Final Fantasy XV-regissören: "Jag vill göra det mer casual"

Robot
Final Fantasy XV-regissören: "Jag vill göra det mer casual"

I Final Fantasy XV bjuds det på självkörande bilar och enknapps-strider.

#final-fantasy-xv, #square-enix, #final-fantasy-type-0-1


Medlem
Final Fantasy XV-regissören: "Jag vill göra det mer casual"

Det är bra att han förstår oss spelare. Inte sitter vi framför TV:n för att interagera med vad som sker på skärmen genom att trycka på knappar eller rycka i en spak eller två.


signatur

Constants and variables

Medlem

Då var hoppet över för FFXV... Square Enix borde sluta göra spel helt och hållet, de har inte släppt något riktigt bra sedan FFIX. 10:an hade bra system men storyn var sämst.

Medlem

En av de stora problemen med Final Fantasy XIII och varför det fick mycket kritik var ju att det var för lätt... räckte med att man tryckte på X om och om för att ta sig vidare (under första halvan av spelet). Kanske borde ha tagit åt sig lite av den kritiken och försöka undvika samma problem igen.

Medlem

Så istället för att göra ett spel med några timmars cutscenes, så gör de en 50 timmars cutscene med QTEs i strider.

Final Fantasy, jag saknar dig... du som var så bra tills du fyllde 2siffrigt.

Medlem

Det känns som en lite underlig kommentar. FF-serien är ju alltid mer eller mindre omgångsbaserad. Hur mycket frenetiskt tryckande blir det på knappar då egentligen? Mycket av kritiken jag sett mot FF13-trilogin har varit just hur den lämnat det mer traditionella stridssystemet från tidigare spel, för ett lite mer actionfokuserat sådant (uppfattar jag det som, utan att ha spelat något mer FF än just 13).

Att då säga att han vill göra nästa spel mer casual, och då riskera att alienera gamla fans, för att komma bort från de frenetiska knapptryckningarna som gamla fans redan känt sig alienerade av ... eh, what? Does not compute i min hjärna.

Medlem

Känns som alla spel siktar på att bli "enklare", "lättare att komma in i" och "mer casual" och att allting ska gå rulla på automatiskt, spelet spelar nästan sig själv.

Jag förstår målet: att få fler att spela = mer pengar. Tycker dock att det är tråkigt att spelen dummas ner och anpassas för alla nybörjare. Visst man vill göra det smidigt för nya spelare, men lägg in några tutorials istället för att ändra hela spelet.
Men det kanske är mer sånt här vi vill ha, eller?

Medlem

Låter mer som lat spel design.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Seraium:

Låter mer som lat spel design.

Faktiskt ja, de behöver inte göra det super avancerat heller. Det ska vara en jämn nivå där main storyn inte är super svår men fortfarande utmanande. De likställer casual med idioter-som-inte-klarar-av-att-tänka spelare, casual är folk som inte har eller vill lägga ner lika mycket tid som andra. Så låt det finnas en annan svårighetsgrad, låt de som vill ha avancerade taktiska strider ha det!

Medlem
Skrivet av brandter:

Då var hoppet över för FFXV... Square Enix borde sluta göra spel helt och hållet, de har inte släppt något riktigt bra sedan FFIX. 10:an hade bra system men storyn var sämst.

Squer Enix låg väl ändå bakom Bravely Default till 3DS, det är ett väldigt trevligt spel och en av anledningarna till att de skulle fortsätta producera fler jrpg för västvärlden. A Realm Reborn tycker jag också är ett väldigt trevligt spel. Men just Final Fantasy som singleplayer har helt klart sett sina bästa dagar tyvärr.

Medlem

Eh...har han verkligen tänkt igenom det där uttalandet?

Medlem
Skrivet av brandter:

Då var hoppet över för FFXV... Square Enix borde sluta göra spel helt och hållet, de har inte släppt något riktigt bra sedan FFIX. 10:an hade bra system men storyn var sämst.

Då har du nog missat FFxi och FFxiv.


signatur

i7 920 2.66ghz @3.8ghz, Gigabyte GTX 680 2GB OC SLI, 12GB DDR3 1600mhzmem, Samsung 830 256GB,GA-EX58-UD4P motherboard, 3x24 Asus Vw246"

Medlem
Skrivet av golom:
Skrivet av brandter:

Då var hoppet över för FFXV... Square Enix borde sluta göra spel helt och hållet, de har inte släppt något riktigt bra sedan FFIX. 10:an hade bra system men storyn var sämst.

Då har du nog missat FFxi och FFxiv.

Deras två mmo:n... mm för FFXI var ju bra, XIV är ok nuförtiden men det är fortfarande extremt stelt jämfört med MMO:n, hade det varit ett singleplayer spel då hade jag accepterat det.

Medlem
Skrivet av trancenote:
Skrivet av brandter:

Då var hoppet över för FFXV... Square Enix borde sluta göra spel helt och hållet, de har inte släppt något riktigt bra sedan FFIX. 10:an hade bra system men storyn var sämst.

Squer Enix låg väl ändå bakom Bravely Default till 3DS, det är ett väldigt trevligt spel och en av anledningarna till att de skulle fortsätta producera fler jrpg för västvärlden. A Realm Reborn tycker jag också är ett väldigt trevligt spel. Men just Final Fantasy som singleplayer har helt klart sett sina bästa dagar tyvärr.

Nja, det gjorde de inte, De publicerade det men utvecklade det inte, men sure det händer att det kommer vettiga saker ifrån dem men det är väldigt lång mellan dem tyvärr. Realm Reborn är som sagt helt ok, men jämför man med motståndet på marknaden så ligger det rejält efter tyvärr. Det har potential men tycker inte det når hela vägen fram.

Medlem

börja dom inte redan göra ff serien casual för länge sedan

Medlem
Medlem

Men alltså... jag gillar faktiskt FF-spelen men att säga att det är krävande att sätta sig in i dem har ju inget att göra med spelmekaniken. Redan FF7 motsvarade ju ett QTE-spel idag jämfört med andra rpgs på den tiden, när det gäller svårigheten att sätta sig in i spelmekaniken.

Så jag tycker inte det är rätt väg att gå. Det finns en gigantisk skillnad mellan meningsfyllda knapptryck och att designa ett spel för att använda 1 knapp, utan att behöva överdriva med "frenetiskt" tryckande.

Medlem


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Är det bara jag som läste artikeln? Tack och lov iaf för att jag inte behöver ha det som en interaktiv film, vart lite orolig tills jag kommit någon enstaka mening in i artikeln

Medlem
Skrivet av Schweinryder:

Känns som alla spel siktar på att bli "enklare", "lättare att komma in i" och "mer casual" och att allting ska gå rulla på automatiskt, spelet spelar nästan sig själv.

Jag förstår målet: att få fler att spela = mer pengar. Tycker dock att det är tråkigt att spelen dummas ner och anpassas för alla nybörjare. Visst man vill göra det smidigt för nya spelare, men lägg in några tutorials istället för att ändra hela spelet.
Men det kanske är mer sånt här vi vill ha, eller?

Du borde spela Resonance of Fate. Jag kunde inte ens ta mig igenom spelets tutorial utan att leta reda på en YouTube-video som förklarade hur man gjorde. Striderna är ännu värre...

Medlem

There's an option to set that car to drive itself, allowing players to sit back and take in the sights - although there is also an option to drive it manually, should they want to engage more fully with the world.

Uhm fz tar ni och klipper och klistrar dom delar ni tycker mest om från artikeln eller?

Medlem

Äntligen någon som förstår att det ska vara casual, vem vill egentligen ens spela spel? Synd att det var en knapp för mycket. Inte tillräckligt casual för min smak.

Medlem
Skrivet av brandter:

Då var hoppet över för FFXV... Square Enix borde sluta göra spel helt och hållet, de har inte släppt något riktigt bra sedan FFIX. 10:an hade bra system men storyn var sämst.

FFXII var inte så illa heller tycker jag men efter det har det varit svalt med intresse från min sida.

Förövrigt är det intressant hur de kan totalt missa vad som gör att deras Final Fantasy serie dalar allt längre ned i försäljningslistorna. Att ett företag så käpprätt åt fanders inte har koll på vad som gjort de tidigare spelen till sådana populära spel är för mig en gåta.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av Schweinryder:

Känns som alla spel siktar på att bli "enklare", "lättare att komma in i" och "mer casual" och att allting ska gå rulla på automatiskt, spelet spelar nästan sig själv.

Jag förstår målet: att få fler att spela = mer pengar. Tycker dock att det är tråkigt att spelen dummas ner och anpassas för alla nybörjare. Visst man vill göra det smidigt för nya spelare, men lägg in några tutorials istället för att ändra hela spelet.
Men det kanske är mer sånt här vi vill ha, eller?

Du borde spela Resonance of Fate. Jag kunde inte ens ta mig igenom spelets tutorial utan att leta reda på en YouTube-video som förklarade hur man gjorde. Striderna är ännu värre...

Ska kolla upp det och testa när jag får tid, svåra spel uppskattas starkt!

Medlem
Skrivet av SunShine:
Skrivet av brandter:

Då var hoppet över för FFXV... Square Enix borde sluta göra spel helt och hållet, de har inte släppt något riktigt bra sedan FFIX. 10:an hade bra system men storyn var sämst.

FFXII var inte så illa heller tycker jag men efter det har det varit svalt med intresse från min sida.

Förövrigt är det intressant hur de kan totalt missa vad som gör att deras Final Fantasy serie dalar allt längre ned i försäljningslistorna. Att ett företag så käpprätt åt fanders inte har koll på vad som gjort de tidigare spelen till sådana populära spel är för mig en gåta.

12:an fungerade men det är samma sak där som med 10:an, storyn fokuserar på fel karaktärer :>. Ingen bryr sig om Tidus, det är Yuna som är intressant. I 12:an är det Ashe vi vill följa men NOPE vi följer Vaan! Men det känns som att det är så de gör med sina spel nuförtiden.

Jo, men sen får de 10 av 10 av 90% av alla recensenter (hur köpta de nu är) så folk köper deras skräp. Sen när de faktiskt släpper någonting bra så får de sämre betyg p.g.a. att de själva knappt bryr sig om spelen.

Medlem
Skrivet av Smoo87:

Är det bara jag som läste artikeln? Tack och lov iaf för att jag inte behöver ha det som en interaktiv film, vart lite orolig tills jag kommit någon enstaka mening in i artikeln

Man blev ju ännu mer orolig efter att man läst hela artikeln..
Det bådar då fan inte gott om karln menar allvar.
Jag håller tummarna...

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av SunShine:
Skrivet av brandter:

Då var hoppet över för FFXV... Square Enix borde sluta göra spel helt och hållet, de har inte släppt något riktigt bra sedan FFIX. 10:an hade bra system men storyn var sämst.

FFXII var inte så illa heller tycker jag men efter det har det varit svalt med intresse från min sida.

Förövrigt är det intressant hur de kan totalt missa vad som gör att deras Final Fantasy serie dalar allt längre ned i försäljningslistorna. Att ett företag så käpprätt åt fanders inte har koll på vad som gjort de tidigare spelen till sådana populära spel är för mig en gåta.

12:an fungerade men det är samma sak där som med 10:an, storyn fokuserar på fel karaktärer :>. Ingen bryr sig om Tidus, det är Yuna som är intressant. I 12:an är det Ashe vi vill följa men NOPE vi följer Vaan! Men det känns som att det är så de gör med sina spel nuförtiden.

Jo, men sen får de 10 av 10 av 90% av alla recensenter (hur köpta de nu är) så folk köper deras skräp. Sen när de faktiskt släpper någonting bra så får de sämre betyg p.g.a. att de själva knappt bryr sig om spelen.

Jag håller definitivt med dig att fel karaktär är huvudperson i spelen, jag tänkte mer på hur de är att spela. FFXII var roligt och utforska, jag gillade stridssystemet (när jag väl fick häng på det) och det kändes som en fantasy värld iaf. Något de efterföljande spelen misslyckats rätt fatalt med, vilket även deras dalande försäljningssiffror tyder på.
Final Fantasy serien, trots en del givmilda poäng i diverse recensioner, säljer inte ens i närheten av sitt forna jag.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av furzinate:

Äntligen någon som förstår att det ska vara casual, vem vill egentligen ens spela spel? Synd att det var en knapp för mycket. Inte tillräckligt casual för min smak.

Förhoppningsvis för att kompensera för att det fortfarande är lite för hardcore inriktning så kommer det i alla fall finnas starter packs som i Battlefield så man slipper spela spelet för att få grejer.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Vintersorg:
Skrivet av Smoo87:

Är det bara jag som läste artikeln? Tack och lov iaf för att jag inte behöver ha det som en interaktiv film, vart lite orolig tills jag kommit någon enstaka mening in i artikeln

Man blev ju ännu mer orolig efter att man läst hela artikeln..
Det bådar då fan inte gott om karln menar allvar.
Jag håller tummarna...

Ja han vill ha det mer casual, men ska se till så man inte behöver ha det casual om man inte vill. Valmöjligheter, tänka sig att det kan vara något negativt :S

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av furzinate:

Äntligen någon som förstår att det ska vara casual, vem vill egentligen ens spela spel? Synd att det var en knapp för mycket. Inte tillräckligt casual för min smak.

Förhoppningsvis för att kompensera för att det fortfarande är lite för hardcore inriktning så kommer det i alla fall finnas starter packs som i Battlefield så man slipper spela spelet för att få grejer.

A maaan can dream!

12
Skriv svar