Sony stäms för att ett spel inte körs i 1080p

Robot
Sony stäms för att ett spel inte körs i 1080p

I Killzone: Shadow Fall spelar du inte multiplayer online i 1080p. Nu stäms Sony för falsk marknadsföring.

#sony, #killzone-shadow-fall, #guerilla


Medlem
Sony stäms för att ett spel inte körs i 1080p

Dryg snubbe.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Ser det bara som positivt att fler spelföretag anmäls för falks marknadsförning. Givetvis kan man tvista om hur trivial denna specifika skillnad i upplösning kan tänkas göra men huvudsaken är att företag har en skyldighet att vara uppriktiga mot sina kunder gällande deras produkter.
*slänger ett argt öga mot Casey Hudson.*

Medlem

Härligt, hoppas han får rätt. Få branscher sysslar med falsk marknadsföring i samma omfattning som spelbranschen..

Medlem

Visst att de flesta ser "1080p" som 1920x1080 pixlar men 1080p säger väl egentligen bara att den vertikala upplösningen är 1080 pixlar så även en upplösning på 1x1080 är 1080p.

960x1080 är alltså fortfarande 1080p så har de marknadsfört spelet som ett 1080p-spel ljuger de inte

KoP
Medlem

Butthurt alert!

Medlem

Falsk marknadsföring är olagligt, ja. Men hur berättigar han beloppet 5 miljoner dollar till sin egen plånbok? Skadestånd, i de flesta länder (Men naturligtvis inte i Amerika), ska spegla den personliga skadan som åsamkats. Borde det då inte räcka med de 50 dollar han betalade för spelet, plus reskostnaderna till och från spelbutiken?

- Jo, alltså, jag blev så besviken när spelet inte renderades i 1080p så nu kommer jag aldrig kunna lita på någon igen. Min fru har lämnat mig och jag kommer aldrig kunna jobba igen.

Medlem

hunden har en poäng och därför kommer inte den här stämningsansökan gå särskilt långt.

Medlem

Är inte mer än rätt. Företag ska ge fan i falsk marknadsföring.
Konsumenten går alltid först!

EDIT: Fixade stavfel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Är det första april redan?

Dessutom körs ju spelet i 1080p - det är inte uppskalat. Det är bara det att de använder diverse andra tekniker än "traditionell rendering" för att "få dit" hälften av pixlarna. De flesta bilder ser ut nästan exakt som de skulle gjort om de renderats på "vanligt" sätt.

Medlem
Skrivet av hunden:

Visst att de flesta ser "1080p" som 1920x1080 pixlar men 1080p säger väl egentligen bara att den vertikala upplösningen är 1080 pixlar så även en upplösning på 1x1080 är 1080p.

960x1080 är alltså fortfarande 1080p så har de marknadsfört spelet som ett 1080p-spel ljuger de inte

Det är iofs sant. Så länge du har 1080 rader av pixlar och progressive scan så är det ju 1080p. Men samtidigt har begreppet relaterat så länge till HDTV att det idag är synonymt med Full HD-upplösning.

MEG
Medlem

Klart att spelföretag ska sättas dit för falskmarknadsföring men 5 miljoner, löjligt. Ska bli kul att se hur det går, om jag skulle gissa så riskerar Sony att åka dit, om det nu STÄMMER (harg harg)


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Hittade dessutom det här om tekniken de använder, det är inte så enkelt som att spelet renderas i 960x1080 och sen skalas upp utan det är frame buffern som har den upplösningen och sen används nån speciallösning för att räkna ut varannan pixelkolumn baserat på bilder och rörelser från tidigare bilder.

De förklarar det i sin blog och jag tycker det är ganska klart att de inte handlar om en vanlig uppskalning: https://www.killzone.com/en_GB/blog/news/2014-03-06_regarding...

Medlem

960x1080 är fortfarande 1080p.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Härligt, hoppas han får rätt. Få branscher sysslar med falsk marknadsföring i samma omfattning som spelbranschen..

Tror dom ligger i lä när det kommer till "lura" kunder.
Bilbranschen, hälsoprodukter, livsmedelsbranschen, klädtillverkare och många därtill är bra mycket mer falska.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Tassel:
Skrivet av kebbe:

Härligt, hoppas han får rätt. Få branscher sysslar med falsk marknadsföring i samma omfattning som spelbranschen..

Tror dom ligger i lä när det kommer till "lura" kunder.
Bilbranschen, hälsoprodukter, livsmedelsbranschen, klädtillverkare och många därtill är bra mycket mer falska.

Jag håller med. Finns andra branscher som är mycket värre än spelbranschen. Den dagen TV-shop har en egen spelkonsol kan vi börja prata om falsk marknadsföring.

Medlem

Singelplayer körs i 1080p
MP något lägre.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Är det inte standard att skriva något i stil med "Multiplayer experience may differ" på reklam/box etc. ?

Om de har gjort det så har han redan förlorat.

Medlem
Skrivet av Bennii:

...Men hur berättigar han beloppet 5 miljoner dollar till sin egen plånbok? Skadestånd, i de flesta länder (Men naturligtvis inte i Amerika), ska spegla den personliga skadan som åsamkats.

Så är det i Sverige, ja. Men i Amerika går man efter principen att skadestånd bedöms efter den anmäldes tillgångar. Ett skadestånd skall vara kännbart för den som tilldömts det, annars finns en risk att företag hellre betalar ett mindre skadestånd än att försöka göra något åt det.
Så ärligt talat tycker jag att det Amerikanska systemet verkar vara bättre än vårt, även om nackdelen är att det i viss mån lockar lyckosökare till att försöka stämma stora företag kors och tvärs.

Medlem

Från Guerrilas egna kommentarer: "The temporal reprojection technique gave subjectively similar results and it makes certain parts of the rendering process faster. This reduces controller lag and increases responsiveness, which improves the KILLZONE SHADOW FALL multiplayer experience."

Den egentliga frågan här är - i min mening - vill du ha ett spel med 100% crisp 1080p upplösning eller något sämre grafik men bättre responstid och mindre kontroller-lag i multiplayer? Jag vet vilket jag väljer...

Medlem
Skrivet av RazorShard:
Skrivet av Bennii:

...Men hur berättigar han beloppet 5 miljoner dollar till sin egen plånbok? Skadestånd, i de flesta länder (Men naturligtvis inte i Amerika), ska spegla den personliga skadan som åsamkats.

Men i Amerika går man efter principen att skadestånd bedöms efter den anmäldes tillgångar.

Är det därför man stämmer en ensamstående mamma med 4 barn på 40 årslöner för att hennes barn laddat hem 24 mp3 låtar?

Det skulle väl motsvara att stämma Sony på 720 miljarder dollar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av RazorShard:
Skrivet av Bennii:

...Men hur berättigar han beloppet 5 miljoner dollar till sin egen plånbok? Skadestånd, i de flesta länder (Men naturligtvis inte i Amerika), ska spegla den personliga skadan som åsamkats.

Så är det i Sverige, ja. Men i Amerika går man efter principen att skadestånd bedöms efter den anmäldes tillgångar. Ett skadestånd skall vara kännbart för den som tilldömts det, annars finns en risk att företag hellre betalar ett mindre skadestånd än att försöka göra något åt det.
Så ärligt talat tycker jag att det Amerikanska systemet verkar vara bättre än vårt, även om nackdelen är att det i viss mån lockar lyckosökare till att försöka stämma stora företag kors och tvärs.

Oftast när det gäller såna här summor så rör det sig även om en class action suit. D.v.s. att den som stämmer för samtliga konsumenters talan. Beloppet i fråga är därför inte representativt för den skada som åsamkats mot den enskilda individen som för stämningen utan representerar hela målgruppen för skadan. Om jag inte minns fel så kan vem som helst som känner sig kränkt av Sony kunna hämta ut pengar ur potten skadestånd som tilldelas men osäkert hur det faktiskt funkar med bevisbördan där sen.

Medlem
Skrivet av RazorShard:
Skrivet av Bennii:

...Men hur berättigar han beloppet 5 miljoner dollar till sin egen plånbok? Skadestånd, i de flesta länder (Men naturligtvis inte i Amerika), ska spegla den personliga skadan som åsamkats.

Så är det i Sverige, ja. Men i Amerika går man efter principen att skadestånd bedöms efter den anmäldes tillgångar. Ett skadestånd skall vara kännbart för den som tilldömts det, annars finns en risk att företag hellre betalar ett mindre skadestånd än att försöka göra något åt det.
Så ärligt talat tycker jag att det Amerikanska systemet verkar vara bättre än vårt, även om nackdelen är att det i viss mån lockar lyckosökare till att försöka stämma stora företag kors och tvärs.

Beloppen kanske i vissa fall kan kännas mer rimliga men själva systemet de har i USA är helt F...ed.

Medlem
Skrivet av RazorShard:
Skrivet av Bennii:

...Men hur berättigar han beloppet 5 miljoner dollar till sin egen plånbok? Skadestånd, i de flesta länder (Men naturligtvis inte i Amerika), ska spegla den personliga skadan som åsamkats.

Så är det i Sverige, ja. Men i Amerika går man efter principen att skadestånd bedöms efter den anmäldes tillgångar. Ett skadestånd skall vara kännbart för den som tilldömts det, annars finns en risk att företag hellre betalar ett mindre skadestånd än att försöka göra något åt det.
Så ärligt talat tycker jag att det Amerikanska systemet verkar vara bättre än vårt, även om nackdelen är att det i viss mån lockar lyckosökare till att försöka stämma stora företag kors och tvärs.

Det är just det som är problemet med det amerikanska systemet - Att folk utnyttjar det för att bli rika. För inte alls länge sen stämdes snabbmatsrestauranger på löpande band för att de gjorde folk feta. Det gick så långt att de tvingades förtydliga lagstiftningen för att omöjliggöra fler stämningsansökningar av feta amerikaner.

Och ärligt talat - Om det inte var för chansen att tjäna pengar så hade spelaren i det här fallet skrivit ett argt inlägg på närmsta internetforum och sen gått tillbaka till vardagsrummet och spelat vidare, helnöjd med spelet, trots den låga upplösningen.

Om det handlar om att straffa företagen på ett kännbart sätt så kan de döma Sony att ta över 1% av USAs statsskuld och betala tillbaka pengarna för spelet till kunden.

Medlem
Skrivet av Tassel:
Skrivet av kebbe:

Härligt, hoppas han får rätt. Få branscher sysslar med falsk marknadsföring i samma omfattning som spelbranschen..

Tror dom ligger i lä när det kommer till "lura" kunder.
Bilbranschen, hälsoprodukter, livsmedelsbranschen, klädtillverkare och många därtill är bra mycket mer falska.

På vilket sätt?

Om vi tar fenomenet bullshots som övergick till förrenderade trailers presenterade som "actual gameplay" så skulle motsvarigheten till spel som Motorstorm, Watch Dogs, Alien: Colonial Marines etc. vara att beställa en 700hk superbil och få en 1.2l Ford Fiesta, beställa 1kg Oxfilé och få ett paket Hot Dogs, eller beställa en skinnjacka och få en plastponcho.

Medlem
Skrivet av Tassel:
Skrivet av kebbe:

Härligt, hoppas han får rätt. Få branscher sysslar med falsk marknadsföring i samma omfattning som spelbranschen..

Tror dom ligger i lä när det kommer till "lura" kunder.
Bilbranschen, hälsoprodukter, livsmedelsbranschen, klädtillverkare och många därtill är bra mycket mer falska.

Ja verkligen. Samtliga branscher du nämnde (kanske inte klädbranschen i samma utsträckning) bygger på att lura sina kunder. Lämnar du in din bil på flera olika verkstäder så får du olika diagnoser. Köper du svenskproducerat nötkött så får du polskt medicinpreparerat hästkött.

Och vi blir ständigt utsatta för lurendrejeri ifrån hälsobranschen som hela tiden kommer med nya mirakelkurer för att rensa kroppen på gifter, gå ner i vikt, bli piggare osv.

Nyhetsbranschen är en annan svindlare man ska se upp för. De har i stort sätt dödsförklarat världen nu när ebolaviruset härjar i Afrika. Vad de inte nämner är att viruset bara smittar genom kroppsvätskor bland människor. Samma visa är det så fort ett nytt influensavirus härjar. Vad de inte nämner är att den årliga säsongsinfluensan är dödligare än både svin- och fågelinfluensan.

Och värst av alla. TV-Shop!

Medlem

Det folk oftast missar med amerikanska stämningsansökningar är att man hör många dumma men i verkligheten är det många av dom som aldrig går igenom, men det är ju inte lika kul att skriva om sedan.

Medlem
Skrivet av KoP:

Butthurt alert!

Hahah asså jag dör!!!!

Medlem

Anledningen till stämningen och summan är ju i sig överdriven, MEN, samtidigt så tycker jag att det är bra att någon sätter en käpp i hjulet när företagen tar sig allt större friheter vad gäller falsk marknadsföring.
Önskar att någon kunde göra det samma mot företagen som kallar deras spel för "Free 2 Play", då det oftast är "Limited Play For Free" (LPFF?), och inget annat.

Medlem
Skrivet av hunden:

Visst att de flesta ser "1080p" som 1920x1080 pixlar men 1080p säger väl egentligen bara att den vertikala upplösningen är 1080 pixlar så även en upplösning på 1x1080 är 1080p.

960x1080 är alltså fortfarande 1080p så har de marknadsfört spelet som ett 1080p-spel ljuger de inte

Well, egentligen är inte ens 1080p en upplösning, det är ett signalformat för video och anger hur en bild genereras. Sen råkar det bara vara så att standardupplösningen för det formatet är 1920x1080 pixlar och att folk gärna använder det som genväg för att beteckna upplösning på helt andra saker än video.

'P' i 1080p innebär en progressiv bildåtergivning, till skillnad från exempelvis 1080i där 'I' står för sammanflätande (interlaced) som är väldigt vanligt för TV-sändningar. De bokstäverna har absolut ingenting att göra med vare sig spel eller skärmupplösningar, men ändå används de. Och istället för att det bara blir en kort genväg uppstår det gärna den typen av "missar" som du ger exempel på.

123
Skriv svar