Per-Anders Pettersson fick fängelse för civilkurage?*

Medlem
Per-Anders Pettersson fick fängelse för civilkurage?*

Varför finns det ingen tråd om detta?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6067230.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6069616.ab

http://www.facebook.com/group.php?gid=187151562336&ref=nf

Gärningsmannen som överföll den gamla kvinnan fick betala 8000kr i skadestånd och villkorlig dom.

Hjälten som räddade kvinnan dömdes för grov misshandel och fick betala 50000kr i skadestånd till gärningsmannen och 1 års fängelse!

Alltså, hallå... Vad har vi för "rätts"system?

Ett förslag till alla: Ge inte upp civilkurage. Rädda offret, se så att det mår bra och fly från platsen innan polisen kan ta dig. Okej?

Citat från svd:
"Men många är upprörda och tycker att det går emot det allmänna rättsmedvetandet?

"Jättefånigt. De vill väl ta lagen i egna händer däruppe och tycker inte att domstolar ska lägga sig i, säger Christer Söderberg." - Gärningsmannens advokat.

*EDIT*
*Det verkar som att Per-Anders planerade att misshandla personen eftersom de var ovänner. Han lade domkraften i bakluckan och for ut på stan för att leta efter honom eftersom han hade fått ett tips att personen var ute på stan och härjade.

Det andra slaget fick gärningsmannen motta utanför nödvärnssituationen - efter han hade gett upp.

Han är dessutom tidigare dömd för misshandel.

Medlem

Sveriges rätts system är ett jävla skämt, jag har själv blivit offer för dess sjuka system och inte fått det jag ska ha !

därav varför jag tror starkt på att ibland får man ta lagen i egna händer när dem rättsmäktiga inte kan göra rättvisa

anyhow.. jag får återkomma hinner ej diskutera just nu

Medlem

Innan ni drar förhastade slutsatser kanske ni bör läs domarna från Hovrätten och Tingsrätten först? Eller varför inte även tänka på varför de inte överklagades till Högsta domstolen?

Jag tror knappast att blaskorna skriver ut all information.

Med det sagt tycker åtminstone jag att det låter konstigt.

PS. Trådar som börjar med "Varför finns det ingen tråd om detta?" är så fruktansvärt underhållande.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jo, jag har läst vissa som har skrivit att folk hade ringt till Per-Anders istället för polisen, att PA tidigare är dömd för misshandel, att PA och gärningsmannen var ovänner och att PA planerade att slå sönder skallen på gärningsmannen.

I såna fall har domstolen dömt helt rätt.

Vi får se hur informationen utvecklar sig. Kanske är det så att Aftonhoran bara vill sälja lösnummer.

P.S. Det är ett hett ämne och heta ämnen brukar komma upp snabbt på forum.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Jo, jag har läst vissa som har skrivit att folk hade ringt till Per-Anders istället för polisen, att PA tidigare är dömd för misshandel, att PA och gärningsmannen var ovänner och att PA planerade att slå sönder skallen på gärningsmannen.

Har du varit inne på flashback nu igen?

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Mikaelh:

Jo, jag har läst vissa som har skrivit att folk hade ringt till Per-Anders istället för polisen, att PA tidigare är dömd för misshandel, att PA och gärningsmannen var ovänner och att PA planerade att slå sönder skallen på gärningsmannen.

Har du varit inne på flashback nu igen?

"Nu igen"?

Nej, det läste jag i en Facebook-grupp.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Jo, jag har läst vissa som har skrivit att folk hade ringt till Per-Anders istället för polisen, att PA tidigare är dömd för misshandel, att PA och gärningsmannen var ovänner och att PA planerade att slå sönder skallen på gärningsmannen.

I såna fall har domstolen dömt helt rätt..

Du har rätt, han tog med sig domkraften innan han visste vad som pågick, troligen för att slå ner han i vilket fall som helst.

Media vinklar naturligtvis allt.

Läs domarna själva.

http://www.svd.se/multimedia/archive/00530/Mora_Tingsr_tt-B67...

http://www.svd.se/multimedia/archive/00530/Svea_Hovr_tt_B5321...

citerar från annan forum som förklarar det mesta.

"Överfallet avslutades alltså när P-A ropade på MB. De två av varandra oberoende slagen med domkraften efter överfallet var vad som fick P-A i fängelse. Trots vad många tror så är inte nödvärnsrätten en fribiljett för att slå på nån man inte tycker om."

"Han, som tidigare är fälld för misshandel, har hört talas om en gammal ovän som betett sig underligt på stan. Det har lett till att han lassat in en domkraft i bilen och begett sig ut för att leta efter honom. När han hittat ovännen så har han passat på att puckla på honom, först i nödvärn för att rädda en gammal tant, men efter nödvärnssituationens upphörande med lite extra livshotande våld mot huvudet."


signatur
Medlem

Vad jag har hört är att den mannen han slog var påverkade och att det andra slaget träffade manne vid tiningen och gav honom skallskador. Jag tycker att de ska skifta domerna.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Jag tycker också att det först kan låta helt stört att en man som avbröt ett pågåenda angrepp och handlat i nödvärn, för sin egen del eller för annans del, får fängelse och böta.

Tittar man sedan på domen från både Tingsrätten och Hovrätten kan man se att det helt plötsligt inte var så lätt eller självklart som det först verkade. Jag tänker inte dra fram allt som jag själv tror kan ha påverkat domen, det var dock två saker som jag lade märke till med en gång.

Det första var det att han faktiskt lade ner en domkraft i bilen för att sedan ta med sig till platsen utan att först veta vad som försegick, detta kanske kan ses om planerat/överlagt?
Den andra saken var det andra slaget mot huvudet som kanske inte kan ses som nödvärn. Enligt domen skall han ha påkallat den påverkades uppmärksammet som avbröt attacken mot kvinnan och som sedan skall "bara ha tittat" på PA, vilket gör att det inte föreligger något anledning för nödvärn längre?

Hade nu den påverkade varit beväpnad och/eller börjat hoppa på PA eller fortsatt överfallet mot kvinnan kanske det hade varit befogat med ytterligare ett slag för att freda sig själv eller kvinnan. Så var nu tydligen inte fallet.

Min syn på det hela, det kan verka skevt men lagen bygger inte på moral eller känslor (i de flesta fall)..

Dessutom försvarar jag inte någon av dem, utan jag har bara dryftat tankar runt själva domen


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Medlem

Va i hel..? Precis som Gärd säger i texten, så tycker säkert domarna att det vore bättre om hon hade dött. Man ska inte behöva springa från polisen efter att man har hjälpt/räddat någon. Men det är väl så det ska vara i Sverige. Tyvärr.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

Va i hel..? Precis som Gärd säger i texten, så tycker säkert domarna att det vore bättre om hon hade dött. Man ska inte behöva springa från polisen efter att man har hjälpt/räddat någon. Men det är väl så det ska vara i Sverige. Tyvärr.

Läs på vad som faktiskt hände innan du uttalar dig.

Han var alltså redan ute och letade efter honom med en domkraft, för att troligen slå ned han i vilket fall som helst.


signatur
evh
Medlem

Frågan är ju vad som kunde ha hänt med tanten om P-A inte dykt upp. Den berusade mannen verkade ju ställt in sig på något helt annat än kramar. Sen är det lite ironiskt med tanke på allt snack om civilkurage lagar.


signatur

What Seems To Be The Officer Problem? Randy Marsh

Medlem

Läser man domarna ökar förståelsen för dem samma.
Och som jag trodde, blaskorna kör en utomjording av en glödlampa.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Läser man domarna ökar förståelsen för dem samma.
Och som jag trodde, blaskorna kör en utomjording av en glödlampa.

Ja, precis. Alla borde läsa domarna istället för Aftonbladets artiklar.

Medlem
Skrivet av cammo:
Skrivet av WaltX:

Va i hel..? Precis som Gärd säger i texten, så tycker säkert domarna att det vore bättre om hon hade dött. Man ska inte behöva springa från polisen efter att man har hjälpt/räddat någon. Men det är väl så det ska vara i Sverige. Tyvärr.

Läs på vad som faktiskt hände innan du uttalar dig.

Han var alltså redan ute och letade efter honom med en domkraft, för att troligen slå ned han i vilket fall som helst.

Ja men då förstår man ju att han dömdes till fängelse och böter. Stod ingenting om det i artikeln på Aftonblaskan.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av cammo:
Skrivet av WaltX:

Va i hel..? Precis som Gärd säger i texten, så tycker säkert domarna att det vore bättre om hon hade dött. Man ska inte behöva springa från polisen efter att man har hjälpt/räddat någon. Men det är väl så det ska vara i Sverige. Tyvärr.

Läs på vad som faktiskt hände innan du uttalar dig.

Han var alltså redan ute och letade efter honom med en domkraft, för att troligen slå ned han i vilket fall som helst.

Ja men då förstår man ju att han dömdes till fängelse och böter. Stod ingenting om det i artikeln på Aftonblaskan.

Gissa varför? Dom vill att folk ska bli upprörda och köpa lösnummer.

Nästa gång INNAN jag blir upprörd ska jag kolla upp mer fakta. Jag lovar. ^^

Medlem

Mannen använde överdrivet mycket våld, även när förövaren hade neutraliserats.

Klart han ska ha värre straff isåfall, det finns en gräns och han överskred den och kunde lika gärna ha dödat personen.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Varför finns det ingen tråd om detta?

Ville bara påminna om det.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Mikaelh:

Varför finns det ingen tråd om detta?

Ville bara påminna om det.

Ja, varför fanns det inte en tråd om detta?

Det är fortfarande mycket i media om det och ett mycket diskutabelt ämne.

Medlem

Ok ny fråga ;

Är det okej att begå övervåld som civilperson när man visar civilkurage?
(Kom ihåg nu att man aldrig egentligen kan veta vem som är "the bad guy", t.ex om någon blir misshandlad)


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Svar: Nej.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Det finns en tilläggslag till nödvärnslagen att övervåld är befogat vid en mycket traumatiskt och chockerande upplevelse - till exempel om man blir grovt våldtagen och misshandlad. Men då är det ju lite svårt att bruka våld mot gärningsmannen ändå.

Medlem

Man ska ta hand om sig själv och skita i andra. Då slipper man sånt här.

Medlem

Jag tycker Aftonbladet (och expressen) bör få fängelsestraff på 12 år för att helt klart medvetet ha vinklat och förvridit sanningen till något falsk.

Det där är inte tryckfrihet eller har något med yttrandefrihet att göra, det är (som vanligt från dessa pisshoror) riktigt jävla usel journalistik och medveten förfalskning (och "lek" med andra människors liv) av samhällsinformation.

Må deras barnbarn sparka dom i pungkulorna och spy över deras finservis!


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:

Jag tycker Aftonbladet (och expressen) bör få fängelsestraff på 12 år för att helt klart medvetet ha vinklat och förvridit sanningen till något falsk.

Det där är inte tryckfrihet eller har något med yttrandefrihet att göra, det är (som vanligt från dessa pisshoror) riktigt jävla usel journalistik och medveten förfalskning (och "lek" med andra människors liv) av samhällsinformation.

Må deras barnbarn sparka dom i pungkulorna och spy över deras finservis!

punkt


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Men orka bli förvånad över att nödvärnslagen är helt bumfucked....


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv
Skrivet av Greger:

Ok ny fråga ;

Är det okej att begå övervåld som civilperson när man visar civilkurage?
(Kom ihåg nu att man aldrig egentligen kan veta vem som är "the bad guy", t.ex om någon blir misshandlad)

Svar: Ja.

Till en viss grad, beroende på hur man bedömer situationen. Om du exempelvis stöter på ett fylleslaggis mellan två jämnstora grabbar behöver du kanske inte direkt springa in och börja veva vilt med ett bollträ. Påkalla andra och separera dem istället.

Om du däremot skulle råka på en situation där en ganska stor (större än dig) snubbe försöker misshandla en äldre tant, då är det i mina ögon acceptabelt att göra det som krävs för att neutralisera honom. Även om det är en fraktur eller två. Om du bara utdelar ett lätt slag och sedan skriker "Stick härifrån!" så kanske du bara gör honom förbannad - och då svävar du också i större fara helt plötsligt, eftersom han är större än dig och du inte har något överraskningsmoment längre. Mao, får du in ett slag, behåll ditt momentum och puckla på honom tills han helt enkelt inte är i "stridsdugligt" skick längre.

Samma situation men gärningsmannen är mindre än dig tycker jag inte egentligen heller att man ska hålla igen. Han kan ju vara mma-mästare, vad vet du? Ingen "hederskod" gäller heller, du måste slåss för att vinna. Har du ett järnrör men inte han, använd det.


signatur

"You've made a powerful enemy today, sign."

Medlem

Väldigt bra skrivet Brax!
Kunde verkligen inte sagt det bättre själv.

Medlem
Skrivet av Brax:

Svar: Ja.

Då kommer en till fråga ; Ska poliser då också ha denna rätt?

Skrivet av Brax:

Till en viss grad, beroende på hur man bedömer situationen. Om du exempelvis stöter på ett fylleslaggis mellan två jämnstora grabbar behöver du kanske inte direkt springa in och börja veva vilt med ett bollträ. Påkalla andra och separera dem istället.

Det behövs förvisso inte särskilt mycket för att man ska bli grovt skadad, även om man "bara" slåss mot en i sin egna storlek.

Skrivet av Brax:

Om du däremot skulle råka på en situation där en ganska stor (större än dig) snubbe försöker misshandla en äldre tant, då är det i mina ögon acceptabelt att göra det som krävs för att neutralisera honom. Även om det är en fraktur eller två. Om du bara utdelar ett lätt slag och sedan skriker "Stick härifrån!" så kanske du bara gör honom förbannad - och då svävar du också i större fara helt plötsligt, eftersom han är större än dig och du inte har något överraskningsmoment längre. Mao, får du in ett slag, behåll ditt momentum och puckla på honom tills han helt enkelt inte är i "stridsdugligt" skick längre.

Om personen misshandlar dig då du gör det där så kommer han få dubbelt straff, och det finns vittnen till det.
Du får ju ändå begå nödvärn i den situation att han anfaller dig, och då är det berättigat att ta till så mycket våld som situationen kräver.

Skrivet av Brax:

Samma situation men gärningsmannen är mindre än dig tycker jag inte egentligen heller att man ska hålla igen. Han kan ju vara mma-mästare, vad vet du? Ingen "hederskod" gäller heller, du måste slåss för att vinna. Har du ett järnrör men inte han, använd det.

Och vad händer när han vill ge tillbaka då?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Werzion:

Jag tycker Aftonbladet (och expressen) bör få fängelsestraff på 12 år för att helt klart medvetet ha vinklat och förvridit sanningen till något falsk.

Det där är inte tryckfrihet eller har något med yttrandefrihet att göra, det är (som vanligt från dessa pisshoror) riktigt jävla usel journalistik och medveten förfalskning (och "lek" med andra människors liv) av samhällsinformation.

Må deras barnbarn sparka dom i pungkulorna och spy över deras finservis!

Håller med helt. Närmare lögn än så här kan man bara inte komma.


signatur

I'm a snake, follow me!

12
Skriv svar