Facebooks aktie sjönk efter Oculus-affären

Robot
Facebooks aktie sjönk efter Oculus-affären

Investerare verkar inte helt nöjda över det sociala nätverkets vr-drömmar.

#facebook, #oculus-vr


Medlem
Facebooks aktie sjönk efter Oculus-affären

6% är inte så farligt. Ska bli spännande att se om den fortsätter sjunka idag.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Köpläge nu då!

Medlem
Skrivet av marcus8958:

6% är inte så farligt. Ska bli spännande att se om den fortsätter sjunka idag.

Jag har för mig att Facebook är värt runt 650 Miljarder SEK så ett tapp på 6% motsvarar ett minskat värde med 39 Miljarder SEK.

Att tappa 39 Miljarder i värde på en dag är inte bra.

Medlem

"fondvärlden"?

k3m
Medlem

Hoppas FB aktie blir noll värda

Medlem
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av marcus8958:

6% är inte så farligt. Ska bli spännande att se om den fortsätter sjunka idag.

Jag har för mig att Facebook är värt runt 650 Miljarder SEK så ett tapp på 6% motsvarar ett minskat värde med 39 Miljarder SEK.

Att tappa 39 Miljarder i värde på en dag är inte bra.

De tappade värde bara av att komma in på börsen. Den kommer vara tillbaka på nolltid.

Medlem

Nu gäller det för Facebook att komma med bra förklaring, hur ska dom använda VR. Om dom lyckas med det, då lär det gå upp mer än 6%.


signatur

🐖💨💩

ELF
Medlem
Skrivet av Laymachine:

Köpläge nu då!

Hur och var?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Småpotatis för dem.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av ELF:
Skrivet av Laymachine:

Köpläge nu då!

Hur och var?

Valfri bank, rekommenderar Avanza. Bara att godkänna lite avtal om amerikansk handel sen är det bara att börja investera!

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av marcus8958:

6% är inte så farligt. Ska bli spännande att se om den fortsätter sjunka idag.

Jag har för mig att Facebook är värt runt 650 Miljarder SEK så ett tapp på 6% motsvarar ett minskat värde med 39 Miljarder SEK.

Att tappa 39 Miljarder i värde på en dag är inte bra.

De tappade värde bara av att komma in på börsen. Den kommer vara tillbaka på nolltid.

Det tog dem över ett år att komma tillbaka till dag-1 värdet också. 6% är enormt mycket för en dag.

Medlem

Nu var det ju inte bara OR som skapade detta fall, utan även de negativa resultat från appen fb köpte loss(minns inte vad den heter).Det var dock väntat med en nedgång om man ser till vilka summor man betalade för skitappen

Medlem
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av marcus8958:

6% är inte så farligt. Ska bli spännande att se om den fortsätter sjunka idag.

Jag har för mig att Facebook är värt runt 650 Miljarder SEK så ett tapp på 6% motsvarar ett minskat värde med 39 Miljarder SEK.

Att tappa 39 Miljarder i värde på en dag är inte bra.

Facebook har 3 dubblat i värde senaste 5 åren och är övervärderat. Att tappa 6% är inte mycket när den kan tappa så mycket mer än det.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av elPresidente:

Nu var det ju inte bara OR som skapade detta fall, utan även de negativa resultat från appen fb köpte loss(minns inte vad den heter).Det var dock väntat med en nedgång om man ser till vilka summor man betalade för skitappen

Facebook köpte WhatsApp för $16-$19 miljarder.

Medlem
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av marcus8958:

6% är inte så farligt. Ska bli spännande att se om den fortsätter sjunka idag.

Jag har för mig att Facebook är värt runt 650 Miljarder SEK så ett tapp på 6% motsvarar ett minskat värde med 39 Miljarder SEK.

Att tappa 39 Miljarder i värde på en dag är inte bra.

De tappade värde bara av att komma in på börsen. Den kommer vara tillbaka på nolltid.

Det tog dem över ett år att komma tillbaka till dag-1 värdet också. 6% är enormt mycket för en dag.

Så fort folk inser att Oculus Rift inte kommer ha något med Facebook att göra så kommer de att klättra på börsen igen.

Men som marcus8958 skrev så är de redan rejält övervärderade, så ett dropp på 6% är småpotatis.

Medlem

Det enda sättet att ha tjänat på FBaktier är om man fått dom.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det enda sättet att ha tjänat på FBaktier är om man fått dom.

Nej. De lanserades för 38 dollar. Har varit uppe på 73 och ligger nu 62-63 eller så sist jag kollade.

För övrigt så gick Nasdaq ner ca 1.5% igår generellt också så det är en del av raset.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av marcus8958:

6% är inte så farligt. Ska bli spännande att se om den fortsätter sjunka idag.

Jag har för mig att Facebook är värt runt 650 Miljarder SEK så ett tapp på 6% motsvarar ett minskat värde med 39 Miljarder SEK.

Att tappa 39 Miljarder i värde på en dag är inte bra.

De tappade värde bara av att komma in på börsen. Den kommer vara tillbaka på nolltid.

Det tog dem över ett år att komma tillbaka till dag-1 värdet också. 6% är enormt mycket för en dag.

Så fort folk inser att Oculus Rift inte kommer ha något med Facebook att göra så kommer de att klättra på börsen igen.

Men som marcus8958 skrev så är de redan rejält övervärderade, så ett dropp på 6% är småpotatis.

Då lär ju snarare fb-aktien gå ner ännu mer när aktieägarna inser att Mark pungat ut 2 miljarder för något som inte har med fb att göra.

Medlem
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av oscarstegland:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av marcus8958:

6% är inte så farligt. Ska bli spännande att se om den fortsätter sjunka idag.

Jag har för mig att Facebook är värt runt 650 Miljarder SEK så ett tapp på 6% motsvarar ett minskat värde med 39 Miljarder SEK.

Att tappa 39 Miljarder i värde på en dag är inte bra.

De tappade värde bara av att komma in på börsen. Den kommer vara tillbaka på nolltid.

Det tog dem över ett år att komma tillbaka till dag-1 värdet också. 6% är enormt mycket för en dag.

Så fort folk inser att Oculus Rift inte kommer ha något med Facebook att göra så kommer de att klättra på börsen igen.

Men som marcus8958 skrev så är de redan rejält övervärderade, så ett dropp på 6% är småpotatis.

Då lär ju snarare fb-aktien gå ner ännu mer när aktieägarna inser att Mark pungat ut 2 miljarder för något som inte har med fb att göra.

Varför? De kommer ju fortfarande tjäna pengar på VR. Ett företag kan finnas tillgänglig på fler marknader än bara ett och behöver verkligen inte vara beroende av varandra. Eller ska man börja oroa sig redan nu att Samsung Galaxy S6 kommer innehålla ett kylskåp som slukar upp batteritiden på nolltid? Eller över att FZ bara är Playstation propaganda eftersom att Egmont sköter distributionen av Playstation här i Norden?

Ett företag blir bara starkre av att finnas tillgänglig på fler marknader. Ge mig fan på att de flesta som sålde sina aktier i Facebook nog inte ens vet vad Oculus Rift är, utan fick kalla fötter av ordet Virtual Reality. Såna här stora förändringar orsakar oftast börsras. Facebook rasade även när de köpte upp Whatsapp.

Apple, Microsoft, Google, Nintendo, Sony. Samtliga har drabbats av kraftiga börsras pga förnyelser i bolaget som aktieägarna inte håller med om och som då ansågs vara dumheter men som i efterhand var en bra åtgärd.

Medlem

Hahaha helt rätt, alla gillar inte att suga på berget mark!

Medlem

Skumt, Occulus Rift känns som en pryl som kommer sälja väldigt bra, aktierna borde väl gå upp i så fall?


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Javas:

Skumt, Occulus Rift känns som en pryl som kommer sälja väldigt bra, aktierna borde väl gå upp i så fall?

Har väl inte så mycket med Occulus Rift som sådant att göra utan mer om att aktieägarna inte litar nog på att Facebook faktiskt kommer göra något med detta som ger vinst i slutändan. 2 Miljarder dollar är en rätt saftig investering oavsett värdet på köparen.

Medlem
Skrivet av Javas:

Skumt, Occulus Rift känns som en pryl som kommer sälja väldigt bra, aktierna borde väl gå upp i så fall?

Det är en mycket begränsad marknad initialt. Det kommer krävas en hög kostnad för att kunna använda OR vettigt.
Upplösningen på själva hjälmen lär hamna på 1440p och för att det ska funka bra måste du ha hårdvara som klarar minst 72fps och vill du då ha snygg grafik också så blir det inte direkt en billig PC du behöver. Sen kommer OR kosta utöver det.

Medlem
Medlem
Skrivet av Javas:

Skumt, Occulus Rift känns som en pryl som kommer sälja väldigt bra, aktierna borde väl gå upp i så fall?

Har för mig att kostanden för DK ligger på gränsen för vad tillverkningen av enheten kostar. Därför lär dom inte tjäna pengar på sälja OR utan mer på det man får ut senare, om dom nu inte börjar sälja den för skyhöga priser.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Zappa:

Upplösningen på själva hjälmen lär hamna på 1440p och för att det ska funka bra måste du ha hårdvara som klarar minst 72fps och vill du då ha snygg grafik också så blir det inte direkt en billig PC du behöver. Sen kommer OR kosta utöver det.

Ja med dagens priser ja. Men med den kontinuerliga prisminskningen och prestandaökningen på datorer år efter år räcker det med att vänta ett par år så är systemet billigt nog för en massmarknad.

Medlem
Skrivet av Stuntman:
Skrivet av Zappa:

Upplösningen på själva hjälmen lär hamna på 1440p och för att det ska funka bra måste du ha hårdvara som klarar minst 72fps och vill du då ha snygg grafik också så blir det inte direkt en billig PC du behöver. Sen kommer OR kosta utöver det.

Ja med dagens priser ja. Men med den kontinuerliga prisminskningen och prestandaökningen på datorer år efter år räcker det med att vänta ett par år så är systemet billigt nog för en massmarknad.

Ja det var ju det jag skrev också. Det är inte förän då marknaden kommer bli tillräckligt stor. Jag tror dock det tar mer än ett par år då den stora massan har gått ifrån PC till plattor och telefoner istället så kanske om 5-10 år.

1
Skriv svar