Bekräftat: Final Fantasy XIII-spelen kommer till pc

Robot
Medlem
Bekräftat: Final Fantasy XIII-spelen kommer till pc

Då kanske jag en vacker dag kan spela klart sista delen i trilogin då ps3an dog innan det släpptes. Frågan är om det blir inom kort eller 200år

Medlem

FF4 släpptes på Steam denna vecka, en port av ett mobilspel. Och på något sätt så är det dyrare en port av ett konsolspel som släpps nästa månad. Det verkar ju logiskt.

Medlem

Hoppas bara dom inte får för sig att låsa frameraten, alternativt att det inte pajar spelet om man låser upp den.

Tror jag näst intill klarade PS3 versionen, hade ihjäl den sista bossen innan man reser tillbaka, var helt utmattad efter den fighten och rörde inte spelet på över ett år och blev sedan av med sparfilerna när jag testade ny firmware, dags att avsluta arbetet då, kanske några achievements kan hjälpa till med motivationen.

Gen
Medlem

Äntligen får jag spela klart detta

Medlem

Vet om där är mycket hat mot FFXIII. men jag har spela alla och här är mina åsikter om dem kort

1:an
+ Roligt stridssystem, när spelet väl låter en göra vad man vill
+ Snygga cinematics, en bra upplevelse även om jag personligen tycker storyn är sådär dum/förvirrande. Dock en viss scen letar jag gärna upp på youtube och kollar om.
+ Musiken är bra
+ Överambiöst extra-område (Gran Pulse) som är som ett spel som aldrig tar slut, massor med saker för hardcore-spelarna

- Håller en i handen genom nästan hela kampanjen
- Jag gillar Doom-striderna, men jag vet vissa har haft svårt med dem. De är basically: Besegra bossen inom den här tidsgränsen eller du dör.
- Allting förutom Gran Pulse är linjärt och även Gran Pulse är inte helt fritt...

2:an
+ Inget handhållande, de förutsätter du har spelat första spelet. Skönt!
+ Pokemon-samlandet är beroende-framkallande.
+ Bättre leveling system
+ Frihet. Spelet har fortfarande en början och ett slut, men det är bra mer öppet än första spelet och efter slutet är där också massvis med saker att göra.
+ Guilty Pleasure. Vissa scener är asfåniga och super-tönt-dramatiska, men man kan ändå inte låta bli att hänföras av dem. "There was Yeul that loved flowers, a Yeul that loved reading, a Yeul that loved animals AND! I! WATCHED! THEM! ALL! DIE!!!!!!!"
+ Mer bra musik. En del remixes och sånt på gamla låtar.
- Storyn är så jävla fucking trög att du får huvudvärk. Seriously.
FFXIII - 2 är den bästa i serien och det nästan enbart pga gameplay. Allting annat är så där alla de saker som man stör sig på Final Fantasy och Square Enix nuförtiden.
- In-game cinematics istället för de där snygga CGI-sekvenserna, men de är iaf välgjorda.

3:an
+ Hardcore. Som nån konstig mix av FFXIII, Dead Rising och Dark Souls.
+ New Game +. Det är typ byggt runtom det. Där är bossar som är helt omöjliga såvida du inte spelar om spelet och buffar Lightnings stats ännu mer. Det är ju glädjande för oss som tycker om att spendera all evighet med nördig JRPG-matematik-optimisering osv.
+ Equipment. De två delarna innan var lite bristande på när det gällde att samla vapen och sånt. 3:an är roligast när det kommer till leka med Lightnings stats osv.
+ Yeah, musiken är bra här också, fast kanske mindre nytt.
+ Nästan maximal frihet. Men var försiktig, om du inte gör tillräckligt många quests så losar du...
- Lägre budget. Inga snygga cinematics. Alla monster återanvänds med nya skins osv
- Storyn nästan ignorerar allting innan. Det består bara av fan-service och fler "så töntigt som möjligt"-guilty pleasure moment. Har man spenderat mycket tid i serien så blir man ändå lite glad att återse alla gamla karaktärer och så, men TÄNK OM - storyn hade varit bra istället =O!?

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Vet om där är mycket hat mot FFXIII. men jag har spela alla och här är mina åsikter om dem kort

1:an
+ Roligt stridssystem, när spelet väl låter en göra vad man vill
+ Snygga cinematics, en bra upplevelse även om jag personligen tycker storyn är sådär dum/förvirrande. Dock en viss scen letar jag gärna upp på youtube och kollar om.
+ Musiken är bra
+ Överambiöst extra-område (Gran Pulse) som är som ett spel som aldrig tar slut, massor med saker för hardcore-spelarna

- Håller en i handen genom nästan hela kampanjen
- Jag gillar Doom-striderna, men jag vet vissa har haft svårt med dem. De är basically: Besegra bossen inom den här tidsgränsen eller du dör.
- Allting förutom Gran Pulse är linjärt och även Gran Pulse är inte helt fritt...

2:an
+ Inget handhållande, de förutsätter du har spelat första spelet. Skönt!
+ Pokemon-samlandet är beroende-framkallande.
+ Bättre leveling system
+ Frihet. Spelet har fortfarande en början och ett slut, men det är bra mer öppet än första spelet och efter slutet är där också massvis med saker att göra.
+ Guilty Pleasure. Vissa scener är asfåniga och super-tönt-dramatiska, men man kan ändå inte låta bli att hänföras av dem. "There was Yeul that loved flowers, a Yeul that loved reading, a Yeul that loved animals AND! I! WATCHED! THEM! ALL! DIE!!!!!!!"
+ Mer bra musik. En del remixes och sånt på gamla låtar.
- Storyn är så jävla fucking trög att du får huvudvärk. Seriously.
FFXIII - 2 är den bästa i serien och det nästan enbart pga gameplay. Allting annat är så där alla de saker som man stör sig på Final Fantasy och Square Enix nuförtiden.
- In-game cinematics istället för de där snygga CGI-sekvenserna, men de är iaf välgjorda.

3:an
+ Hardcore. Som nån konstig mix av FFXIII, Dead Rising och Dark Souls.
+ New Game +. Det är typ byggt runtom det. Där är bossar som är helt omöjliga såvida du inte spelar om spelet och buffar Lightnings stats ännu mer. Det är ju glädjande för oss som tycker om att spendera all evighet med nördig JRPG-matematik-optimisering osv.
+ Equipment. De två delarna innan var lite bristande på när det gällde att samla vapen och sånt. 3:an är roligast när det kommer till leka med Lightnings stats osv.
+ Yeah, musiken är bra här också, fast kanske mindre nytt.
+ Nästan maximal frihet. Men var försiktig, om du inte gör tillräckligt många quests så losar du...
- Lägre budget. Inga snygga cinematics. Alla monster återanvänds med nya skins osv
- Storyn nästan ignorerar allting innan. Det består bara av fan-service och fler "så töntigt som möjligt"-guilty pleasure moment. Har man spenderat mycket tid i serien så blir man ändå lite glad att återse alla gamla karaktärer och så, men TÄNK OM - storyn hade varit bra istället =O!?

Tack för en väl utförd beskrivning av spelen!


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av DarkZide8:

Vet om där är mycket hat mot FFXIII. men jag har spela alla och här är mina åsikter om dem kort

1:an
+ Roligt stridssystem, när spelet väl låter en göra vad man vill
+ Snygga cinematics, en bra upplevelse även om jag personligen tycker storyn är sådär dum/förvirrande. Dock en viss scen letar jag gärna upp på youtube och kollar om.
+ Musiken är bra
+ Överambiöst extra-område (Gran Pulse) som är som ett spel som aldrig tar slut, massor med saker för hardcore-spelarna

- Håller en i handen genom nästan hela kampanjen
- Jag gillar Doom-striderna, men jag vet vissa har haft svårt med dem. De är basically: Besegra bossen inom den här tidsgränsen eller du dör.
- Allting förutom Gran Pulse är linjärt och även Gran Pulse är inte helt fritt...

2:an
+ Inget handhållande, de förutsätter du har spelat första spelet. Skönt!
+ Pokemon-samlandet är beroende-framkallande.
+ Bättre leveling system
+ Frihet. Spelet har fortfarande en början och ett slut, men det är bra mer öppet än första spelet och efter slutet är där också massvis med saker att göra.
+ Guilty Pleasure. Vissa scener är asfåniga och super-tönt-dramatiska, men man kan ändå inte låta bli att hänföras av dem. "There was Yeul that loved flowers, a Yeul that loved reading, a Yeul that loved animals AND! I! WATCHED! THEM! ALL! DIE!!!!!!!"
+ Mer bra musik. En del remixes och sånt på gamla låtar.
- Storyn är så jävla fucking trög att du får huvudvärk. Seriously.
FFXIII - 2 är den bästa i serien och det nästan enbart pga gameplay. Allting annat är så där alla de saker som man stör sig på Final Fantasy och Square Enix nuförtiden.
- In-game cinematics istället för de där snygga CGI-sekvenserna, men de är iaf välgjorda.

3:an
+ Hardcore. Som nån konstig mix av FFXIII, Dead Rising och Dark Souls.
+ New Game +. Det är typ byggt runtom det. Där är bossar som är helt omöjliga såvida du inte spelar om spelet och buffar Lightnings stats ännu mer. Det är ju glädjande för oss som tycker om att spendera all evighet med nördig JRPG-matematik-optimisering osv.
+ Equipment. De två delarna innan var lite bristande på när det gällde att samla vapen och sånt. 3:an är roligast när det kommer till leka med Lightnings stats osv.
+ Yeah, musiken är bra här också, fast kanske mindre nytt.
+ Nästan maximal frihet. Men var försiktig, om du inte gör tillräckligt många quests så losar du...
- Lägre budget. Inga snygga cinematics. Alla monster återanvänds med nya skins osv
- Storyn nästan ignorerar allting innan. Det består bara av fan-service och fler "så töntigt som möjligt"-guilty pleasure moment. Har man spenderat mycket tid i serien så blir man ändå lite glad att återse alla gamla karaktärer och så, men TÄNK OM - storyn hade varit bra istället =O!?

Tack för en väl utförd beskrivning av spelen!

Varsågod, men nu när jag kollar över det känner jag där är några grejer till jag borde lägga till

1:an
+ Utan tvekan den mest intressanta "världen/samhället" i spelserien som tyvärr inte finns i de andra.
- Där är ett Weapon Upgrade system som jag minns var väldigt tråkigt. Du levlar ditt vapen med materials och det blir bara bättre, sen får du en chans att uppgradera det till ett helt nytt vapen. Det nya vapnet börjar om vid Level 1 så det är inte lika bra som det du hade innan, men kommer bli mycket bättre när du väl levlar det. Vissa gillar det, jag hatade det.

3:an
+ Intensivaste sista boss-striden på länge.
- STRESSIGT! Men det känns extra belönande när du verkligen lyckas med uppdragen... Och ingen dömer dig om du tjuvkikar i en guide...

1
Skriv svar