Arnroths krönika – Den arabiska spelvåren

Robot
Arnroths krönika – Den arabiska spelvåren

Medan resten av spelvärlden blickar västerut, vänder Arnroth blicken mot Nordafrika och Mellanöstern. En region svältfödd på spel. Än så länge.

#vlambeer, #luftrausers, #ridiculous-fishing-1, #battlefield-3, #dice, #ea, #ubisoft, #ubisoft-abu-dhabi


Medlem
Arnroths krönika – Den arabiska spelvåren

Intressant artikel. Ser fram emot den dagen vi börjar få se lite spel komma från den regionen. Många av dagens bästa spel har ju gjorts i en del av världen som inte allt för länge sedan låg bakom järnridån.

Medlem

Fint skrivet! Vem vet, kanske kan spel brygga våra världars olikheter? Väldigt bra artikel du länkade!

Inaktiv

Riktigt bra skrivet. Vi här i Sverige har det löjligt bra egentligen. Saker som el, internet och utbildning (för att ta saker ur artikeln) är något som vi tar för givet. Sällan har vi avbrott på något innan det fixas...men "där nere" är det en helt annan jargong.

Medlem

Mycket intressant! Bra skrivet.

FM-guru
F.d. Sisyr

Bra artikel om ett intressant ämne. Tummen upp!

Medlem

Bra artikel


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Bra artikel, mer sånt här

Medlem

Var med på spelkursen inför arabic Game Jam förra året, kändes ganska flummigt där de fokuserade mer på spelkoncept än spelutveckling, hur man ska hinna fixa ett spel på 48 timmar utan praktisk erfarenhet är beyond me, väldigt lite fokus på den arabiska biten också för den delen, min far dog innan jag hann delta i själva Game Jamet så det blev inget med det för min del.

Medlem
Skrivet av dmn:

Islamifiering av spel? Nej, tack.


signatur

God is dead

Medlem

Anledningen till att få utvecklare bryr sig om arabvärlden är att det knappt finns någon köpkraft eller efterfrågan där. Låt oss kolla på hur mycket Mario Kart 8 har sålt i vår värld. http://www.vgchartz.com/game/71408/mario-kart-8/

North America: 0.49m 44.1%
Europe: 0.23m 20.6%
Japan: 0.33m 29.8%
Rest of the World: 0.06m

Så i de där 60 000 sålda exemplaren ingår arabvärlden. Vill de ha mer spel så måste de nog övertyga mer, fast det är väl egentligen inte där problemet ligger. Problemet ligger i att genomsnittsaraben lever väldigt enkelt utan mycket pengar över till lyxartiklar. Att diskutera hur dessa människor ska få tillgång till spel före man de ens nått hög levnadsstandard är tämligen absurt.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Men gah vilka kommentarer folk släpper.

Anpassningar för olika marknader är inget nytt. Men så fort mellanöstern är iblandat i ett eller annat sammanhang så blir folk så rädda pinsamt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Ricomaniac:

Gutt att få lite spel därifrån. Bara man slipper Allah-inslag. Islam är ingen favvis hos mig.

Det är väl inte värre än att ha kristna inslag i spel egentligen. Isåfall kan vi ju ta bort alla religiösa inslag i alla spel, inklusive religiösa symboler.

Det är ju inte som att varenda kvinna i spel som görs i arabvärlden kommer att ha hijab eller burka. Men utspelar de sig i arabvärlden så är det väl naturligt att det kan komma att finnas med.

Medlem

Amnesia: A Machine for Pigs lär vara det hemskaste spelet någon kan komma på för en muslim.

Medlem
Skrivet av dmn:

Islamifiering av spel? Nej, tack.

Det luktar verkligen SDare från denna kommentar. Varför kan vi inte låta spelvyerna utvigdas istället för att stänga ut de nya och oupptäckta. Det skulle göra spelsortimentet och variationerna på spel rikare och bättre.

Medlem
Skrivet av dmn:

Islamifiering av spel? Nej, tack.

Har du ens läst krönikan? Din kommentar är inte ett dugg relevant, nämligen.

Ska bli kul att se om det kan komma en ordentlig "arabisk spelvår" som tar sig till västvärlden och får iaf en klick fanbase. Mer variation i spelvärlden är uteslutet något positivt.

bara jag som tänker mera köpare billigare spel


signatur

New life, New hope

Medlem

Intressant ämne.

Nog för att det kan komma intressant nytänk i spel från utvecklare i MENA-länderna, men att anspassa västerländska spel efter en högljudd religiös minoritet av spelköparna känns tokigt.

Alkohol, grisar och sci fi nämndes i krönikan, men HBTQ-tänk i spel, som ofta tas upp i dessa krönikor, är ju något som inte lär gå hem i muslimska länder heller.

Snart kanske vi har halalmärkning på spel


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av dmn:

Islamifiering av spel? Nej, tack.

Pinsamt att en kommentar som denna får flest plus (vilket väl förvisso har något att göra med att man inte längre kan ge tummen ner). Irrelevant i sammanhanget och tyder på antingen trollande eller okunskap. Troligtvis det senare.

Medlem
Skrivet av TryNotDo:

Intressant ämne.

Nog för att det kan komma intressant nytänk i spel från utvecklare i MENA-länderna, men att anspassa västerländska spel efter en högljudd religiös minoritet av spelköparna känns tokigt.

Alkohol, grisar och sci fi nämdes i krönikan, men HBTQ-tänk i spel, som ofta tas upp i dessa krönikor, är ju något som inte lär gå hem i muslimska länder heller.

Snart kanske vi har halalmärkning på spel

Mjo tänkte faktiskt på det också. Kommer vi få se homo-relationer alá bioware och andra devs?

Medlem
Skrivet av TryNotDo:

Intressant ämne.

Nog för att det kan komma intressant nytänk i spel från utvecklare i MENA-länderna, men att anspassa västerländska spel efter en högljudd religiös minoritet av spelköparna känns tokigt.

Alkohol, grisar och sci fi nämdes i krönikan, men HBTQ-tänk i spel, som ofta tas upp i dessa krönikor, är ju något som inte lär gå hem i muslimska länder heller.

Snart kanske vi har halalmärkning på spel

Det där är klockren humor för den insatte, Halal certifierade spel. Vår näste Statsminister Steffo Lövet skall nog kunna infria de löftena. Med tanke på vilka religiösa böcker han citerar ur, på självaste nationaldagen.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av dmn:

Islamifiering av spel? Nej, tack.

Pinsamt att en kommentar som denna får flest plus (vilket väl förvisso har något att göra med att man inte längre kan ge tummen ner). Irrelevant i sammanhanget och tyder på antingen trollande eller okunskap. Troligtvis det senare.

Jag håller med, ännu mer tragiskt är att FZ knappt kan publicera några artiklar längre utan att dessa politiskt inkorrekta flashback-nördar flikar in sina fördomar i kommentarerna.

Medlem

Jag väljer min egen politik, den är pk för mig. Vad resten tycker skiter jag i. Sure, jag röstar SD. Men vad är det med det. Finns väl säkert nån Kalle Anka-partist här inne också. SD har en bred politik som passar mina värderingar. Vad det gäller Islam, så gillar det bara inte. Spel får innehålla vad som helst, så länge det inte är en fläskig propagandamaskin. Och då gäller det alöa religioner och länder. Dock godtar spirituell anda. Amen.

Medlem
Skrivet av dmn:

Islamifiering av spel? Nej, tack.

Hide the bacon.

Medlem

Bra krönika! Hoppas det går bättre för den arabiska spelvåren än vad det gör för den arabiska våren bara.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Jag vet inte vad jag ska säga om dessa rasistiska kommentarer. Så för att Altair i Assassin's Creed är muslim så är det islamistisk propaganda? Nä, det är ett personlighetsdrag för en ökad inlevelse i spel. Tänk vad fattiga spel skulle vara om vi bannlyste inslag av politik och religion i spel. Då skulle spel bli samma skräp som amerikanska realityprogram.

Om vi blickar tillbaka på ett spel som exempelvis Mount & Blade, som är gjort av turkar så ser vi alla mycket väl att det inte finns någon direkt religiös propaganda i spelet. Deras tillägg som heter Napoleonic Wars har ett suveränt och unikt multiplayerläge för mycket stora organiserade klanstrider.
Så jag säger ja till mer arabiska spel. Jag vill ha mer unika spel och skiter fullständigt i små inslag av religion eller politik, för det finns i verkliga världen också. Jag vill inte alltid befinna mig i en fantasivärld, även om jag ibland också kan uppskatta det.

Medlem
Skrivet av Schnurrbart:

Jag vet inte vad jag ska säga om dessa rasistiska kommentarer. Så för att Altair i Assassin's Creed är muslim så är det islamistisk propaganda? Nä, det är ett personlighetsdrag för en ökad inlevelse i spel. Tänk vad fattiga spel skulle vara om vi bannlyste inslag av politik och religion i spel. Då skulle spel bli samma skräp som amerikanska realityprogram.

.

Varför är det rasistiskt att inte vara förtjust i en mördarideologi? Islam är egentligen en politisk totalitär ideologi förklädd till en religion. Den vill ha totalitärt bestämmande på samhällets uppbyggnad från topp till tå, samt styra den enskilda människan maximalt.

Att så många som är kritiskt inställda till Islam tror jag bygger på upplysning, man ser vad som händer i världen, som är relaterat till Islam. Det går en våg utav radikalislam i Mellanöstern, Asien och Turkiet, motkraften har precis börjat vakna i Europa och övriga världen, som ser faran.

Idag är mycket fler personer upplysta och är inte lika naiva och tror att det är en religion som alla andra, även om det finns enskilda goda muslimer så väger det inte upp för all den destruktivitet, islamister för med sig på andra religioner,kulturer och länder i världen idag.

Det gjordes en undersökning i Storbritannien 2009 där 44% av alla muslimer där vill bo i ett parallellt samhälle skilt från det brittiska. Dvs de vill ha muslimska lagar som lika med Sharia lagar.
http://www.dailystar.co.uk/news/latest-news/66597/Ghetto-Brit...

Det finns också en större bredare tysk rapport som bekräftar samma siffror.

Är man stolt över sin historia, sitt ursprung, sitt eget land, gör man bäst att vara skepsis mot Islam. Den västerländska civilisationen är unik med diverse mångfald av europeiska kulturer,traditioner samt folk. Låt aldrig detta förfalla och bli till en påtvingad monokultur.

För att araberna skall få en spelindustri värt namnet så behöver befolkningen göra sig fri från sina bojor och inte vara så religiöst programmerade samt styrda som de är idag i sina hemländer. Det finns alltid undantag såklart men det är de som har förmågan att leda fåren mot en ny riktning, mot ljusare sekulära tider.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av dmn:

Islamifiering av spel? Nej, tack.

Har du ens läst krönikan? Din kommentar är inte ett dugg relevant, nämligen.

JOHO, hans kommentar är faktiskt ganska relevant.

Det har ju visat sig att den riktiga "arabiska våren" (upproret i flera arabländer) resulterade i en islamistisk vinter med ännu starkare religiöst förtryck än tidigare. Därför tycker jag att hans kommentar är både relevant och passande.

Fast det är ju inne att vara islam-försvarare nu för tiden, så kör på bara! Rakt in i väggen!

Medlem
Skrivet av Fl3xus:

Varför är det rasistiskt att inte vara förtjust i en mördarideologi?

Att dra hela islam över en kam är väl lika rasistiskt som att dra alla kristna, svenskar, invandrare, judar över samma kam. Det finns extremister och idioter oavsett folkgrupp. Det är som att säga att judendomen är en extremistisk religion eftersom de påtvingar omskärning på barnen eller kristna/katoliker eftersom de inte tillåter människor att vara homosexuella eller ha sex före äktenskap.
Religionen representerar med andra ord inte individerna.

Skrivet av Fl3xus:

Är man stolt över sin historia, sitt ursprung, sitt eget land, gör man bäst att vara skepsis mot Islam. Den västerländska civilisationen är unik med diverse mångfald av europeiska kulturer,traditioner samt folk. Låt aldrig detta förfalla och bli till en påtvingad monokultur.

Fast utan islam skulle inte demokratin och de övriga grekiska filosofernas skrifter finnas bevarade. Perserna värnade om andras kulturer långt mycket mer än de kristna värnade om sin egna kultur. Så jag tror att Europa fortfarande är skyldiga Mellanöstern för hur vårt samhälle ser ut idag. Islam har växt sig jämnstarkt med kristendom, men seriöst, siffror kan inte tala för sig själva. Det är ytterst få muslimer som emigrerar till andra länder för att försöka ''ta över'' makten.

Så, att säga att muslimerna vill ha en monokultur är helt fel. De vill ha rätten att utöva sina traditioner och lämnar övriga religioner ifred. Islam är i sig ingen våldsam religion, utan det är terroristorganisationer som använder religionen som propaganda i Mellanöstern, precis som påven utnyttjade kristendomen för att föra korståg mot det annars fredliga Jerusalem, där alla religioner levde sida vid sida. Alla krig i religioners namn handlar om personlig vinning, därför är det inte en valid sak att föra argument mot en specifik religion. Man kan dock föra argument mot extremistiska individer/organisationer som tolkar sin religion på ett icke-humanitärt sätt. Huvudpoängen är att de flesta som försöker ta sig till andra länder är flyktingar som inte alls är särskilt religiösa, utan kommer för att arbeta, bo och kunna överleva.

Jag kan inte ordentligt se hur britternas situation är eftersom jag inte bor i UK, men en sak vet jag om Storbritannien och det är att de har många högerextrema organisationer. Deras medlemmar går runt och slår invandrare eftersom de tror att alla invandrare måste vara muslimer. Egentligen är det fel att slå folk oavsett, men det där med English Defence League är ett enda stort skämt.

Jag förstår verkligen om sådant får invandrare och muslimer att inte vilja integrera sig, eftersom de inte känner sig trygga och välkomna in i samhället. Personlig trygghet är en viktig princip för att få ett samhälle som är tryggt. Det har Sverige lyckats bäst med, just eftersom vi är moderna och accepterar en verklig mångfald.

Medlem
Skrivet av Fl3xus:
Skrivet av Schnurrbart:

Jag vet inte vad jag ska säga om dessa rasistiska kommentarer. Så för att Altair i Assassin's Creed är muslim så är det islamistisk propaganda? Nä, det är ett personlighetsdrag för en ökad inlevelse i spel. Tänk vad fattiga spel skulle vara om vi bannlyste inslag av politik och religion i spel. Då skulle spel bli samma skräp som amerikanska realityprogram.

.

Varför är det rasistiskt att inte vara förtjust i en mördarideologi? Islam är egentligen en politisk totalitär ideologi förklädd till en religion. Den vill ha totalitärt bestämmande på samhällets uppbyggnad från topp till tå, samt styra den enskilda människan maximalt.

Att så många som är kritiskt inställda till Islam tror jag bygger på upplysning, man ser vad som händer i världen, som är relaterat till Islam. Det går en våg utav radikalislam i Mellanöstern, Asien och Turkiet, motkraften har precis börjat vakna i Europa och övriga världen, som ser faran.

Idag är mycket fler personer upplysta och är inte lika naiva och tror att det är en religion som alla andra, även om det finns enskilda goda muslimer så väger det inte upp för all den destruktivitet, islamister för med sig på andra religioner,kulturer och länder i världen idag.

Det gjordes en undersökning i Storbritannien 2009 där 44% av alla muslimer där vill bo i ett parallellt samhälle skilt från det brittiska. Dvs de vill ha muslimska lagar som lika med Sharia lagar.
http://www.dailystar.co.uk/news/latest-news/66597/Ghetto-Brit...

Det finns också en större bredare tysk rapport som bekräftar samma siffror.

Är man stolt över sin historia, sitt ursprung, sitt eget land, gör man bäst att vara skepsis mot Islam. Den västerländska civilisationen är unik med diverse mångfald av europeiska kulturer,traditioner samt folk. Låt aldrig detta förfalla och bli till en påtvingad monokultur.

För att araberna skall få en spelindustri värt namnet så behöver befolkningen göra sig fri från sina bojor och inte vara så religiöst programmerade samt styrda som de är idag i sina hemländer. Det finns alltid undantag såklart men det är de som har förmågan att leda fåren mot en ny riktning, mot ljusare sekulära tider.

jag gör en gissning på att du inte läst koranen, det står inget i den att att man ska döda. den följer mer eller mindre samma grund värderingar som den kristna bibeln. En av de mest grundläggande stenarna i koranen bygger på är att ingen kan tvingas till att anta islam.

Sen att en högljudd minoritet beter sig som idioter emellanåt betyder inte ett skit om resterande muslimer som faktiskt sköter sig. Hört talas om begreppet att dra inte alla över en kam? och för det andra vad dom har för tro påverkar inte min vardag lika lite som den borde påverka din vilken gud nu än dom ber till. Och självklart finns det grupper som valt att tolka både bibeln & koranen felaktigt genom hela deras existens fram till idag. Det ironiska är att vi i väst skapade jihad i och med korstågen under medeltiden.

Skit i vad folk har för religion/etnisk bakgrund/sexuell läggning och behandla dom efter deras Handlingar i livet och hur dom bemöter dig därefter kan du döma personen, fram tills dess döm inte en hel folkgrupp på ett par individers handlingar.


signatur

God is dead

12
Skriv svar