Rapport: 75 procent föredrar spel på skiva

Robot
Rapport: 75 procent föredrar spel på skiva

Tre fjärdedelar av amerikanska gamers väljer fysiska exemplar framför digitala.

#paradox-interactive


Moderator | Testpilot
Rapport: 75 procent föredrar spel på skiva

Föredrar också att ha spel på skiva, men med alla reor som kommer på Steam och annat så är det väldigt svårt. Man tjänar sådana enorma summor på att köpa online ibland, men största grejen är väl att man får spelet på en gång. Bara att tanka ned så fort man betalat.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag blir förvånad om någon blir förvånad.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

till ps4 köper jag fysiska så jag kan sälja. När jag hade gamer PC förut blev det digitalt såklart=)

Medlem

USA har horribelt internet. Inte konstigt att de föredrar fysiska kopior - skulle ju vara segt att inte få ett spel de köper pga. bandbreddsbegränsningar och liknande.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Jelen:

USA har horribelt internet. Inte konstigt att de föredrar fysiska kopior - skulle ju vara segt att inte få ett spel de köper pga. bandbreddsbegränsningar och liknande.

Också en bidragande faktor, absolut.


signatur
Medlem

Hugget som stucket

Medlem

Det senaste fysiska exemplaret av ett spel jag köpte var GTA V i höstas, bara för att det fungerade snäppet bättre med skiva än som digital nedladdning på PS3. Vill minnas att R* snabbade upp inläsningen av objekt genom att läsa data parallellt från Bluray och hårddisken.

På PC kör jag bara digitalt och inget annat. Jag köpte inte ens en skivläsare när jag byggde min nuvarande speldator.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Köper nästan alltid på fysisk media om alternativet finns. Ser inget värde i att "äga" en digital kopia av något. Och köper jag digitalt så är det oftast för att stötta företaget bakom spelet, och det är bara värt att göra när det gäller indies.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Mer än bidragande faktor. Om man inte har en frys så köper man inte frysvaror att förvara, eller hur?!

Men så illa internet har faktiskt inte usa men man får såklart betala. Har flertalet amerikanska vänner som har klart godtagbart nät.

Att tv.-spelarna köper skiva känns motiverat, finns en helt annan möjlighet där. Att pc-spelare köper skiva idag ser jag som korkat då argumenten idag faller helt. Man får inte en fet box av klassisk modell med fet manual och fet-deluxe-extra-allt. Köper man "deluxeutgåvan" för en jävla massa extrapengar får man det.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

FM-guru
F.d. Sisyr

Köper allt som oftast digitalt, men visst är det mysigast att ha spelen på skiva. De spelen jag gillar mest hamnar i det fysiska spelbiblioteket förr eller senare, i alla fall.

Medlem

Köper 80% av alla mina spel i fysiskt format.
Jag kan inte riktigt förklara det, men det är den där lilla känslan av att ha själva spelet i handen och verkligen känna att det är mitt.

Medlem

Beror på. Nintendos usla "konto-system" gör att jag undviker köpa digitalt till Wii U och 3DS annars köper jag oftast digital downloads. Har inte ett enda spel på skiva till PS4 och det är många år sedan jag köpte spel på skiva till PC.

Medlem

Föredrar att ha det snyggt och prydligt ordnat i mitt digitala bibliotek. Slipper damma boxarna dessutom

Medlem

Just det sen är det galet mycket billigare att köpa PS4 spelen från amerikanska PSN än att köpa dem på skiva i Sverige. Nya spel är ca 30% billigare än att köpa på skiva i Sverige.

Medlem

- Man kan ju ibland köpa både fysiskt och på Steam. Som jag gjort under många år.
(Har många dubbletter därför.)
- Men jag föredrar fysiskt på skiva med fodral med bilder och en manual.
- Det som är trist är när man bundit ett spel till sitt konto, när man blivit besviken eller vill sälja det, så går det inte!


signatur

autograph

Inaktiv

Köper oftast allt på digitalt.

Diablo 3 och dylikt vill jag gärna ha i hand och kunna se i spelhyllan!

Medlem

Största anledningen: amerikanskt internet suger för att ladda ner stora mängder under kort tid.

Små spel= digitalt, stora spel (20gb +)= skiva.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Köper bara på skiva till peasant box. Dator är det digitalt som gäller. 99% av fallen billigare och man får det direkt.

Medlem

I mitt fall så hade jag köpt fler digitala versioner utav spel ifall de hade vart billigare än den fysiska.

Aldrig att jag pungar ut 5-600kr för en digital kopia.
Då äger jag hellre en fysisk med skiva, fodral, manual etc.

Känns även roligare att äga den fysiska utgåvan på något vis.


signatur
Medlem

Stor fördel med köpa konsolspel på skiva är att du kan sälja spelet igen.

Borde vara lag på att man ska kunna sälja digitala spel som man köpt. Då hade jag sålt hundratals spel på steam som jag spelat klart.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Tror att när det gäller konsol så vill dom flesta ha spelen på skiva, men på PC spelar det minde roll.

Medlem
Skrivet av MrStrange:

I mitt fall så hade jag köpt fler digitala versioner utav spel ifall de hade vart billigare än den fysiska.

Aldrig att jag pungar ut 5-600kr för en digital kopia.
Då äger jag hellre en fysisk med skiva, fodral, manual etc.

Känns även roligare att äga den fysiska utgåvan på något vis.

PS4 spelen är 30% billigare på US PSN än i affär i Sverige. Nya spel kostar under 400. Galenskap att köpa spelen på skiva i Sverige

Oj blev förvånd att det fanns folk som föredrar det på en skiva. Undra vad det är för typ av folk dom frågat för här på FZ är det ju nästan tvärtom.

Medlem

Ganska komiskt att FZ's omröstning säger det motsatta

På konsol vill jag helst ha på skiva. Mest pga att man är bunden till en hårddisk som blir full ganska snabbt. På PC så köper jag däremot i stort sätt allt digitalt.

Medlem

Det finns inget bättre än att öppna ett nytt spelfodral och känna doften <3

Medlem
Medlem

Hade gärna haft ett alternativ där man kunde rösta på båda. Jag köper alltid spel jag verkligen vill ha på skiva (förutsatt att det finns) Collectors editions etc. Däremot så handlar jag även spel på rea på steam, och ibland även spel som jag känner att ok kanske kan va kul å testa. Gog köper jag ju även spel på då de ofta inte går att få tag på på skiva samt att jag stöttar deras drm fria modell.

Medlem

Fler än jag förväntat mig. Jag föredrar fullständigt digitalt nuförtiden. Orsaken till att jag slutat piratkopiera spel helt och hållet är för att det är nästan lättare idag att bara köpa spelet digitalt än att sitta och hålla på med ISO filer, crackande, bli frustrerad på patchar och hålla koll på hårddiskutrymme för skräpet. Steam lönar sig för alla.

Orsaken till att jag sålde mitt Playstation 3 var till största del p.g.a lathet. Hade väldigt många spel på skivor och jag orkade inte byta fram och tillbaka. När det blir dags för att skaffa ett Playstation 4 blir det inga spelskivor för min del! Kosta vad det vill.

3DS, samma sak där. Har inga kassetter - köper det på deras online-shop och sedan har spelet vart jag än går utan att behöva oroa mig över att bära med något stort fodral fullsmockat med spel i.

Jag trivs.

Förrutom när det gäller Collector's Editions - då är det retail som gäller. (Fast oftast aktiverar jag bara koden online och laddar ner klienten ändå. Använder aldrig skivan i sig.)

Skriv svar