FZ listar – 5 högklassiga smygspel

Robot
FZ listar – 5 högklassiga smygspel

Nysläppta Thief har satt smygspelen på kartan igen, men åsikterna om Eidos nytolkning hoppar från högt till lågt. Så FZ har grävt fram fem högklassiga spel för ljusskygga individer.

#thief, #deus-ex-human-revolution-1, #hitman-blood-money, #thief-deadly-shadows, #dishonored, #amnesia-the-dark-descent, #monaco-whats-yours-is-mine


Medlem
FZ listar – 5 högklassiga smygspel

Var är Splinter Cell (De tre första)

Medlem
Medlem

På AC så tycker jag själva smygtekniken flyter på rätt bra, men har vissa störningsmoment, tror det är som den är för spelet ska flyta på snabbt och man ska få känslan av att vara snabb och smidig assassin/ninja

Medlem
Skrivet av reaver:

Var är Splinter Cell (De tre första)

Tyckte Blacklist var sjukt nice dock.

Inaktiv

Deus Ex är asbra!

Medlem

Splinter Cell, Metal Gear solid. Eran lista är sunkig.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Bara Dishonored som är värt att nämna, det slår för övrigt Thief både med grafiken och flyt, thief är ett stort misslyckande, mkt tråkigt hade sett fram mot det.

Inaktiv

Förstår inte vart det negativa är i thief som folk ser, nu har jag i och för sig inte spelat dom äldre men jag funderar på att göra det.
Men jag tycker faktiskt detta thief är riktigt skoj, dock har jag fastnat en bit in i spelet och ska väl ta tag i att försöka ta mig vidare, men jag ser inte vart problemet är.

Någon får gärna förklara för mig vad det är som gör att ni ser negativt på spelet.

Medlem

Jag kan passa på att rekommendera Mark of the Ninja också när vi ändå är på ämnet. Mycket underhållande och lätt att sätta sig in i.

EDIT: Jag är f.ö. lite besviken över att varken Splinter Cell eller Metal Gear Solid kom med på listan. De spelen är många människors första spelupplevelse vad gäller att smyga.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

zsm
Medlem

Var är Mark of the Ninja? Ett av de bästa.

Medlem
Skrivet av Dvärgen:

Förstår inte vart det negativa är i thief som folk ser, nu har jag i och för sig inte spelat dom äldre men jag funderar på att göra det.
Men jag tycker faktiskt detta thief är riktigt skoj, dock har jag fastnat en bit in i spelet och ska väl ta tag i att försöka ta mig vidare, men jag ser inte vart problemet är.

Någon får gärna förklara för mig vad det är som gör att ni ser negativt på spelet.

det har väl mycket att göra med om man spelat de tidigare spelen eller inte. Jag tycker att Thief är ett ok spel, men eftersom det påminner för mycket om Dishonored så känns det itne riktigt rätt. För mig alltså.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Som andra påpekat, Mark of the Ninja, Splinter cell (Chaos theory) och Metal Gear Solid (Snake eater) saknas på er lista.

Medlem

Ni har ju missat det bästa stealthspelet någonsin, Splinter Cell: Chaos Theory.

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Dvärgen:

Förstår inte vart det negativa är i thief som folk ser, nu har jag i och för sig inte spelat dom äldre men jag funderar på att göra det.
Men jag tycker faktiskt detta thief är riktigt skoj, dock har jag fastnat en bit in i spelet och ska väl ta tag i att försöka ta mig vidare, men jag ser inte vart problemet är.

Någon får gärna förklara för mig vad det är som gör att ni ser negativt på spelet.

det har väl mycket att göra med om man spelat de tidigare spelen eller inte. Jag tycker att Thief är ett ok spel, men eftersom det påminner för mycket om Dishonored så känns det itne riktigt rätt. För mig alltså.

Jag har spelat de gamla spelen, de hör till mina favoriter inom en av mina favoritgenrer. Jag avskydde Dishonored, skulle ge det 4/10, men älskar nya Thief.

Dishonored var ett action/superhjältespel i stealthförklädnad.

Medlem

håller med fullkonligt om ac3 men jag trodde jag var ensam om det. Skönt att veta att fler tänker som mig

Medlem

Nä dålig lista.

Skrivet av Dvärgen:

Förstår inte vart det negativa är i thief som folk ser, nu har jag i och för sig inte spelat dom äldre men jag funderar på att göra det.
Men jag tycker faktiskt detta thief är riktigt skoj, dock har jag fastnat en bit in i spelet och ska väl ta tag i att försöka ta mig vidare, men jag ser inte vart problemet är.

Någon får gärna förklara för mig vad det är som gör att ni ser negativt på spelet.

Man ska klaga på spel idag, så är det bara. Det behövs ingen större anledning. Se det som en folksport


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Ozo
Medlem
Skrivet av Dvärgen:

Förstår inte vart det negativa är i thief som folk ser, nu har jag i och för sig inte spelat dom äldre men jag funderar på att göra det.
Men jag tycker faktiskt detta thief är riktigt skoj, dock har jag fastnat en bit in i spelet och ska väl ta tag i att försöka ta mig vidare, men jag ser inte vart problemet är.

Någon får gärna förklara för mig vad det är som gör att ni ser negativt på spelet.

Jag tror att det handlar om att många hade hoppats på en mer avancerad AI. Det känns som att man har spelat spelat flera gånger förut, då AI'n är förutsägbar. Förstår inte hur AI kan hålla samma nivå som för 5-10 år sedan.

Medlem
Skrivet av Dvärgen:

Förstår inte vart det negativa är i thief som folk ser, nu har jag i och för sig inte spelat dom äldre men jag funderar på att göra det.
Men jag tycker faktiskt detta thief är riktigt skoj, dock har jag fastnat en bit in i spelet och ska väl ta tag i att försöka ta mig vidare, men jag ser inte vart problemet är.

Någon får gärna förklara för mig vad det är som gör att ni ser negativt på spelet.

Jag gillade också Thief, men sandlådesekvenserna var lite tråkiga, staden var alltför uppenbart en kuliss, med tre medborgare som "gjorde upplopp" och alltför lite att göra. Smygmekaniken i Thief är dock fantastisk!

Medlem
Skrivet av heximeth:

håller med fullkonligt om ac3 men jag trodde jag var ensam om det. Skönt att veta att fler tänker som mig

Jag älskar idén, och Assassin's Creed 4 är underbart, men det är ju på grund av att det är så lite smygande i det :). Hur kom någon på idén att ha ett lönnmördarspel där man aldrig får lönnmörda någon?

Skrivet av Martyfellman:

Om ni vill se ett Dubble kill montage på Ac3 http://www.youtube.com/watch?v=9Y6SsGODcGw&amp;list=TLGpuI8vs...

När man ser det där så förstår jag inte hur de kunde misslyckas så kapitalt med den tråkiga tvåsvärdsfightingen i 4:an


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Ozo:
Skrivet av Dvärgen:

Förstår inte vart det negativa är i thief som folk ser, nu har jag i och för sig inte spelat dom äldre men jag funderar på att göra det.
Men jag tycker faktiskt detta thief är riktigt skoj, dock har jag fastnat en bit in i spelet och ska väl ta tag i att försöka ta mig vidare, men jag ser inte vart problemet är.

Någon får gärna förklara för mig vad det är som gör att ni ser negativt på spelet.

Jag tror att det handlar om att många hade hoppats på en mer avancerad AI. Det känns som att man har spelat spelat flera gånger förut, då AI&#039;n är förutsägbar. Förstår inte hur AI kan hålla samma nivå som för 5-10 år sedan.

Jag tror faktiskt inte att folk förstår hur omöjliga stealthspel skulle vara om vakterna betedde sig mer mänskligt.

Om de till exempel inte hade fasta rutter att röra sig efter så försvinner allt planerande, och det blir slumpen som angör om du blir upptäkt eller inte.

Om vakter som ser något misstänkt skulle reagera verklighetstroget när de hittar en nedslagen vakt eller liknande, så skulle de slå larm, och sen skulle tjugo vakter till komma rusande med draga vapen och i par börja söka igenom hela banan, och det är game over.

Ett spel där vakterna faktiskt beter sig mänskligt skulle bli otroligt frustrerande, och enda sättet att ta sig genom skulle vara att spamma F5 två gånger i minuten, och hoppas på att du inte sparar när det redan är kört.

Inaktiv
Skrivet av IshethZenunim:
Skrivet av Ozo:
Skrivet av Dvärgen:

Förstår inte vart det negativa är i thief som folk ser, nu har jag i och för sig inte spelat dom äldre men jag funderar på att göra det.
Men jag tycker faktiskt detta thief är riktigt skoj, dock har jag fastnat en bit in i spelet och ska väl ta tag i att försöka ta mig vidare, men jag ser inte vart problemet är.

Någon får gärna förklara för mig vad det är som gör att ni ser negativt på spelet.

Jag tror att det handlar om att många hade hoppats på en mer avancerad AI. Det känns som att man har spelat spelat flera gånger förut, då AI&amp;#039;n är förutsägbar. Förstår inte hur AI kan hålla samma nivå som för 5-10 år sedan.

Jag tror faktiskt inte att folk förstår hur omöjliga stealthspel skulle vara om vakterna betedde sig mer mänskligt.

Om de till exempel inte hade fasta rutter att röra sig efter så försvinner allt planerande, och det blir slumpen som angör om du blir upptäkt eller inte.

Om vakter som ser något misstänkt skulle reagera verklighetstroget när de hittar en nedslagen vakt eller liknande, så skulle de slå larm, och sen skulle tjugo vakter till komma rusande med draga vapen och i par börja söka igenom hela banan, och det är game over.

Ett spel där vakterna faktiskt beter sig mänskligt skulle bli otroligt frustrerande, och enda sättet att ta sig genom skulle vara att spamma F5 två gånger i minuten, och hoppas på att du inte sparar när det redan är kört.

haha, jag blev faktiskt sugen på ett sånt spel nu. Hardcore smygspel!

Medlem

Tycker splinter cell: chaos theory platsar på listan

Medlem
Skrivet av IshethZenunim:
Skrivet av Ozo:
Skrivet av Dvärgen:

Förstår inte vart det negativa är i thief som folk ser, nu har jag i och för sig inte spelat dom äldre men jag funderar på att göra det.
Men jag tycker faktiskt detta thief är riktigt skoj, dock har jag fastnat en bit in i spelet och ska väl ta tag i att försöka ta mig vidare, men jag ser inte vart problemet är.

Någon får gärna förklara för mig vad det är som gör att ni ser negativt på spelet.

Jag tror att det handlar om att många hade hoppats på en mer avancerad AI. Det känns som att man har spelat spelat flera gånger förut, då AI&amp;#039;n är förutsägbar. Förstår inte hur AI kan hålla samma nivå som för 5-10 år sedan.

Jag tror faktiskt inte att folk förstår hur omöjliga stealthspel skulle vara om vakterna betedde sig mer mänskligt.

Om de till exempel inte hade fasta rutter att röra sig efter så försvinner allt planerande, och det blir slumpen som angör om du blir upptäkt eller inte.

Om vakter som ser något misstänkt skulle reagera verklighetstroget när de hittar en nedslagen vakt eller liknande, så skulle de slå larm, och sen skulle tjugo vakter till komma rusande med draga vapen och i par börja söka igenom hela banan, och det är game over.

Ett spel där vakterna faktiskt beter sig mänskligt skulle bli otroligt frustrerande, och enda sättet att ta sig genom skulle vara att spamma F5 två gånger i minuten, och hoppas på att du inte sparar när det redan är kört.

Och du tycker det låter tråkigt :P? Låter helt fantastiskt i mina öron. Det finns såklart lösningar på dom problemen, att vakter inte skulle ha fasta rutter låter helt fantastiskt kul, lösningen ligger i att ge spelaren fler chanser istället för en, ett exempel är Hitman Absolutions fake-arrest vilket möjliggör för spelaren att ge upp med ett kast-grepp som överraskning. Nyckeln ligger helt och hållet i att skapa så många realistiska chanser för en spelare om A.I:n ska vara realistisk. Jag längtar till den dagen då man som spelare ska kunna tänka och agera rationellt i ett smygspel samtidigt som spelet hänger med.

Medlem

Gamla hederliga Commandos då?


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem

Heh, Commandos lirade jag igenom i julas

Medlem
Skrivet av Zpartan:

Bara Dishonored som är värt att nämna, det slår för övrigt Thief både med grafiken och flyt, thief är ett stort misslyckande, mkt tråkigt hade sett fram mot det.

Lista allt som är ett misslyckande med thief

Inaktiv

Kör Thief till ps4 nu, är helt ok. Visst ai:n är väl inget geni och så är det ganska linjärt. (Man brukar kunna gå två, tre olika vägar men alla leder till samma mål). Fast på det stora hela är det helt ok. Inget mästerverk dock.

12
Skriv svar