Bioware: "Obegripligt att inte kunna välja kön eller sexualitet"

Robot
Bioware: "Obegripligt att inte kunna välja kön eller sexualitet"

Producenten Cameron Lee menar att fler borde låta spelarna anpassa huvudkaraktären efter eget tycke.

#bioware, #mass-effect, #dragon-age-origins, #assassins-creed-unity, #sunset-overdrive


Inaktiv
Bioware: "Obegripligt att inte kunna välja kön eller sexualitet"

Ras: Dvärg
Sexuell läggning: Nekrofil
Kön: Hen

Äntligen.

Medlem

Om man inte vill inleda en homosexuell relation med Zevrani Dao.. Då gör man inte det. Så enkelt är det.

Medlem

mer valmöjligheter är inte fel...i vissa spel föredra jag en "female" avatar och vise versa


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av bleak:

Ras: Dvärg
Sexuell läggning: Nekrofil
Kön: Hen

Äntligen.

Blir det inte jobbigt att kriga ute på fältet med konstant bånge?

Medlem

Sure, i ett rollspel är det självklart. Även fast jag aldrig har brytt mig om mina karaktärers sexuella läggning för det skulle inte påverka äventyret alls.
Däremot i andra spel tycker jag att man Måste göra spel där huvudkaraktären är kvinna, så enkelt är det. Några av mina favorit spel ifrån förra året (Bioshock Infinite, Last of Us och Tomb Raider) hade alla starka kvinnor i huvudrollen, även om du inte spelade dem bortsett ifrån DLC's och kortare delar av spelen. Jag är rätt så trött på random space marine 2000 i huvudrollen på spel. Och ja, Half Life är precis lika jävla kasst som 99% av alla spelen, Gordon Freeman är en av spelhistoriens tråkigaste karaktärer som finns!

Medlem

Bra Bioware! De tilltalar en bredare publik genom att erbjuda dessa former av valmöjligheter.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

Är det alltid möjligt att göra ett berättelsedrivet spel som är oberoende av karaktärens bakgrund? Det verkar som att detta förutsätter att man bygger in olika perspektiv i sitt spel från början och inte bygger ett spel som går "på räls" dvs. inga Tomb Raider, inga Half Life, inga Crysis etc.

Medlem

Ras: Vit Privilegierad Man
Sexuell Läggning: Smala kvinnor med bröstslidern på Max.
Klass: Höginkomsttagare
Guild: Moderaterna
Namn: Stenhård Kuksson

Medlem

Det beror ju helt på hur man vill berätta spelets historia. Är det en story arc som går från a till b med en enda huvudperson så tycker jag det är helt okej om den personen redan har ett eget liv så att säga.

Men det är väldigt kul om det finns val, då det är ett spel som är byggt för val. T.ex hade jag gärna sett en kvinnlig huvudroll att välja på i GTA V, för att bara ta ett exempel.

Medlem

Jag håller inte med riktigt när han (tolkar jag det som) säger att han inte förstår varför andra utvecklare har "fasta" karaktärer i stället för sådana som spelarna själv kan anpassa. Jag älskar att trixa med mina karaktärer i rollspel, men samtidigt finns det massvis med spel som gynnas bättre av en mer fokuserad karaktär.

Med det sagt: jag håller helt med om att hans huvudsakliga poäng, överlag. Det borde förekomma mer variation i karaktärsskapandet hos utvecklare. Orka bara göra vita muskelmän som säkert vrålar "HOO-RAA!" i sömnen, liksom. Jag har tröttnat så på deras berättelser. Ge mig hellre en till Lee eller Clementine.

Eller ett till Kung Fu Panda-spel. Låt oss fetknoppar få någon att identifiera oss med också.

FM-guru
F.d. Sisyr

Jag kanske inbillar mig, men jag tror han syftar på spel som Dragon Age; dvs rollspel där man skapar karaktären själv.

För övrigt tycker jag bioware gör hela romancegrejen skituselt. Ge lite gifts och klicka igenom personens bakgrundshistoria så vill de plötsligt ligga med en. Det är en sak om romanser växer fram naturligt under storyns gång, men dessa påklistrade grejer som bioware (och många andra) sysslar med klarar jag mig utan.

Därtill störde jag mig som fan på hur påstridig denna skit var i t.ex. DA 2 däe Anders tar allt som en sexuell invit... Gör om gör rätt

Medlem
Skrivet av Bazooka:

Är det alltid möjligt att göra ett berättelsedrivet spel som är oberoende av karaktärens bakgrund? Det verkar som att detta förutsätter att man bygger in olika perspektiv i sitt spel från början och inte bygger ett spel som går "på räls" dvs. inga Tomb Raider, inga Half Life, inga Crysis etc.

Hahahahaha! Älskar din Gif!


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av Chiefen:
Skrivet av bleak:

Ras: Dvärg
Sexuell läggning: Nekrofil
Kön: Hen

Äntligen.

Blir det inte jobbigt att kriga ute på fältet med konstant bånge?

Det ger bara lite mer spänning


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Oftast är det, vad ursäkterna tyder på, budgeten som bestämmer hur mycket som man kan påverka karaktärerna i spelen.
Jag förstår varför det mycket möjligt skulle vara anledningen då att skapa ett spel där det är 2000 olika modeller för ett kön sedan ska få alternativa modeller för 5 raser och även för ett till kön, detta gör att de måste ha 20000 modeller för 2000 saker.
På detta så ska även animationer skapas för alla och om inte motorn stödjer en animation för alla raser, längder, bröststorlekar och dylikt så blir det väldigt jobbigt och buggigt.
Har man tur kan man minska mängden saker man måste skapa med kanske 1/10 då vissa av sakerna kan funka för andra raser och kön men chansen för det är ganska liten om folk vill skräddarsy sina karaktärer.

Medlem

Så det var därför man i DA2 var helt låst?

Bra där...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Kan inte påstå att jag har det behovet.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

MEG
Medlem

Håller med, vad vore ett rollspel utan valmöjligheter...


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Jag kanske inbillar mig, men jag tror han syftar på spel som Dragon Age; dvs rollspel där man skapar karaktären själv.

För övrigt tycker jag bioware gör hela romancegrejen skituselt. Ge lite gifts och klicka igenom personens bakgrundshistoria så vill de plötsligt ligga med en. Det är en sak om romanser växer fram naturligt under storyns gång, men dessa påklistrade grejer som bioware (och många andra) sysslar med klarar jag mig utan.

Därtill störde jag mig som fan på hur påstridig denna skit var i t.ex. DA 2 däe Anders tar allt som en sexuell invit... Gör om gör rätt

Håller med helt. Har ingenting emot relationer i spel, och bryr mig inte det minsta om man öppnar upp för olika sexuella preferenser, men då får de vara väl implementerade och inte ditklistrade bara för att Bioware ska kunna slå sig för bröstet och visa hur öppensinniga de är.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Håller helt med! Fler spel borde ha denna valfrihet. Det ökar verkligen inlevelsen i spelet om man får skapa sin karaktär. Character customization är dessutom jäkligt kul Nu kommer jag säkert få mycket mothugg, men jag tyckte tex att Geralt i the Witcher var ruggigt stel och tråkig. Hade man fått skapa sin egen karaktär så hade jag haft större chans att gilla den spelserien.

Inaktiv
Skrivet av MEG:

Håller med, vad vore ett rollspel utan valmöjligheter...

Fast när jag tänker på valmöjligheter i rollspel är det ju främst i storyn och de val man måste göra pga dem. Har aldrig ens tänkt på ens karaktärs sexualitet.

Medlem

Ju snabbare vi slutar diskutera om det här tramset desto snabbare blir vi av med skiten!
Trött.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av brandter:

Däremot i andra spel tycker jag att man Måste göra spel där huvudkaraktären är kvinna, så enkelt är det.

Vet inte om du formulerat dig lite fel. Men vaddå "måste"? Måste huvudkaraktären vara en kvinna i alla spel? Eller vad fan babblar du om? Låt utvecklarna skapa sitt dröm spel precis som dem vill. Kreativitet ska inte begränsas av regler. Vill utvecklarna göra ett spel med kvinnlig karaktär, ja visst låt dem göra det. Vill dem göra ett spel men en vit heterosexuell over-the-top-macho stereotypisk man, så låt dem göra det. Varför vill folk hindra andra att skapa det dem vill? Om man inte får göra det spel man vill så blir det inte bra ändå.

Medlem

Ja det är väl bra för dragon age. Men att säga att alla spel borde göra likadant är väl lite dumt? Finns så sjukt mycket RPG spel där den sexuella läggningen inte ens framkommer i spelet. Där sex och sexualitet inte ens är med i spelet. Då ska man ju inte lägga in funktioner där man får välja sexuelläggning, det är ju bara absurt? Dessutom så är det massor som gillar Witcher serien för att man är Geralt, folk vill spela som honom. Att ta väck honom och låta en välja etnicitet, kön och sexuelläggning är ju att ändra spelet helt så att det inte längre är Witcher. Eller ska spel som witcher inte få finnas? Jag håller dock med honom i att RPG spel där man skapar egna karaktärer och där sex och kärlek är en stor del av spelet så borde det vara så att man ska få välja allt. Men hur många såna spel finns det? Mass effect och dragon age? Finns väl inga fler? Så vitt jag vet så får man välja läggning i mass effect också?

Medlem

Jag har fortfarande svårt att förstå 2 saker:

1) Hur man vet vad en persons läggning är i ett datorspel (eller i verkligheten heller för den delen) om inte personen berättar det?

2) Vad sjutton det spelar för roll?

Rent teoretiskt sett skulle samtliga i alla spel vara homo- eller bi-sexuella om inte personen/utvecklarna någon gång uttryckligen har sagt vad karaktären är.

Skapa en karaktär, låsas att han/hon/den är vad du nu vill, spela. Svårare än så behöver det inte vara. Varför måste det finnas ett menyval i karaktärsskaparpanelen med sexuell läggning för?

Suck, detta börjar bli riktigt tröttsamt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

1) Hur man vet vad en persons läggning är i ett datorspel (eller i verkligheten heller för den delen) om inte personen berättar det.

Det vet man inte. Den kan vara vad man vill. Den enda anledningen till att man skulle skriva sånt jävla dravel som Bioware gör här är för att man vill sälja in spelet till en niche publik som egentligen inte spelar spel. De försöker sälja sitt spel genom sex och samtidigt klaga på alla som gör likadant så länge det inte stämmer överens med deras världsvy.

Skrivet av conthox:

2) Vad sjutton det spelar för roll?

Det spelar absolut ingen roll. Om man inte kan njuta av ett spel för att karaktären som man spelar som inte delar sitt eget kön eller sexuella läggning så är man fan inne på helt fel hobby.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Så det var därför man i DA2 var helt låst?

Bra där...

Eh...va? I Dragon Age 2 är man inte låst nånstans?

Medlem
Skrivet av Loxus:
Skrivet av Newklear:

Så det var därför man i DA2 var helt låst?

Bra där...

Eh...va? I Dragon Age 2 är man inte låst nånstans?

Bortsett faktumet att du var låst till en människa, vilket är ironiskt med tanke på Biowares uttalande. Du kunde välja kön och sätta på allt vad din fantasi kunde hoppas på, men inget av det som gjorde första spelet intressant fanns där.

Medlem

Om det är ett sådant krav kan man undra hur dessa personer ens kan se en film eftersom de inte får bestämma hur huvudkaraktären ska vara. Det här med att leva sig in i hur en annan person är, är tydligen jättejobbigt för vissa, empati kanske inte är så lätt, vem vet.

Jag tycker det är kul att spela en "färdig" karaktär även i rollspel. De flesta som spelat The Witcher 2 håller med om att det är det bästa rollspelet på många år, trots att man endast kan spela som Geralt medan Biowares senare alster varit mediokra minst sagt.

Medlem
123
Skriv svar