bara för att det kanske är ett "CoD med mechs"(vilket jag inte alls håller med om hittills).

Genombrott är inte en lätt utmaning, gissar på att det är något slumpmässigt...

Kanske om man jämför med fps spelen som finns idag men det säger ju inte så mycket heller. Kollar man 10-20år bakåt i tiden istället skulle ett koncept som Titanfall knappast sticka ut lika mycket eller räknas som något genombrått i genren. Finns ju dessutom även nyare spel som NS2 som har rejält mycket ambistiösare koncept också, dock finns det väl inget från någon större utvecklare vilket är jävligt tragiskt =/.

Och det är klart att genombrott inte är en lätt utmaning när man börjar med att säga "det måste även kännas familjärt", då familjärt i det här fallet uppenbarligen innebär modern military shooter, ett av det tråkigaste och mest utjatade koncept man kan tänka sig.

Allt jag kan säga är att jag inte håller med överhuvudtaget. Visst, såvida Titanfall gör ett genombrott eller ej får vi väl se (jag tror inte det) men jag tror inte heller att spel MÅSTE sträva efter att göra genombrott. Jag spelar för att ha roligt och njuta av spelvärlden och upplevelsen vilket jag kan göra även om det inte förändrar marknaden för evigt.

I detta fallet så är det multiplayer aspekten som tycks vara i fokus(då det inte finns något annat läge). Jag var skeptiskt när de först nämnde att det är enbart 6v6 med AI men med lite eftertänk kom jag på att jag har så in i helvetes tråkigt i spel med 64v64 spelare. Varför? Ingen spelar tillsammans såvida du inte är "premade" med ett par vänner redan, och även då är det sällan ordentlig teamwork men istället fokus på att döda, döda och döda.

Tempot, vapen, jetpack och hoppande, 6v6, AI:n... hittills tilltalar detta mig ganska så rejält. Jag har dock inga tankar på att förhandsboka(fåtal spel jag gör det för).

(och 10-20 år sen var väl inte spelmarknaden lika stor som den är idag... och teknologin inte lika utvecklad. )

Om jag får fråga såhär; Vad hade Titanfall behövt för att kunna göra ett genombrott menar du?
Jag tror mest på multiplayer och esport-biten av det hela.

Medlem

Gick till deras sida för att skriva in mig på beta. Möttes av "Origins account required".....

And Im like "Hell no"


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Tror inte att det går att göra så mycket 'nytt' med FPS-genren, däremot kan man ta vinnande koncept från genrens olika epoker och kombinera dem på ett unikt sätt och det är det Titanfall verkar ha gjort. (Inget definitvt från mig förrens jag har testat).

Jag har inte fått en riktig adrenalinkick av ett FPS sedan slutet av 90-talet, det här spelet verkar vara tillräckligt intensivt för att ge samma kick och samma tredimensionella strider som Quake gjorde förr och då är jag såld...med eller utan mechs.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Om jag får fråga såhär; Vad hade Titanfall behövt för att kunna göra ett genombrott menar du?
Jag tror mest på multiplayer och esport-biten av det hela.

Här handlar det ju snarare mer om vad dem inte skulle gjort. Hade dem inte utgått från modern military shooter konceptet med allt vad det innebär, kanske spelet hade haft en större chans att bli något riktigt unikt och spännande för en gång skull. Det enda undantaget jag vet om på senaste tid som lyckats ta det tröttsamma konceptet till något intressant är Spec Ops The Line, just för att dem mer eller mindre gjorde narr av det också.

Om utgivare, utvecklare och folk någon gång kunde sluta med att hålla dem senaste BF och Cod spelen som någon slags utvecklings-mall att gå efter, kanske vi skulle få se lite bättre fps spel igen. Dem spelen gjordes aldrig för att hålla i längden, dem skapades för att så snabbt som möjligt konsumeras och för att kunna sälja så mycket dlc och mappacks som möjligt innan nästa korv trycks ut.

Som multiplayer och esport kommer det alltid bli skit i längden när ett spel läggs upp på detta vis, sen hjälper det ju knappast heller när man fokuserar på levelup, unlocks. xp och annat trams. Att få till grym mekanik och balans verkar nu förtiden sällan eller aldrig prioreteras. För att inte tala om hur skammlöst usel leveldesignen generellt sett är, speciellt med alla extra "next gen" dejaljer och jox på banan, som alltid bara slutar som irritations moment. Och jag undrar, seriöst, börjar folk fan inte tröttna snart på att sikta på en gråbrun militär gubbe, mot en gråbrun bakgrund, fylld med gråbruna hus spillror? Att så många spel behöver en träff indikator visar ju bara på hur snett det blivigt.

Sammanfattningsvis skulle man väl kunna säga att genomtänkt design har ersatts med massa ytligt bling bling, för att distrahera massan att de i stort sett bara sitter och lirar samma gamla sörja som innan.

Och med Titanfall ser jag fortfarande tyvärr allt för många liknelser och alldeles för få skillnader mot dagens "standard". Sen visst, att dem väljer ett 6v6 läge kanske visar att dem verkligen vill göra något vettigt här. Och vill jag ju självklart att jag har helt fel i det jag säger och att Titanfall visar sig vara något utöver det vanliga. Men när jag kollar på hur dem springer omkring, hur interfacet är upplagt med xp mätare, hur miljöerna ser ut, hur bandesignen är upplaggd, hur vapen designen ser ut osv, kan jag inte låta bli att tänka det här är bara ännu ett spunkgargleweewee lir med ett par mechs och inget mer. Och jag tror också att förvänta sig något mer är bara dumt.

Medlem

Det släpps alldeles för lite gameplay, det är nåt skumt med den hemligheten. Det håller det så hemligt som dem som gjorde Alien Colonial Marines, de släpte också en snyftfilm om hur bra spelet var en vecka innan release för att se vara en av 2013 största floppar.

Medlem
Skrivet av Morlizer:

Det släpps alldeles för lite gameplay, det är nåt skumt med den hemligheten. Det håller det så hemligt som dem som gjorde Alien Colonial Marines, de släpte också en snyftfilm om hur bra spelet var en vecka innan release för att se vara en av 2013 största floppar.

Finns streams och klipp från betan överallt.

Medlem

haha undra om utvecklarna lirat Blacklight Retribution måntro.. just saying

1
Skriv svar