Så funkar texturerna i Wolfenstein

Robot
Så funkar texturerna i Wolfenstein

Den tekniska förklaringen till varför vissa upplever långsamma texturladdningar och låg kvalité.

#rage, #id-software, #wolfenstein-the-new-order


Så funkar texturerna i Wolfenstein

I RAGE märktes detta väldigt tydligt. Min förra dator hackade som en frusen kyckling så snart man kom ut i landskapet, men under jord, eller "inomhus" funkade det ypperligt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Står fel i rubriken, står testurerna istället för texturerna;).

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Står fel i rubriken, står testurerna istället för texturerna;).

Fattade inte vad jag läste först efter att jag såg den rubriken


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Gen
Medlem
Skrivet av PcGamer:

Står fel i rubriken, står testurerna istället för texturerna;).

Megatestures!

Medlem

Har kollat lite videos från Wolfenstein och spelet ser helt ok ut men texturerna är knappast "next gen" vilket antagligen beror på att det även finns för "old gen". Spelet ser inte heller ut att erbjuda samma utmaning som gamla spel i serien gjorde. Baserat på vad jag sett är det inte ett spel jag kommer köpa till fullpris men kanske när det gått ner en del i pris.

Jag hade förväntat mig mer från f.d Starbreeze utvecklare, kanske är det helt enkelt så att de själva lagt ribban för högt.

Skägg.
10 Chambers

Tastatur kallar ju norrmän tangentbord. Megatastatur!


signatur
Gen
Medlem
Skrivet av PcGamer:

Har kollat lite videos från Wolfenstein och spelet ser helt ok ut men texturerna är knappast "next gen" vilket antagligen beror på att det även finns för "old gen". Spelet ser inte heller ut att erbjuda samma utmaning som gamla spel i serien gjorde. Baserat på vad jag sett är det inte ett spel jag kommer köpa till fullpris men kanske när det gått ner en del i pris.

Jag hade förväntat mig mer från f.d Starbreeze utvecklare, kanske är det helt enkelt så att de själva lagt ribban för högt.

id Tech 5 använder OpenGL version 3.2 vilket kan jämföras med DX9 och ingen vet om någon uppdaterat Id Tech 5 för Wolfenstein, det känns iaf inte så. Tydligen skall det se lite bättre ut om man stänger av VT Compression men det kräver 3GB VRAM eller mer samt en saftig pagefile.sys. Har själv inte upplevt en visuell förbättring när jag stängt av VT Compression.

Angående priset så kostar det inte speciellt mycket nu heller, fick mitt för 246kr.

Medlem

Dess nackdelar märktes helt klart i RAGE.. funkade bara med en viss drivrutin för mig och än idag funkar inte senaste amd drivrutinen med RAGE.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tastatur kallar ju norrmän tangentbord. Megatastatur!

Jag ville inte anmärka på det, tänkte koffeinet hade kanske inte kickat in än


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag gillar idtech5, lite synd bara att samma problem uppstår i detta spel.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av nils45:

Jag gillar idtech5, lite synd bara att samma problem uppstår i detta spel.

Carmacks motorer har ju en tyngd i vapnen som är helt outstanding.


signatur
Medlem

Jäklar vilket bra spel måste jag säga! länge sen jag spelade ett bra fps (förutom borderlands) Har inga problem med texturer osv. mina två nvidia 460 presterar bra, kan köra allt på högsta utan lagg

Medlem

Carmack, vår tids Da Vinci.

Medlem

Tråkigt med samma engine som hade precis samma problem när rage kom.. är inte direkt imponerad av detta megatexture nonsens...

Ish
Medlem
Skrivet av walter_iego:

I RAGE märktes detta väldigt tydligt. Min förra dator hackade som en frusen kyckling så snart man kom ut i landskapet, men under jord, eller "inomhus" funkade det ypperligt.

Är det något man ska föreställa sig för att förstå hur du tänker?


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Skrivet av Ish:
Skrivet av walter_iego:

I RAGE märktes detta väldigt tydligt. Min förra dator hackade som en frusen kyckling så snart man kom ut i landskapet, men under jord, eller "inomhus" funkade det ypperligt.

Är det något man ska föreställa sig för att förstå hur du tänker?

Kyckligen blev inte skadad i min metafor. Det är det enda jag kan bekräfta


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Kuriosa: Enemy Territory: Quake Wars drevs av modifierad id tech 4, med just det, megatextures. Rage (Id Tech 5) alltså inte det första spelet med Carmack's megatextures...

1
Skriv svar